Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Er ikke så begeistret for psykoanalyser egentlig. De færreste slår opp alle mulige ord som de muligens tar feil på. Om jeg så har en dårlig karakter, forandrer det ikke formen på verden. 

 

Ja, mange vil påstå at det nettopp gjelder om å innrømme at en har en dårlig karakter, for deretter kunne begynne å tenke mest mulig ut fra Bibelen. 

"Jeg er en stor synder", osv.  "Uten helliggjørelse skal ingen se himmelen". 

 

I dag ble det sendt ut en video med "de første lydene fra Mars". Det skulle være vind, men hørtes mer ut som en T-bane. Tro om ikke de har tatt opp lyden fra en T-bane for å kunne le litt ekstra godt i førjulstida... 

Spør du meg, så spør eg deg. 

Var noe til jeg tenkte å nevne, men kommer nok ikke på det. Men desto mer må jeg gå inn for å forme mine tanker etter Bibelen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så begeistret for psykoanalyser egentlig.

Du tok et syn basert på hva du trodde var en skrivefeil. Man skal vel strekke det langt om man vil kalle denne påstanden en psykoanalyse.

 

De færreste slår opp alle mulige ord som de muligens tar feil på. Om jeg så har en dårlig karakter, forandrer det ikke formen på verden.

Dårlig karakter? Legger du ord i munnen på meg, eller leste du mer enn hva sunt var fra det jeg skrev?

 

Ja, mange vil påstå at det nettopp gjelder om å innrømme at en har en dårlig karakter, for deretter kunne begynne å tenke mest mulig ut fra Bibelen. 

"Jeg er en stor synder", osv.  "Uten helliggjørelse skal ingen se himmelen".

Dette er vel en annen diskusjon, men her er vi helt enige. Det er vanskelig å tenke ut ifra Bibelen om man ikke ser sin egen dårlige karakter først.

Problemet er selvfølgelig at folk uten dårlig karakter ser seg i et uverdig lys med dertil samvittighetsproblemer om de "plutselig" skulle tenke som et modent rasjonelt menneske, og folk med allerede dårlig karakter får en grunn til å ikke gidde forbedre seg da den dårlig karakteren er påkrevd.

Ingen vinner.

 

I dag ble det sendt ut en video med "de første lydene fra Mars". Det skulle være vind, men hørtes mer ut som en T-bane. Tro om ikke de har tatt opp lyden fra en T-bane for å kunne le litt ekstra godt i førjulstida... 

Spør du meg, så spør eg deg. 

Var noe til jeg tenkte å nevne, men kommer nok ikke på det. Men desto mer må jeg gå inn for å forme mine tanker etter Bibelen.

Bare fordi man trenger dårlig karakter for Bibelen (dine ord - ikke min analyse) så betyr ikke det at alle har dårlig karakter og de som ikke har Bibelen lever den ut.

De fleste har faktisk ikke dårlig karakter, og dermed har de intet ønske om å lure deg/dere.

Men jeg kan forstå at det kan være vanskelig å se utenfor boblen om at alle er syndere, og bare Bibelfølgere klarer sloss mot denne interne kampen mange av dere høyst trolig sliter med daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Engelsk er et veldig ordrikt språk, så det å ikke kjenne til et ord behøver ikke bety at en er dårlig i engels

Sant nok. Men om man går ut ifra en skrivefeil før man har sjekket, da er man forutinntatt. Som er helt uahengig av ens styrke innen et språk.

Vi andre lurer selvfølgelig på hva mer du bare tar på strak arm uten og videre se på innholdet.

 

La meg si dette på en annen måte:

"Ordet ser feil ut så jeg vil behandle det som om det er feil."

"Det ser flatt ut, ergo er det flatt."

 

Det går en rød tråd gjennom dette.

 

Gjør det det litt klarere angående hva noen av oss reagerer på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og igjen så går man rundt grøten på det konkrete spørsmålet.....

Kom over denne for 5 dager siden:



Nok en FE-konferanse... Og som det nevnes i videoen. Stort sett religiøs overbevisning. Noe som går igjen i flere av intervjuene.

 

(De har 56 millioner dollar totalt inn for disse konferansene... Og de mener andre tjener penger på globe-modellen? Syns de kunne brukt de pengene på en flytur til Antarktis og dokumentert kanten....)

Endret av CaZpeR
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men en kurve bør kunne sees før eller senere.

Det er jo det alle her inne har sagt hele tiden. Du ser den bedre jo høyere du kommer. Og hva skjer når du kommer høyere? Jo, du kommer lengre unna. Og hvordan ser ting ut når det er lengre unna?

 

 

Håper du ikke har trodd det er noe magisk ved høyde som gjør at man ser kurve.

 

85260322.jpg

Nei. Globen dere tror på er fotoshoppet. Og der ligger vel brorparten av problemet på akkurat samme måte som med kreasjonister som tror evolusjonsteorien er noe helt annet enn det den er. For å si det sånn - jeg tror heller ikke på den evolusjonsteorien kreasjonister tror på. Ei heller tror jeg på den globen flat jordere tror på.

 

Det renner en i hu en historie om vindmøller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

fokkeslasken:

Kjempe mot vindmøller?

Hvis alle bare kunne gått opp på nærmeste fjell og tatt bilde av en tydelig kurve, ville det vel ikke kunnet utvikle seg noen moderne flat jord-bevegelse. 

Kjøp deg en værballong og en gopro da vel, så kan du se selv. https://phys.org/news/2017-01-students-breathtaking-curvature-earth-high-altitude.html

 

Eller er det Illuminati som lager gopro og sørger for å legge på fisheye-filter når GPS'n merker at du er et visst antall meter oppe kanskje?

Lenke til kommentar

Men en kurve bør kunne sees før eller senere. 

 

Skoleflinkhet kan skape en viss form for arroganse. Altså, hvis det er sjelden en begår slike tabber som ovenfor, vil en i større grad ta sjansen på at den andre tar feil. 

 

85260322.jpg

 

Kunnskap gir en grad av arroganse i diskursen. Ikke fordi kunnskap i seg selv er arrogant, men fordi i kampen mot ignoranse står man fjellstøtt når en vet med vitenskaplig presisjon, basert på århundrer -om ikke tusener av år -med akkumulert fagfellevurdert kunnskap at en har korrekt svar på spørsmålet som er stilt.

 

Ikke rart vi kan fremkomme som arrogante jævler i en så svart hvit (med andre ord enkel) problemstilling som at jorden er flat eller som kjent og bevist på mange måter sfæreformet. At den ignorante synes det er en arrogant holdning får så være.

 

fokkeslasken:

Kjempe mot vindmøller?

Hvis alle bare kunne gått opp på nærmeste fjell og tatt bilde av en tydelig kurve, ville det vel ikke kunnet utvikle seg noen moderne flat jord-bevegelse. 

 

På tide å lese Cervantes "Den skarpsindige lavadelsmannen Herr Quijote fra La Mancha"? En bok som i grunn er verdt å lese. Etter å ha lest wikien (juks) eller boken så vil det engelske ordtaket være selvforklarende.

 

edit: fullførte en setning.

Endret av ikek
  • Liker 2
Lenke til kommentar

fokkeslasken:

Kjempe mot vindmøller?

Hvis alle bare kunne gått opp på nærmeste fjell og tatt bilde av en tydelig kurve, ville det vel ikke kunnet utvikle seg noen moderne flat jord-bevegelse.

Dette er jo nettopp hva jeg snakker om. "Dere" tror det skulle være mulig. "Dere" tror dette skulle være høyt nok. At et fjell bringer dere langt nok unna. Det er ikke nok.

Altså sloss dere mot en globe som ikke er hva "vi" sier den er.

Dere sloss mot vindmøller. En fiende som ikke er der. Dere sloss mot hva dere vil globen skal være. Ikke hva den er. Ikke hva vi påstår.

Og dersom dere "motbeviser" noe annet enn hva vi påstår, da sloss dere mot vindmøller. Vi ser det igjen og igjen med påstander om at fly må fly nedover for å ikke havnet i verdensrommet og at elver må renne oppover og en haug av slike tullete greier som ikke vedrører globen i det hele tatt.

Vindmøller.

 

Og hele greia er geometrisk. Dersom du står i midten av en sirkel er "streken" rundt deg helt rett. Jeg mener... Tenk på det selv... Dersom det ville vært en kurve kunne den ikke gått 360 grader rundt for å møte seg selv igjen. Det er geometrisk umulig å se denne kurven selv med en sirkel dersom du står i midten.

Den eneste måten å gjøre dette på er å flytte deg bort fra midten. Og hva som konstituerer "midten" vil være avhengig av hvor stor sirkelen er.

Og dersom du tror et fjell er nok, da sloss du mot en annen sirkel enn den vi snakker om.

Altså - du sloss mot vindmøller.

 

Motbevis gjerne det vi sier og påstår, men når du må motbevise hva du selv vil at vi skal si (som at et fjell er nok), da ... sloss du mot vindmøller.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan jeg få postulere en ny geometrisk tanke.

Dersom vi ikke kan se hele jorden selv om den er flat, så er dette fordi det er en grense for syn.

Så - dersom det er en grense for syn så vil det gi en sirkel rundt deg. Så vi alle ser en sirkel med flat horisont uansett.

Men for dere betyr det at jorden er flat. Men der har vi jo problemer med mange flat jord "beviser". De er ikke eksklusive for flat jord, som de jo må være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...