Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Syar-2003 said:

Mao du har ikke lest om rekonstuksjonene av påståtte brukerfeil. 

rekonstruksjoner.jpg

Rekonstruksjonen på bildet virker ikke realistisk i hvert fall. Man må sette seg med en fot i fotbrønnen på førersiden og en fot i fotbrønnen på passasjersiden (skreve over midtkonsoll), og så se om det er mulig å nå bremsepedal, gasspedal og girvelger, og om det er mulig å legge vekt på passasjersete. Jeg kan ikke skjønne hvordan man ikke skulle nå disse funksjonene fra denne stillingen. (Noen fallgruver kan også være beinlengde på individet, pluss noen ting som posisjon på seter og ratt. Man må prøve alle muligheter for å kunne konkludere at det ikke er mulig å utføre pedalbevegelsene.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Rekonstruksjonen på bildet virker ikke realistisk i hvert fall. Man må sette sette med en fot i fotbrønnen på førersiden og en fot i fotbrønnen på passasjersiden (skreve over midtkonsoll), og så se om det er mulig å nå bremsepedal, førerpedal og girvelger, og det er mulig å legge vekt på passasjersete. Jeg kan ikke skjønne hvordan man ikke skulle nå disse funksjonene fra denne stillingen.

Vitnet lukket døren , to tre skritt bakover og bilen skjøt fart. 
Mannen skal altså ha fått til alt dette på disse få sekundene , uten å sitte i førersetet ?
Samtidig også holdt pedalen i 100% stilling i hele 1001-1002-1003 sekunder .
Alt dette høres helt uvirkelig ut.

Jeg stiller meg sterkt tvilende til avvisningen og forklaringen om at hele ulykken skyldes "KUN" brukerfeil. 
Det er også en mulighet at det er en kombinasjon av klønethet SAMT feil i EDR og en FEIL produsenten ikke har avdekket.

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Vitnet lukket døren , to tre skritt bakover og bilen skjøt fart. 
Mannen skal altså ha fått til alt dette på disse få sekundene , uten å sitte i førersetet ?

Han jokket over midtkonsollen i flere minutter, slik jeg skjønner det. https://www.motor.no/aktuelt/hun-var-sandvika-ulykkens-eneste-vitne-kan-ikke-skjonne-det/319486

"Vi forsøkte begge å komme inn på førersiden, men måtte gi opp. Min mann bestemte seg for å prøve å komme inn fra passasjersiden. Han har stiv rygg, og det var vanskelig for ham å bøye seg for å få det ene benet over midtkonsollen. Han klarte å få venstre ben over, men foten hang ned foran førersetet, og han nådde ikke pedalene. 

– Han ba meg forsøke å skyve setet bakover, noe jeg så vidt klarte på grunn av den trange plassen. Jeg gikk tilbake til passasjersiden, men det hjalp ikke – han klarte fortsatt ikke å nå pedalene.

Han ba meg lukke døren, slik at han kunne støtte seg og forsøke å komme helt over. Jeg lukket døren og gikk noen skritt bakover for å ta bilde av den dårlige parkeringen. I det samme øyeblikket skjøt bilen plutselig fart. "

Hun gikk i hvert fall fra passasjersiden til førersiden, forsøkte justere setet og gikk tilbake til passasjersiden mens han satt fast over midtkonsollen og kan ha sneiet borti bremsepedal, girvelger, osv.

4 minutes ago, Syar-2003 said:

Samtidig også holdt pedalen i 100% stilling i hele 1001-1002-1003 sekunder .
Alt dette høres helt uvirkelig ut.

Tydeligvis var det det som skjedde. Antar han strittet i mot bevegelsen og spente seg ut.

Skrevet (endret)
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Tydeligvis var det det som skjedde. Antar han strittet i mot bevegelsen og spente seg ut.

Det er ikke tydelig i det hele tatt. 
Om man sitter midt i bilen på skrevs over midtkonsollen (som også har en gearspak som må settes i drive mens brems er trykket inn) har man ikke noe ryggstøtte. Tror det er ganske vanskelig om ikke umulig å motvirke den umiddelbare aksellerasjonen i hele tre sekunder. 

Jeg står på mitt , at ulykke, forløp og eventuelle feil fra bil og/eller fører er uavklart. 
Forklaringen om at hele hendelsførløpet skyldes en slik brukerfeil er ikke på noen måte bevist synes jeg. 
Og som motor sier : Noe som ikke rimer.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Man skal også starte bilen noe som eg vil tro i Volvo krever at du sitter i førersetet? 

Husker ikke helt men mener også at for å få den i gir så må bremsen være aktivert. 

Med andre ord en rekke tilleggs tilfeldigheter og uforsiktigheter.... 

100 prosent gass. I 3 sekunder. Ikke 98. Ikke 76 men full gass. Hele tiden. 

Høres veldig usannsynlig ut. Hadde det vært et snev av variasjon her kunne eg svelget denne delen. 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet

En ting som jeg lurer på er at om man holder girvelger i drive, og så kommer borti bremsepedalen i 0,5 sekunder, settes da bilen i drive? Det er noe som kunne vært avklart. Jeg ville tro at ja, man ville sette bilen i drive på den måten. Da virker det hele plutselig veldig overkommelig, ved at han fikk satt bilen i drive mens han satt over midtkonsollen, og så etter kona lukket bildøren fikk han kommet seg mer over på førersiden og trampet gassen i bånn.

Skrevet (endret)
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

En ting som jeg lurer på er at om man holder girvelger i drive, og så kommer borti bremsepedalen i 0,5 sekunder, settes da bilen i drive? Det er noe som kunne vært avklart. Jeg ville tro at ja, man ville sette bilen i drive på den måten. Da virker det hele plutselig veldig overkommelig, ved at han fikk satt bilen i drive mens han satt over midtkonsollen, og så etter kona lukket bildøren fikk han kommet seg mer over på førersiden og trampet gassen i bånn.

Drive D er i retning "mot" fører. 
Har vanskelig å se for meg dette scenarioet , mens han liksom sitter oppå den.
Og dytter man litt på den "fremover" uten å være i full stopp med bremsepedal nedtrykt  kommer man i N

Endret av Syar-2003
Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:

Drive D er i retning "mot" fører. 
Har vanskelig å se for meg dette scenarioet , mens han liksom sitter oppå den.
Og dytter man litt på den "fremover" uten å være i full stopp med bremsepedal nedtrykt  kommer man i N

Kanskje kan det tenkes at han valgte å prøve å kjøre frem bilen fra passasjersiden. I.e. om han nådde pedalene men ikke kom seg helt over så kan han ha valgt å sette bilen i drive med vilje. 

Skrevet

Bevisst trigget førersetet for å få start på bilen da? Eller vent.... Men sensorene i bilen uten elektronikk feil sa jo at i det setet satt det ingen.... 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Jotun said:

Bevisst trigget førersetet for å få start på bilen da? Eller vent.... Men sensorene i bilen uten elektronikk feil sa jo at i det setet satt det ingen.... 

Har du en kildereferanse på at setesensoren må trigges for å sette bilen i gir? Jeg har ikke set noe annet krav enn at bremsen må trykkes inn og så trekke girspaken bakover.

Skrevet
15 minutes ago, sverreb said:

Kanskje kan det tenkes at han valgte å prøve å kjøre frem bilen fra passasjersiden. I.e. om han nådde pedalene men ikke kom seg helt over så kan han ha valgt å sette bilen i drive med vilje. 

Det tror jeg også. 
Forsøkte å klarte over midtkonsollen, men var for stiv i ryggen. Tenkte at: jeg setter den i drive og prøver å kjøre bilen ut av parkeringslommen fra passasjersetet.

Skrevet

Noen som har fått med seg denne? Ikke ren elbil, men hybrid el-bensin: 2025 Porsche Panamera Turbo S. Plug-in hybrid med en 4-liters V8 med 441 kW + en 140 kW elmotor som kan regenerere 88 kW. Batteristørrelsen er 25,9 kWh og ladingen er 11 kW AC. Den har ikke DC hurtiglading. Bilen har 4 seter. Prisen? 230 k€ i Tyskland, så den vil antagelig koste ~4 stk Porche Taycan her i Norge.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg finner ikke en stor tråd for selvkjørende teknologier, så jeg poster det her:

TU:  Selvkjørende taxi kjørte ned i stort hull i Kina

Raske fakta: Bilmerket er Baidu, passasjeren kom uskadet fra det. Det skal ha vært veisperring på stedet og flere skilt skal ha advart om det.

Baidu er vel ikke et bilmerke? Her kan jeg ta feil, men trodde det var Kinas Google, og ikke at de faktisk lagde biler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...