Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Det virker nå sikkert at ikke bare Youtube utelater Flat jord, Google og BitChute gjør det også. Nettsider som jeg fant med Google i 2017, må jeg i dag bruke søkemotoren Duckduckgo.com for å finne igjen. Ganske sjokkerende. Ifølge kanalen Zetetic Flat Earth, sletter BitChute nå de nylig opplastede flat jord-videoene. Og hun har derfor gått over til et sted som kalles "Rumble". 

Via duckduckgo kan en finne ca. 8 videodebatter med ordene "Flat Earther vs Scientist". Som antagelig dekker det som ble etterspurt. Men disse debattene er jo ikke på norsk. Må en ha det på norsk, svarer Chr. Paaske på noen spørsmål i slutten av foredragene sine, blant annet fra Mensa (foreningen for dem med høy intelligens). 

Her bruker de noen minutter på å presentere seg, det tar altså litt tid. Men det er forsåvidt viktig å vite hvem de er. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Jeg har skjønt at ett av argumentene for flat jord, eller hvorfor vi ikke får vite at jorden er flat, er at NASA og myndighetene lyver for oss og har gjort det i lang tid. Det er jeg forsåvidt enig i, men at de lyver så grundig om verdensrommet og jorden tror jeg ikke noe på.

For det første er det ikke logisk at Jorden skal være flat, mens alt annet rundt oss er rundt. Det er helt meningsløst. Planeter er runde, Jorden er en planet. Den er ikke en skive, det gir ingen mening. Man kan heller ikke "fake" verdensrommet, og man kan faktisk se ut i verdensrommet med veldig enkle midler.

For å ta den "Nasa lyver for oss", så finnes det kilder lenge før Nasa, som også mente at jorden var rund. Det at jorden er flat er en ny ide, ikke en gammel. Den kom vel med kirken på 1800-tallet eller noe.

Her er en artikkel som tar for seg gamle overleveringer, blant annet Kongespeilet, som forteller om en rund jord: https://www.aftenposten.no/norge/i/EQmLP/nei-ingen-trodde-jorden-var-flat

Et eldgammelt steinsegl fra Sumer:

SUMERSEGL.jpeg.9dad83e72fd4bb9b313d25dd392aebb2.jpeg

https://etb-cosmology.blogspot.com/2012/03/did-ancient-sumerians-know-about-our.html

"Sumer var et oldtidsrike som lå mellom elvene Tigris og Eufrat, midt i den såkalte «sivilisasjonens vugge», og er en av de eldste kulturene som er kjent. Selv om de tidligste historiske nedtegnelsene i regionen ikke går lengre tilbake enn til rundt 2500 f.Kr., har moderne historikere fastslått at Sumer først ble bosatt en gang mellom rundt 4500 og 4000 f.Kr. av et ikke-semittisk folk som muligens ikke snakket sumerisk språk (stedsnavn på byer, elver, basisord og lignende fungerer som bevis).[3]"
https://no.wikipedia.org/wiki/Sumer

Her er et godt blogginnlegg om eldre kilder som viser at man har visst lenge at jorden er rund, dette om Heimskringla syns jeg var spesielt interessant:

"Historikeren Gustav Storm bidro også til å befeste myten om at man tidligere trodde at jorden var flat da han i 1899 oversatte Snorres Kongesagaer til norsk. De to første ordene i boken, Kringla heimsins (derav navnet Heimskringla) gjenga han med «Jordens runde skive». Begrepet skive bidro til å gi en oppfatning av at vikingene trodde jorden var flat. Begrepet Kringla heimsins må imidlertid sees som Snorres norrøne versjon av den latinske termen Orbis terrarum (orbis krets, og terra jord), som kulturelt og idémessig tilhørte det geosentriske verdensbildet der jorden altså var en kule i midten av verden.

Til sammenligning oversatte den norske presten Peder Claussøn Friis i sin utgivelse av Snorres kongesagaer i 1633 ordene Kringla heimsins med «Verdens krets og runde bold». Den gang var termen fremdeles i levende bruk, og Peder prest hadde derfor et forhold til meningsinnholdet da han oversatte uttrykket Kringla heimsins/Orbis terrarum, noe Gustav Storm ikke hadde."
https://www.historieblogg.no/?p=3198

Jeg vet også fra å ha lest om den store pyramiden på Giza at man kan finne utregninger i den som bekrefter at de visste minst 2600 år f.kr. (jeg tror pyramiden er eldre) at jorden var rund, de visste omkretsen rundt jorden, avstanden til solen, pyramiden er orientert nøyaktig etter himmelretningene, den ligger i det eksakte sentrum av Jordens landmasse osv. Men dette er ikke noe jeg personlig kan underbygge da jeg ikke er noen matematiker.
Det er litt vanskelig å finne kilder på dette, og den "offisielle" Egyptologien forteller oss selvsagt at de trodde jorden var flat.
Men de tallene man finner i pyramiden er altså de samme som NASA gir oss om Jorden. Her er en liten bit av det:
https://divinecosmos.com/books-free-online/the-reincarnation-of-edgar-cayce-draft-of-pt-1/117-chapter-04-the-egyptian-pyramids/

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 19.4.2021 den 5.13):

Denne ble lagt ut i november 2020, og her presenteres han fortsatt som flatjorder. Det er en ganske kort konkurranse, men trenger vi egentlig så mye mer? Når noen gir uttrykk for at flatjorderen må skjerpe seg, er debatten egentlig låst. 

 

Ble lagt ut for noen dager siden. Ja, jorden er nok fortsatt flat ifølge Paaske.

https://christianpaaske.wordpress.com/2021/04/20/nar-vaknet-du/

Tror du fortsatt at du bor på en spinnende kule, at vann ikke er vannrett og solen står stille og er 149 millioner km vekke, er det tid for en realitetssjekk. Men også dette kunne passere. Fordi livet går videre i og med at ingen faller utfor kanten siden det er en 30 m høy isvegg rundt Antarktis, og ingen blåser av kulen som spinner i 1500 km/t timen eller får vind i håret.

Lenke til kommentar

Tror man på 9/11 offisielle eller månelandingen da kan du drite i Flat earth.

Tror ikke mange flat jordere gidder å kaste bort tiden inne her. Flat jord dokumentene er overveldende både NASA og militæret har skrevet at jorden er flat og ikke roterende siden 50 tallet i sine manualer. 
Massepåvikningen er et faktum folk gidder ikke sjekke det man tror på.

 

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (39 minutter siden):

Tror man på 9/11 offisielle eller månelandingen da kan du drite i Flat earth.

Tror ikke mange flat jordere gidder å kaste bort tiden inne her. Flat jord dokumentene er overveldende både NASA og militæret har skrevet at jorden er flat og ikke roterende siden 50 tallet i sine manualer. 
Massepåvikningen er et faktum folk gidder ikke sjekke det man tror på.

 

Tror ikke det er så mange andre som gidder heller, men den siste setningen har du helt rett i, og du er et godt eksempel. Rob Skiba fant ut at flat jord var nevnt flere ganger i dokumenter fra NASA. Det han glatt så bort fra var at det hver gang og uten uttak refererte til noe helt annet enn at jorda er flat. Det er dokumentert gang på gang her i tråden, og jeg tviler på at noen gidder å dokumentere det enda en gang. Nok et eksempel på Rob Skibas sanne ansikt og André den godes vilje til å sette seg inn i saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Andrè den gode said:

Tror man på 9/11 offisielle eller månelandingen da kan du drite i Flat earth.

Tror ikke mange flat jordere gidder å kaste bort tiden inne her. Flat jord dokumentene er overveldende både NASA og militæret har skrevet at jorden er flat og ikke roterende siden 50 tallet i sine manualer. 
Massepåvikningen er et faktum folk gidder ikke sjekke det man tror på.

 

Og likevel så finnes ikke en eneste flat jorder som kan si hva dokumentene sier om det. Rart, er det ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (2 timer siden):

Tror man på 9/11 offisielle eller månelandingen da kan du drite i Flat earth.

Og om du tror på å måle og observere ting selv, kan du også drite i flat earth. Men hvis du heller bruker tiden din på konspirasjonsvideoer enn på å måle og observere virkeligheten, kan det virke som om flat jord kan ha noe for seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

månelandingen som aldri har skjedd , og tror man på det så kjøper man resten av eventyret. Det begynte på 50 tallet da de fant ut av jorden fortsetter utover Rett frem øst vest nord sør. Ikke ut av en spennende meteor som er en kule. Men så massepsykotisk blir man av norsk skole og indoktrinen. Dere er fanget 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (På 22.4.2021 den 20.22):

"Historikeren Gustav Storm bidro også til å befeste myten om at man tidligere trodde at jorden var flat da han i 1899 oversatte Snorres Kongesagaer til norsk.

Går vi litt mer inn i detaljene, ser vi at den norrøne kosmologien er delt inn i hele ni "heimer" eller nivåer. Der Midgard er den midterste avdelingen, som er for menneskene. Kan gjengis som dette:

65752d350048dd836627d7973dd82fef.jpg

Ser nå at denne er på tysk. Men du bør uansett søke opp slike bilder selv, og se hvor mange det er. Og da kan du godt prøve å finne noen på norsk eller engelsk. 

Om vi kan se det ytre rom? Vi kan se stjerner og planeter (sistnevnte i spesialkikkert), men det er ikke dermed sagt at planetene er i det ytre rom. De kan være nærmere og mindre enn det som er på illustrasjoner. 

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (1 time siden):

månelandingen som aldri har skjedd , og tror man på det så kjøper man resten av eventyret. Det begynte på 50 tallet da de fant ut av jorden fortsetter utover Rett frem øst vest nord sør. Ikke ut av en spennende meteor som er en kule. Men så massepsykotisk blir man av norsk skole og indoktrinen. Dere er fanget 

Du har ikke kommet ned fra verdensrommet, skjønner jeg. 40.000 i året reiser på cruise til Antarktis, og de reagerer ikke på at det er lyst døgnet rundt, og at akkurat det ikke er i nærheten av å stemme med solens gang på den påståtte flate jorda. Er ikke det et tankekors for deg?

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (2 timer siden):

månelandingen som aldri har skjedd , og tror man på det så kjøper man resten av eventyret. Det begynte på 50 tallet da de fant ut av jorden fortsetter utover Rett frem øst vest nord sør. Ikke ut av en spennende meteor som er en kule. Men så massepsykotisk blir man av norsk skole og indoktrinen. Dere er fanget 

6 månelandinger som aldri har skjedd isåfall. Jeg vet det ofte prøves på å debunke at den første skjedde, men usikker i hvilken grad de gjør det på de andre

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (2 timer siden):

månelandingen som aldri har skjedd , og tror man på det så kjøper man resten av eventyret. Det begynte på 50 tallet da de fant ut av jorden fortsetter utover Rett frem øst vest nord sør. Ikke ut av en spennende meteor som er en kule. Men så massepsykotisk blir man av norsk skole og indoktrinen. Dere er fanget 

Hvorfor går du ikke ut og måler og observerer verden og sjekker om disse observasjonene stemmer med globemodell eller flatjord-modell? Er det fordi konspirasjonsteorier er mye morsommere enn den virkelige verden?

Jeg skjønner jo at en konspirasjonsteori om at NASA lyver om romferder er nødvendig for flat jord, men at jorda er en globe var jo velkjent lenge før det 20. århundre, og det finnes massevis av ting du kan kontrollere, måle og observere selv, som viser at jorda er rund, så hvorfor er du så opptatt av månelandingene?

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar

Du tror du lever på en spinnende meteor som akselerer i det uendelige rommet som ikke finnes.Det er heller ikke bevis på at vi har forlatt jorden . Fordi man kommer ikke ut av kuppelen. Men tror du på det så gjør du det .

Klarer du ikke fatte begynnelsen og lureri så gjør du ikke det 

9/11 er også eksempel på IQ test som med månelandingen

 

Lenke til kommentar
matteus skrev (3 timer siden):

Du har ikke kommet ned fra verdensrommet, skjønner jeg. 40.000 i året reiser på cruise til Antarktis, og de reagerer ikke på at det er lyst døgnet rundt, og at akkurat det ikke er i nærheten av å stemme med solens gang på den påståtte flate jorda. Er ikke det et tankekors for deg?

Er det ikke et tankekors at man aldri var på månen. Og at 9/11 var en planlagt takedown da alt ble til støv. 
hvis ikke så ikke bable videre 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

6 månelandinger som aldri har skjedd isåfall. Jeg vet det ofte prøves på å debunke at den første skjedde, men usikker i hvilken grad de gjør det på de andre

Hvis du tror på 9 11 og månelandingen såer du fanget i et system.
Det er ikke en pøkk noen som helst plass som har bevis for at man forlater kuppelen og drar videre ut. Bare prøv du og. Alle de som har prøvd inne her har feilet . 😍

 

 

 

Lenke til kommentar

Dere mener altså at dem allmektige guden dere tror på er fullt i stand til å lage en enorm glasskuppel over den flate jorda dere tror på, men han er altså overhodet ikke i stand til å skape en kuleformet jord og alt som følger med, f.eks. tyngdekraft som holder alle levende vesener og løse objekter på plass på kloden?

Hvis dere tror på gud og at han skapte alt og er allmektig, er ikke dette en selvmotsigelse siden dere tydeligvis ikke tror han er i stand til å skape en verden som fungerer på måter dere ikke er i stand til å forstå og tro på?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 24.4.2021 den 17.28):

Og likevel så finnes ikke en eneste flat jorder som kan si hva dokumentene sier om det. Rart, er det ikke?

Fokkeslasken, lenge sia.Guden du skriver om ovenfor hadde e lyst bare å si noe om. Alt er bygd på et fundament. Vi er ingen spinnende meteor som flyr gjennom lufta. Vi er på bakken, stille! 

Jeg skulle ønske e kunne tale til en forsamling live og snakket om alt dette men på sms får man ikke frem alt..Gjelder flere inne her, vi er låst til tastaturet mer enn noen sinne. Forbudt å møtes osv. Hvis ikke det heller ringer bjeller, så vet ikke jeg.

Ha en god dag. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...