Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden):

...og noen av oss har en vei hvor vi stoler på observasjoner og faktiske data, mens andre stoler på konspirasjonsteorier og YT-videoer de selv ikke forstår. 

Noen av oss forstår ting som hvorfor vi ser fullmåne fra motstående sider av jorda samtidig og hvorfor et sydkors som er synlig i sørlig retning fra Australia, Afrika og Amerika samtidig er med på å bevise en globe - mens andre velger en vei hvor de kopierer fordummende YT-videoer om temaet i stedet for å prøve å faktisk forstå.

Men allikevel er har de sørlige rutene omtrent samme reisetid hver vei hver dag, noe som på ingen måte stemmer med luftsrtøm-bortforklaringen, men stermmer perfekt med globen.

Jeg ser ingen grunn til å se enda en latterlig konspirasjonsvideo, og jeg ser ikke hva en slik konspirasjonsvideo har med formen på jorda å gjøre. Formen er gitt ut fra observasjoner og målinger alle med litt kunnskap kan gjøre selv. Slike videoer er bare dumme forsøk på å unngå å diskutere fakta.

Det går jet streamer begge veier.

Det er en historie fortelling basert på fakuta om hvordan ting var da og frem til nå . Det er relevant spesielt i disse tider. Hvordan de romerkatolske høytstående klassen klarte å lure folk til å tro på globen og forlate den andre troen. De ville at folk ikke skulle tro 

 Når dere tror på månefortelling og steiner man kan lande på himmelen, samt at man er aper på en meteor spinnende i inten fremover i en fart og alt fortsatt kommer på samme plass hver kveld siste 5000 år, da er grensa nådd. Da er det ikke meningen at man skal skjønne noe mer enn det man er fortalt uten å klare noe på egenhånd

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den gode skrev (1 time siden):

 

 

Tror dere jeg har kommet for å overbevise alle på alle punkter. Hver og enkelt person har sin egen reise og får vite det man får vite i løpet av sitt liv. Vi alle har våres vei .

Problemet er bare at du ikke overbeviser NOEN på NOEN punkter, og du prøver ikke en gang. Det hadde jo vært interessant å vite eksakt hva du mener er feil i våre argumenter. Det er jo en betingelse for å føre en seriøs debatt.

Den gode skrev (1 time siden):

Korteste vei på globen er via jet streamer på mange av de sørligste rutene. 

SVAR:Hva med flyrutene sør for ekvator. Har han i videoen noen forklaring på det? Eller gjentar han at de flyrutene ikke eksisterer selv om flyselskapene legger turene ut for salg på nettet?

Dette ligger ute på hans kanal. Han har mange videor om emnet.

Jeg har ikke snakket med han som hevder hva han hevder i videon. Det tar tid, men skulle gjerne diskutert hva dere tar opp med han, helt seriøst.

Javel, da kan du jo kort referere hvilke argumenter han bruker. Det eneste jeg har sett er jetstrømmer (som jo blir bare tull, i og med at flyene bruker omtrent like lang tid på tilbakeveien), at flyrutene er fake, og at det passer veldig godt i FE-øyne å bruke mellomlandinger f.eks. i Dubay. Synes du det er sannsynlig at flyselskapene legger ut flyruter som ikke eksisterer bare for å lure oss?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Den gode skrev (2 minutter siden):

Det går jet streamer begge veier.

...og disse har du dokumentasjon på?

Men det forklarer ikke øst-vest-avstandene i Australia. Går det øst-vest-jetstrømmer som gjør at biler går 4-5 ganger raskere enn speedometer viser også, eller er det en bedre forklaring av jorda faktisk er en globe?

Til opplysning: På flatjordkart varierer Australia mellom å være utstrekt til 4-5 ganger bredden oppgitt på alle kart, eller å ha normal bredde, men være innenfor 2 tidssoner mindre enn alle almanakker tilsier - eller en blanding. Uansett stemmer Australias størrelse og tidssoner perfekt med globe, men ikke med noe flatjordkart.

Sitat

Det er en historie fortelling basert på fakuta om hvordan ting var da og frem til nå .

Jeg tror deg simpelthen ikke. Jeg tror det er en konspirasjonsfantasi om hvordan ting har vært og er.

Sitat

Det er relevant spesielt i disse tider. Hvordan de romerkatolske høytstående klassen klarte å lure folk til å tro på globen og forlate den andre troen. De ville at folk ikke skulle tro 

At jorda var en globe var da ikke noe man begynte å tro på 1600-tallet. Det var da allment kjent blant lærde gjennom hele middelalderen.

Sitat

 Når dere tror på månefortelling og steiner man kan lande på himmelen,

Irrelevant til jordas form.

Sitat

samt at man er aper på en meteor spinnende i inten fremover i en fart og alt fortsatt kommer på samme plass hver kveld siste 5000 år, da er grensa nådd.

Evolusjonsteorien er også irrelevant til jordas form. 

Men kan du forklare hva du mener er problem med jordas rotasjon og bevegelse? Jeg ser ingen problemer der, og mener jeg har forstått dette godt. 

Fint om du kan forklare og begrunne hva som skulle være problem - hva om du for en gangs skyld overrasker og begrunner hva du mener er problemet og hvorfor.

Sitat

Da er det ikke meningen at man skal skjønne noe mer enn det man er fortalt uten å klare noe på egenhånd

Jeg har ikke noen tro på noen overordnet mening, men med litt kunnskap i fysikk er det da ikke noe vanskelig å forstå jordas rotasjon og bane, og hvordan det stemmer perfekt med observasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Den gode skrev (10 minutter siden):

Det går jet streamer begge veier.

Det er en historie fortelling basert på fakuta om hvordan ting var da og frem til nå . Det er relevant spesielt i disse tider. Hvordan de romerkatolske høytstående klassen klarte å lure folk til å tro på globen og forlate den andre troen. De ville at folk ikke skulle tro 

 Når dere tror på månefortelling og steiner man kan lande på himmelen, samt at man er aper på en meteor spinnende i inten fremover i en fart og alt fortsatt kommer på samme plass hver kveld siste 5000 år, da er grensa nådd. Da er det ikke meningen at man skal skjønne noe mer enn det man er fortalt uten å klare noe på egenhånd

 

Kan ikke du tenke litt på egen hånd, du også. Vi har lagt fram fakta om Sydkorset og solens gang, og at det umulig kan stemme med ei flat jord. Hvorfor mener du at det likevel kan stemme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (2 minutter siden):

Kan ikke du tenke litt på egen hånd, du også. Vi har lagt fram fakta om Sydkorset og solens gang, og at det umulig kan stemme med ei flat jord. Hvorfor mener du at det likevel kan stemme?

Hverken sydkors, skygger og annet lys på himmelen sier noe om formen på jorda vi står på. 

Globe kartet er bare en teori som er godt etablert. Matematikken er tilpasset dette bildet gjennom 400 år.

Jeg kan vel ikke alt om flat jord kartet. 

Det er ikke noe jordas rotasjon, det er himmelens rotasjon. Vi beveger oss ikke. Konstellasjonen beveger seg over oss hver dag og det er ingen problemer me den. Den sier ikke noe om jordas form, men at du står stille , at vi er stille det kan du observere hver dag

Du henger deg bare opp i gammel magien som du er under. 

 

Capitan Fracassa skrev (6 minutter siden):

...og disse har du dokumentasjon på?

Men det forklarer ikke øst-vest-avstandene i Australia. Går det øst-vest-jetstrømmer som gjør at biler går 4-5 ganger raskere enn speedometer viser også, eller er det en bedre forklaring av jorda faktisk er en globe?

Til opplysning: På flatjordkart varierer Australia mellom å være utstrekt til 4-5 ganger bredden oppgitt på alle kart, eller å ha normal bredde, men være innenfor 2 tidssoner mindre enn alle almanakker tilsier - eller en blanding. Uansett stemmer Australias størrelse og tidssoner perfekt med globe, men ikke med noe flatjordkart.

Jeg tror deg simpelthen ikke. Jeg tror det er en konspirasjonsfantasi om hvordan ting har vært og er.

At jorda var en globe var da ikke noe man begynte å tro på 1600-tallet. Det var da allment kjent blant lærde gjennom hele middelalderen.

Irrelevant til jordas form.

Evolusjonsteorien er også irrelevant til jordas form. 

Men kan du forklare hva du mener er problem med jordas rotasjon og bevegelse? Jeg ser ingen problemer der, og mener jeg har forstått dette godt. 

Fint om du kan forklare og begrunne hva som skulle være problem - hva om du for en gangs skyld overrasker og begrunner hva du mener er problemet og hvorfor.

Jeg har ikke noen tro på noen overordnet mening, men med litt kunnskap i fysikk er det da ikke noe vanskelig å forstå jordas rotasjon og bane, og hvordan det stemmer perfekt med observasjoner. 

Det de forklarer er observasjoner fra der du står. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den gode skrev (38 minutter siden):

Hverken sydkors, skygger og annet lys på himmelen sier noe om formen på jorda vi står på. 

Globe kartet er bare en teori som er godt etablert. Matematikken er tilpasset dette bildet gjennom 400 år.

Jeg kan vel ikke alt om flat jord kartet. 

Det er ikke noe jordas rotasjon, det er himmelens rotasjon. Vi beveger oss ikke. Konstellasjonen beveger seg over oss hver dag og det er ingen problemer me den. Den sier ikke noe om jordas form, men at du står stille , at vi er stille det kan du observere hver dag

Du henger deg bare opp i gammel magien som du er under. . 

Sydkorset står stille på himmelen. Det er grunnen til at vi alltid kan se det rett i sør. Dette er et faktum som flere millioner mennesker kan bekrefte, deriblant jeg. Hvordan får du det til å harmonere med at himmelen roterer? Hvis du da ikke innrømmer at himmelen i sør roterer rundt Sydkorset. I så fall har du langt på vei innrømt at jorda er rund. Jeg vet ikke hvilken magi du mener jeg er under, men du er tydeligvis under magien som representert av bl.a Eric Dubay + noen til, og du har dessverre ikke forstått hva den magien består av.

Og fremdeles er det lyst døgnet rundt i Antarktis, og du vet ikke hvorfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Den gode skrev (1 time siden):

Hverken sydkors, skygger og annet lys på himmelen sier noe om formen på jorda vi står på. 

Når sydkorset er synlig rett sørover fra Australia, Sør-Amerika og Sør-Afrika samtidig, beviser det at sør er et punkt. Når polarstjernen er tilsvarende synlig i nord, beviser det at nord er et punkt.

Den eneste fornuftige modellen som har både nord og sør som enkeltpunkt, er en globe - dermed sier observasjonene mye om formen på jorda.

Det faktum at ingen flatjorder noensinne har klart å komme opp med noen flat modell som stemmer, sier også mye om formen på jorda.

Sitat

Globe kartet er bare en teori som er godt etablert. Matematikken er tilpasset dette bildet gjennom 400 år.

Tullepåstand uten begrunnelse. Det er ikke noe matematikk som er tilpasset globe kontra flat jord, og det er da heller ikke noe komplisert matematikk som brukes i bevisene - bare enkel geometri.

Sitat

Jeg kan vel ikke alt om flat jord kartet. 

Nei, og det har du til felles med alle andre flatjordere - ingen av dere klarer å komme opp med et kart som stemmer med virkelighetens observasjoner. Det finnes en svært enkel forklaring på dette, men dere lukker øynene for den.

Sitat

Det er ikke noe jordas rotasjon, det er himmelens rotasjon. Vi beveger oss ikke. Konstellasjonen beveger seg over oss hver dag og det er ingen problemer me den. Den sier ikke noe om jordas form, men at du står stille , at vi er stille det kan du observere hver dag

Dette er påstander som igjen ikke stemmer med observasjonene. Det er f.eks. umulig å forklare solas gang observert fra jorda eller månefasene på noen annen måte enn med globen. Du kommer bare med vage, ubegrunnede påstander. Hver eneste gang vi går inn i noe konkret ramler du av og lar være å svare - nettopp fordi alle konkrete observasjoner kun stemmer med globe.

 

Føles det ikke ganske trist å ha en modell hvor du bare kan komme med helt generelle påstander, og hvor ingen detaljer stemmer, slik at du må la være å svare hver gang vi tar opp en konkret detalj?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
matteus skrev (29 minutter siden):

Sydkorset står stille på himmelen. Det er grunnen til at vi alltid kan se det rett i sør. Dette er et faktum som flere millioner mennesker kan bekrefte, deriblant jeg. Hvordan får du det til å harmonere med at himmelen roterer? Hvis du da ikke innrømmer at himmelen i sør roterer rundt Sydkorset. I så fall har du langt på vei innrømt at jorda er rund. Jeg vet ikke hvilken magi du mener jeg er under, men du er tydeligvis under magien som representert av bl.a Eric Dubay + noen til, og du har dessverre ikke forstått hva den magien består av.

Og fremdeles er det lyst døgnet rundt i Antarktis, og du vet ikke hvorfor.

Har du vært i antarktis å sett sola hele døgnet? send en video.

Sola, månen og konstellasjonene roterer over oss i sitt mønster. plan.thumb.JPG.fbfcdb54f70b4c7295df1827fa8f8a3f.JPG

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den gode skrev (13 minutter siden):

Har du vært i antarktis å sett sola hele døgnet? send en video.

Det her er da ikke i det hele tatt svar på det faktum at Sydkorset kan observeres rett sørover samtidig fra forskjellige lengdegrader. Men typisk nok, unngår du alle konkrete detaljer som jo beviser at flatjordmodellen din er feil.

Og det finnes mange timelapsevideoer av midnattssol i antarktis, det er bare at flatjordere nekter å tro på dem, og samtidig lar være å undersøke selv. 

Sitat

Sola, månen og konstellasjonene roterer over oss i sitt mønster. 

...men stemmer ikke med virkelighetens observasjoner. Nok en gang kommer du med en generell modell og unngår alle konkrete detaljer.

Er det ikke trist å måtte unnvike diskusjon om alle konkrete detaljer, siden de ikke stemmer med modellen du forfekter? Det ville jeg synes.

Lenke til kommentar
Den gode skrev (17 minutter siden):

Har du vært i antarktis å sett sola hele døgnet? send en video.

Sola, månen og konstellasjonene roterer over oss i sitt mønster. plan.thumb.JPG.fbfcdb54f70b4c7295df1827fa8f8a3f.JPG

 

 

 

 

Nei, men det er det mange som har vært, bl.a ca 40000 cruisepassasjerer hvert år. Mener du at det er en løgn? Ushuaia er en av verdens sørligste byer. Der er sola oppe ca 17 timer i døgnet på denne tida. Kan du ta fram flatjordkartet og tegne inn hvor du mener sola befinner seg til enhver tid 13. desember? Det kan ikke være vanskelig, for solens gang har dine guruer beskrevet i detalj. Hvis du tar utfordringa, hvordan stemmer kartet med det vi alle, inkl. de 56000 som bor i Ushuaia, opplever.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (5 timer siden):

Christian Paaske kjører videre på. "Jeg tror ikke jorden er flat, jeg VET jorden er flat

Ja, sånn går det når du sitter i bunnen av et dypt hull, nekter å komme opp av det, men VET hvordan det ser ut utenfor. 

Sitat

Ja, jeg følger Paaske videre litt, for jeg lurer på hvordan dette går an rett og slett.

Siden du følger han og syntes dette var verdt å poste, så kan du kanskje oppsummere hva han sier i den times lange videoen. 

Er det noe som helst nytt, eller er det de gamle påstandene som har vært motbevist 100 ganger før, og som viser at han ikke forstår fysikk, astronomi, optikk eller geometri? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Siden du følger han og syntes dette var verdt å poste, så kan du kanskje oppsummere hva han sier i den times lange videoen. 

Paaske sier blant annet, at der er noen "ugjendrivelige empiriske" bevis, som burde bevise enkelt for alle at jorden ikke kan være en kule.
Og snakker da om feks hvordan vannflaten er et sånt bevis.
Fra ca 8.50 min

 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 timer siden):

Paaske sier blant annet, at der er noen "ugjendrivelige empiriske" bevis, som burde bevise enkelt for alle at jorden ikke kan være en kule.
Og snakker da om feks hvordan vannflaten er et sånt bevis.
Fra ca 8.50 min

Hvis man står på en kule og ser mot horisonten finner vi at horisonten er på en gitt "høyde". Så snur man seg 180° rundt og sjekker der. Hvor høy er horisonten der? Jo, den er like høy selvfølgelig. Alle retninger vil gi samme resultat. Fra bak deg til foran deg skal horisonten altså gå fra den første høyden til den andre høyden som er helt lik.

Strekker man en strek fra en høyde til en annen helt lik høyde får man en...

Strek. Man får en strek. Ikke en kurve.

Horisonten på en kule er rett. "Vannrett", om du vil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge en kule er stor nok og en iakttaker på overflaten, som mennesker på jorda, er små nok i forhold til kula, vil horisonten se bortimot rett ut.

Jeg har ingen problem med å se kurven på horisonten fra f.eks. en fjelltopp, men de mest hardbarka flatjorderne har bortforklaringer for alt vi kan se med egne øye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (3 minutter siden):

Så lenge en kule er stor nok og en iakttaker på overflaten, som mennesker på jorda, er små nok i forhold til kula, vil horisonten se bortimot rett ut.

Den eneste kurven du vil kunne se når man får litt avstand er en funksjon av at du står i en sirkel og ikke at man står på en kule. Horisonten er rett på en kule. Altså, den er like høy hele veien rundt.

N-4K0 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen problem med å se kurven på horisonten fra f.eks. en fjelltopp, men de mest hardbarka flatjorderne har bortforklaringer for alt vi kan se med egne øye.

Ja, det blir et problem når man sidestiller disse to tingene og jeg kan forstå at noen ikke skiller på dem. For skiller man ikke på dem så kan man jo si at man skulle se samme kurve fra stranden som man ser fra et fly slik flat jordere gjerne gjør.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (9 timer siden):

Paaske sier blant annet, at der er noen "ugjendrivelige empiriske" bevis, som burde bevise enkelt for alle at jorden ikke kan være en kule.
Og snakker da om feks hvordan vannflaten er et sånt bevis.
Fra ca 8.50 min

Og så nevner han et forsøk som er gjort flere ganger, og hver gang det er gjort skikkelig, så beviser det at jorda krummer, feks.på slutten av Netflix-filmen om flat jord, hvor flatjordere gjør forsøket og motbeviser seg selv.

Så hans «empiriske bevis» går altså ut på å ignorere alle beviste, dokumenterte forsøk, og så i steder fortelle udokumenterte historier. 

Jeg tror nok at han er bevisst uærlig, i tillegg til ikke å forstå fysikk, astronomi, geometri og optikk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...