Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Den gode said:

Go dagen.

Ere fortsatt noe gass i denne tråden eller har lufta gått ut?

Du har fremdeles ubesvarte spørsmål og øvelser stilt direkte til deg og dine påstander, om du går en side tilbake.
Eller synes du det er best å starte forfra?

Edit: Jeg fikk ny side, så teknisk sett er det to sider siden herifra. side 1148
 

Endret av Atib Azzad
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (På 4.10.2022 den 14.02):

Du har fremdeles ubesvarte spørsmål og øvelser stilt direkte til deg og dine påstander, om du går en side tilbake.
Eller synes du det er best å starte forfra?

Edit: Jeg fikk ny side, så teknisk sett er det to sider siden herifra. side 1148
 

Ja det er endel å ta tak i der hvis man skulle gå opp de 🙂 Husker spesielt han karen med Syd korset . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Utfordringen sist var at det blir litt mye jobb å besvare 10 personer som igjen kanskje har 5 spm hver . 

Samtidig som jeg godt kan forstå at mange her steiler og er nysgjerrige på hva en FE mann som vil svare på disse spm`ene. Vi snakker tross alt om et av de meste jantelov prega landene i europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den gode skrev (1 time siden):

Utfordringen sist var at det blir litt mye jobb å besvare 10 personer som igjen kanskje har 5 spm hver . 

Det har jeg forståelse for. Men det går an å følge opp en eller to, og svare disse skikkelig.

Sitat

Vi snakker tross alt om et av de meste jantelov prega landene i europa. 

Hva i all verden har janteloven med dette å gjøre? Flatjordere viser generelt en total mangel på grunnleggende fysikk-kunnskaper, noe jeg prøver å vise med helt konkrete eksempler, men det har da ikke noe som helst med Janteloven å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (20 minutter siden):

Det har jeg forståelse for. Men det går an å følge opp en eller to, og svare disse skikkelig.

Hva i all verden har janteloven med dette å gjøre? Flatjordere viser generelt en total mangel på grunnleggende fysikk-kunnskaper, noe jeg prøver å vise med helt konkrete eksempler, men det har da ikke noe som helst med Janteloven å gjøre.

Det kommer aldri svar fra de flate. Det er ikke bare fysikk de ikke vet noe om, men det meste inkl. Janteloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (16 timer siden):

Det har jeg forståelse for. Men det går an å følge opp en eller to, og svare disse skikkelig.

Hva i all verden har janteloven med dette å gjøre? Flatjordere viser generelt en total mangel på grunnleggende fysikk-kunnskaper, noe jeg prøver å vise med helt konkrete eksempler, men det har da ikke noe som helst med Janteloven å gjøre.

Hvordan fungerer egentlig fysikken når man har observert fullmåne i brasil samtidig som det er fullmåne i Japan ? dette er ingen enkelthendelse men skjer hele tiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den gode skrev (45 minutter siden):

Hvordan fungerer egentlig fysikken når man har observert fullmåne i brasil samtidig som det er fullmåne i Japan ? dette er ingen enkelthendelse men skjer hele tiden.

 

Det er fordi jorda er rund og månen langt borte. Hva er problemet? Forklar derimot hvordan det er mulig på ei flat jord når månen er like ved.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Den gode skrev (3 timer siden):

Hvordan fungerer egentlig fysikken når man har observert fullmåne i brasil samtidig som det er fullmåne i Japan ?

Fullmåne er når månen i sin 30-dagers (ca.) bane rundt jorda er på motsatt side av det sola er, slik at sola lyser opp hele den siden av månen som vender mot jorda. 

Dette vil jo naturlig nok skje så og si samtidig på hele kloden, da månen jo vender ganske nøyaktig den samme siden mot jorda. 

Hvorfor i all verden mener du dette skulle være problem for globemodellen? 

Sitat

dette er ingen enkelthendelse men skjer hele tiden.

Ja, naturlig nok. Hvorfor mener du det ikke skulle skje? 

 

Svaret ditt er egentlig et ganske godt eksempel på det jeg skrev om at flatjordere mangler grunnleggende fysikk-kunnskaper.

Du kommer med et spørsmål som om det skulle være noe problem for globemodellen, men helt uten å engang å forsøke å forklare hvordan dette er et problem. Det tyder på at dette er noe du har hørt av andre flatjordere uten å ha skjønt det selv. 

Du er selvsagt veldig velkommen til å motbevise meg, ved å forklare hvorfor du mener fullmåne ikke skal være på samme tid i Brasil og Japan i følge globemodellen. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Den gode skrev (3 timer siden):

Hvordan fungerer egentlig fysikken når man har observert fullmåne i brasil samtidig som det er fullmåne i Japan ? dette er ingen enkelthendelse men skjer hele tiden.

 

Med det samme du forklarer problemet med fullmånen kan du jo forklare hvordan den solformørkelsen vi akkurat så er mulig på ei flat jord. Det blir spennende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Den gode skrev (29 minutter siden):

Ville egentlig ha main stream Nasa sin teori simulasjon video/ animasjon om full måne i Japan og Brasil samtidig da de er på hver sin side av impossiballen. Må vel finnes noe der? Siden dette ha vært main stream en stund

Svaret ditt viser ganske tydelig at jeg hadde helt rett i at du helt mangler fysikk-kunnskaper til å forstå hvorfor fullmåne i Japan og Brasil samtidig er et problem eller ikke, men bare gjentar noe du antagelig har hørt, men ikke forstått.

Du hopper helt over å besvare min ganske enkle forklaring, prøver ikke å forklare noe selv, men bare hinter til noen konspirasjoner du antagelig ikke har skjønt.

Du er som sagt fortsatt velkommen til å bevise at du faktisk har skjønt noe av problemstillingen selv, ved å forklare med egne ord hva problemet skulle være, men jeg holder ikke pusten, for å si det sånn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Visste ikke at det fantes en tråd om at det diskuteres at jorden er flat. Er det virkelig noe å diskutere?

Hadde jorden vært flat, hadde vi ikke hatt fire årstider med vinter, vår, sommer og høst. Solen hadde heller ikke gått i bane med jorda om den var flat. Enkelt å greit.

Endret av Soles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Den gode said:

Ville egentlig ha main stream Nasa sin teori simulasjon video/ animasjon om full måne i Japan og Brasil samtidig da de er på hver sin side av impossiballen. Må vel finnes noe der? Siden dette ha vært main stream en stund

Alt du trenger er bare en enkel skisse og en fundamental forståelse av ekstremt enkel geometri:

image.png.95c5a11ab8294d979310ebbac06b4769.png

Alternativt kan du selv gjøre et eksperiment med en stor ball (fotball, basketball), en liten ball (tennisball), en lommelykt og et mørkt rom. Plasser lommelykta i andre enden av rommet som tennisballen, plasser fotballen mellom, i passe avstand fra tennisballen som utgjør tilsvarende avstand jorda/månen skalert ned til ballene, slik at tennisballen akkurat blir opplyst, og så sjekker du at du ser ca det samme fra hver side av fotballen.

Edit: Hva mener du forresten med "samtidig"? Samme døgn? Null problem. Nøyaktig samtidig? Da må man se på hvilke deler av Brasil og Japan som faktisk kan se månen samtidig. En annen ting er at to observatører på hver sin side av jorda som ser på månen samtidig vil se den fra to litt forskjellige vinkler, så de vil ikke se nøyaktig det samme samtidig, helt i henhold til geometrien i problemet.

Dersom du mener dette gir et feil bilde av det hele får du peke på hva som er feil.

Endret av Arve Synden
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Den gode skrev (54 minutter siden):

de er på hver sin side av impossiballen

Er alle steder i Brasil og Japan på hver sin side av jorden? To så store land kan umulig være nøyaktig på hver sin side av jorden? Hvis du søker det opp så ser du at japan er fra 122° til 153° øst og brasil er fra 34° til 73° vest. Enkel matematikk tilsier da at det er 134° mellom det vestlige brasil og østlige japan, mens det er 156° mellom det østlige brasil og vestlige japan.

Hvorfor skulle det være et problem at man enten i det østlige brasil og vestlige japan, eller vestlige brasil og østlige japan, så månen samtidig?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg så litt mer på geometrien, og det blir litt feil å kun se på grader øst/vest, ettersom Japan er nord for ekvator og Brasil er sør for ekvator.

Utifra google maps kunne jeg ikke finne to punkter i Brasil og fastlandet av Japan som er nøyaktig på hver sin side av planeten, men det er ganske nært å være det i sørlige Japan. Og om man ser på f.eks Naha på Okinawa, så har den et punkt som er direkte på andre siden av planeten i sørlige Brasil.

Her blir det faktisk litt mer problematisk å observere en fullmåne samtidig. Det vil fortsatt være mulig, men det blir bare korte øyeblikk, og det krever at man tar hensyn til lysbrytningen. (Med lysbrytningen kan man se samme punkt på himmelen noen få grader ekstra utover 180 grader.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Den gode skrev (17 minutter siden):

Her er er video om full månen i Brasil og Japan samtidig https://youtu.be/68AeyA5WZeI

 

post gjerne offisielle nasa/ skole video med globen som viser det samme 

Denne videoen viser jo veldig bra hva problemet med hele bevegelsen er. Man forsøker å finne beviser for en teori, fullstendig uten forståelse og kunnskap om  hvordan solsystemet fungerer. Man skribler litt på et papir, og tror man finner logiske problemer med noe man ikke er i nærheten av å forstå sammenhengen i. Man legger frem simplistiske illustrasjoner, som ikke beviser noe som helst, og tror man er den smarte og fritenkende, fordi man ser noe de fleste ikke ser. Når realiteten faktisk er det stikk motsatte.

Det er ingen ting bemerkelsesverdig med fullmåne fra to motsatte sider av jorden på en gang. Det betyr på ingen måte at man skulle hatt en måneformørkelse. Skal du forstå problemstillinger som dette må du ta innover deg skalaene involvert, og hvordan baner de forskjellige objektene går i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Den gode skrev (20 timer siden):

Her er er video om full månen i Brasil og Japan samtidig https://youtu.be/68AeyA5WZeI

Denne videoen viser i grunn to ting: At han som lagde den ikke kan astronomi, og at han som lagde den ikke kan geometri.  Det stemmer i og for seg godt med de fleste som ikke tror på globen.

Hele grunnpremisset hans om at jorda er midt mellom sola og månen når det er fullmåne er jo feil. Han glemmer helt å ta hensyn til vinkelen på månens bane - nemlig at den ikke er i plan med jordas bane rundt sola. Se på bildet i denne lenken. Hele hans argumentasjon er avhengig av at månen ligger i banen "Himmelens ekvator". Hvis månen hadde gjort det, ville det blitt måneformørkelse hver fullmåne, noe den altså ikke gjør - så alt videoen hans viser er hans kunnskapsmangel.

Har du noen poeng forøvrig?

 

Jeg merker meg at du fortsetter å poste dårlig oppgulp fra andre som inneholder åpenbare feil, i stedet for å faktisk diskutere selv. Så langt bekrefter det påstanden min om at du egentlig ikke forstår disse tingene selv, men bare gjentar ting du svelger uten kritisk sans.

Jeg kan gjenta meg selv og si at du er mer enn velkommen til å motbevise meg ved å diskutere saken selv, noe som ville overraske meg stort.

Sitat

post gjerne offisielle nasa/ skole video med globen som viser det samme 

Som sagt, jeg foretrekker å diskutere, ikke bare poste lenker. Men det krever jo en forståelse av temaet som diskuteres.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...