Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
onkel_jon skrev (10 timer siden):

Elektronik har jo vært en kjent svakhet på franske biler i flere år og.

Nei, det har faktisk aldri vært kjent som en svakhet på franske biler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Well ai er enig med meg 🤣

French cars have a reputation for electrical problems, with many owners and mechanics reporting issues with the electrical system. This can manifest as problems with power windows, central locking, and dashboard electronics. Some suggest that the complex and advanced nature of French car electronics, coupled with less-than-ideal wiring, contributes to these issues

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
onkel_jon skrev (28 minutter siden):

Well ai er enig med meg 🤣

Vel, da er dere to som ikke har peiling. I tillegg til at du åpenbart ikke aner hvordan AI fungerer.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Var det ikke Peugeot som hadde denne keypadn i bilen som man trykket en kode på for å få starta bilen?

Hvor keypadn brukte å feile og man kunne ikke bytte keypad uten å bytte hele hjernen til bilen siden de var parret sammen eller noe? Mener jeg for mange år siden leste noe om biler som ble hugget grunnet en slik bagatell fordi det var så dyrt å fikse 😅

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Var det ikke Peugeot som hadde denne keypadn i bilen som man trykket en kode på for å få starta bilen?

Hvor keypadn brukte å feile og man kunne ikke bytte keypad uten å bytte hele hjernen til bilen siden de var parret sammen eller noe? Mener jeg for mange år siden leste noe om biler som ble hugget grunnet en slik bagatell fordi det var så dyrt å fikse 😅

Din hukommelse, i kombinasjon med manglende teknisk kompetanse spiller deg som vanlig et puss. Citroen/Peugeot hadde på 90-tallet en slik keypad, ja, som var en av de tidligste startsperrene på noen biler. De var veldig driftssikre, og ble så og si aldri byttet. Man kunne også kople vekk hele keypaden hvis man ikke ville ha den. Det er ingenting som heter "hele hjernen til bilen". 

Skrevet

Enn å være så sykt påståelig. 😂😂

Min erfaring med franske biler tilsier at jo, elektronikken er under par i forhold til mange andre. 

Screenshot_20250525_133756_Chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet

Disse ryktene oppstår jo selvfølgelig i et vakum, og har ingen rot i virkelighet.

Alle dem som klager på det, de innbiller seg ting. /s 🤪

Skrevet
18 minutes ago, AL123 said:

Din hukommelse, i kombinasjon med manglende teknisk kompetanse spiller deg som vanlig et puss. Citroen/Peugeot hadde på 90-tallet en slik keypad, ja, som var en av de tidligste startsperrene på noen biler. De var veldig driftssikre, og ble så og si aldri byttet. Man kunne også kople vekk hele keypaden hvis man ikke ville ha den. Det er ingenting som heter "hele hjernen til bilen". 

Kunne koble dem bort om de fungerte og man viste koden ja. Om ikke så måtte man bytte ECU/Motorstyreenher/hele hjernen.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, AL123 said:

Vanskelig å kvantifisere. Men hvis du henger rundt på Megane og Laguna forumer, så er det nok en del av eierne der som er uenig med deg

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
AL123 skrev (17 timer siden):

Har franske biler et dårlig rykte i Norge? Ja. Er det begrunnet? Nei. Det baserer seg stort sett på rykter fra 60-70-tallet når norske bilmekanikeres kompetanse var lav og franske biler avanserte.

Dette var en fin formulering for å få skylden over på den Norske bilmekanikkeren for Franskmennene sine overkompliserte biler som stadig brøt sammen.

Franske biler har hatt et dårlig rykte verden over, men fortsatt elsket spesielt av de med lidenskap for disse bilene. De er langt bedre i dag enn tidligere så noe rett har franskmennene gjort med årene.

Endret av Hansien
  • Liker 3
Skrevet
Duriello skrev (47 minutter siden):

Enn å være så sykt påståelig. 😂😂

Min erfaring med franske biler tilsier at jo, elektronikken er under par i forhold til mange andre. 

Screenshot_20250525_133756_Chrome.jpg

Kilde? Og hva er din erfaring? Og hvilke elektroniske komponenter har de feil med? Enkelt å slenge ut en påstand foirdi onkelen til bestamora di hadde en Peugeot en gang.....

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (47 minutter siden):

Disse ryktene oppstår jo selvfølgelig i et vakum, og har ingen rot i virkelighet.

Alle dem som klager på det, de innbiller seg ting. /s 🤪

Njaa, de baserer seg stort sett på historier fra 60-70-tallet, som jeg skrev lengre oppe.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (46 minutter siden):

Kunne koble dem bort om de fungerte og man viste koden ja. Om ikke så måtte man bytte ECU/Motorstyreenher/hele hjernen.

Så franskebiler har dårlig kvalitet fordi man måtte bytte motorstyreenhet hvis startsperren røk og man samtidig hadde glemt koden. En styreenhet som forøvrig var tysk og kostet rundt 3-5% av bilens verdi? Got it..

Skrevet
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Vanskelig å kvantifisere. Men hvis du henger rundt på Megane og Laguna forumer, så er det nok en del av eierne der som er uenig med deg

Hvis du henger rundt et BMW, Kia eller Tesla forum, så vil du se samme tendens. Det er en grunn til at forlk oppsøker forum....

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (6 minutter siden):

Dette var en fin ordsalat for å få skylden over på den Norske bilmekanikkeren for Franskmennene sine overkompliserte biler som stadig brøt sammen.

Franske biler har hatt et dårlig rykte verden over, men fortsatt elsket spesielt av de med lidenskap for disse bilene. De er langt bedre i dag enn tidligere så noe rett har franskmennene gjort med årene.

Pussig, jeg har jobbet hos 5 merkeforhandlere med tilsammen 12 bilmerker, bla mer enn 10 år med Citroen og Peugeot, og har aldri merket at franske biler har dårligere kvalitet enn biler fra andre land, heller tvert imot. Hadde vært greit om noen kunne kommet med konkrete eksempler på hva som hvar så dårlig, og hvorfor. Enkelte blir jo avkrevd dokumentasjon i annenhvert innlegg.

Skrevet
AL123 skrev (7 minutter siden):

Pussig, jeg har jobbet hos 5 merkeforhandlere med tilsammen 12 bilmerker, bla mer enn 10 år med Citroen og Peugeot, og har aldri merket at franske biler har dårligere kvalitet enn biler fra andre land, heller tvert imot. Hadde vært greit om noen kunne kommet med konkrete eksempler på hva som hvar så dårlig, og hvorfor. Enkelte blir jo avkrevd dokumentasjon i annenhvert innlegg.

Da bør du jo også være kjent med at eldre franskmenn kombinerte kompleksitet med variert byggekvalitet ikke akkurat var oppskriften på suksess.

Skrevet
AL123 skrev (3 minutter siden):

Kilde? Og hva er din erfaring? Og hvilke elektroniske komponenter har de feil med? Enkelt å slenge ut en påstand foirdi onkelen til bestamora di hadde en Peugeot en gang.....

Du kan starte med å google "do french cars have a bad reputation, and why". Som sagt, dette oppstår ikke i et vakum.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (20 minutter siden):

Njaa, de baserer seg stort sett på historier fra 60-70-tallet, som jeg skrev lengre oppe.

Den som ødela mitt forhold til franske biler var en tidlig 2000 talls stasjonsvogn, husker ikke nøyaktig hvilken. Der var det meget eksponerte kabelansamlinger som ikke tålte eksponering for vær og vind. Det faktum at denne kablingen kom i nærkontakt med dekk i bevegelse er jo en designmessig genistrek. 👌

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (22 minutter siden):

Da bør du jo også være kjent med at eldre franskmenn kombinerte kompleksitet med variert byggekvalitet ikke akkurat var oppskriften på suksess.

Eksempelvis?

Skrevet
Duriello skrev (23 minutter siden):

Du kan starte med å google "do french cars have a bad reputation, and why". Som sagt, dette oppstår ikke i et vakum.

Det som skjer da, er at 95% av resultatatene er anekdoter fra folk på et eller annet forum som har hørt et eller annet om franske biler. Høres  det kjent ut? Resten er fra mekanikere som aldri har jobbet med franske biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...