Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

theNiceOne skrev (4 minutter siden):

Hvilke holdepunkter da?

Skrev det for bare et par dager siden, at det alltid virker som de nordiske land er mindre i virkeligheten. Og Afrika og andre sydlige verdensdeler, er større i virkeligheten. Dette blir jo påpekt som den vanligste feilen ved kart. 

Seilere som seiler seg bort i sydhavet. 

"Analemma" som viser hvordan sola beveger seg i løpet av et år, tatt fra det samme punktet. Da er bunnen av "åttetallet" mye større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 minutt siden):

Dette er relevant fordi du gir noen i oppgave å komme med et kart som de i miljøet er fornøyde med. 

Han gjør jo ikke det. Det holder i massevis om du (eller noen andre) kommer opp med ett eneste kart over flat jord som stemmer med de vi kan måle og observere. Det spiller ingen rolle hvor stor andel av flatjorderne som støtter det, det eneste som er viktig er om det stemmer med den observerbare verden rundt oss.

Og et slikt flatjordkart har ikke jeg sett ennå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 minutter siden):

Skrev det for bare et par dager siden, at det alltid virker som de nordiske land er mindre i virkeligheten. Og Afrika og andre sydlige verdensdeler, er større i virkeligheten. Dette blir jo påpekt som den vanligste feilen ved kart. 

Dette er den vanlige feilen ved Mercator-projeksjonen, nettopp fordi den er en av mange mulige måter å presentere globen på et flatt kart, som jo er umulig å gjøre uten feil. Det finnes andre projeksjoner hvor størrelsen på landmassene  er riktige, men de får da i stedet avstander og vinkler feil.

Det stemmer perfekt med de størrelsene du ser på en globus - som jo er hele poenget. En globus stemmer, men flate kart er feil.

Budeia skrev (6 minutter siden):

Seilere som seiler seg bort i sydhavet. 

I motsetning til alle ekspedisjonene som seilte seg bort i forsøk på å utforske Arktis mener du?

Budeia skrev (6 minutter siden):

"Analemma" som viser hvordan sola beveger seg i løpet av et år, tatt fra det samme punktet. Da er bunnen av "åttetallet" mye større.

...og det betyr at den sydlige halvkule er større fordi...?

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
nomore skrev (34 minutter siden):

Og det sentrale punktet her er at det kartet må gjenspeile det jeg og du kan gå ut og måle selv i dag, eller få andre til å kontrollere for oss om det er ønskelig eller nødvendig. Og det må være enighet innad i flatjordmiljøet om kartet.

Jo, han *gjør* det.

Med mindre han alt har trukket det tilbake. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Skrev det for bare et par dager siden, at det alltid virker som de nordiske land er mindre i virkeligheten. Og Afrika og andre sydlige verdensdeler, er større i virkeligheten. Dette blir jo påpekt som den vanligste feilen ved kart. 

På et kart der man har gjort et forsøk på å brette ut en globus til et flatt kart, så stemmer det du sier. Men hele verden er målt opp på kryss og tvers i minst et par hundre år, og målingene stemmer perfekt med en globus.

Budeia skrev (2 minutter siden):

Seilere som seiler seg bort i sydhavet. 

"Analemma" som viser hvordan sola beveger seg i løpet av et år, tatt fra det samme punktet. Da er bunnen av "åttetallet" mye større.

Når sist hørte du om en som seilte seg bort på sydhavet i månedsvis?

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (4 minutter siden):

Ok. men gjør det jeg ber deg om da. Vi ett eneste kart som stemmer. 

Du har vært her i tråden i flere år, og tror at jeg plutselig nå skal legge fram et kart som du kan godta?

Flat jord-kartet til Orlando Ferguson er litt annerledes enn de andre, da det går på skrå oppover mot den antarktiske sirkelen. Som gjør den sydlige verden litt mindre. 

Men vet ikke om jeg er helt overbevist, hvordan skal disse områdene kunne gå kraftig på skrå oppover. Fins kanskje en grunn til at han framstilt det slik. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (37 minutter siden):

Du har vært her i tråden i flere år, og tror at jeg plutselig nå skal legge fram et kart som du kan godta?

Flat jord-kartet til Orlando Ferguson er litt annerledes enn de andre, da det går på skrå oppover mot den antarktiske sirkelen. Som gjør den sydlige verden litt mindre. 

Men vet ikke om jeg er helt overbevist, hvordan skal disse områdene kunne gå kraftig på skrå oppover. Fins kanskje en grunn til at han framstilt det slik. 

Så svaret ditt er kartet til Orlando Ferguson, men du er allikevel ikke helt overbevist.

Altså svaret ditt er nei, du kan ikke legge ut et kart som viser hvordan jorden er når den er flat? Som stemmer overens med det vi kan se og måle?

Ellers artigt at du viser til et kart som ut fra bildene på Google ser ut til å ha en del kurver. Siden et av de største målene til mange flatjordere er å motbevise alt som har med kurver å gjøre(there is no curvature!). Ja de siste der er hentet fra YouTube..

Lenke til kommentar
Budeia skrev (50 minutter siden):

Du har vært her i tråden i flere år, og tror at jeg plutselig nå skal legge fram et kart som du kan godta?

Nei, jeg tror absolutt ikke at du skal legge fram noe kart som stemmer med virkelighetens observasjoner. Derimot ber jeg deg legge det fram i visshet om at du ikke klarer det, og så smiler jeg med skadefryd over at noe så grunnleggende som et fungerende flatjordkart er komplett umulig å oppdrive, av deg og absolutt alle andre ?

At ingen flatjordere har laget et slikt kart, må bety at absolutt alle flatjordere er totalt inkompetente når det gjelder geografi, eller at jorda ikke er flat - eller begge deler. Og jeg er sikker på at det er begge deler...

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (9 minutter siden):

Siden et av de største målene til mange flatjordere er å motbevise alt som har med kurver å gjøre(there is no curvature!)

Ja, og også "flat water" er noe som sies. Ifølge Fergusons kart må en jo tenke seg vann som skråner oppover som en fjellside. Selv om det rett nok ikke sies å være på bånn av den andre sida av kloden. 

Kanskje ikke fullstendig umulig at det skal være så sterke strømmer i havene, men da ville det vel vært helt umulig å seile til de områdene. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Ja, og også "flat water" er noe som sies. Ifølge Fergusons kart må en jo tenke seg vann som skråner oppover som en fjellside. Selv om det rett nok ikke sies å være på bånn av den andre sida av kloden. 

Kanskje ikke fullstendig umulig at det skal være så sterke strømmer i havene, men da ville det vel vært helt umulig å seile til de områdene. 

Men er du enig i at dette kartet stemmer eller ikke?

Og har du hele kartet tilgjengelig et sted? For jeg har prøvd å søke og det eneste jeg finner er bilder av en fysisk modell som han har laget, eller andre kart som bygger videre på Fergusons kart.

For jeg tror jeg var veldig tydelig på om du kunne legge frem et kart, ikke nevne en kartmodell.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Javel. Tror ikke jeg er ansatt hos deg, i tilfelle er det uten lønn ?

Ok. Men da avslutter jeg for min del der.

Du kan ikke fremlegge et kart du selv mener er troverdig. Du klarer ikke fremlegge et kart i det hele tatt egentlig. På spørsmål rundt kart så er du svært unnvikende og lite spesifikt, og du henger deg opp i helt andre detaljer for å prøve å flytte fokus over på andre ting.

Troverdigheten rundt påstanden om at jorda er flat er lik 0, og du virker heller ikke å vise noen interesse i å faktisk fremlegge seriøs dokumentasjon på at det du hevder stemmer. Og det er jo ikke akkurat som om at dette var noe dere fant på i går. Flatjord-idiotien har pågått i ufattelig mange år og dere klarer ikke engang å legge frem et kart.

Det er dårlig det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (9 minutter siden):

Det er dårlig det.

Nja, det har jo blitt slik fordi flat jord har vært fortiet i 5-600 år. Det er slik djevelen virker - først kommer noen satanister og tar din sofa, deretter kommer noen andre satanister og latterliggjør deg fordi du ikke har sofa.  

At folk på NZ har januar som den varmeste måneden med de lengste dagene, er jo bare noe dem innbiller seg :)

Nei, sola kan fungere på måter vi ikke forstår.  se f.eks. Steve Torrence.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Du har vært her i tråden i flere år, og tror at jeg plutselig nå skal legge fram et kart som du kan godta?

Du har også vært i tråden i flere år, og kart har blitt etterlyst i alle årene, så du trenger ikke late som at dette er noe du plutselig får slengt i fjeset. 

Jeg regner ikke med å få svar på hvorfor lengden på dagen på den sørlige halvkule ikke stemmer med flat jord. Jeg hadde vel blitt sykmeldt et par uker hvis du hadde svart på det, for det spørsmålet har ingen flatjordinger vært i nærheten av å prøve å svare på selv etter utallige purringer.

Det jeg lurer mest på er hvordan det er mulig at du holder på den flate jorda når vi gang på gang dokumenterer at det eneste kartet som stemmer med solens gang er en globus. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Nja, det har jo blitt slik fordi flat jord har vært fortiet i 5-600 år.

Nei. Det er bare enn adhoc unnskyldning dere bruker for å prøve å rettferdiggjøre at det er så få så tror på det. Det er ikke fordi det er fortiet, det er fordi det er feil.

Og det burde uansett ikke stoppet noen i å lage et kart. Kom igjen.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Nei, sola kan fungere på måter vi ikke forstår.  se f.eks. Steve Torrence.

.... og dere må finne på ad hoc løsninger for å forklare det vi alle kan se, f.eks. solnedgang og alt som har med sol og måne å gjøre, når alt stemmer perfekt med ei rund jord. Helt perfekt! Bør ikke det være et tankekors for dere? Sola KAN fungere på måter vi ikke forstår? Vi har ei forklaring som stemmer.

 

Lenke til kommentar
matteus skrev (3 minutter siden):

når alt stemmer perfekt med ei rund jord. Helt perfekt!

Det stemmer ikke perfekt, at avspeilinger fra solnedgangen mot vannet, alltid er linjalrette. Og de synes å gå "nedover" til de treffer personen som står på stranda. Uansett om personen flytter seg. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke perfekt, at avspeilinger fra solnedgangen mot vannet, alltid er linjalrette. Og de synes å gå "nedover" til de treffer personen som står på stranda. Uansett om personen flytter seg. 

Hva er feil med det? Hvorfor forsvinner sola bak horisonten UTEN Å BLI MINDRE, mens den skulle stått høyt på himmelen hvis jorda var flat. Joda, jeg har hørt om flerspektiv. Det er det Phuket Word demonstrerer så behendig. Er du en av hans tilhengere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...