Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Klart, er lett å bare hive inn mer batteri. Vanskeligere å oppnå dette med å designe bilen til å få lavt forbruk for kjøretøyklassen. Dwerfor nevnte jeg de noe mindre pickupene som biler som vil klare å balansere dette på en grei måte fremover, selv om de første som kommer nå, ikke er i nærheten av å klare rekkevidder på 600-tallet, eller noe i nærhet av det tallet.

Silveradoen får man ikke kjørt med B-lappen, da den blir for tung. Må ha C1 eller C på lappen for å kjøre den lovlig i Norge! ;) 

Fysikken kommer man ikke rundt i dag. Selv Model Y som er veldig energi effektiv blir til et "Ford produkt" når man henger på 15-1600kg på kroken. Jeg får 600km+ rekkevidde uten noe på, men med 1600kg på kroken fikk jeg aldri over 200km. Var på 190 og noe, men da hadde jeg 2% igjen når jeg kom til supercharger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
agvg skrev (53 minutter siden):

Tja, i de tetteste byområdene er det vel greit og slippe eksos skulle man tro.

Absolutt! Det starter der, og så brer det seg nok utover...

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, agvg said:

Tja, i de tetteste byområdene er det vel greit og slippe eksos skulle man tro.

Unga mine har allerede begynt å holde seg for nesa og peke når det kjører forbi en eksos bil.

9 åringen spurte «hvorfor er det lov med eksosbiler i parkeringshuset!? Det er jo skadelig å puste inn!»

Så dette kommer nok ja.

Blir litt som med røykeloven, masse motstand når den kom, og alle er forundret over at det noen gang var lov noen år senere

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
oOF skrev (15 timer siden):

Vi har hatt en Ford F-150 Lightning til prøve et par dager her nå og uten en hurtiglademulighet i nærheten har den for liten rekkevidde for vårt bruk. God frunk, derimot. 

Den varianten vi fikk til Norge var den med liten batteripakke. 
Den kom med 98kWh og 131kWh. Hadde vært bedre om vi fikk den med Extended Range til Norge, men da kan det hende den hadde vært vanskelig å fått registrert som personbil mtp. vekten.

kremt skrev (14 timer siden):

Den har noe sånt som 54 mil med stort batteri, 131 kWh netto tror jeg. Det lille er 98 kWh, begge netto. Hvis du virkelig skal ha rekkevidde nå du se på Chevrolet silverado rst. 213 kWh brutto, 204 kWh netto. DA kan du kjøre et stykke før du må lade.

Steike den var også dyr. Dyrere enn Ford F-150
Fra 1250000kr og 1699000kr
https://www.finn.no/mobility/item/421879658
Den må også registreres som lett lastebil (fram til vi får på plass øket totaltvekt til 4250kg).

Skrevet

Faktisk ikke så stor forskjell i vekt. 2890 på vanlig, 3030 på extended. Lurer på hvor stor risiko det egentlig er å kjøpe en slik importert bil, trolig helt uten garanti fra produsent. Kan bli et dyrt "landemerke" på egen tomt kanskje... Eksempel F150 Lightning

Skrevet
minim skrev (2 timer siden):

Fysikken kommer man ikke rundt i dag. Selv Model Y som er veldig energi effektiv blir til et "Ford produkt" når man henger på 15-1600kg på kroken. Jeg får 600km+ rekkevidde uten noe på, men med 1600kg på kroken fikk jeg aldri over 200km. Var på 190 og noe, men da hadde jeg 2% igjen når jeg kom til supercharger. 

Luftmotstanden gjør sitt, det er riktig, men Model Y har også effektive motorer som hjelper selv når man drar tungt. 190 og noe stemmer vel overens med hva jeg også anslo i sommer med campingvogn. Skulle gjerne sett en Y med 100kWt. Det hadde hjulpet godt på.

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

https://www.motor.no/aktuelt/honda-prologue-denne-kunne-vaert-midt-i-blinken/295247

Ikke lønnsomt å måtte shippe den helt fra Mexico og hit kanskje?

Ikke så skrekkelig dyrt heller, og kan man ta flere på en gang, så går prisene godt ned. En privat-person må nok regne med 15-25K for en bil, litt avhengig av vekt og størrelse. Men tipper man kommer seg under 10K greit om man frakter et stort nok antall på samme båt, om man har eget firma.

https://wise.com/no/blog/importere-bil-fra-usa

kremt skrev (27 minutter siden):

Faktisk ikke så stor forskjell i vekt. 2890 på vanlig, 3030 på extended. Lurer på hvor stor risiko det egentlig er å kjøpe en slik importert bil, trolig helt uten garanti fra produsent. Kan bli et dyrt "landemerke" på egen tomt kanskje... Eksempel F150 Lightning

Men da går jo nyttelasta ned til "ubrukelig". 🙃

Ser den nye Maxus eTerron 9 er nøyaktig 40 kg lettere enn Ford F1 Lightning, som "tilfeldigvis" fører til at nyttelasten til denne er nøyaktig like mye mere! Tror nok begge har godt mer der bilene får lov å veie mere.

https://www.tv2.no/broom/her-er-den-i-norge-frister-med-gunstig-pris/18035213/

image.thumb.png.a10746590628b4bd135119ac7267b78c.png

Til sammenligning, "payload" på F1 Lightning i USA er på 2 235 lgs, som tilsvarer 1 014 kg på ekstended range, mens den på base er 2 000 lbs som tilsvarera 910 kg. i USA kan den og dra opptil 10 000 lbs, som tilsvarer 4 500 kg, som er 1 000 kg mer enn i Norge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_F-150_Lightning

Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Ikke så skrekkelig dyrt heller, og kan man ta flere på en gang, så går prisene godt ned. En privat-person må nok regne med 15-25K for en bil, litt avhengig av vekt og størrelse. Men tipper man kommer seg under 10K greit om man frakter et stort nok antall på samme båt, om man har eget firma.

Ikke så aktuelt for privatpersoner å importere slikt selv. Aksepterer Honda Norge / Europa garantiansvar for den? Får man tak i deler til den i Europa?

Er det i hele tatt CCS-lading på dem? Var ikke det problemet på den Cybertruck'en som ble direkte importert til Norge av et firma på sørlandet?

Skrevet
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Ikke så aktuelt for privatpersoner å importere slikt selv. Aksepterer Honda Norge / Europa garantiansvar for den? Får man tak i deler til den i Europa?

Er det i hele tatt CCS-lading på dem? Var ikke det problemet på den Cybertruck'en som ble direkte importert til Norge av et firma på sørlandet?

Cybertruck bruker NACS, så må bygges om til CCS2. Ellers kan man jo kjøpe med en NACS til CCS2-adapter. Mulig den Handaen og kommer med NACS som standard, om den ikke har CCS1 og leveres med CCS1 til NAS-adapter.

Men ja, det er ett av problemene, i tillegg til det du nevner om garanti og deler. Men er flere med. Radio-mottak, nett-tilgang med norsk/europeisk avtale og ikke minst kart-base for Norden/Europa fremfor USA/Amerika. Kan jo løse det med Google eller Apple-løsning via mobilen riktignok.

Er selvsagt bedre å få det bygd om av noen som kan dette, og som og vil stå for garanti, enn å ta det som privat. Og det var vel det jeg forsøkte å antyde, ved å vise til at det blir langt billigere for et firma å hente noen biler.

De kunne kanskje fått fabrikken til å bygge noen med CCS2 for Europeisk ladenettverk og levere Europeisk kartbase... ;)

Dog forutsatt at ikke Ford i Amerika vil nekte dem å gjøre det....

Skrevet
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

Cybertruck bruker NACS, så må bygges om til CCS2. Ellers kan man jo kjøpe med en NACS til CCS2-adapter. Mulig den Handaen og kommer med NACS som standard, om den ikke har CCS1 og leveres med CCS1 til NAS-adapter.

Men ja, det er ett av problemene, i tillegg til det du nevner om garanti og deler. Men er flere med. Radio-mottak, nett-tilgang med norsk/europeisk avtale og ikke minst kart-base for Norden/Europa fremfor USA/Amerika. Kan jo løse det med Google eller Apple-løsning via mobilen riktignok.

Er selvsagt bedre å få det bygd om av noen som kan dette, og som og vil stå for garanti, enn å ta det som privat. Og det var vel det jeg forsøkte å antyde, ved å vise til at det blir langt billigere for et firma å hente noen biler.

De kunne kanskje fått fabrikken til å bygge noen med CCS2 for Europeisk ladenettverk og levere Europeisk kartbase... ;)

Dog forutsatt at ikke Ford i Amerika vil nekte dem å gjøre det....

Ja realiteten er jo at Honda Prologue ikke blir noe alternativ for massene, før Honda Norge selv tar den inn hit.

Og det burde de jo absolutt, basert på spec. Med rett pris så kunne den blitt en storselger i Norge, og en reell konkurrent i Model Y segmentet.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Ja realiteten er jo at Honda Prologue ikke blir noe alternativ for massene, før Honda Norge selv tar den inn hit.

Og det burde de jo absolutt, basert på spec. Med rett pris så kunne den blitt en storselger i Norge, og en reell konkurrent i Model Y segmentet.

Ja, er enig med deg der. Den burde absolutt komme til Norge. Gjerne og noen av de amerikanske merkene og, som den bilen Prologue er basert på! ;)

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Ja, er enig med deg der. Den burde absolutt komme til Norge. Gjerne og noen av de amerikanske merkene og, som den bilen Prologue er basert på! ;)

Og ikke minst Rivian burde kommet til Norge. 🤩

• Liker 1
Skrevet

Maxus eTerron 9 kunne vært litt billigere. Men selv med prisen på 700K så er den mer aktuell enn Ford F-150 som koster godt over million kroner.

Likte ikke at det står MAXUS med svært store bokstaver i front.

Skrevet
DJViking skrev (6 minutter siden):

Det er walk of shame å komme kjørende med en diger kinesisk gjennom gata.. som en militærparade i Beijing.

• Hjerte 1
Skrevet
DJViking skrev (3 minutter siden):

Maxus eTerron 9 kunne vært litt billigere. Men selv med prisen på 700K så er den mer aktuell enn Ford F-150 som koster godt over million kroner.

Nei, enig i det. Her vil jeg dog tro det er relativt lett å spraylakkere/plastidippe denne, kanskje til og med uten å måtte demontere den selv om ikke det heller bør være for stor jobb.

Ser ikke ut som det er noe som stikker ut, og man kan lett maskere rundt så man ikke får det der man ikke vil ha lakken/plastidipp. En plate eller plastpose på innsiden for å unngå at det kommer på  de delene som er bak.

Her kan man som et alternativ få designet noe i fronten som man er mer tilhenger av. Hva med f.eks. folie som viser litt av interessen/bruksområdet  man selv vil dekke? Bilde av en solnedgang/midnattssol ved fjorden, der man ser noe fjell eller nes i deler av bakgrunnen! ;) 

Skrevet

Man har jo Maxus T90 som nå selges til under 300 tusen. Når de kom var vel prisen 500-550. Men noen spesielt bra bil er det nok ikke. Sett en del 2-3 år gamle byd og maxus varebiler, de har virkelig vært slitne. Mer rust på slike enn en normal 10 år gammel kassebil.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...