Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
22 hours ago, Axefjord said:

Jeg ville ikke vært like bastant, jeg har sett litt for mye rart i designene til større bedrifter. Men jeg har lagt merke til at omtrentlig samtlige som har "løpsk" bil er over 60 år, gjerne godt over...

 

Også, bilene kjører jo inn i både en vegg og folk. Er det ikke meningen bilene skal stoppe umiddelbart da?

Jo, men de systemene overstyres hvis man holder gasspedalen inne... 

Jeg misliker sterkt at man kan ha moderne biler i gir uten at den rører på seg.

Det øker faren for at man glemmer at den står i gir, eller at man glemmer om den står i D eller R

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
On 8/2/2025 at 2:14 PM, Simen1 said:

Det støtter jeg fullt ut! Vi trenger en "prisguide" eller "matvaretabell" for elbiler og andre produkter der vi kan få oversikt over alt fra opprinnelseland for råvarer, arbeidskraft, eierskap osv. Noe som er så enkelt, brukervennlig, oversiktlig og troverdig at det blir mye brukt i praksis.

Til en viss grad har vi allerede det i matvarebransjen merke Nytnorgeikon.gif.f5cc7db16c07dab28d603ce832a44c30.gif. USA har tilsvarende framheving av made in USA merker noen steder. Prisopplysningsloven detaljregulerer for eksempel at kg-pris eller stykk-pris skal oppgis så vi kan sammenligne varer enklere enn om det ikke ble gjort det. Å føye til opprinnelseland og utvide loven med et kapittel som gjelder biler er ikke store forandringen, men det kan påvirke våre kjøpemønstre i en retning som er mer i tråd med vestlige demokratiske verdier. Uten simple provoserende grep som f.eks Trump sine tollsatser, som kan slå tilbake på vår internasjonale handelspolitikk. Hvitevarer må for eksempel ha en standardisert energimerking på et stort merke når de annonseres. Da er det jammen ikke lange veien til at vi kan få mer detaljerte opplysninger som opprinnelseland og sånt på biler også. F.eks opprinnelselandets flagg (som Nyt Norge-logoen) og et bilde av statslederens ansikt. Selvsagt på en ikke-diskriminerende måte, likt for alle opprinnelseland.

Personlig så savner jeg en EU/Europeisk sertifiserings- og merkeordning på alle varer som selges i Europa. Kunne vært delt i 3,

1: Ikke produsert eller eid av europeiske selskaper

2: Delvis eid, eller delvis produsert av europeiske selskaper

3: Majoritetseid og produsert i Europa.

 

Kunne brukt trafikklysfargene på merkelappene.

 

Edit: Pusset nettopp opp et bad, der kom gulvbelegget med DIGER svart skrift på baksiden: MADE IN EU

Endret av unik42
  • Liker 1
Skrevet
On 8/2/2025 at 12:26 AM, Duriello said:

Denne støttes, men at franske biler har hentet seg inn og tar igjen de tyske? Har du prøvd software i feks e5008? 🤔

Også var det bruksforbudet i danmark da..

 

Tysk er eneste europeiske alternativ for min del iallefall. Skoda da, men de går vel som tysk siden vag.

Jeg har prøvd og brukt software i E-5008 som er milevis bedre enn den i min VW ID4 1st.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Jo, men de systemene overstyres hvis man holder gasspedalen inne... 

Jeg misliker sterkt at man kan ha moderne biler i gir uten at den rører på seg.

Det øker faren for at man glemmer at den står i gir, eller at man glemmer om den står i D eller R

Ulykken i Sanvika og Simco/Huse sin grundige undersøkelse av bilen viser at airbags kun i passasjersete er utløst. 
Det er et klart bevis på at den omkommede satt i passasjersetet både før og ved kollisjonsøyeblikket.
Og hvordan kan man forresten ha 100% gasspådrag i dette tilfellet.

Det er mye ved denne saken som "ikke går opp".
 

Sitat

– Når ambulansepersonellet fant mannen sittende i passasjersetet, da begynner puslespillet å gå litt opp, sier han.

Huse forklarer at kollisjonsputen på passasjersiden er utløst, men ikke på førersiden, noe han mener beviser at ingen satt i førersetet under ulykken.

– De er konstruert sånn at kollisjonsputene aldri vil utløses uten vekten av et menneske, forklarer han.

 
 

Sitat

– Hvis du sitter i passasjersetet og får et ben over konsollen, og du skulle ha trykt gassen i bånn, så er det voldsomme G-krefter der som hadde hevet deg bak. Og da skulle vi iallfall fått en variasjon i gasspedalen. Du skulle ikke få det rene 100 prosent gasspådraget. Det er fysisk umulig, mener han.

https://www.vg.no/nyheter/i/Vznxo1/ekspert-bestrider-politiets-konklusjon-om-sandvika-ulykken

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutes ago, unik42 said:

Jeg har prøvd og brukt software i E-5008 som er milevis bedre enn den i min VW ID4 1st.

Vel jeg har prøvd software i e-3008 og nyeste elroq, der var elroq milevis bedre, id software har kommet langt på fire år, syns peugeot sin var ganske laggy og menyen var forvirende, må grave i menyen for å finne innstilinger

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, onkel_jon said:

Vel jeg har prøvd software i e-3008 og nyeste elroq, der var elroq milevis bedre, id software har kommet langt på fire år, syns peugeot sin var ganske laggy og menyen var forvirende, må grave i menyen for å finne innstilinger

Det du har brukt er da i realiteten ID Software 5.0. Jeg skal innrømme at den har kommet seg fra min som er låst på 3.X og det er noen irriterende plasseringer på softwaren i den E-5008 som jeg prøvde. Men du har vesentlig flere instillingsmuligheter, bare det å kunne få Google Maps i displayet foran føreren er et digert pluss. "Speedometer" skjermen på ID- og Enyaq/Elroq er tragisk. 

Utover det så tipper jeg at den vil bli bedre i Peugeoutene etter hvert som de får fikset bugs og slik.

Skrevet
unik42 skrev (9 minutter siden):

Utover det så tipper jeg at den vil bli bedre i Peugeoutene etter hvert som de får fikset bugs og slik.

Etter bug fiks blir det nok meget bedre en det var da jeg testet. 👍

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Ulykken i Sanvika og Simco/Huse sin grundige undersøkelse av bilen viser at airbags kun i passasjersete er utløst. 
Det er et klart bevis på at den omkommede satt i passasjersetet både før og ved kollisjonsøyeblikket.
Og hvordan kan man forresten ha 100% gasspådrag i dette tilfellet.

Det er mye ved denne saken som "ikke går opp".

Jeg er enig med det meste han har funnet! 
Men det blir veldig vanskelig å bevise noe som helst.
Det blir jo bare hypoteser.
Og så mister jo begge hypotesene litt troverdighet når den éne krever at elektronikken sviktet og ga 100% gasspådrag, men den andre samtidig baserer seg på at elektronikken i kollisjonsputen "selvfølgelig" funket som den skulle...

Håper de finner noe mer håndfast!

Skrevet (endret)
ozone skrev (38 minutter siden):

Men det blir veldig vanskelig å bevise noe som helst.

Det er da vitterlig bevist at vedkommende ikke satt i førersetet , det er ingen hypotese. 
Således er det imo nok til å trekke hele konklusjonen til statens vegvesen, Volvo og Politiet (som kun er basert på data i black-box) i tvil.

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det er da vitterlig bevist at vedkommende ikke satt i førersetet , det er ingen hypotese. 
Således er det imo nok til å trekke hele konklusjonen til statens vegvesen, Volvo og Politiet (som kun er basert på data i black-box) i tvil.

Tvert i mot. For min del gjør det saken enda klarer at vedkommende ble funnet i passasjersetet. Fyren har trolig hatt ett ben på hver side av midtkonsollen når han, tilsiktet eller ikke ga gass. Når en ikke finner tilstrekkelig støtte for ryggen når bilen starter å akselerere, så er det en naturlig refleks å spenne kroppen får å finne støtte, og da blir gassen trykket i bunn. 

Endret av AL123
Rettelse
  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, AL123 said:

For min del gjør det saken enda klarer at vedkommende ble funnet i førersetet.

Vedkommende ble vel faktisk funnet i passasjersetet? (Mulig det var det du mente å skrive.)

Skrevet
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Vedkommende ble vel faktisk funnet i passasjersetet? (Mulig det var det du mente å skrive.)

Selvsagt. Sjåføren har enten ramlet ned i setet før sammenstøtet eller funnet støtte i passasjersetet med handa og dermed utsløst airbag.

Skrevet (endret)
AL123 skrev (17 minutter siden):

Tvert i mot. For min del gjør det saken enda klarer at vedkommende ble funnet i førersetet. Fyren har trolig hatt ett ben på hver side av midtkonsollen når han, tilsiktet eller ikke ga gass. Når en ikke finner tilstrekkelig støtte for ryggen når bilen starter å akselerere, så er det en naturlig refleks å spenne kroppen får å finne støtte, og da blir gassen trykket i bunn. 

Kanskje han var en mutant fra X-Men med blekksprutbein. 
Prøv å sitt over midkonsollen uten ryggstøtte å nå frem til gasspedalen og hold den 100% nedtrykket i 3 sekunder. Det tror jeg ikke hverken du eller denne mannen klarer.

Og først må bremsen være trykket inn samtidig som gearvelger settes i drive.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Kanskje han var en mutant fra X-Men med blekksprutbein. 
Prøv å sitt over midkonsollen uten ryggstøtte å nå frem til gasspedalen og hold den 100% nedtrykket i 5 sekunder. Det tror jeg ikke hverken du eller denne mannen klarer.

Jeg er mekaniker, og har måttet lirke ut biler fra umulige parkeringer haugevis med ganger, inkludert å gi gass fra passasjerside, det er fullt mulig. Og i dette tilfellet er noen av verdens fremste ulykkesetterforskere enige med meg. Konklusjonen er faktisk så klar og oversiktlig at Statens Havarikommisjon, som på eget initiativ ser på typisk 5-10 ulykker hvert år, ikke fant det interessant å bry seg med denne.

Skrevet (endret)
AL123 skrev (10 minutter siden):

Jeg er mekaniker, og har måttet lirke ut biler fra umulige parkeringer haugevis med ganger, inkludert å gi gass fra passasjerside, det er fullt mulig. Og i dette tilfellet er noen av verdens fremste ulykkesetterforskere enige med meg. Konklusjonen er faktisk så klar og oversiktlig at Statens Havarikommisjon, som på eget initiativ ser på typisk 5-10 ulykker hvert år, ikke fant det interessant å bry seg med denne.

Du er en anonym dude uten noe bevist kredibilitet (annet enn dine egne "påstander" som AL123 her på diskusjon).
Huse er blitt brukt som sakkyndig i over 200 saker for politi, havarikommisjon og forsikringsselskaper og av en eller annen grunn gir det for meg litt mere tillitt. 
Det og at Volvo faktisk "har/har hatt" en tilbakekalling på 5000 biler type xc40  for "plutselig aksellerasjon av seg selv" gjør at for meg er saken uavklart. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 8
Skrevet
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Du er en anonym dude uten noe bevist kredibilitet (annet enn dine egne "påstander" som AL123 her på diskusjon).
Huse er blitt brukt som sakkyndig i over 200 saker for politi, havarikommisjon og forsikringsselskaper og av en eller annen grunn gir det for meg litt mere tillitt. 
Det og at Volvo faktisk "har/har hatt" en tilbakekalling på 5000 biler type xc40  for "plutselig aksellerasjon av seg selv" gjør at for meg er saken uavklart. 

Jeg stiller meg bare bak konklusjonen til SVV, Havarikommisjonen og Volvo, jeg, og de har iallefall kredibilitet.

Og som sagt. Dersom saken hadde hatt noe med Volvos innkallingsaksjon å gjøre (noe som i seg selv er uasannsynlig, da ingen slike dokumenterte tilfeller finnes), så ville både Huse og Volvo funnet spor etter dette.

Jeg kjenner til Huse og Simco fra for over 30 år tilbake, da de var et lite trimmingsfirma. Han og teamet hans er dyktige på elektronikk, blant de aller beste i norge, og det er det de jobber med, bla for SVV og forsikringsselskap. Konklusjonen til Huse og Co er lik Volvos. Det var ingen feil på elektronikken i bilen. De andre hypotesene hans er kun som lekmann, der han forsøker å ettergå de beste i verden på fagfeltet. 

Skrevet (endret)
AL123 skrev (32 minutter siden):

Jeg stiller meg bare bak konklusjonen til SVV, Havarikommisjonen og Volvo, jeg, og de har iallefall kredibilitet.

Og som sagt. Dersom saken hadde hatt noe med Volvos innkallingsaksjon å gjøre (noe som i seg selv er uasannsynlig, da ingen slike dokumenterte tilfeller finnes), så ville både Huse og Volvo funnet spor etter dette.

Jeg kjenner til Huse og Simco fra for over 30 år tilbake, da de var et lite trimmingsfirma. Han og teamet hans er dyktige på elektronikk, blant de aller beste i norge, og det er det de jobber med, bla for SVV og forsikringsselskap. Konklusjonen til Huse og Co er lik Volvos. Det var ingen feil på elektronikken i bilen. De andre hypotesene hans er kun som lekmann, der han forsøker å ettergå de beste i verden på fagfeltet. 

Det er ikke helt søkt at SUA skyldes elektronikkfeil. 

Hørt om Dr. Ronald Belt's (Amerikansk Elektronikk ingeniør med Ph.d i physics) forskning og teorier på emnet og hendelsene SUA.

Har i flere såkalte 12-volt-hypoteser utfordret oppfatningen om at data fra bilers hendelses-registrator, og spesielt data fra gasspedalen, alltid er korrekte og å til stole 100% pả.
 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (47 minutter siden):

Det er ikke helt søkt at SUA skyldes elektronikkfeil. 

Hørt om Dr. Ronald Belt's (Amerikansk Elektronikk ingeniør med Ph.d i physics) forskning og teorier på emnet og hendelsene SUA.

 

Ja, selvfølgelig, har du? Og poenget ditt er? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...