Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, fokkeslasken said:

Ja, ikke sant? Jeg har selv vært i nærheten av ekvator og sett solen gå snorrett opp, passere over meg for så å stupe loddrett ned på andre siden.

Akkurat det kan vel passe greit med flatjord-kartet. Nesten.

Men en ting som ikke stemmer med flatjordkartet er at solen beveger seg over himmelen med like mange grader per time når den er like over horisonten og når den er midt på himmelen. Om jorden var flat og solen bevegde seg parallelt med bakken med konstant hastighet ville solen bevegd seg tregere lavere på himmelen, og raskest på sitt høyeste punkt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Budeia said:

Argumenter om dråper pleier å være at hvis en dråpe kan være rund, kan vannet holde seg inni verdenshavene hele veien rundt en ball.

Nei, det er ikke hva som pleier å være påstanden. Påstanden fra flat jordere er at vann naturlig er flatt. At vann blir en kule når det overlates til seg selv viser at dette ikke er riktig.

EDIT: Det betyr ikke at vi har rett. Det betyr at dere har feil. Håper du ser forskjellen.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Dette er noe jeg ofte ser i min omgang med barn. Dersom de ikke forstår hva du vil frem til, da fyller de inn hullene selv. Da selvfølgelig med sitt eget syn på virkeligheten som kan gi ganske hårreisende resultater av og til. Og for dem har de svart så godt som er mulig da de tross alt, fra egen synsvinkel, har svart etter alle virkelighetens solemerker. Heldigvis vokser de fleste av seg dette forkvaklede synet om at det som er i eget hode er alt som er.

Kan si meg enig at opplevelsen av å lese i denne tråden fort gjør at man undrer på om det er trolling eller ei. Jeg håper det er trolling, for hvis ikke så blir dette mobbing mot et menneske som ikke kan noe for det. Dog heldigvis så kan det ramle normale folk inn hit som kan få svarene de leter etter, og kjapt falle ut av FE tankegangen. Folk ved spekteret skaper isåfall en debatt som kan hjelpe andre som har muligheten i å "ramle ut" igjen. 

Dette viser egentlig hvor viktig oppdragelse er. Folk ved spekteret med kristne foreldre, vil stort sett aldri havne utenfor det de er matet med over lang tid, da dette blir en forplantet realitet, og hele virkelighetsoppfattelsen er bygget rundt dette. Foreldrene sine har alltids vært der for dem, og de kan umulig ha tatt feil. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (43 minutter siden):

Hvis man setter opp dataene med ett premiss men gir konklusjonen med et annet premiss, hva kaller man det da?

Sett i absolutt beste lys mulig er det uvitenhet. Mer realistisk kan være fabrikering for å oppnå ønsket resultat, og kanskje høyst sannsynlig er det bevisst forsøk på å sementere troen til de som allerede er enige med ham.

Eller løgn, som vi andre kaller det.

Både det PW og Rob Skiba driver med er så åpenbart løgn at det er helt uforståelig at ikke flatjordinger også gjennomskuer det. Budeia sier at dette var komplisert, og så begynner hun å snakke om noe annet. Typisk flatjordtaktikk. Dette er en av grunnene til at jeg har vondt for å føle særlig medlidenhet med henne og andre flate. Det kan ikke være mulig at verken Max eller Budeia skjønner hva som foregår når PW gjør lightertrikset sitt, og hvorfor kan de ikke bare si at dette var ikke helt bra? Neida, begge ignorerer svindelen går videre som om ingenting har hendt.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, matteus said:

Både det PW og Rob Skiba driver med er så åpenbart løgn at det er helt uforståelig at ikke flatjordinger også gjennomskuer det. Budeia sier at dette var komplisert, og så begynner hun å snakke om noe annet. Typisk flatjordtaktikk. Dette er en av grunnene til at jeg har vondt for å føle særlig medlidenhet med henne og andre flate. Det kan ikke være mulig at verken Max eller Budeia skjønner hva som foregår når PW gjør lightertrikset sitt, og hvorfor kan de ikke bare si at dette var ikke helt bra? Neida, begge ignorerer svindelen går videre som om ingenting har hendt.

Selv finner jeg hele konseptet veldig interessant. Det påpekes jo åpenbar juks/løgn uten at det virker til å bry enkelte nevneverdig. I sin enkleste form minner det vel mest om at målet helliger middelet. Altså, man kan lyve/jukse om det har en god hensikt. Noen virker sågar til å jobbe med det premisset at det ikke er synd å lyve eller bedra hedninger/ikke-troende/blasfemikere/fyll-inn-egen-frelsegrunn-her. Atter andre virker til å ta ett ekstra steg på veien til å rettferdiggjøre løgn, og det er ofte at de føler at motparten lyver og da kan de lyve selv. Problemet med denne varianten bringer oss jo tilbake til dette med barn som fyller hull i forståelse med egen fantasi med dertil feil resultat. Her ofte representert som, for eksempel om romfart, "Det ser ut som CGI, derfor er det CGI". At man da egentlig fyller inn mangelen av kunnskap om romfart med ens egen oppfatning av løgn om rommet og dermed kommer ut i andre enden med "Det kan rett og slett ikke være ekte", det virker ikke til å være noe som faller enkelte inn i det hele tatt. Noe som relativt enkelt kunne vært fikset med litt basiskunnskap om virkeligheten.
Som for eksempel de som snakker om negativt vakuum og at 10 opphøyd i et negativt tall er mindre enn null. Ikke engang finne frem en kalkulator er noe de vil gjøre for å bekrefte sitt syn.

La det synke inn litt. De som forer dere flat jord informasjon vil ikke engang finne frem en kalkulator, taste inn tallet, og se hva tallet er. Og det er folkene dere stoler på. Forklar meg gjerne hvordan dette ikke er skylapper i håp om å ikke bli fratatt livsløgnen.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
matteus skrev (20 timer siden):

Forresten, hvilke andre objekter er det som stadig forsvinner på grunn av perspektiv?

Alle? Hvis du kunne hente fram Himalaya fra bak perspektivet, med et kraftig teleskop - ville ikke det vært et bevis på at jorda var flat? Sånn som det er nå, mener du fjellene er godt bak rundingen til en ball.

Siden Christian Paaske ler en flatjorder som iksom har en fanklubb her:

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Alle? Hvis du kunne hente fram Himalaya fra bak perspektivet, med et kraftig teleskop - ville ikke det vært et bevis på at jorda var flat? Sånn som det er nå, mener du fjellene er godt bak rundingen til en ball.

Siden Christian Paaske ler en flatjorder som iksom har en fanklubb her:

Det ville vært et bevis på at jorda er flat, men det kan du ikke, så det er et bevis på at jorda er rund.
Jeg er ikke medlem i fanklubben til Christian Paaske, og jeg har ikke tenkt å sitte i godt over to timer for å se på et intervju men ham.
Det jeg har sett av Christian Paaske er de vanlige gjentakelsene av ting han har sett på FE-kanaler på internett. Akkurat det samme som alle flatjordinger strør om seg med.

Skal vi i stedet gå til noe som flatjordinger skyr som pesten? 
Nemlig solens gang på den sørlige halvkule. Hvordan er det mulig at dagene blir lengre og lengre over HELE den sørlige halvkule, dvs sør for ekvator, mellom høstjevndøgn og vintersolverv? Hvis noen anmerker at jeg har stilt det spørsmålet før, er det en helt riktig observasjon. Jeg har ikke fått noe svar ennå, og venter i spenning.

Lenke til kommentar
matteus skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke fått noe svar ennå, og venter i spenning.

Når du ikke vil høre på at Paaske sier "ikkje sant" 100 ganger på 2 timer, hvorfor skal jeg da svare deg? Men som ble svart forrige gang, det er sikkert den innvendingen som er grunnen til at Steve Torrence og andre følte at det var noe galt med flat jord-modellen. "something didn't add up".  Og de kom da fram til en modell som tilsa at verden blir opplyst på en litt annen måte. Har du sjekket hva de sa? Det har noe med at sola virker som et "toroidal field" om jeg husker riktig. Når sola er synlig, virker det slik at alle tror de har sin "personlige" sol. Gud har jo bestemt at noen områder skal ha natt, så sola kan åpenbart forlate noen områder.

Lenke til kommentar

Denne videoen har avanserte forklaringer på hvordan linser kan få lys til å skifte retning, og at AE-map (det kartet som etter hvert regnes som et vanlig kart), likevel kan være korrekt. Og tross alt, det bør ikke være noe absolutt krav om å legge fram et korrekt kart. Det å vise at det ikke finnes kurvatur, og at fallskjermhoppere kan lande på et fastsatt punkt som er flere tusen meter under dem, burde holde.

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Denne videoen har avanserte forklaringer på hvordan linser kan få lys til å skifte retning, og at AE-map (det kartet som etter hvert regnes som et vanlig kart), likevel kan være korrekt. 

Dette krever ekstreme ad-hoc forklaringer for å få lys til å bli litt mindre feil, men så "glemmer" dere flatjordere visst at vinkler og avstander fortsatt er like gale som før. 

 

Budeia skrev (2 timer siden):

 Og tross alt, det bør ikke være noe absolutt krav om å legge fram et korrekt kart. 

Nei, det er jo bare et krav hvis man er opptatt av at det man tror på stemmer med virkeligheten. 

Budeia skrev (2 timer siden):

Det å vise at det ikke finnes kurvatur, og at fallskjermhoppere kan lande på et fastsatt punkt som er flere tusen meter under dem, burde holde. 

Mao, det å finne på ad-hoc forklaringer på bevisene for kurve (som at ting går ned under horisonten) og det å ikke forstå grunnleggende fysikk burde holde? 

Ja, det er tydelig at troen på flat jord er religion og ikke vitenskap. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 timer siden):

Og tross alt, det bør ikke være noe absolutt krav om å legge fram et korrekt kart.

Uenig. Det er såpass mye i dagens samfunn som er avhengig av et korrekt kart og navigasjonsløsninger en kan stole på.

Eiendomsgrenser for eksempel har en stor økonomisk betydning for de fleste mennesker, og landegrenser er til og med et tema for gjentatte kriger før, nå og i fremtiden. Hvordan i alle dager kan en da påstå at et korrekt kart ikke er så viktig? Størrelsen og plassering av tomter har og en innvirkning på skatt og avgiftsnivå, og ikke minst salgsverdi.

Transport og reisenæringen er jo avhengig av kart for å kunne navigere, beregne avstander og tid på avstander. Og det som de aller fleste opplever er at reisetid, avstander og ikke minst posisjonen til der de skal stemmer helt perfekt med en rund jord. Og når en da sammenligner med alternative forklaringer fra FE-miljøet(ja jeg sikter for det meste til YouTubere) så er det alltid noe som ikke stemmer. Enten så er det avstander(som og påvirker tid) eller plasseringer. Det er jo helt håpløst.

Nasjoner i krig med hverandre bruker kart. Både for å identifisere mål, hevde territorialt eierskap, utvise uønskede folkegrupper eller trosretninger og lignende. Land skyter på hverandre med raketter som dekker store avstander på kort tid - og treffer.

Og ser vi mange hundre og ikke minst tusener av år tilbake så var kart minst like viktig til akkurat de samme tingene. Nasjoner kriget pga uenighet om landegrenser, oppdagere kartla ukjente områder og seilere og reisende brukte kart for å navigere.

Og i dag har de aller fleste av oss en navigasjonsenhet i lommen, på håndleddet eller i bilen. Disse forteller oss avstanden til butikken, jobben, feriemålet, om det er kø, omkjøring, ulykker eller raskere/finere ruter til målet. Når en våkner om morgenen kan man få beskjed om hvor lang tid det er til jobb akkurat den dagen. Når man skal i møter blir man påminnet å reise i god tid før møte startet beregnet ut fra trafikkbelastning på veien dit. Alt dette muliggjort av gode navigasjonsmetoder, gode kart og mye teknologi i bunn som alt er bygget rundt en rund jordklode.

Men ikke for flatjordere. Da er ikke kart så viktig.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Budeia said:

Denne videoen har avanserte forklaringer på hvordan linser kan få lys til å skifte retning, og at AE-map (det kartet som etter hvert regnes som et vanlig kart), likevel kan være korrekt.

Det er da ingen uenighet om at linser kan gjøre slikt. Uenigheten ligger i om atmosfæren oppfører seg som de linsene dere behøver for å få det til.

Dette er jo bare hele denne "ting forsvinner ut av syne på grunn av perspektiv så derfor gjør solen det også."

Ingen link mellom de forskjellige fenomenene. Man begynner å ane en viss rød tråd.

3 hours ago, Budeia said:

Og tross alt, det bør ikke være noe absolutt krav om å legge fram et korrekt kart.

Klart det bør. Det er jo absolutt hele disputten. Hvis kartet man bruker ikke stemmer, da tar man feil av hvordan virkeligheten ser ut. Så mye vanskeligere enn det er det ikke.

Og tross alt er det meget enkelt å tråkle seg igjennom oppbyggingen av et kart. Landmålere har gjort det i et utall mannsaldre, men dere får det ikke til likevel av en eller annen grunn. Man trenger ikke måle hele verden engang. Begynn med Sør-Norge om du vil. Gå fra fjelltopp til fjelltopp og mål retningen til andre fjelltopper med et kompass. Tro det eller ei, men det er alt som behøves.
Så tegner man disse retningene man måler på et stykke papir. Og vips - man har et basis kart som kan bevise fasongen av området man har målt.

Og hva vil dette koste dere egentlig? Kompass har man på mobilen, og resten kan vel ordnes med et par-tre bensintanker. Problemet ligger vel heller i at dere ikke ser hvordan dette beviser verken det ene eller det andre, så jeg kan godt forklare (igjen):
Når man har målt alle disse retningene til fjelltopper/annet vil man få de spredd utover et område i forhold til hverandre. Disse retningene vil kun være mulige på enten et flatt kart eller et kurvet kart. Hvis det du har målt på, altså jorden, har en kurve vil det være fysisk umulig å nedtegne dette riktig på et stykke flatt papir. Retningene dine vil altså ikke kunne gå opp.
Vanskeligere enn det er det ikke.

3 hours ago, Budeia said:

Det å vise at det ikke finnes kurvatur,

Som jo er vist at finnes.

3 hours ago, Budeia said:

og at fallskjermhoppere kan lande på et fastsatt punkt som er flere tusenmeter under dem, burde holde.

Så fordi man kan sikte er jorden flat?

Lenke til kommentar

Det som er litt morsomt er at flatjordere jobber virkelig hardt for å finne på linse-effekter som gjør at verden ser ut som den er rund, selv om den er flat. Hvorfor ikke bare stole på sine egne øyne? Er ikke det nesten mantraet til flatjord-bevegelsen?

Når vi gjør masse observasjoner som stemmer med at jorden er rund, så skal vi altså ikke stole på det - man skal heller stole på at det finnes masse sære linse-effekter som man ikke klarer å bevise faktisk eksisterer i atmosfæren, og som perfekt får det til å virke som jorden er rund.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det som er litt morsomt er at flatjordere jobber virkelig hardt for å finne på linse-effekter som gjør at verden ser ut som den er rund, selv om den er flat. Hvorfor ikke bare stole på sine egne øyne? Er ikke det nesten mantraet til flatjord-bevegelsen?

Når vi gjør masse observasjoner som stemmer med at jorden er rund, så skal vi altså ikke stole på det - man skal heller stole på at det finnes masse sære linse-effekter som man ikke klarer å bevise faktisk eksisterer i atmosfæren, og som perfekt får det til å virke som jorden er rund.

Ja det er litt besynderlig.
- Dersom jorden ser flat ut er det fordi den er flat.
- Dersom den ser rund ut er det fordi man blir lurt av atmosfæren.

Det er nesten så man kan begynne å få bittesmå begynnende mistanker om at de har bestemt seg for resultatet før eksperimentet er gjort.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...