Gå til innhold

Snart slutt på gratis oppgradering til Windows 10


Anbefalte innlegg

Er det mulig å kjøpe en Win10 lisens uten å registrere seg med navn, uten måtte logge inn med egen ID, og uten at de sporer bruken din?

 

Da skal jeg begynne å tenke på det...

 

Ja, kan man ikke det da?

 

Det er mulig å lage lokal datamaskinkonto som tidligere, man MÅ ikke logge på med Microsoft-konto. Om du bruker pseudonym-navn for alle brukernavn du velger vil det vel ikke være noe som knytter deg til Windows-brukeren ...

 

Eller sikter du til noe annet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Blir det slutt på de masete oppgraderings-popup'ene i Windows 7/8 også da?

Tenkte akkurat på d samme :D

 

 

Utifra hva jeg vet så er svaret ja.

Men for å være ærlig forstår jeg faktisk ikke at noen kan ønske å sitte på et eldre os som snart har end of life når man får et nytt os gratis. 

Noen småting må man kanskje fikse selv om man ikke helt liker Guiet , men umulig er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Malvado: At Windows 10 ikke er like ille på personvern som et par ennå verre tjenester betyr ikke at Win10 er bedre enn Win7 på det punktet. Det er egentlig en latterlig måte å argumentere for Windows 10. "Ja, det er verre enn 7, men fordi det finnes verre så gjør det ikke noe"

 

Windows har distansert seg mer fra Linux på personvernsiden og det gir Linux i mine øyne et ennå større forsprang på ting som er prinsipielt viktige.

 

PS. Jeg boikotter FB og har lenge gjort det samme med Android, men nå nylig skaffet jeg meg en Android-telefon. Er absolutt ikke fornøyd med måten jeg blir behandlet på av Google og har svart nei takk til de aller fleste "brukeravtaler" i telefonen. Det gjør den ganske strippet og lite nyttig. Derfor blir det neppe en telefon jeg kommer til å ha lenge. Neste stopp blir Ubuntu.

 

LoveAmiga: Fordi jeg har fulgt med på endringene fra Win7 til 8, 8.1 og 10. Mye bedre det enn alle de bevisstløse Windows-brukerne som trykker konsekvent ja på avtaler de ikke har lest og sikkert heller ikke aner noe om problemstillingene rundt utlevering av personlige data til og hvordan disse brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører untangle som brannvegg og på forumet der er det egen post om adresser tilknyttet win 10 som kan blokkeres for å sikre personvernet.

https://forums.untangle.com/web-filter/35894-blocking-windows-10-spying-telemetry.html

 

65.55.108.23 
65.39.117.230
23.218.212.69 
134.170.30.202
137.116.81.24
204.79.197.200
23.218.212.69
a-0001.a-msedge.net
choice.microsoft.com
choice.microsoft.com.nstac.net
corpext.msitadfs.glbdns2.microsoft.com
corp.sts.microsoft.com
compatexchange.cloudapp.net
cs1.wpc.v0cdn.net
diagnostics.support.microsoft.com
df.telemetry.microsoft.com
feedback.windows.com
feedback.search.microsoft.com
fe2.update.microsoft.com.akadns.net
i1.services.social.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
pre.footprintpredict.com
redir.metaservices.microsoft.com
reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
services.wes.df.telemetry.microsoft.com
settings-sandbox.data.microsoft.com
sls.update.microsoft.com.akadns.net
sqm.df.telemetry.microsoft.com
sqm.telemetry.microsoft.com
sqm.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
ssw.live.com
statsfe1.ws.microsoft.com
statsfe2.update.microsoft.com.akadns.net
survey.watson.microsoft.com
telecommand.telemetry.microsoft.com
telecommand.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
telemetry.appex.bing.net
telemetry.microsoft.com
telemetry.urs.microsoft.com
vortex-sandbox.data.microsoft.com
vortex-win.data.microsoft.com
vortex-sandbox.data.microsoft.com
vortex.data.microsoft.com
watson.live.com
watson.microsoft.com
watson.ppe.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net

Lenke til kommentar

Windows har distansert seg mer fra Linux på personvernsiden og det gir Linux i mine øyne et ennå større forsprang på ting som er prinsipielt viktige.

 

PS. Jeg boikotter FB og har lenge gjort det samme med Android, men nå nylig skaffet jeg meg en Android-telefon. Er absolutt ikke fornøyd med måten jeg blir behandlet på av Google og har svart nei takk til de aller fleste "brukeravtaler" i telefonen. Det gjør den ganske strippet og lite nyttig. Derfor blir det neppe en telefon jeg kommer til å ha lenge. Neste stopp blir Ubuntu.

 

Om du bryr deg om personvern og datainnsamling bør nok ikke Ubuntu være førstevalget. De har fått selveste Richard Stallman på nakken nettopp fordi Ubuntu som default sporer informasjon om bruk av søkefunksjonen (de gjorde i hvertfall det - artikkelen er et par år gammel, jeg vet ikke om de har snudd siden den gang).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Holder det ikke å oppgradere til Win10 for så å gjenopprette Win 7 samme dag hvis man vil utsette å bruke Win 10 på enkelte maskiner?

Da vil maskinen legges til å databasen til Microsoft over godkjente maskiner med Win10, og man kan installere Win10 på tom harddisk ved senere behov.

 

Ja, MEN. Windows lagrer også en fil på disken en plass som forteller de at dette er en maskin som er oppgradert. Formatterer du disken eller bytter til en ny disk når du reinnstallerer som mange andre går fila tapt og når du reinstallerer win10 får du beskjed om at din kopi ikke er aktivert. Så lenge det fortsatt er gratis må du da (dersom du nå har en uaktivert versjon av win10) reinstallere win7/8 før du igjen oppgraderer til en aktivert win10. Det er også igjen mange som har hatt problemer med at de har oppgradert skjermkort etc. hvor maskinen oppfattes som en "ny maskin" hvor lisensen brått ikke gjelder, men har skal det være mulig å kontakte Microsoft, hoppe gjennom en haug med rockeringer og å få den reaktivert...Har dog ikke testet det siste.

Lenke til kommentar

 

Holder det ikke å oppgradere til Win10 for så å gjenopprette Win 7 samme dag hvis man vil utsette å bruke Win 10 på enkelte maskiner?

Da vil maskinen legges til å databasen til Microsoft over godkjente maskiner med Win10, og man kan installere Win10 på tom harddisk ved senere behov.

Ja, MEN. Windows lagrer også en fil på disken en plass som forteller de at dette er en maskin som er oppgradert. Formatterer du disken eller bytter til en ny disk når du reinnstallerer som mange andre går fila tapt og når du reinstallerer win10 får du beskjed om at din kopi ikke er aktivert. Så lenge det fortsatt er gratis må du da (dersom du nå har en uaktivert versjon av win10) reinstallere win7/8 før du igjen oppgraderer til en aktivert win10. Det er også igjen mange som har hatt problemer med at de har oppgradert skjermkort etc. hvor maskinen oppfattes som en "ny maskin" hvor lisensen brått ikke gjelder, men har skal det være mulig å kontakte Microsoft, hoppe gjennom en haug med rockeringer og å få den reaktivert...Har dog ikke testet det siste.

 

 

Har du noe dokumentasjon for dette?

Det er motsatt fra min personlige erfaring, og alt jeg har lest om dette: 

http://www.zdnet.com/article/microsoft-quietly-rewrites-its-activation-rules-for-windows-10/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Malvado: At Windows 10 ikke er like ille på personvern som et par ennå verre tjenester betyr ikke at Win10 er bedre enn Win7 på det punktet. Det er egentlig en latterlig måte å argumentere for Windows 10. "Ja, det er verre enn 7, men fordi det finnes verre så gjør det ikke noe"

 

Windows har distansert seg mer fra Linux på personvernsiden og det gir Linux i mine øyne et ennå større forsprang på ting som er prinsipielt viktige.

 

PS. Jeg boikotter FB og har lenge gjort det samme med Android, men nå nylig skaffet jeg meg en Android-telefon. Er absolutt ikke fornøyd med måten jeg blir behandlet på av Google og har svart nei takk til de aller fleste "brukeravtaler" i telefonen. Det gjør den ganske strippet og lite nyttig. Derfor blir det neppe en telefon jeg kommer til å ha lenge. Neste stopp blir Ubuntu.

 

LoveAmiga: Fordi jeg har fulgt med på endringene fra Win7 til 8, 8.1 og 10. Mye bedre det enn alle de bevisstløse Windows-brukerne som trykker konsekvent ja på avtaler de ikke har lest og sikkert heller ikke aner noe om problemstillingene rundt utlevering av personlige data til og hvordan disse brukes.

 

Det er dine valg , om det fører til mindre spredning av din personlige informasjon og hvordan reklamen blir gitt til deg er vel igjen avhengig av nettleseren du bruker osv.

 

Men for å være ærlig mener jeg at Windows 10 sin spredning av personlig informasjon er på ingen måte ille , faktisk så er jeg mer bekymret over den informasjonen som konkrete bankselskap sitter med og som innebærer at de vet nøyaktig hva vi bruker penger på , hvor vi bruker penger osv. 

En artikkel fra Forbrukerrådet går møysommelig gjennom dette "Du selger deg billig" og her skimter vi kun overflaten...

 

Som forbruker derimot er det per dags dato ikke så mye vi kan gjøre på lavt nivå , rent politisk derimot er dette et tema som bør taes opp og hvor vi forbrukerne blir bedre ivaretatt , men igjen må vi nok huske på at selv om internett "føles" gratis ut er det ikke det , det er et media som blir brukt til å tjene penger og det er vi som må betale regningen på en eller annen måte. 

 

Får vi på plass bedre lover om personvern men uten at dette tar livet av de som tross alt lager tjenester på nettet ( Websider som må selge annonser eller abonnementer ) så kan det være at vi i fremtiden går gradvis mot en bedre digital hverdag , men å tro at det er så enkelt som å bytte OS og nettlesere så er problemet løst er i beste fall en delvis sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser forsatt ingen fordeler med w10. Sikkerheten er dårligare når MS har ørten sugerør inn i PC'n. Det at oppdateringer er påtvunget og ikkje valgfrie er og eit sikkerhetsproblem for svært mange. Og skulle du være såpass optimist at du trur det hjelper å forandre telementry settings har MS mulighet til å overstyre di for deg enten ved oppdatering eller viss di får ein grunn for det: Ability to gather user content, such as document, if they might have been the trigger for the issue.

 

At opp til 300 millioner ikkje bryr seg om eget personvern må i beste fall skyldast uvitenhet. I første rekke er det vårt eget ansvar å ivareta eget personvern. Om du derimot ikkje bryr deg og lar humla suse vil nok livet stort sett gå vidare, muligens avbrutt av reklame om korleis MS pisser på ditt personvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Blir det slutt på de masete oppgraderings-popup'ene i Windows 7/8 også da?

Tenkte akkurat på d samme :D

Utifra hva jeg vet så er svaret ja.

Men for å være ærlig forstår jeg faktisk ikke at noen kan ønske å sitte på et eldre os som snart har end of life når man får et nytt os gratis.

Noen småting må man kanskje fikse selv om man ikke helt liker Guiet , men umulig er det ikke.

Det er jeg enig i Malvado, men jeg driver med dugnadsarbeid for alt som finnes av familie, venner og kjente, og jeg har hatt et aldri så lite helvetes tidsforbruk på å ordne opp i feiloppgraderinger pga. inkompetente trompetdyr som trykker på ting de ikke vet hva er. Å hvis de faktisk har klart å gjennomføre oppgraderingen så hater de alt som ikke er likt som Windows 7, å da er det selvfølgelig mitt mobilnummer de ringer :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...