Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Som sagt, to måter å se det på. Ja du KAN gjøre det så enkelt. Men du må vel fremdeles innom butikken og signere kontrakten, formoder jeg, og du får da ingen angrefrist, da det fort blir et tilvirkningssalg OG et butikksalg, selv om man ikke velger annet enn "Fully Charged". Dog, det vil nok fort bli advokatmat, dersom man ikke gjør individuelle valg ,en bare velger "standardpakken".

Min bror bestilte sin i4 uten å være innom butikk for å signere noe. Han var selvfølgelig å prøvekjørte, tenkte på det og kontaktet selger hvor det ble sendt over link fra konfiguratoren og kjøpskontrakt signert med bankid så ble bilen bestilt akkurat slik han ville ha den. Ganske lenge siden signering foregikk med penn og papir selv hos "legacy" merkene :p 

Har Tesla fortsatt angreretten nå? Vet det var en greie når broderen kjøpte model 3 for 4 år siden, men da mistet du den angreretten om du fikk prøvekjøre før kjøp slik jeg husker det. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Min bror bestilte sin i4 uten å være innom butikk for å signere noe. Han var selvfølgelig å prøvekjørte, tenkte på det og kontaktet selger hvor det ble sendt over link fra konfiguratoren og kjøpskontrakt signert med bankid så ble bilen bestilt akkurat slik han ville ha den. Ganske lenge siden signering foregikk med penn og papir selv hos "legacy" merkene :p 

Har Tesla fortsatt angreretten nå? Vet det var en greie når broderen kjøpte model 3 for 4 år siden, men da mistet du den angreretten om du fikk prøvekjøre før kjøp slik jeg husker det. 

Ja, er sikkert mulig å gjøre det slik hos noen av de. Jeg leste det var "påtvunget" å signere kontrakt i butikk for de som kjøpte Enyaq og ID.4...

Jeg frastod å prøvekjøre Tesla i lang tid pga den klausulen, men tipper de rett og slett fikk noen juridiske "hint" om at det ikke betød noe som helst for om det var nettsalg eller ikke, og at de derved ikke kunne "klausulere" seg bort fra det.

Så angreretten pga at det er nettkjøp, består ennå. Var med i en diskusjon rundt dette, hvor noen "problematiserte" det at man kan få hjelp på Tesla sine Service-sentere til å legge inn bestilling. Men selv om man gjør det der, så gjør man faktisk kjøpet på nett, da Tesla hardnakket står på at de ikke har butikker, og man kun kan kjøpe på nett.

Så dermed får man også angrerett i de tilfellene! :thumbup:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Evil-Duck said:

Min bror bestilte sin i4 uten å være innom butikk for å signere noe. Han var selvfølgelig å prøvekjørte, tenkte på det og kontaktet selger hvor det ble sendt over link fra konfiguratoren og kjøpskontrakt signert med bankid så ble bilen bestilt akkurat slik han ville ha den. Ganske lenge siden signering foregikk med penn og papir selv hos "legacy" merkene :p 

Tok det lang tid før han fikk bilen?

Prøvde å konfigurere en i4 å se hva det sto om leveringstid men fikk bare beskjed om å fylle inn så forhandler kunne kontakte meg og det orker jeg ikke..

Model S hadde masse valg når den ble lansert, så alle spefisierte egne ting når de bestilte og de (som da veldig lite å nytt selskap) brukte lang tid på få biler ut av døren for var så mye ekstra jobb.

Bestiller man en ny Model 3 eller Y i dag er det 2-6 ukers leveringstid siden bilen sansynligvis allerere er produsert og trenger bare fraktes over hit..

Tipper dette også bidrar med salget.

Når jeg bestile bil så produserte de en og en farge i slengen, så jeg var heldig med mitt fargevalg og fikk bilen ganske raskt. Men det var mens det enda bare var en fabrikk i drift. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Syar-2003 skrev (6 timer siden):

@Snowleopard Det eksempelet ditt med bmw askebeger til 25.000,-  var nok prisen på en pakke. Noe du «glemte» å nevne for å skape et poeng ut av det.

Jeg mener å huske at det kostet 500,- eller 750,- kr å få min 2020 modell 3-serie levert med askebeger integrert i midtkonsoll. Som jeg skreddersydde helt selv med farger , interiør, seter og tech tilvalg uten å få noe uønsket (dog uten askebegeret)

Mitt poeng er at med Tesla får man ikke kjøpt det overhode som fabrikkmontert og må ty til jalla varer fra eBay, Wish og alibaba.

Det er nesten komisk hvor lite de som fronter Tesla hardest her inne vet om andre biler. Interessen for bil er ikke der, det er bare Tesla som gjelder og det gjenspeiles godt i innleggene her de siste sidene..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Min bror bestilte sin i4 uten å være innom butikk for å signere noe. Han var selvfølgelig å prøvekjørte, tenkte på det og kontaktet selger hvor det ble sendt over link fra konfiguratoren og kjøpskontrakt signert med bankid så ble bilen bestilt akkurat slik han ville ha den. Ganske lenge siden signering foregikk med penn og papir selv hos "legacy" merkene :p 

Har Tesla fortsatt angreretten nå? Vet det var en greie når broderen kjøpte model 3 for 4 år siden, men da mistet du den angreretten om du fikk prøvekjøre før kjøp slik jeg husker det. 

Jeg var heller ikke innom butikken jeg kjøpte bilen hos. Alt gikk via digital signering osv. Man konfigurerer bilen og sender dette til forhandler. Så får man pris og ev levering. Jeg fikk min bil 9mnd før estimert levering. Så selgeren når jeg hentet bilen.

Jeg har kjøpt 3 nye BMW siste 20år og har aldri hatt problemer med å konfigurere bilen slik jeg ønsker. Nå har jeg ikke prøvd å sette den fast med å velge ventilerte seter og stofftrekk eller små hjul og M bremser. Hadde skikkert klart det

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Det er nesten komisk hvor lite de som fronter Tesla hardest her inne vet om andre biler. Interessen for bil er ikke der, det er bare Tesla som gjelder og det gjenspeiles godt i innleggene her de siste sidene..

Påstår du jeg sitter her og lyver om min erfaring med bl.a. BMW sin konfigurator? Detter er jo ganske velkjent, at man tilnærmet må ha kurs i konfigurator for å ende opp med en bil spekket tilnærmet så likt som man ønsker. Og likevel måtte man innom selger for å få noen ting gjennom.

Forøvrig er det ikke en diskusjon om egenskaper ved bilene, så mye som det er en diskusjon om salgsmodellene. Så hele kritikken din blir rett og slett latterlig. Men du koser deg vel ved å sitte på din høyre hest og kritiserer andre, uten å ha snøra peiling på hva andre kan om bil eller ikke. Jeg syns det oser av forakt for andre mer enn noe annet. Dog, ikke et spor jeg ønsker å diskutere videre, ville bare påpeke dette siden du valgte å gå på person mer enn sak her!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Påstår du jeg sitter her og lyver om min erfaring med bl.a. BMW sin konfigurator? Detter er jo ganske velkjent, at man tilnærmet må ha kurs i konfigurator for å ende opp med en bil spekket tilnærmet så likt som man ønsker. Og likevel måtte man innom selger for å få noen ting gjennom.

Forøvrig er det ikke en diskusjon om egenskaper ved bilene, så mye som det er en diskusjon om salgsmodellene. Så hele kritikken din blir rett og slett latterlig. Men du koser deg vel ved å sitte på din høyre hest og kritiserer andre, uten å ha snøra peiling på hva andre kan om bil eller ikke. Jeg syns det oser av forakt for andre mer enn noe annet. Dog, ikke et spor jeg ønsker å diskutere videre, ville bare påpeke dette siden du valgte å gå på person mer enn sak her!

Ja, det er helt utrolig hvor ræva de fleste konfiguratorene er på de fleste bilprodusentene! Ofte veldig vanskelig å vite hva som er standardutstyr og hvilke pakker som er helt nødvendige. Så ber de deg laste ned PDF er for prisliste! I 2024 er det helt utrolig gammeldags der folk bruker primært mobil. Det er som har frustrert meg lenge.

Ofte er jo ikke nødvendig utstyr som ryggekamera og sensorer inkludert uten en pakke for 15-20k. Da blir lokkeprisen bare tull. 

Jeg er overbevist over at det er taktikk fra bilprodusentene for å få deg inn i butikken til å selge deg bilen med masse pakker du ikke nødvendig trenger. For å få en god oversikt og kunne sammenligne på nett er helt umulig. 

Jeg er absolutt for at man bør kunne gjøre valg i utstyr, men da må de gjøre det enkelt og oversiktlig, og ikke tvinge deg til å kjøpe pakker for 50k for helt basis nødvendige ting.

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 minutter siden):

Ja, det er helt utrolig hvor ræva de fleste konfiguratorene er på de fleste bilprodusentene! Ofte veldig vanskelig å vite hva som er standardutstyr og hvilke pakker som er helt nødvendige. Så ber de deg laste ned PDF er for prisliste! I 2024 er det helt utrolig gammeldags der folk bruker primært mobil. Det er som har frustrert meg lenge.

Ofte er jo ikke nødvendig utstyr som ryggekamera og sensorer inkludert uten en pakke for 15-20k. Da blir lokkeprisen bare tull. 

Jeg er overbevist over at det er taktikk fra bilprodusentene for å få deg inn i butikken til å selge deg bilen med masse pakker du ikke nødvendig trenger. For å få en god oversikt og kunne sammenligne på nett er helt umulig. 

Jeg er absolutt for at man bør kunne gjøre valg i utstyr, men da må de gjøre det enkelt og oversiktlig, og ikke tvinge deg til å kjøpe pakker for 50k for helt basis nødvendige ting.

Nå poengterer du vel det DrAlban300 skrev

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):
PgUp skrev (16 minutter siden):

Ja, det er helt utrolig hvor ræva de fleste konfiguratorene er på de fleste bilprodusentene! Ofte veldig vanskelig å vite hva som er standardutstyr og hvilke pakker som er helt nødvendige. Så ber de deg laste ned PDF er for prisliste! I 2024 er det helt utrolig gammeldags der folk bruker primært mobil. Det er som har frustrert meg lenge.

Ofte er jo ikke nødvendig utstyr som ryggekamera og sensorer inkludert uten en pakke for 15-20k. Da blir lokkeprisen bare tull. 

Jeg er overbevist over at det er taktikk fra bilprodusentene for å få deg inn i butikken til å selge deg bilen med masse pakker du ikke nødvendig trenger. For å få en god oversikt og kunne sammenligne på nett er helt umulig. 

Jeg er absolutt for at man bør kunne gjøre valg i utstyr, men da må de gjøre det enkelt og oversiktlig, og ikke tvinge deg til å kjøpe pakker for 50k for helt basis nødvendige ting.

Ekspander  

Nå poengterer du vel det DrAlban300 skrev

Jeg vil nå heller si at han poengterer det jeg har skrevet i en lengre (og fruktbar) diskusjon med @Syar-2003 og @Evil-Duck.

Det @DrAlban3000 skrev, var vel egentlig det motsatte, og heller angrep på mine kunnskaper om bil, mer enn å komme med noe fruktbart bidrag.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Hvordan da? Jeg nevnte ikke Teslai det hele tatt??

Nei. Poenget var at du tydeligvis aldri har vert inne i en BMW konfigurator. Eller kjenner kjøpsprosessen. Alt er feil med hensyn på deres konfigurator. Nedlasting av PDF med priser er vanlig på suzuki og muligens andre japanske biler

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Jeg vil nå heller si at han poengterer det jeg har skrevet i en lengre (og fruktbar) diskusjon med @Syar-2003 og @Evil-Duck.

Det @DrAlban3000 skrev, var vel egentlig det motsatte, og heller angrep mine kunnskaper om bil, mer enn å komme med noe fruktbart bidrag.

Mitt svar var utelukkende om hvor elendig disse konfiguratorene er. Jeg er ingen ekspert på bil, noe heller ikke 99% av de som kjøper bil er. De burde gjøre det enkelt og oversiktlig for alle å kjøpe bil og sammenligne priser. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Nei. Poenget var at du tydeligvis aldri har vert inne i en BMW konfigurator. Eller kjenner kjøpsprosessen. Alt er feil med hensyn på deres konfigurator. Nedlasting av PDF med priser er vanlig på suzuki og muligens andre japanske biler

Da misforstod du 100% av innleggene mitt. Jeg skrev jo at dette var de fleste bilprodusentene. Ikke BMW sin spesifikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Nei. Poenget var at du tydeligvis aldri har vert inne i en BMW konfigurator. Eller kjenner kjøpsprosessen. Alt er feil med hensyn på deres konfigurator. Nedlasting av PDF med priser er vanlig på suzuki og muligens andre japanske biler

Nei, BMW, og forsåvidt Audi og MB, vil vel helst ikke at man får se hva ting virkelig koster, men vil pakke det inn så man må innom en selger som lager deg en konfigurasjon du kan godta, men selvsagt med endel valg man helst ikke ville hatt med.

PgUp skrev (3 minutter siden):

Mitt svar var utelukkende om hvor elendig disse konfiguratorene er. Jeg er ingen ekspert på bil, noe heller ikke 99% av de som kjøper bil er. De burde gjøre det enkelt og oversiktlig for alle å kjøpe bil og sammenligne priser. 

Jeg skjønte det, og er enig. Det var jo hele diskusjonen i går kveld/natt!

Men som de nevnte og @Trestein hardnakket vil påstå, så har man liksom ikke kunnskaper om bil, eller reelt sett vært innom konfiguratorene, når man kritiserer salgsmodellen. 

At folk synes salgsmodellene til Tesla, de japanske bilmerkene og de koreanske fremstår som mer forbilledlig, men der Tesla tar det et steg lengre, er jo for mange totalt befriende. Man ønsker det enkelt. Klikk, klikk, og kjøp.

Så hiver man seg etterpå inn på diverse sider for å kjøpe tilleggsutstyr og dingesbomser man tror man trenger, men som fort ender opp som vegg og hyllepryd i garasje, loft eller bod! 

😉

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):
mandela skrev (15 timer siden):

Er Tesla 3 virkelig så bra som folk vil ha det til her? Som utenforstående ser jeg egentlig ikke hypen, prøvekjørt den kun en gang, og likte ikke setene, svært dårlig plass i baksetet og betjeningen.

Bilen har ikke hatchback som betyr mindre praktisk bagasjerom for mange, den har omstridte dørhåndtak, blinklysknapper, midtstilt skjerm hvor alt (?) må betjenes med trykkskjerm, tvilsom kvalitet og verdi etter utløpt garantitid, relativt kort garantitid, tvilsomt rykte pga. profilerte kundeklagesaker i Norge og utlandet osv. osv. Hvorfor kjøpe den i stedet for f.eks. Kia sin EV3 eller liknende modeller?

Høres jo mere ut som du burde prøvekjørt Model Y.
Det er samme bil som Model 3 bare større så den løser mye av det du ikke liker.

Ellers er det jo teknologien som selger en del. Tesla har f.eks en fantastisk app som alltid funker, noe som ikke er helt vanlig blandt de andre merkene. Hurtiglading er så enkelt som å bare plugge i kabelen og ferdig med det. Begynner vel heldigvis å komme lignende løsninger for andre merker og nå da.

Trykkskjermen brukes til alt ja, og mange reviews klager på at man f.eks må inn på skjermen for å justere speil eller ratt istedefor å ha en manuell spake til det. Det som dog sjelden nevnes er at endringer man gjør lagres til din profil så man trenger jo bare gjøre det en gang så husker bilen dine instillinger hver gang du hopper i førersetet. Dette lagres også i skyen så låner du en annen Tesla kan du logge inn og alle dine seteinstillinger og speil osv blir det samme i den.

Er helt fantastisk da jeg og dama har helt forsjellig seteposisjon\ratt og speilposisjon så med min forrige bil var det alltid masse justering etter hun hadde lånt bilen min. Hun liker også å kjøre med creep mode aktivert og servoen på max, og jeg liker å ha servoen på minimum og creep mode avslått. Trenger ikke tenke på det da det automatisk blir riktig når jeg hopper inn i bilen med min mobil i lomma.

Men om du driter i slikt og manuelle seter å ratt er noe du foretrekker så er det drøssevis av andre biler å velge mellom.

Det er helt riktige og gyldige argumenter. Helt enig. Du glemmer et annet argument for TM3, rekkevidde per krone. Her vinner tesla over alle andre med klar margin. Mange bestiller tTesla i nettkonfiguratoren uten en gang å ha erfart de fordelene med profil på sete, speil etc og hvor enkel hurtigladingen er i forhold til andre merker. Dvs. at mange fokuserer på rekkevidde/pris.

De negative erfaringene dukker gjerne opp senere i eierskapet, noe etter garantiutløp. Det er da en del eiere vender seg fra å elske til å hate Tesla. Tesla er elsk-hat. Enten eller, eller begge deler. For min del var det elsk i 3 år, ambivalent i 2 år og hat etter det. Riktignok med TMS, men jeg har bekjente som startet med TM3 med samme elsk-forhold som jeg hadde til TMS på samme tid som jeg hadde blitt så bitter på alle problemene at jeg hatet TMS. Jeg malte fanden på veggen for min venn angående hans TM3 eierskap og jammen fikk jeg rett. I dag hater han Tesla på grunn av sine erfaringer med TM3. Elsk-hat.

Når alt fungerer som det skal er det elsk, etter problemer og garantiutløp er det hat. Verditap av en annen verden, lotteri om plutselige store kostnader, osv.

Veldig mange henger seg opp i rekkevidde vs pris og når lekkert utseende kommer på toppen av det så er de solgt, evt. teknologien som du nevner fenger og fanger. Noen år senere våkner man brått fra hypnosen.

Lenke til kommentar

Problemet og der "konflikten" oppstår er jo ganske enkelt og greit på grunn av at de som faktisk har vært gjennom en kjøpsprosess og eier disse "premium" bilene ikke kjenner seg igjen i narrative om innpåslitne selgere som skal pushe på deg ting du ikke trenger, elendige konfiguratorer, prislister i PDF filer utallige oppmøter i butikk for å skrive kontrakter. Enten er alt bare basert på ren synsing/antagelser eller så sitter en bare på alvorlig utdatert informasjon rundt hvordan en kjøpsprosess på en bil faktisk foregår. Som jo er litt komisk da jeg selv har fått kritikk fra enkelte som er med i denne diskusjonen for at jeg ikke hadde satt meg 100% inn i det absolutt siste av Tesla nytt sist gang jeg deltok i en diskusjon om det merket, å sitte med oppdatert informasjon gjerne hentet fra obskure tesla forum før en prøver å diskutere noe var ikke bare nødvendig men helt forventet :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regardé skrev (14 minutter siden):

Leste at hovekontor nylig er flytta til USA. Og selve generatorn og bilen nå er forskjellige bedrifter.

Synes selve bilen så snasen ut, selv om jeg ikke likte de "hornene" på rattet. Det ser ut som noe som kan bli skjebnesvangert farlig i en kollisjon, så fet tenker jeg at ikke blir med på en faktisk produksjonsmodell.

Så kommer jo mye av dette an på hva denne "magiske" væsken som de mener skal være drivstoffet, vil koste. Og hvor lett det er å produsere og distribuere. Og er det i realiteten bare saltlake?

Tror mange som har kjøpt elbil elsker det enkle med å la bilen fylle seg selv mens man sover. Men rekkevidden er jo interessant. Og om dette blir godt billigere enn bensin og diesel, og ikke krever masse ressurser og energi for å lage, så er det helt klart interessant, siden ikke alle har tilgang til ladeinfrastruktur hjemme, eller fast parkering.

Jeg avviser ikke tankegangen eller produktet, men er jo litt skeptisk når så mange allerede stiller spørsmålstegn ved hele produktet og forsyningskjeden. SÅ her savnes fremdeles mye informasjon. Og produkt som kan testes og tas på. Og gjennomgåes av eksperter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...