Gå til innhold

– Sony skal lansere en ny PlayStation 4 for 4K-spilling


Anbefalte innlegg

Konsoll er 60% mer effektiv en pc, så polaris vil klare 4K uten problem!

 

Jeg vil tippe mesteparten av det kommer fra CPU og at det er sammenlignet med DX11 og OpenGL fremfor DX12 og Vulkan. Tester med nogenlunde lik hardwareoppsett på PC viser at konsoll ikke er særlig mer effektiv i multiplattform spill, men det er nok en litt annen historie med 1. parts eksklusive spill. 
PS4 kjører ikke dagens spill i 60FPS i 1080p med kraft til overs, men som oftes i 30FPS i 1080p med en blanding av medium og high grafikk innstillinger. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

De som allerede har kjøpt PS4 må da føle seg lurt. Hadde eg følt (er XONE eier). "skal by både på flere grafiske muskler" , rekner med at dette betyr at den kommer med kraftigere hardware i forhold til det PS4 har nå. Å oppgradere kraften på en eksisterende konsoll er en uting. Får bare håpe det ikke stemmer.

 

Held ikkje Microsoft på med akkurat det samme med XBox One no? Meiner at eg las det nyleg.

 

Kay

I følge noen heller vage rykter planlegger Microsoft å lansere en slags extern GPU som man kan koble til sin eksisterende XB1. Fra et salg/forbruker synspunkt synes jeg dette er en mye bedre løsning, da den eksisterende konsollen ikke øyeblikkelig er utdatert. Om det er teknisk mulig, aner jeg ikke (vet ikke om USB portene har nok båndbredde til slikt).

Eg forstår. Der har vore liknande ting til konsollar før, som t.d. Sega 32x og SX32-ekspansjonen til Amiga CD32. I prinsippet er eg einig i at det er meir kundevenleg å tilby ei oppgradering. Men vi får vente og sjå når vi har noko meir handfast.

 

Kay

Men det er vel ingen porter som kan brukes, du må ha en seriøs høyhastighets port med lav latency som thunderbolt for dette. Du vil også få et kompablitets problem siden One har felles minne for gpu og cpu mens et skjemkort har eget minne. Inget problem på pc men konsoll spill er ofte kodet rett mot hardware så det blir vanskelig å endre arkitektur slik.
Lenke til kommentar

Det er lov å håpe^^ Ikke at det bryr meg så veldig mye... Min sønn vil ha en Xbox, noe han vil få etter sommeren :)

Det kommer ikke til å skje. DirectX er et produkt fra hovedkonkurrenten til Sony (Microsoft).

 

Konsollene har dessuten allerede lavnivå API'er. Det har de hatt siden tidenes morgen, så effekten av å ta i bruk DirectX 12 hadde vært minimal.

Lenke til kommentar

 

Jeg tipper at den ikke får kraftigere hardware, bare 4K støtte med HDMI2.0, slik at man kan streame 4K, ha 4K UI, og evt ha 4K i spill som ikke krever noe særlig.

Du må gjøre ganske store endringer på GPU-delen da. Hele display pipeline må byttes ut med en som er kompatibel med HDMI 2.0, hos AMD er det bare GCNv4 (Polaris) og nyere som støtter dette. I tillegg trenger du også å bytte ut DSP'er eller Unified Video Decoder (UVD) som AMD kaller de. Det er kun versjon 6 av denne (finnes i Fiji og Carizzo) som støtter HEVC (H.265).

 

For 4K spill trenger man en mye kraftigere GPU. Høyst sannsynlig for å være litt "future-proof" så trenger du også mer minne (frame buffer).

Ikke sikkert de trenger andre features i HDMI 2.0 standarden enn å støtte HDCP 2.2. Trenger ikke så mye oppgradering for det, annet en fysisk chip som det krever.

 

HDCP 2.2 er også kun nødvendig om de skal oppgradere til UHD avspiller, noe jeg tipper Sony ønsker, da de tjener lisens penger på at det formatet blir utvidet. Og de er også en av de første på banen med UHD BD filmer på markedet.

 

Regner med HDCP 2.2 vil være ett krav fra filmbransjen hvis Sony skal kunne selge UHD filmer i fra PS4.

 

Når det kommer til spillgrafikk så trenger de nok ikke så veldig mye mer kraft for å kunne oppskalere til UHD, de oppskalerere jo mange av spillene dag til 1080p uansett. Regner med at de heller vil lure folk som ikke er så tekniske når de kan si at de kan levere 4K ut av maskien, enn å la TVen ta seg av den samme oppskaleringsjobben. Mulig noen spill vil se minimalt bedre ut når det ikke tas omveien om 1080p først, eller den dårlige elektronikken i 50" UHD skjermer til 5000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Håper for all del at det ikke vil si at vi må spille på 4k...

Viss vi kan spille i 1080p, men oppnå høyere FPS er det mye bedre spør du meg.

 

 

 

 

- Jeg må innrømme det at jeg ikke er noen stor console-fan...

Men jeg må si meg enig i det du sier der.

 

Jeg har en bang anelse om at for å kunne få til 4k i spill med tilstrekkelig FPS, så blir grafikken ganske så ned strippet vil jeg tro.

 

Oppløsningen øker, men alt av filter vil bli fjernet.

 

Sånn som du sier, så forhåpentligvis får man velge å kunne spill i enten RAW-4k, eller i 1080p with all the bells and whistles.

 

Man kan ikke annet enn å vente og se hvordan dem har tenkt å gjøre det.

Lenke til kommentar

Kotaku-fjaset synast som oppspinn. 4k spilling og at PS4 er for svak til PSVR rimer ikkje med virkeligheten. Tru kven som tjener på å sette ut slike rykter?

 

Nå er det denne typen rykter Kotaku er gode på, det stemmer nesten alltid, og spesielt journalisten som står bak skal være veldig treffsikker.

Lenke til kommentar

 

Merkelig hvis de kjører på med en strategi hvor de midtveis lanserer kraftigere hardware (...) 

 

Det har de de alltid gjort - på lagringsplass.

Lagringsplass har ikke noe noe med spillene å gjøre, untak med 360 og krav om at spill skulle kunne kjøres uten hardisk pga arkade versjonen.

Tror ikke det ville være gøy å spille Skyrim på den.

 

Men den veldig pc like arkitekturen på PS4 / One vil gjøre det fristende å enten lage en mellom versjon eller komme med en ny versjon etter 4-5 år, disse vil i prinsippet være kompatible selv om det over tid vil komme spill som kun kan kjøres på PS4.5 / 5 siden de vil kreve så mye at de ikke kan kjøres på PS4,

 

Er Xbox som er mest interessert i å være raskt ute her siden de ligger bakpå.

Tror imidlertid ikke vi får noe før AMD går over til 14nm.

Lenke til kommentar

Det det handler om her, er vel at den skal kunne spille av fysiske 4K materiale(Film). Ikke kunne kjøre spill i 4K oppløsning.

Det har begynt å komme en god del filmer i dette formatet, som er ubrukelig hvis du ikke har en avspiller som takler det.

Jeg kommer nok til å kjøpe denne PS4 versjonen, istedet for en vanlig 4K avspiller da den gir betydelig mer for pengene.

Den Samsungen som tek nylig testet, kostet jo rundt 6000kr hvis jeg ikke husker feil, og jeg tviler på at PS4 versjonen kommer til å legge seg på det nivået.

 

http://www.blu-ray.com/4k/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kotaku-fjaset synast som oppspinn. 4k spilling og at PS4 er for svak til PSVR rimer ikkje med virkeligheten. Tru kven som tjener på å sette ut slike rykter?

 

Nå er det denne typen rykter Kotaku er gode på, det stemmer nesten alltid, og spesielt journalisten som står bak skal være veldig treffsikker.

 

 

Har Kotaku nå plutselig blitt flinke på å grave fram rykter? Syns å huske at di helst grov fram dritt og vrenge den om til det som passa aktuelle journalist. Har heller ikkje fått med meg at journalisten er treffsikker. Noko spesiellt du sikter til?

Lenke til kommentar

 

Du må gjøre ganske store endringer på GPU-delen da. Hele display pipeline må byttes ut med en som er kompatibel med HDMI 2.0, hos AMD er det bare GCNv4 (Polaris) og nyere som støtter dette. I tillegg trenger du også å bytte ut DSP'er eller Unified Video Decoder (UVD) som AMD kaller de. Det er kun versjon 6 av denne (finnes i Fiji og Carizzo) som støtter HEVC (H.265).

 

For 4K spill trenger man en mye kraftigere GPU. Høyst sannsynlig for å være litt "future-proof" så trenger du også mer minne (frame buffer).

Ikke sikkert de trenger andre features i HDMI 2.0 standarden enn å støtte HDCP 2.2. Trenger ikke så mye oppgradering for det, annet en fysisk chip som det krever.

 

HDCP 2.2 er også kun nødvendig om de skal oppgradere til UHD avspiller, noe jeg tipper Sony ønsker, da de tjener lisens penger på at det formatet blir utvidet. Og de er også en av de første på banen med UHD BD filmer på markedet.

 

Regner med HDCP 2.2 vil være ett krav fra filmbransjen hvis Sony skal kunne selge UHD filmer i fra PS4.

 

Nei, hele display pipeline i GPU må byttes ut.

Hadde dette vært en lett fiks, så hadde AMD gjort dette på Radeon 300-serien samt Fury (Fiji). Per dags dato er det kun 2. generasjon Maxwell som støtter HDMI 2.0. Mangel på dette har kostet AMD flere OEM-kontrakter iløpet av 2015.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvorfor lages ikke spillkonsollene som modulsystmer? Et "kabinett" med høy WAF og med passive koblinger. Dra ut kasetten med GPU og sett i ny. Mer minne? Samme opplegg. Ny SSD? Rip&Replace. Så fort maskinvareutviklingen går så tror jeg det er eneste måten å la spillkonsollene overleve på.

Lenke til kommentar

 

 

Du må gjøre ganske store endringer på GPU-delen da. Hele display pipeline må byttes ut med en som er kompatibel med HDMI 2.0, hos AMD er det bare GCNv4 (Polaris) og nyere som støtter dette. I tillegg trenger du også å bytte ut DSP'er eller Unified Video Decoder (UVD) som AMD kaller de. Det er kun versjon 6 av denne (finnes i Fiji og Carizzo) som støtter HEVC (H.265).

 

For 4K spill trenger man en mye kraftigere GPU. Høyst sannsynlig for å være litt "future-proof" så trenger du også mer minne (frame buffer).

Ikke sikkert de trenger andre features i HDMI 2.0 standarden enn å støtte HDCP 2.2. Trenger ikke så mye oppgradering for det, annet en fysisk chip som det krever.

 

HDCP 2.2 er også kun nødvendig om de skal oppgradere til UHD avspiller, noe jeg tipper Sony ønsker, da de tjener lisens penger på at det formatet blir utvidet. Og de er også en av de første på banen med UHD BD filmer på markedet.

 

Regner med HDCP 2.2 vil være ett krav fra filmbransjen hvis Sony skal kunne selge UHD filmer i fra PS4.

 

Nei, hele display pipeline i GPU må byttes ut.

Hadde dette vært en lett fiks, så hadde AMD gjort dette på Radeon 300-serien samt Fury (Fiji). Per dags dato er det kun 2. generasjon Maxwell som støtter HDMI 2.0. Mangel på dette har kostet AMD flere OEM-kontrakter iløpet av 2015.

 

 

Ikke noe i veien for at AMD kan lage en ny brikke for PS4.5 som har HDMI 2.0a med HDCP 2.2. 

Lenke til kommentar

Ikke noe i veien for at AMD kan lage en ny brikke for PS4.5 som har HDMI 2.0a med HDCP 2.2.

Nei, det er det ikke. Tipper de allerede har bestilling på en krympet brikke på 14/16nm FinFET.

 

Hvis vi husker tilbake til PlayStation 3 så ble flere features lagt til i nyere versjoner av hardware (bitstreaming av flere formater over HDMI).

Det som ville overasket meg var om de la til mer compute-enheter (GPU eller CPU cores, etc.) for å kunne spille mer VR og 4K innhold, det gjør at spillutviklere må begynne å optimere for to versjoner av plattformen, da forsvinner ett av de få gode argumentene med konsoller.

Endret av HKS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke noe i veien for at AMD kan lage en ny brikke for PS4.5 som har HDMI 2.0a med HDCP 2.2.

Nei, det er det ikke. Tipper de allerede har bestilling på en krympet brikke på 14/16nm FinFET.

 

Hvis vi husker tilbake til PlayStation 3 så ble flere features lagt til i nyere versjoner av hardware (bitstreaming av flere formater over HDMI).

Det som ville overasket meg var om de la til mer compute-enheter (GPU eller CPU cores, etc.) for å kunne spille mer VR og 4K innhold, det gjør at spillutviklere må begynne å optimere for to versjoner av plattformen, da forsvinner ett av de få gode argumentene med konsoller.

 

 

Ja Sony bytter HDMI chipen for å få HDMI 1.3 på PS3, slik at de kunne bitstreame Dolby True HD og DTS Master Audio blant annet. De fjernet også chipen som gjorde at man kunne spille PS1 og 2 spill for å få ned prisen, ellers så var det bare bedre pakking av komponentene. Det var ikke andre endringer på PS3 hardwaren enn at hdmi chipen ble oppgradert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tro om vi snakker polaris chip med dobbel ytelse og DX12?

DX12 kommer nok aldri på et Sony-produkt!

Dessuten støtter GPU i både PS4 og XB1 DX12 på papiret allerede. Brikken er en 2. generasjon GCN-brikke.

 

Hvis det er snakk om å øke ytelsen så må spillutviklere lage og optimere to versjoner av samme spill. Da kan de like godt kalle det for PlayStation 5.

Lenke til kommentar

Hvorfor lages ikke spillkonsollene som modulsystmer? Et "kabinett" med høy WAF og med passive koblinger. Dra ut kasetten med GPU og sett i ny. Mer minne? Samme opplegg. Ny SSD? Rip&Replace. Så fort maskinvareutviklingen går så tror jeg det er eneste måten å la spillkonsollene overleve på.

 

Det er en APU, ikke en GPU i Playstation. En vesentlig forskjell. Da må kassetten inneholde en APU. Altså hele CPU og GPU-funksjonalitetene. Tenk deg om et nytt konsoll koster kr 3500 etter en stund, også tar de ågerpriser for kassetten du snakker om her. Ville du betalt kr 2500 for kassetten da, eller kjøpt nytt konsoll? Prisene er bare ren gjetning. Ingenting som forsvarer at PS4-kontrolleren skal koste så mye penger f.eks. Og slikt vil det jo bli med alt som ikke er en pakkeløsning eller bundlet.

 

Et annet moment er at AMD kan tvinges til å ikke utvikle seg, de gangene det kreves større endringer. Se bare på hvor mange sokler det finnes for CPU'er bakover i tid.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Accelerated_Processing_Unit

Endret av G
Lenke til kommentar

Det det handler om her, er vel at den skal kunne spille av fysiske 4K materiale(Film). Ikke kunne kjøre spill i 4K oppløsning.

Det har begynt å komme en god del filmer i dette formatet, som er ubrukelig hvis du ikke har en avspiller som takler det.

Jeg kommer nok til å kjøpe denne PS4 versjonen, istedet for en vanlig 4K avspiller da den gir betydelig mer for pengene.

Den Samsungen som tek nylig testet, kostet jo rundt 6000kr hvis jeg ikke husker feil, og jeg tviler på at PS4 versjonen kommer til å legge seg på det nivået.

 

http://www.blu-ray.com/4k/

This!!! Ga jo utrolig lite mening at plutselig en fattigmanns-konsoll plutselig skulle klare å kjøre spill i 4k!?! 4K spill idag med flyt ligger fortsatt i 10K klassen etter det jeg vet (og det er etter at du har investert 5-7k i HW allerede...)!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor lages ikke spillkonsollene som modulsystmer? Et "kabinett" med høy WAF og med passive koblinger. Dra ut kasetten med GPU og sett i ny. Mer minne? Samme opplegg. Ny SSD? Rip&Replace. Så fort maskinvareutviklingen går så tror jeg det er eneste måten å la spillkonsollene overleve på.

 

Det er en APU, ikke en GPU i Playstation. En vesentlig forskjell. Da må kassetten inneholde en APU. Altså hele CPU og GPU-funksjonalitetene. Tenk deg om et nytt konsoll koster kr 3500 etter en stund, også tar de ågerpriser for kassetten du snakker om her. Ville du betalt kr 2500 for kassetten da, eller kjøpt nytt konsoll? Prisene er bare ren gjetning. Ingenting som forsvarer at PS4-kontrolleren skal koste så mye penger f.eks. Og slikt vil det jo bli med alt som ikke er en pakkeløsning eller bundlet.

 

Et annet moment er at AMD kan tvinges til å ikke utvikle seg, de gangene det kreves større endringer. Se bare på hvor mange sokler det finnes for CPU'er bakover i tid.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Accelerated_Processing_Unit

 

 

Det er riktig som du sier, men det vil uansett kreve helt ny konsoll for å kunne bytte noe som helst, og da kan de jo like greit separere CPU og GPU hvis de hadde bygget en slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...