Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

 

Toyota, Honda, Mercedes, VW og Volvo (Zeeker) er jo med.

 

Ingen av de bilene er relevant for det europeiske markedet.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 minutter siden):

Hehe tviler ikke på at Xpeng G9 og sikkert G6 har gode seter men er fortsatt kinesisk 😉 Har en 2021 modell levert på slutten av året. Lagd i Kina dessverre. De hevdet de bilene som var produsert i kina var de «bedre» da i forhold til kvalitet men kjenner meg ikke helt igjen i det. 

Gode seter i G6 å ja. 🙄 Min rygg sier; Åh jah!! Samvittigheten brøler; Nein!! 😂

Skal ivei å prøvekjøre model 3 og juniper så fort ryggen slutter å protestere på alt. Mandagsbiler kan du kjøpe av hvilken produsent som helst. 👍 Og verkstedfolk kan ha dårlige dager, selv om at sånnt ikke skal skje. 🫣

 

Edit* Var innom Sulland i Trondheim og så noe meget spesielt på onsdag, var en selger/service-arbeider som kjørte frem og tilbake på plassen der med en ;

 

 

666959b673654_m-800x445.webp

 

Litt av ett blikkfang, på godt eller vondt, alt etter smak.

Endret av Duriello
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (6 minutter siden):

Gode seter i G6 å ja. 🙄 Min rygg sier; Åh jah!! Samvittigheten brøler; Nein!! 😂

Skal ivei å prøvekjøre model 3 og juniper så fort ryggen slutter å protestere på alt. Mandagsbiler kan du kjøpe av hvilken produsent som helst. 👍

 

 😂

Spennende da, Model 3 er absolutt en god kjøremaskin! Og sant det, usikker på om jeg skal kalle det en mandagsbil da. Akkurat det med lakk og lykter har vært et gjentakende problem. Det andre som knekt powerstrut, løse gummipakninger på innsiden av dørene, bytte av bremsekaliper ved første service og rust på innsiden av bakluka, kanskje…😏

Wow, drøyt det design på den bilen der da. Ser både grom og skikkelig maskulin ut. Litt som Hummer EV’en! 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Spennende da, Model 3 er absolutt en god kjøremaskin! Og sant det, usikker på om jeg skal kalle det en mandagsbil da. Akkurat det med lakk og lykter har vært et gjentakende problem. Det andre som knekt powerstrut, løse gummipakninger på innsiden av dørene, bytte av bremsekaliper ved første service og rust på innsiden av bakluka, kanskje…😏

Fant liksom ikke noen annen måte å si det at det hørtes ut som du hadde hatt uflaks på. Alt fikset på garanti? 🙂

Har vært litt anti tesla pga musk, men da en kompis kjøpte seg en 23 mod Y og jeg fikk lekt litt med "skjermen" i den så ble jeg litt solgt. 😂 Rakk ikke det så mye ved prøvekjøring ifjor. Men må prøve highland i tilegg, er ikke sikkert jeg må ha plassen i juniper.. Hvor stort problem er snø i bagasjerom vinterstid? 

Iterion skrev (17 minutter siden):

Wow, drøyt det design på den bilen der da. Ser både grom og skikkelig maskulin ut. Litt som Hummer EV’en! 

Jeg synes den var dritkul (unik). Langt fra noe jeg kunne ha eid selv da. (Kinesisk og pris)

 

Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Fant liksom ikke noen annen måte å si det at det hørtes ut som du hadde hatt uflaks på. Alt fikset på garanti? 🙂

Har vært litt anti tesla pga musk, men da en kompis kjøpte seg en 23 mod Y og jeg fikk lekt litt med "skjermen" i den så ble jeg litt solgt. 😂 Rakk ikke det så mye ved prøvekjøring ifjor. Men må prøve highland i tilegg, er ikke sikkert jeg må ha plassen i juniper.. Hvor stort problem er snø i bagasjerom vinterstid? 

Jeg synes den var dritkul (unik). Langt fra noe jeg kunne ha eid selv da. (Kinesisk og pris)

 

Neida ser den :) Ja, så og si. 

Model Y er jo mye bil for penge det men en forholdsvis stiv og kjedelig bil som man ser overalt. Ikke noe jeg kunne tenkt meg.  Når det gjelder snø i bakluka så kan det vært et problem på de dagene det snør som mest, spesielt dersom du har snøkosten i bakluka.

Men ikke et veldig stort problem med snø i bakluka selv om det gjerne faller litt snø inn når du først åpner den. Men varmepumpe og forvarmingen fungerer ekstremt bra, det sagt. Er det dog mange cm med snø på bilen og bakluken er du nødt til å koste av snøen for å få åpne den elektriske bakluka. 

Ja var kul den men ikke noe jeg kunne ha eid jeg heller. 

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

Ingen av de bilene er relevant for det europeiske markedet.

Hmm er det jeg som misforstår noe?


Mercedes C og VW Passat selges det vel en del av i europa

Disse bilene fra testen selges vel i Europa også

xpeng g6

lynk og co

Zeeker 7x og 001

Firefly

BYD seagull, Han 

NIO ES6

Sånn jeg har skjønt det så har de ikke samme programvare i Europa, sw versjonen her er ikke like langt fremme som i hjemlandet

Skrevet
7 hours ago, sverreb said:

Lidar er en mer presis sensor enn kamara som må avlede de samme målingene via stokastisk billedanalyse. Så nei lidar gir mer presise målinger ikke mindre. dette er objektivt feil. Bare fordi du ikke vet at du måler feil (p.g.a. manglende redundans) betyr ikke at du ikke faktisk har målt feil.

Det at man måler riktig betyr ikke så mye når bilen feilbedømmer situasjonen.

Millimeterpresisjon er ikke nødvendig. Det tilfører ikke noe nyttig til beslutningen som skal tas.

Hvor tidlig og hardt skal det bremses

På de to natt testene, så er det plass til å kjøre forbi hhv den parkerte traileren og bilen på tvers i veibanen.

De har latt det være igjen 225 cm klaring. Det er tydelig at mange av bilene måler at de har plass, men ender opp med å krasje på grunn av for høy fart. Fordi de oppfatter situasjonen for sent eller rett og slett feilbedømmer for de ser det er plass og ikke bremser nok.

Det er kun to biler som faktisk kjører forbi traileren, Model 3 som bremser helt ned og stopper for så å kjøre kontrollert forbi, og en av de andre som måler helt presis og kjører forbi i 70 km/t med 10cm klaring på hver side av bilen.

Grundig test
Grunnen til at jeg mente at dette var den beste ADAS testen jeg har sett er på gjennomføringen med ekte biler i trafikk på sidene og bak testbilen og den høye farten.

Bilen må oppfatte hele situasjonen den er i korrekt og tidlig nok, og den må forutse andre bilers plassering

Egentlig ganske sjokkerende hvor dårlig samtlige av bilene i testen gjør det, spesielt på veiarbeid scenarioet hvor det går ned til en fil

Skrevet
Iterion skrev (11 timer siden):

Hehe tviler ikke på at Xpeng G9 og sikkert G6 har gode seter men er fortsatt kinesisk 😉 Har en 2021 modell levert på slutten av året. Lagd i Kina dessverre. De hevdet de bilene som var produsert i kina var de «bedre» da i forhold til kvalitet men kjenner meg ikke helt igjen i det. 

Kvalitet er en faktor ja, men å kaste ut en årslønn til en terror-støttende diktator sitter likevel svært langt inne. Uansett om kvaliteten hadde vært tipp topp. I tillegg skal man jo gjerne eie eller selge bilen etter garantitid og hvor mye kan man stole på å få deler og kompetanse på akkurat den bilen - på norsk/engelsk etter det? Kineserne har et annerledes forhold til levetid etter garanti enn vi europeere har. De tenker mye mer bruk og kast, og driter i miljøkonsekvensene bare de kan framstå flott utad. Så alle synder som feies under teppet er helt greit så lenge ingen oppdager det. Nei, et sånt drittland med horrible holdninger til menneskerettigheter, demokrati, miljø og det meste annet er totalt uaktuelt å bruke så mye som en årslønn på. Det får holde i lange baner med noen USB-kabler og dilldall til noen tiere og hundrelapper som siste utvei siden man ikke får tak i sånt produsert andre steder. Men biler, det produseres andre steder og er lett å få tak i. Én bil koster i størrelseorden 10 000 USB-kabler og kvantum/beløp har definitivt noe å si.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Kvalitet er en faktor ja, men å kaste ut en årslønn til en terror-støttende diktator sitter likevel svært langt inne. Uansett om kvaliteten hadde vært tipp topp. I tillegg skal man jo gjerne eie eller selge bilen etter garantitid og hvor mye kan man stole på å få deler og kompetanse på akkurat den bilen - på norsk/engelsk etter det? Kineserne har et annerledes forhold til levetid etter garanti enn vi europeere har. De tenker mye mer bruk og kast, og driter i miljøkonsekvensene bare de kan framstå flott utad. Så alle synder som feies under teppet er helt greit så lenge ingen oppdager det. Nei, et sånt drittland med horrible holdninger til menneskerettigheter, demokrati, miljø og det meste annet er totalt uaktuelt å bruke så mye som en årslønn på. Det får holde i lange baner med noen USB-kabler og dilldall til noen tiere og hundrelapper som siste utvei siden man ikke får tak i sånt produsert andre steder. Men biler, det produseres andre steder og er lett å få tak i. Én bil koster i størrelseorden 10 000 USB-kabler og kvantum/beløp har definitivt noe å si.

Dele og service tilgang er jo kinesiske bilers store utfordring - på kvalitet leverer de så det holder - også på innovasjon ligger de nå ett hestehode foran de aller fleste. Synd dette med Tesla - at selskapet styres av en nazi sympatisør som støtter Russland i krigen mot Ukraina.

image.thumb.png.18f157c83ea24144b7bf7225772cd0f5.png

Kilde : https://www.reuters.com/investigations/musk-ordered-shutdown-starlink-satellite-service-ukraine-retook-territory-russia-2025-07-25/

Bilene er jo skrudd sammen med kina deler også - så uansett hvor den kommer fra - så får man med litt Kina vibber på den også...Mao 2 for 1 der altså.......

Jeg ser at VW har fått et voldsomt oppsving i salget på hjemmebane - virker som krigen i Ukraina sammen med Trump har fått frem nasjonalismen i det tyske folket igjen.

Skulle jeg BARE velge elbil basert på pris og hva man får for pengene så fremstår i alle fall Xpeng G6/G9 som svært mye bil for pengene...synes nå i alle fall jeg.....På en trygg annenplass har du VW med ID.4 og ID.7...De flikkes det stadig på og nå er det siste 1800 kg på kroken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...