Gå til innhold

TEST: Samsung UBD-K8500


Anbefalte innlegg

 

HDR er ikke bare farger. Det er også lysstyrke. Testet noen testfiler med HDR på min nye Panasonic TV, og ble blendet i av å se soloppgangen i "Life of Pi" klippet. (Mørkt rom ellers). I mørkere scener så var sortinivået imponerende selv når det var ledig lys deler i bildet. "Lego: The Movie" klippet hvor lysene på bilene var skarpe og blendende når de var rett i kamera, så var sortnivået veldig veldig sort i resten av bildet. Men nå har min TV ekte baklys med sonejusteringer, og ikke det horrible Edge-LED systemet som de fleste TVer har. I ett mørt rom så så vi faktisk ikke forskjell på helt sort i bildet og den sorte rammen rundt bildet. Første gang jeg har opplevd.

 

 

Leste ett annet sted i går, at Dolby Vision må kunne gi 2-4000 Nits i lysstyrke for å kunne være DV godkjent. Panasonicen min har 1000 Nits på hele skjermen, med 1100 på mindre deler av den. Nok til å være HDR Premium sertifisert.

 

HDR TVer nå er LCD, så de klarer ikke å få til skikkelig kontrast og sortnivå. Finnes dessuten lite til ingenting med HDR content. HDR er noe som blir stort og bra i fremtiden, men jeg ville ikke vært for beskymret for å kjøpe en tv uten i dag.

 

Finnes "mye" HDR innhold å se. Har selv 8 stk UHD Blu-ray, hvor alle er HDR. Det er så vidt meg bekjent sluppet 25-30 tittler på UHD BD allerede, og tror så å si alle er med HDR.

 

En soloppgang skal være blendende, og det er jo akkurat det HDR gjør, det gjør det mer som virkeligheten. Klar over at lysstyrke og kontrast er en essensiell del av HDR. Derfor jeg skriver at HDR TVer i dag er LCD, så om man vil ha skikkelig bra HDR må man uansett vente på OLED. Klar over LG har en OLED med HDR, men når OLED når skikkelig høy lysstyrke i tillegg, da blir det bra HDR. Da er det ikke sonekontroll, da blir det pikselkontroll.

 

25-30 filmer er ikke mye HDR content. Det er ikke tilgjengelig for streaming heller. Det er nok for folk til å få nytte av sin og nytt sin TV, men det er ikke noe som gjør en forskjell i vanlig bruk, eller noe som ofte forekommer. Det er det jeg snakker om. Se for deg HDR støtte fra NRK sendinger f.eks. Det hadde vært skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å vente en stund før jeg går til innkjøp av en UHD BD-spiller. Håper Oppo kommer med en UHD/HDR oppdatert versjon av sin Oppo 103/105 BD-spiller som har gått til topp i flere tester, men regner med den vil være spesielt dyrt. Oppo sin BD-spiller koster i skrivende stund 5-6000kr.

Skjønner ikke hvorfor man skal ha smartfunksjoner på spilleren når TV også har det.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å vente en stund før jeg går til innkjøp av en UHD BD-spiller. Håper Oppo kommer med en UHD/HDR oppdatert versjon av sin Oppo 103/105 BD-spiller som har gått til topp i flere tester, men regner med den vil være spesielt dyrt. Oppo sin BD-spiller koster i skrivende stund 5-6000kr.

 

Skjønner ikke hvorfor man skal ha smartfunksjoner på spilleren når TV også har det.

 

Oppo kommer med sin spiller i august/september har jeg fått vite av dem (sensommeren).

Når den kommer til Norge vet jeg ikke, men regner med den har standard utsalgspris i USA på $499.

Regner med de kommer med versjon uten Darbee (103D/105D versjonen). Kommer de kun med, så er de litt dyrere.

 

At det er smart-TV løsninger i forskjellige komponenter er for å kunne tilby det til de som ikke har det i TV osv.

Oppo sin var langt kjappere enn de innebygd i TVer en lang stund.

Det var også en billig måte å skaffe seg de funksjonene uten å måtte kjøpe ny dyr TV, da disse var nokså dyre i starten.

 

Men se positivt på det, det har ikke vært noen Receivere med denne funksjonen enda, så man har sluppet å betale for det der (Selv om Marantz hadde mulighet for video avspilling fra DLNA på sin AV8003, noe de har droppet på de nyere versjonene) Det eneste receiverene har av slike funksjoner er type Spotify, hvor jeg syntes det er dumt at TVer har, da man ikke har brukt for å bruke TV-strøm for å spille av musikk.

 

Men nå har smart-TV funksjonene blitt såpass masseprodusert at man betaler ikke særlig mye for det mer, og det er en fin måte å gi flere muligheten for det til å teste ut. (Selv om de fleste av dem fortsatt er tunge å bruke).

Lenke til kommentar

Ønsker dere virkelig å kjøpe slikt blikkskrammel fra Oppo? Hva man drar inn i hus reflekterer hvem man er og det livet man får. Når det etter 10 år har hopet seg opp en haug med skrammel ser man plutselig at alt i livet er skrammel. Dette utgår.

 

BDP-103-Internal-hr.jpg

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skal ikke nekte på:

ASRock_ION_330HT_BD_open.jpg

Noe slikt med HDMI v2 optisk og USB 3.1 er vellkommen her.

Problemet er programvare og finne deler som er bedre egner.

Er enig at dagens spillere 4k er større en de trenger å være. Gleder meg til kinaspillere kommer da dagens spillere tar for mye plass.

Lenke til kommentar

Ønsker dere virkelig å kjøpe slikt blikkskrammel fra Oppo? Hva man drar inn i hus reflekterer hvem man er og det livet man får. Når det etter 10 år har hopet seg opp en haug med skrammel ser man plutselig at alt i livet er skrammel. Dette utgår.

 

BDP-103-Internal-hr.jpg

 

Hva klager du egentlig på?

Oppo er bedre bygd enn så å si alle andre BD spillere på markedet.

Når man trykker på eject knappen, så flytter ikke spilleren seg.

Oppo bruker heller ikke plast i chassis eller lokk som en del andre gjøre, slik som vel Samsungen denne tråden handler om er.

Og har man sett x5 modellene til Oppo, så er de enda bedre bygget. (Samme video del, bedre analogdel for de som trenger det).

 

Hvis du klager på selve innmaten, så vet du virkelig ikke hva du snakker om. Det er en grunn til at en haug andre produsenter bruker MediaTek plattformen som Oppo er, til sine dyrere spillere. Electrokompaniet sin BD spiller er ett eksempel.

Den har forbrukermarkedets beste videochip, og Samsung, Sony, Panasonic osv er ikke i nærheten å ha samme bildet, selv ikke på dyrere spillere, med kanskje unntak av Pioneer sin dobbelt så dyre som skal være nokså lik i bildekvalitet. Og ja, det er forskjell på bilder i fra BD spillere. Det er bare å teste HDMI 1 og 2 utgangen fra Oppos 93/5 og 103/5 spillere. Det er enorm forskjell, hvor HDMI 2 utgangen er standard bilde utgang, mens HDMI 1 kjører bildet i fra den gode videochipen.

 

Det å trøkke alle komponenter tett sammen skaper også støy, og kan degradere kvaliteten på lyd og bilde.

 

Oppo er også myntet på hifi folk, og følger standard bredde og dybde.

Det er mer irriterende å få en spiller som er bred om standard, men ikke dyp nok til at en spill konsoll eller noe slikt kan stå oppå.

Vil heller klage på hvordan spillkonsoller er bygget, som ikke passer inn med annet utstyr.

 

 

At du kanskje selv ikke ønsker slike bokser, er jo helt opp til deg, men å klage på at andre ønsker det er helt på jordet. Har nettopp testet ut en del 1080p og UHD materiale fra Netflix på min nye Panasonic UHD TV, og selv om UHD bildet er godt nok, så er 1080p ikke det når man er vant til Blu-ray. Lyden er ett eget kapittel, og nesten uholdbart når man er blitt vant med HD lyd.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Hva mener du skal være inne i en videoframviser?

 

AtW

 

 

Komponentene og singnalgangen er flott. Det er chassiet som er problemet. Enkelte har pene oppsett til hundretusener av kroner, da er det ikke estetisk riktig å legge til en slik blikkboks. En del handler sikkert utstyret på nermeste el-varehus og gir blanke f så lenge utstyret er funksjonelt og BILLIG. Folk er alt for opptatt av at det skal være billig i dag.

 

Greit at man må ha en bunnlinje for folk flest, men hva med å levere til folk som ønsker å betale. Når tidsskrift gir slike spillere topp score for kvalitetsfølese når de egentlig budde hatt litt over halv score så er vel standarden spikret og vedtatt  Da er det innenfor med blikkboksinnpakning. Nå er i det minste spillerne fra Oppo halvveis pene i fronten, det skal de ha.

 

Hvis dere er fornøyd så er det helt greit for meg. Jeg stiller spørsmål til hvorvidt "innpakningen" er god nok. Det gir mer kvalitetsfølelse hvis AV-utstyret kommer i store solide alu-chassi. Trenger spillerne å komme innpakket i blikkboks?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Solid aluminum-chassi? Aluminium er ikke solid, så enkelt. Det finnes ingen riktige setninger med aluminium og solid i samme setning. Av en eller annen grunn er det blitt slik at aluminium betyr høy byggekvalitet og alt det der, men det stemmer jo faktisk ikke. Mye bedre å bygge spilleren i stål f.eks. en skikkelig plastkonstruksjon er og bedre. 

Lenke til kommentar

 

Hva mener du skal være inne i en videoframviser?

 

AtW

 

 

Komponentene og singnalgangen er flott. Det er chassiet som er problemet. Enkelte har pene oppsett til hundretusener av kroner, da er det ikke estetisk riktig å legge til en slik blikkboks. En del handler sikkert utstyret på nermeste el-varehus og gir blanke f så lenge utstyret er funksjonelt og BILLIG. Folk er alt for opptatt av at det skal være billig i dag.

 

Greit at man må ha en bunnlinje for folk flest, men hva med å levere til folk som ønsker å betale. Når tidsskrift gir slike spillere topp score for kvalitetsfølese når de egentlig budde hatt litt over halv score så er vel standarden spikret og vedtatt  Da er det innenfor med blikkboksinnpakning. Nå er i det minste spillerne fra Oppo halvveis pene i fronten, det skal de ha.

 

Hvis dere er fornøyd så er det helt greit for meg. Jeg stiller spørsmål til hvorvidt "innpakningen" er god nok. Det gir mer kvalitetsfølelse hvis AV-utstyret kommer i store solide alu-chassi. Trenger spillerne å komme innpakket i blikkboks?

 

 

Har du fysisk vært borti en Oppo spiller før?

Det høres nemlig ikke slik ut. Er enig med deg på blikkboks når det kommer til Samsung, Sony osv, men ikke Oppo.

Har bestilt Samsungen selv, og har ingen store forventninger til byggkvaliteten. Det er derfor den byttes til Oppo når de kommer med sin, fordi Oppo er kvalitet i forhold, og meget billig når det kommer til hva de får ut av sine bokser i forhold til konkurrentene. Det skader heller ikke at de enkelt kan chippes for å bli sonefri, noe kun Mediatek platformen kan på BD delen.

Lenke til kommentar

Solid aluminum-chassi? Aluminium er ikke solid, så enkelt. Det finnes ingen riktige setninger med aluminium og solid i samme setning. Av en eller annen grunn er det blitt slik at aluminium betyr høy byggekvalitet og alt det der, men det stemmer jo faktisk ikke. Mye bedre å bygge spilleren i stål f.eks. en skikkelig plastkonstruksjon er og bedre.

 

Kommer jo helt an på legering. Det å påstå at aluminium ikke kan være solid er i bestefall misvisende, om ikke fullstendig vrøvl.

 

Blir jo like idiotisk som å påstå at alle former for plastikk er ræv, bare fordi det finnes elendige varianter av plastikk.

 

 

Den store fordelen med børstet aluminium er at du kan klare å få noe som både kan se og føles bra, samtidig som det kan være kostnadseffektiv og ha lav vekt.

 

Plastikk er fryktelig vanskelig å få til å se spesielt pent ut og den gir som oftest et lavt kvalitetsinntrykk. De mer solide formene for plastikk har også den ulempen at det gjerne er noe dyrt og utfordrende å produsere i store kvanta. Mange går jo for å "male" diverse plastikkløsninger og da har man fort en utfordring med at slikt veldig enkelt skaller av og blir utrolig stygt i lengden.

 

 

Stål er jo fint og flott det, men har jo fryktelig høy vekt og er gjerne endel dyrere i produksjon og høyere vekt skaper jo gjerne en hel del andre utfordringer også.

Lenke til kommentar

Noen av betydningene til solid er "definert" eller "presist". I dagligtalen er solid mest brukt i forbindelse med betydningen "ikke hulet ut", men det er også ganske vanlig å si "Solid utført arbeid" og da kan det bety både presist og bestandig.

 

Jeg kan skrive det med andre ord  Jeg liker et definert alu-chassi over blikk og bøyde stålplater.

 

Har vært fysisk borti Oppo BDP-103 og de er bedre enn Samsung-blikket, for Samsung-blikket er sjanseløst. Jeg har ikke klaget på komponentene, kun chassi.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fint om den ikke skiller seg negativt ut fra de andre komponentene i anlegget. Det er gjerrigpeisene som ødelegger. Enkelte er så gjerrige at de bygger PC-en i ei pappeske for å spare penger. Tenk på miljøet. Din neste PC kommer utført i resirkulert papp.

 

Det er ikke spileren i seg selv som er problemet men at det allerede står en lineup av en viss standard hvorpå da en slik blikkboks blir desidert styggeste boks. Har man fra før en lineup av blikk i stua si så er saken grei, da spiller det ingen rolle.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

En bluray-spiller trenger uansett ikke å være særlig robust, den står stille helt for seg selv.

 

AtW

 

Har du bare snille venner på besøk som sitter pent på en stol og verken fikler i stykker det ene eller andre?

 

 

Ja, jeg har ingen venner som går rundt å ødelegger utstyret mitt i TV-benken, og jeg kan ikke annet enn å skjønne at det neppe er særlig uvanlig å ikke ha det problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk som er opptatt av en good look har komponentene framme i dagen uansett, men det er vel kanskje et poeng om man er avhengig av fysiske plater.

 

AtW

 

Det er ganske pent å ha komponentene fremme i dagen for de som har noe over det som selges på nermeste el-kjede.

 

system2.jpg

Her koster hyllene mer enn de fleste andre bruker på hele sulamitten.

 

Enn så lenge har jeg Naim-forsterkeren min på et bord fra IKEA, men jeg jobber mot saken og håper på sterkere krone.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...