Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Spørs jo hvilken horisont man har for eierskapet!

Selv har jeg kjøpt fullfinansiert over 10 år, men jeg hadde målsetning om å eie bilen i minst 12-14 år, så hva jeg ev. får for bilen da, er å anse som bonus.

Bare pga batteriet, forventer jeg å få fort 30-40K minst for den etter 10 år, som fort er høyere enn tilsvarende priset ice-bil. Og med tanke på resten av gjelden min, som jeg forventer er nedbetalt til samme tid, så tenker jeg at jeg heller kan fleske til litt da, og da ta kortere nedbetalingstid.

Forventer man å selge bilen etter 3-5 år f.eks så er jeg helt enig i at det er galskap å ta 10 års finansiering, om man som sagt ikke har utsikter til å øke nedbetalingen etter hvert, eller uansett tenkte å smekke inn kjøpesummen etter periode med kampanjerente, og derved vil utnytte kampanjerenten og alternativ spareform maks i mellomtiden!

Nå snakket jeg om bilene som ligger uanstendig høyt priset på Finn - trodde det ga seg selv, men kunne spesifisert. Jeg har også hatt biler med ti års fullfinans, men samtlige biler har jeg kjøpt med såpass god rabatt pga jobben at jeg har tjent penger på salget senere. Ville aldri finansiert med ti års fullfinans dersom jeg ikke hadde enten fått en svært god pris på bilen, eller planlagt å ha den i mindre enn 5-6 år.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (39 minutter siden):
Auto Asmodeus skrev (54 minutter siden):

Legger til at mange av bilene er fullfinansierte med ti år. Nå snakker jeg ikke bare om tesla, men det er smått utrolig at så mange velger å nedbetale mindre enn verditapet på bilen.

Spørs jo hvilken horisont man har for eierskapet!

Selv har jeg kjøpt fullfinansiert over 10 år, men jeg hadde målsetning om å eie bilen i minst 12-14 år, så hva jeg ev. får for bilen da, er å anse som bonus.

Jeg vil si det er en dårlig strategi fordi man har høyere rente på billån enn boliglån. Man burde derfor prioritere å betale ned billån raskere og boliglån tregere. Ideelt burde man prøve å få alt billån refinansiert som boliglån.

Boliglån er det nest beste lånet man kan ha. Kun studielån er bedre.

__________________

Ellers: Angående høyt prisede biler på finn. Det kan være folk som bare har fiskesnøret ute, i håp om at man drar inn stor fangst. Jeg har vurdert det selv. Bilen jeg har tenkt til å beholde lenge, kan jeg finne på å selge tidligere enn planlagt bare prisen er god nok. Ulempen er at det koster annonsegebyr å ha fiskesnøret ute. Så det har lite hensikt å fiske etter urealistisk høy pris. Men man kan godt legge seg litt høyt dersom det ikke er noe problem å fortsette eierskapet.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil si det er en dårlig strategi fordi man har høyere rente på billån enn boliglån. Man burde derfor prioritere å betale ned billån raskere og boliglån tregere. Ideelt burde man prøve å få alt billån refinansiert som boliglån.

Boliglån er det nest beste lånet man kan ha. Kun studielån er bedre.

Jeg har ikke boliglån, men sliter dessverre med forbrukslån med høyere rente pga "gammel morro" inkl. penger brukt på rettsak i forbindelse med barnefordeling! Den saken kosta meg nesten 200K som jeg egentlig ikke hadde, men måtte ta på meg kostnaden for. PS! Nå bor datteren min 100 % hos meg, og har ingen kontakt med mora (selvvalgt)!

Selvsagt betaler man ned den gjelda med høyest renteomkostninger først. Det burde si seg selv. Den betaler jeg normalt med mer kroner enn de månedlige avdragene, for å kutte ned på nedbetalingstiden og derved totalkostnadene.

  • Liker 5
Skrevet
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke boliglån, men sliter dessverre med forbrukslån med høyere rente pga "gammel morro" inkl. penger brukt på rettsak i forbindelse med barnefordeling! Den saken kosta meg nesten 200K som jeg egentlig ikke hadde, men måtte ta på meg kostnaden for. PS! Nå bor datteren min 100 % hos meg, og har ingen kontakt med mora (selvvalgt)!

Selvsagt betaler man ned den gjelda med høyest renteomkostninger først. Det burde si seg selv. Den betaler jeg normalt med mer kroner enn de månedlige avdragene, for å kutte ned på nedbetalingstiden og derved totalkostnadene.

Ai ai - forbrukslån pga gammel moro kjenner jeg meg igjen i. Kunsten å trylle 60.000 til 250.000 og daglig akutt angst for "strekkodebrev". Fikk heldigvis rydda opp i samarbeid med banken, men en lang periode var jeg langt nede pga dette. Enig med mange i at hverdags/forbrukerøkonomi burde være et punkt i skolen.

  • Liker 3
Skrevet
Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden):

Ai ai - forbrukslån pga gammel moro kjenner jeg meg igjen i. Kunsten å trylle 60.000 til 250.000 og daglig akutt angst for "strekkodebrev". Fikk heldigvis rydda opp i samarbeid med banken, men en lang periode var jeg langt nede pga dette. Enig med mange i at hverdags/forbrukerøkonomi burde være et punkt i skolen.

Mye går fint, helt til man plutselig mister jobben en periode, eller får en motor som streiker eller annen dyr reparasjon på bilen, eller kanskje noe skjer med boligen, TV som streiker etc.

Eller man havner utfor ulykke eller sykdom, som plutselig fjerner mye av inntektsgrunnlaget, og forsikringsselskaper finner frem teksten i liten skrift, og erstatningen baserer seg på en antatt verdi som er langt under anskaffelseskost.

Fra man føler man har kontroll på livet og kostnadene, til slike hendelser opptrer, gjerne flere av de samtidig (Murphy's lov), så er kanskje situasjonen plutselig snudd på hodet.

  • Hjerte 1
Skrevet

Da har jeg fått testet litt biler i dag og det er ikke store greiene som skiller de. 

Model Y 

Som forventet. Stillere enn de andre og plenty av krefter. Har det mest jeg trenger. Manglet kjøling i seter

Mangler spaker og knapper for betjening. Trodde aldri jeg skulle henge meg opp i det, men å begynne å fikle med skrolling å klikking i et mønster på rattet når en ha på raskere viskere var noe herk. Godt mulig man kan venne seg til det også, men hvorfor :(

Kia EV6 

Hadde det meste av hva jeg var på jakt etter. Føltes litt lavere enn de to andre og er kanskje mer i en crossover klasse. Raskest lading. Litt mer støy enn skodaen. 

Skoda Enyaq 

God bil som hadde alt av knapper/betjening jeg følte jeg trengte.  Litt mer veistøy enn teslaen, tregere lading og dyrere i coupe utgave med stor utstyrspakke. 

Var også innom bmw og vw, men det var ingenting som fristet å bruke tid på å prøvekjøre. Hadde Model Y hatt spaker/knapper og speedo hadde valget vært enkelt, men heller mest mot Skodaen nå. Spørsmålet er bare hvor mye dårligere er app og software som jeg ikke fikk testet? Min erfaring fra audi er ekstremt dårlig på dette. Og så er jeg litt betenkt på å drive med app/brikke opplegget i stede for tesla der man bare plugger i og så virker alt kjapt og enkelt på superlader.  Skoda hadde heller ingen nullrente deal så der "taper" man 70-90k i rentebesparelse. 

Skrevet (endret)

Prøvekjørte nye Tesla Model Y og Kia EV6 i dag (AWD long range), og jeg må innrømme jeg ble litt skuffet over EV6. Det er ikke en dårlig bil, men jeg hadde forventet mer.

Tanken jeg gikk inn i prøvekjøringene med var at dette er noenlunde tilsvarende biler, men Model Y er en mer polert bil med færre features og mer bagasjeplass, mens EV6 er en mer tradisjonell bil med mer features og bedre garanti.

Men jeg ente opp med å tenke at Model Y har i hvert fall mer appellerende features for meg. 

1. Model Y har et digg soltak, mens for EV6 får man kun soltak om man går for GT Line og legger det til for 17900 kr ekstra. Da vil EV6 være nærmere 650.000 kroner. Jeg prøvekjørte Exclusive Plus uten soltak, og det føltes som en trangere mørkere bil.

2. Model Y har skjerm i baksetet. Det er ikke tilgjengelig på EV6.

3. Model Y hadde bedre lydisolering. Fortsatt OK på EV6, men det var noe forskjell.

4. Model Y har elektrisk folding av baksetene fra bagasjerommet - både opp og ned. EV6 kunne folde ned setene mekanisk.

5. Versjonen av EV6 som kommer nærmest Model Y på pris er Exclusive, men på det utstyrsnivået har du ikke ting som surround view. Du må igjen opp på GT line. Model Y har allslags kameraer standard.

Det største ankepunktet for Model Y er manglende skjerm bak rattet, men for min del ser jeg ikke på det som noen stor sak. For min del vil det være et par dager med tilvenning. Tidligere har jeg kjørt bil der jeg i hovedsak så på farten i tredjeparts GPS montert i midten, og det er noenlunde tilsvarende.

Det vil nesten være mer tilvenning med EV6 å lære seg opp til å slå av bilen igjen. Holdt på å gå ifra demobilen uten å slå den av. 😆

Går jeg for Model Y AWD long range med vinterhjul og valgt lakk så havner bilen på 578k, mens går jeg for Kia EV6 med GT Line, soltak, vinterhjul og valgt lakk så havner den på 685k. Og da er den i mitt syn fortsatt en dårligere bil på en rekke områder. Pluss tilbudet jeg fikk var med 8,95% effektiv rente, der Model Y har null rente. (Så ikke på tilbudet i butikken, først når jeg kom hjem. Det skal være mulig å få 4% på kampanjetilbud, men av en eller annen grunn tok selgeren ikke med dette.)

Nå har jeg ikke fått tilbud på innbytte ennå, men det blir nok vanskelig for de å komme med et godt nok tilbud til at det blir EV6.

Når det gjelder kjøreopplevelse var begge bilene gode, og noenlunde tilsvarende.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
39 minutes ago, minim said:

Da har jeg fått testet litt biler i dag og det er ikke store greiene som skiller de. 

Model Y 

Som forventet. Stillere enn de andre og plenty av krefter. Har det mest jeg trenger. Manglet kjøling i seter

Mangler spaker og knapper for betjening. Trodde aldri jeg skulle henge meg opp i det, men å begynne å fikle med skrolling å klikking i et mønster på rattet når en ha på raskere viskere var noe herk. Godt mulig man kan venne seg til det også, men hvorfor :(

Kia EV6 

Hadde det meste av hva jeg var på jakt etter. Føltes litt lavere enn de to andre og er kanskje mer i en crossover klasse. Raskest lading. Litt mer støy enn skodaen. 

Skoda Enyaq 

God bil som hadde alt av knapper/betjening jeg følte jeg trengte.  Litt mer veistøy enn teslaen, tregere lading og dyrere i coupe utgave med stor utstyrspakke. 

Var også innom bmw og vw, men det var ingenting som fristet å bruke tid på å prøvekjøre. Hadde Model Y hatt spaker/knapper og speedo hadde valget vært enkelt, men heller mest mot Skodaen nå. Spørsmålet er bare hvor mye dårligere er app og software som jeg ikke fikk testet? Min erfaring fra audi er ekstremt dårlig på dette. Og så er jeg litt betenkt på å drive med app/brikke opplegget i stede for tesla der man bare plugger i og så virker alt kjapt og enkelt på superlader.  Skoda hadde heller ingen nullrente deal så der "taper" man 70-90k i rentebesparelse. 

Er det ikke kjøling i setet på Model Y Juniper? Mener det var en av de nye tingene som kom med de nye setene?

Og knapper/speedo osv fikser du lett med 3eparts utstyr så det kan du fikse om det er dealbreaker. Selv har jeg noen små trådløse knapper jeg justerer viskerne med som man kan sette hvor som helst. 

Sjekk ut her: https://enhauto.com/?srsltid=AfmBOorcglucsB6ZNV0uVLLRWMMIn3Xizg_Lgy4nZkh3PicAJoBE_o21

Selges hos f.eks bilkomponenter.no og flere aktører 

Når det gjelder App så er ikke de andre i nærheten av Tesla, så det må du vurdere hvor viktig det er for deg.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

 

minim skrev (49 minutter siden):

 

Model Y 

Som forventet. Stillere enn de andre og plenty av krefter. Har det mest jeg trenger. Manglet kjøling i seter

Mangler spaker og knapper for betjening. Trodde aldri jeg skulle henge meg opp i det, men å begynne å fikle med skrolling å klikking i et mønster på rattet når en ha på raskere viskere var noe herk. Godt mulig man kan venne seg til det også, men hvorfor :(

 

Enig. Fullstendig meningsløst. 

  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Complexity said:

Er det ikke kjøling i setet på Model Y Juniper? Mener det var en av de nye tingene som kom med de nye setene?

Ja, både Model Y og EV6 har ventilerte seter. Jeg glemte å prøve det i Model Y, men fungerte bra i EV6.

Skrevet
7 minutes ago, Jotun said:

 

Enig. Fullstendig meningsløst. 

Tanken bak er nok at man aldri skal trenger å justere slikt manuelt og at man derfor ikke trenger knapper for det.

Men er ikke der helt enda at man ikke må justere dem manuelt innimellom 

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (22 minutter siden):

Er det ikke kjøling i setet på Model Y Juniper? Mener det var en av de nye tingene som kom med de nye setene?

Og knapper/speedo osv fikser du lett med 3eparts utstyr så det kan du fikse om det er dealbreaker. Selv har jeg noen små trådløse knapper jeg justerer viskerne med som man kan sette hvor som helst. 

Sjekk ut her: https://enhauto.com/?srsltid=AfmBOorcglucsB6ZNV0uVLLRWMMIn3Xizg_Lgy4nZkh3PicAJoBE_o21

Selges hos f.eks bilkomponenter.no og flere aktører 

Når det gjelder App så er ikke de andre i nærheten av Tesla, så det må du vurdere hvor viktig det er for deg.

Godt mulig at jeg bare overså det da. På EV6 var det en enkel knapp man nådde uten å være kjent med bilen der setevarme/kjøling bruker å være.. Men da er ikke det et minus heller :) Står egentlig igjen med om jeg klarer å venne meg til å ikke ha knapper/spaker. Skal sjekke litt rundt tredjepart. 

App er litt viktig. MÅ ha en mulighet til å raskt forvarme, se status på batteri, lading osv og det er kjekt å ha låsing/kjøring tilgjengelig. På Etron jeg hadde så kunne jeg låse opp bilen når jeg begynte å ta på meg skoa og når jeg hadde kommet meg til garasjen så kunne den blinke for at dørene ble låst opp :D Timet man det riktig så slapp en å stå ved døra å 2minutter å vente. Er de andre ikke kommet lenger enda så er det et enkelt valg. 

Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Tanken bak er nok at man aldri skal trenger å justere slikt manuelt og at man derfor ikke trenger knapper for det.

Men er ikke der helt enda at man ikke må justere dem manuelt innimellom 

Det fungerte ikke tilstrekkelig på dagens prøvetur når vi kom inn i en regnbyge ihvertfall. Den justerte ikke opp selv og jeg måtte navigere rundt i skjermen for å finne frem til det. Fant senere ut at en kunne gjøre det med venstre knapp/rullehjul så det var forsåvidt en mulighet der. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Ja, både Model Y og EV6 har ventilerte seter. Jeg glemte å prøve det i Model Y, men fungerte bra i EV6.

Samme opplevelse med EV6 her. Det brukes kun de varmeste dagene, men det er helt nydelig å få ventilering når det først trengs. Skikkelig opptur å høre at Model Y også har dette :)

  • Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutes ago, minim said:

Godt mulig at jeg bare overså det da. På EV6 var det en enkel knapp man nådde uten å være kjent med bilen der setevarme/kjøling bruker å være.. Men da er ikke det et minus heller :) Står egentlig igjen med om jeg klarer å venne meg til å ikke ha knapper/spaker. Skal sjekke litt rundt tredjepart. 

App er litt viktig. MÅ ha en mulighet til å raskt forvarme, se status på batteri, lading osv og det er kjekt å ha låsing/kjøring tilgjengelig. På Etron jeg hadde så kunne jeg låse opp bilen når jeg begynte å ta på meg skoa og når jeg hadde kommet meg til garasjen så kunne den blinke for at dørene ble låst opp :D Timet man det riktig så slapp en å stå ved døra å 2minutter å vente. Er de andre ikke kommet lenger enda så er det et enkelt valg. 

Haha hørtes fantastisk ut. Du slipper å låse opp Tesla da siden den alltid er åpen når du er nært med telefonen din.

Og forvarming og slikt starter ganske momentant. Man har bare widget på telefonen med snarveier så trenger ikke åpne noe app engang.

Tesla har også egen app til Apple Watch om du bruker slikt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (12 minutter siden):

Og forvarming og slikt starter ganske momentant. Man har bare widget på telefonen med snarveier så trenger ikke åpne noe app engang.

Tesla har også egen app til Apple Watch om du bruker slikt.

Du mener sånn som dette ... 

IMG_1961.jpeg

IMG_1962.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Ser at om jeg speccer en tesla y  til 550k så får jeg med det jeg vil ha. En sammenlignbar Enyaq coupe med utstyrspakke for å få kjøling i seter og hengerfeste havner på 642k. Med 0% EK (for sammenlignbarhet) og 10 år havner den på 8372kr/mnd og 1.004.586kr total kost. Tesla 654.604kr og 4681kr/mnd (har ikke undersøkt om dette hensyntar økning etter 3år). Tar vinterfelger utenom mest sannsynlig med mindre tesla felgene er mye bedre enn ettermarked. Spørsmålet jeg da må stille meg er om Skodaen er verdt 350k mer og det føler jeg ikke at den var 😛 

Nå kan jeg selvfølgelig velge annen finansiering, men når jeg må sammenligne med nullrente så må jeg ta det med som en fordel også. Jeg kan da heller ha pengene i fond/disponible i stede for å øke EK som hadde vært naturlig evnt betalt den ut kontant. 

Endret av minim
pressisering
Skrevet (endret)
31 minutes ago, Syar-2003 said:

Du mener sånn som dette ... 

IMG_1961.jpeg

IMG_1962.jpeg

Ja sikkert men nå var det jo Kia og Skoda vedkommende vurderte mot Tesla og de har ikke slikt.

Tesla har de litt mere randome ting man kan ha snarvei til kontra bmw :p

 

Screenshot_20250502_173853_Tesla.jpg

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (11 minutter siden):

Ja sikkert men nå var det jo Kia og Skoda vedkommende vurderte mot Tesla og de har ikke slikt

Det er både watch app og app med widgets til Kia-Connect for EV6

IMG_1963.jpeg

IMG_1964.jpeg

  • Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Syar-2003 said:

Det er både watch app og app med widgets til Kia-Connect for EV6

IMG_1963.jpeg

IMG_1964.jpeg

Det var jeg faktisk ikke klar over. Tenkte det var samme ulla som Hyundai som har en app man knapt for lov å bruke fordi 12V batteriet går tomt da..

Virker dog som det bare er en companion app til mobilen, og ikke en standalone app som hos f.eks Tesla hvor klokken også fungerer som bilnøkkel.

Men bra de får til noe :)

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...