Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

La oss si kloden er flattrykket og den går rundt 1 runde per døgn, på nordpolen så veier denne vekten 1kg. Ta den med deg til ytterkanten hvor bevegelsen er 1600 km/t. Både du og vekten vil fly av gårde ut mot kanten og mere til langt før du rekker å gå selv til ytterkanten. Så at gravitasjon fikser usle 5 gram av et kilogram på en snurrende klode er en underdrivelse av proposjoner.

Nei, det vil du ikke.

 

Du hater matematiske formler, så skal holder meg unna inntil videre. Men vi kan teste samme greiene, bare i mye mindre skala. Vi kan bruke formlene til å finne ut hvor tung du er mens du sitter i en karusell, for eksempel. Vi kan regne ut at hvis du veier 100kg, så veier du 120kg i en karusell som spinner så og så fort.. Og når du tester, så stemmer dette. Så kan vi spinne deg fortere rundt, og se at du blir tyngre, kanskje 150kg.

 

Dette funker enten du snurrer en hyssing med en fiskekrok i enden, det funker når du sitter i karusellen, det funker for hvor hardt du blir presset til siden i en bil når du kjører fort gjennom en sving. Det funker i et fly, for å se hvor tung du blir når du flyr en sving med en viss diameter.

 

Hvorfor skulle det ikke funke på enda større skalaer, altså på hele jorden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si kloden er flattrykket og den går rundt 1 runde per døgn, på nordpolen så veier denne vekten 1kg. Ta den med deg til ytterkanten hvor bevegelsen er 1600 km/t. Både du og vekten vil fly av gårde ut mot kanten og mere til langt før du rekker å gå selv til ytterkanten. Så at gravitasjon fikser usle 5 gram av et kilogram på en snurrende klode er en underdrivelse av proposjoner.

Sentrifugalkraften er avhengig av både rotasjonshastighet og omkrets.

Siden du ikke liker mattematisk formler ol. så kan du bruke denne online kalkulatoren.

Her kan du f.eks starte med å legge inn jordens omkrets og rotasjonshastighet.Reduser så radius men behold de andre verdiene å se hva som skjer.

 

https://www.omnicalculator.com/physics/centrifugal-force

Endret av Mudmann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for komplimang, grunnen til at min teori ikke har rot i virkeligheten kan være fordi jeg tok en feit spliff før jeg skrev det innlegget

Så her så man ikke forskjell på "høy" og "flat jord".

Enkelte burde kanskje legge seg det på minnet at en som er høy uttrykker seg like konsekvent og realitetsnært som en som tror på flat jord.

Lenke til kommentar

Bra vi alle er enige om at relativitetsteori er fullstendig irrellevant for flatjord. Jeg dro frem EFL for å eksemplifisere hva slags type matematikk/fysikk du må kjenne til og beherske for å kunne vurdere den, og vil aldri påstå at jeg forstår dette selv.

 

Hvis omdreiningshastigheten til jorda om sin egen akse var "10-doblet" til 16 000 km/t ville en dag vart i ca 2 timer og 24 minutter.

Sentrifugalkraften du hadde opplevd fra rotasjonen om du sto på ekvator i så tilfelle ville i så fall vært 100 ganger mer enn du opplever i dag, eller sagt på en annen måte: en fjærvekt kalibrert for nordpolen hadde rapportert ca 68% av vekta di ved ekvator.

Nei, du hadde ikke blitt slynget av jordkloden, da måtte en full omdreining for jorda tatt mindre enn 1.4 timer (17 ganger raskere enn i virkeligheten)

 

Til spørsmålet ditt om vi hadde lagt merke til dette: JA!

  • En dag hadde gått 10 ganger så fort: 2 timer og 24 minutter i motsetning til 24 timer.
  • Du hadde vært betraktelig lettere på ekvator.
  • Kjøretøy og sykler ville kjørt saktere jo nærmere ekvator man kom.
  • Verdensrekorden for 100 meter hadde definitivt ikke vært under 10 sekunder.

 

Til spørsmålet ditt om solen gidder jeg rett og slett ikke svare langt på. Kort svart: jorden hadde vært lysår unna solen.

Uff desse utregningene. Skulle nesten tro de som satt å regnet på dette var de som skapte verden.

Er ikke det veldig «convenient» hvor jorden snurrer akkurat så mye det ikke skal mer enn 5 gram tyngde-forskjell på nordpolen og ekvator? For en tilfeldig skapt verden.

Og så var det denne snurren. En av dere sier tenk å sitte på en karusell som snurrer en gang på 24 timer, han ville gått lei og gått av karusellen. Da sier han egentlig det samme om en karusell som bruker 1 time og 24 minutter. Men du sier at man vil bli slynget av.

Her er det noe som surrer.

Lenke til kommentar

Er ikke det veldig «convenient» hvor jorden snurrer akkurat så mye det ikke skal mer enn 5 gram tyngde-forskjell på nordpolen og ekvator?

 

Nei, det er en selvfølgelighet. Gravitasjon, har du hørt om det? Gravitasjon sørger for at planeter normalt sett er tilnærmet helt sfæriske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff desse utregningene. Skulle nesten tro de som satt å regnet på dette var de som skapte verden.

Er ikke det veldig «convenient» hvor jorden snurrer akkurat så mye det ikke skal mer enn 5 gram tyngde-forskjell på nordpolen og ekvator? For en tilfeldig skapt verden.

Og så var det denne snurren. En av dere sier tenk å sitte på en karusell som snurrer en gang på 24 timer, han ville gått lei og gått av karusellen. Da sier han egentlig det samme om en karusell som bruker 1 time og 24 minutter. Men du sier at man vil bli slynget av.

Her er det noe som surrer.

Hvorfor er det så "convenient"at det er 5 gram?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff desse utregningene. Skulle nesten tro de som satt å regnet på dette var de som skapte verden.

Er ikke det veldig «convenient» hvor jorden snurrer akkurat så mye det ikke skal mer enn 5 gram tyngde-forskjell på nordpolen og ekvator? For en tilfeldig skapt verden.

Tilfeldig? Hvorfor er det ikke 6 gram? 4? 200? Saken er at det er 5 gram. Det er bare slik det er. Det er ikke 6 gram. Hvorfor er det ikke 6 gram? Det burde vært 6 gram.

 

Og så var det denne snurren. En av dere sier tenk å sitte på en karusell som snurrer en gang på 24 timer, han ville gått lei og gått av karusellen.

Jeg ville, hvertfall.

 

Da sier han egentlig det samme om en karusell som bruker 1 time og 24 minutter. Men du sier at man vil bli slynget av.

Dette skjønte jeg ikke. Hvor kom 1t 24m fra? Og hva har det med saken å gjøre?

Og - jeg tviler på at noen sier at man vil bli slynget fra en karusell som tar en runde på 1t 24m.

Lenke til kommentar

En av dere sier tenk å sitte på en karusell som snurrer en gang på 24 timer, han ville gått lei og gått av karusellen. Da sier han egentlig det samme om en karusell som bruker 1 time og 24 minutter. Men du sier at man vil bli slynget av.

Her er det noe som surrer.

 

Om jeg har regna riktig med kalkulatoren som ble postet, så tilsvarer kreftene ved ekvator en karusell på 3m diameter som snurrer to runder i minuttet. Dog har jeg tatt feil før  :wee:

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Uff desse utregningene. Skulle nesten tro de som satt å regnet på dette var de som skapte verden.

Er ikke det veldig «convenient» hvor jorden snurrer akkurat så mye det ikke skal mer enn 5 gram tyngde-forskjell på nordpolen og ekvator? For en tilfeldig skapt verden.

Og så var det denne snurren. En av dere sier tenk å sitte på en karusell som snurrer en gang på 24 timer, han ville gått lei og gått av karusellen. Da sier han egentlig det samme om en karusell som bruker 1 time og 24 minutter. Men du sier at man vil bli slynget av.

Her er det noe som surrer.

 

Hvis du antar at jorden var forutbestemt til å være den ene planeten der liv ville oppstå på vil disse tallene virke veldig tilfeldig ja.

 

Hvis du derimot begynner å se på hvor mange solsystemer som finnes i en stjernehop, hvor mange stjernehoper som inngår i en galakse, og hvor ufattelig mange galakser som finnes i universet blir det derimot ikke spesielt merkelig at vi bor på en planet der det er tilfelle at jordens rotasjon om sin egen akse bidrar forsvinnende lite til tyngdekraften. Spesielt om du begynner å vurdere energitapet til omgivelsene som følge av rotasjonen.

 

 

Det eneste som skurrer her er hvor ufattelig forutinntatt du er.

Med en gang du møter på noe som ikke stemmer med ditt inntrykk av hvordan verden fungerer kræsjer du, det må forøvrig være utrolig vanskelig i dagliglivet.

 

Dette skjønte jeg ikke. Hvor kom 1t 24m fra? Og hva har det med saken å gjøre?

Og - jeg tviler på at noen sier at man vil bli slynget fra en karusell som tar en runde på 1t 24m.

1 time og 24 minutter er omtrent den tiden jorden hadde brukt på å rotere om sin egen akse om vi skulle vært vektløse ved ekvator.

Du kan lett regne deg frem til samme tall ved å jobbe ut fra chart?cht=tx&chl=g= \omega^2 r

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke det veldig «convenient» hvor jorden snurrer akkurat så mye det ikke skal mer enn 5 gram tyngde-forskjell på nordpolen og ekvator? For en tilfeldig skapt verden.

 

 

Hadde det ikke vært sånn så hadde det kanskje ikke vært liv på jorden. Så ja, det er beleilig for oss at jorden har de forholdene som gjør at liv kan utvikle seg. Med oksygen og vann og noenlunde rett temperatur de fleste steder.

 

Men jorden er ikke sånn fordi vi skal være her. Vi er her fordi jorden er sånn. Og ja, at det ble slik på jorden av alle planeter i verdensrommet er tilfeldig, men at en (kanskje fler) av de utallige planetene som antagelig finnes der ute ble slik er slett ikke usannsynlig. 

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...