Jotun Skrevet onsdag kl 16:51 Skrevet onsdag kl 16:51 Simen1 skrev (5 minutter siden): Hvor mange vannmagasiner har vi i Norge? Noen hundre? Det skal godt gjøres at man med noen hundre vannmagasin ikke klarer å sette rekorder i noen av de i løpet av et helt år, når statistikken bare går 30 år tilbake i tid. Hvis det er f.eks 300 magasiner, så kan vi dele på 30 år og estimere at det årlig settes i snitt ca 10 rekorder. Det ville vært direkte rart om vi etter en vinter med uvanlig lite nedbør ikke også får noen magasin med rekordlav fyllingsgrad. Noen som tør tippe på hvor mange? (Jeg tipper 30). Det stemmer at magasinene fylles av snøsmelting nå, som i alle andre år på denne tiden. Men å slå inn åpne dører har lav nyhetsverdi. De burde heller fortalt om hydrologisk balanse og hvordan vi ligger an med summen av vann og snø i terrenget og i magasinene. NVE setter halen på grisen. De forteller alarmistene her hva som er årsaken til lav fyllingsgrad. Spoileralert: Det er ikke den fraværende nettoeksportens skyld. Antagelig tilhører en god del av nettoeksporten grenseovergangene fra Nord-Norge til Sverige og Finland. Hittil i år har vi eksportert netto 2580 GWh. I samme periode i fjor var det 340% mer: 11 357 GWh. NVE understreker at de ikke er bekymret for energiknapphet til vinteren. Det er jo greit å vite for de som har bekymret seg om nettopp det. NVE sier at kan få høyere kraftpriser enn normalt i sommer. Det er jo greit å vite for de som sier at høye priser alltid kommer når vi bruker mest strøm her i kalde og mørke Norge. Bare for å kaste meg inn før propagandamaskineriet til Nettavisen reformulerer dette til et nært forestående armageddon. Nve sier at det ikke skyldes eksport? Wow. Imponert. Svar meg på spørsmålet ditt glatt oversåg i går: ville vi hatt lavere strømpriser og høyere vannstand hvis vi ikke hadde eksport noe? Ville vi hatt trøbbel med for lite vann fordi vi ikke fikk denne fantastiske strømmen fra Europa? Hvis nve sier at eksporten ikke har noe skyld i dette så setter eg de i samme bås som de du glatt bare plasserer når de er uenige med deg. For det blir useriøst. Hadde vi ikke eksportert noe i fjor så hadde vi sannsynligvis hatt det man kan kalle for greie magasinfyllinger nå. Ikke fare for flom og ikke fare for for lite vann hvis sommer og høst blir tørre. Så å si noe slikt uten å engang innrømme noen påvirkning virker mest som propaganda. Hvorfor nve skal ha noe nytte av å tåkelegge denne debatten kan man jo alltids diskutere. Siden de har vel ingen aksjer i å skryte opp hvordan de har forvaltet magasinene.... 🙄 At de i neste renning sier at vi kan få høyere priser enn normalt i sommer sier jo bare alt. 2 1 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 17:25 Skrevet onsdag kl 17:25 Jotun skrev (15 minutter siden): Nve sier at det ikke skyldes eksport? Wow. Imponert. NVE sier ikke at det skyldes eksport NVE sier at det ikke skyldes eksport Smak litt på den nyanseforskjellen. Hvorfor valgte du å omskrive det til en løgn? Jotun skrev (17 minutter siden): Svar meg på spørsmålet ditt glatt oversåg i går: ville vi hatt lavere strømpriser og høyere vannstand hvis vi ikke hadde eksport noe? Jeg har bladd tilbake og kan ikke se at du stilte det spørsmålet i går... Kan du sende meg en link til det aktuelle innlegget uten å forandre innlegget først? Bare så jeg ikke utsettes for useriøse påstander om hva du egentlig spurte om. Sitat Hvis nve sier at eksporten ikke har noe skyld i dette så setter eg de i samme bås som de du glatt bare plasserer når de er uenige med deg. Du kan trøste deg med at NVE ikke sier det. Tips: Det kan være en fordel å lese hva som faktisk skrives. Jotun skrev (22 minutter siden): Hadde vi ikke eksportert noe i fjor så hadde vi sannsynligvis hatt det man kan kalle for greie magasinfyllinger nå. Ikke fare for flom og ikke fare for for lite vann hvis sommer og høst blir tørre. Hadde vi ikke eksportert noe i fjor så hadde vi risikert enorme flomskader dersom vinteren ble snørik. Det kunne vi jo åpenbart ikke vite i fjor, med mindre man er selverklært profet. Det hadde vært et morsomt tankeeksperiment om det var hadde makt til å stoppe all eksporten i fjor og det hadde blitt en snørik vinter. Sånn apropos useriøsitet og ansvar for konsekvenser av det man driver med. Siden man ikke visste i fjor hvordan vinteren skulle bli så kunne man også hatt flaks og fått uvanlig lite nedbør, så det hadde reddet den ellers katastrofale uansvarlige avgjørelsen. Jotun skrev (31 minutter siden): Så å si noe slikt uten å engang innrømme noen påvirkning virker mest som propaganda. Hvorfor nve skal ha noe nytte av å tåkelegge denne debatten kan man jo alltids diskutere. Siden de har vel ingen aksjer i å skryte opp hvordan de har forvaltet magasinene.... 🙄 Norges Vassdrags- og Energidirektorat er ikke et aksjeselskap. Det er et direktorat underlag Energidepartementet, en del av staten. Var det noe mer du lurte på? 2
Jotun Skrevet onsdag kl 17:40 Skrevet onsdag kl 17:40 (endret) Hvilken løgn? Nve sier jo at lav fylling skyldes kun tørt vær og lite snø. Hvorfor beskylder du meg for løgn? Midt- og Sørlige-Norge forventer vi likevel lavere magasinfylling enn normalt gjennom sommeren. Årsaken til det er en kald vinter med høyt forbruk og rekordlite snø, sier Inga Nordberg, direktør i energi- og konsesjonsavdelingen i NVE i en pressemelding. Endret onsdag kl 17:47 av Jotun 1 1
Jotun Skrevet onsdag kl 17:43 Skrevet onsdag kl 17:43 Det skyldes i øst og vest. I går var det Ukraina, i dag er det kun været. Og nok engang kommer du med det profet tullet ditt. Du kan jo prøve. 1 1
Jotun Skrevet onsdag kl 17:44 Skrevet onsdag kl 17:44 Du mener nve ikke har noe å tjene på å ikke si at de har tatt dumme valg? Eg snakker ikke om aksjer. Du kan kutte ut denne fordummingen du hele tiden prøver på. 1 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 17:49 Skrevet onsdag kl 17:49 (endret) Jotun skrev (8 minutter siden): Hvilken løgn? Nve sier jo at lav fylling skyldes kun tørt vær og lite snø. Hvorfor beskylder du meg for løgn? Sitat Nve sier at det ikke skyldes eksport? Wow. Imponert. Fortell meg hvor det står at NVE sier at det ikke skyldes eksport. Fortell meg også hvor det står at NVE sier at lav fylling skyldes kun tørt vær og lite snø. Endret onsdag kl 17:49 av Simen1
Jotun Skrevet onsdag kl 17:51 Skrevet onsdag kl 17:51 (endret) Så de velger bare å si halve sannheter? Nå er det tynn suppe Simen. Ærlig talt Midt- og Sørlige-Norge forventer vi likevel lavere magasinfylling enn normalt gjennom sommeren. Årsaken til det er en kald vinter med høyt forbruk og rekordlite snø, sier Inga Nordberg, direktør i energi- og konsesjonsavdelingen i NVE i en pressemelding. Eg hadde også valgt å holde kjeft om eksport. Du og. Det har du bevist. Endret onsdag kl 17:54 av Jotun 1 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 17:53 Skrevet onsdag kl 17:53 Jotun skrev (59 minutter siden): Svar meg på spørsmålet ditt glatt oversåg i går: ville vi hatt lavere strømpriser og høyere vannstand hvis vi ikke hadde eksport noe? Jotun skrev (På 2.6.2026 den 18.48): Hadde vi hatt de samme strømprisene pga Ukraina hvis vi ikke hadde hatt kablene Simen? Er det dette du mener er samme spørsmål? Er det rart man blir forvirret? Kan du ikke bare si at det var to forskjellige spørsmål eller i det minste prøve å gjenskape det opprinnelige spørsmålet? Hvilket av disse er det du lurer på fortsatt?
Jotun Skrevet onsdag kl 17:56 Skrevet onsdag kl 17:56 (endret) Svar på det med Ukraina da hvis du har tungt for det. For i går var Ukraina årsaken,ikke kablene. Ikke rart du blir forvirret. Skal åpenbart lite til. Uansett om nyansene er her. Du svarte ikke på det i går. Endret onsdag kl 17:57 av Jotun 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 17:56 Skrevet onsdag kl 17:56 Jotun skrev (2 minutter siden): Så de velger bare å si halve sannheter? Nå er det tynn suppe Simen. Ærlig talt Midt- og Sørlige-Norge forventer vi likevel lavere magasinfylling enn normalt gjennom sommeren. Årsaken til det er en kald vinter med høyt forbruk og rekordlite snø, sier Inga Nordberg, direktør i energi- og konsesjonsavdelingen i NVE i en pressemelding. Er du talsmann for NVE, siden du påtar deg å "rette" på det de egenlig skrev? Å føye inn kun i den siste setninga der, bare for å konvertere det til en lettangripelig stråmann?
Jotun Skrevet onsdag kl 17:57 Skrevet onsdag kl 17:57 Du kan få lov å svare på begge spørsmålene siden du vil skille de. Fikser det du?
Jotun Skrevet onsdag kl 17:58 Skrevet onsdag kl 17:58 Simen1 skrev (1 minutt siden): Er du talsmann for NVE, siden du påtar deg å "rette" på det de egenlig skrev? Å føye inn kun i den siste setninga der, bare for å konvertere det til en lettangripelig stråmann? Forteller nve kun den delen av sannheten som passer best deres narrativ?
Simen1 Skrevet onsdag kl 18:05 Skrevet onsdag kl 18:05 Jotun skrev (1 minutt siden): Svar på det med Ukraina da hvis du har tungt for det. Sitat Hadde vi hatt de samme strømprisene pga Ukraina hvis vi ikke hadde hatt kablene Simen? Jeg har ikke tungt for det, men la gå. Svaret er nei. Min tur til å stille spørsmål: Er det Ukrainas skyld, Russlands skyld, Tysklands skyld, Storbritannias skyld, kablenes skyld, Terje Aaslands skyld, Støres skyld, min skyld, Olaf Scholz skyld, North Stream-sabotørenes skyld, de som la ned kjernkraftens skyld, Statnetts skyld, eller går du for en skylddeling? Jotun skrev (2 minutter siden): For i går var Ukraina årsaken,ikke kablene. Jasså? Har du kilder på dette eller er det også noe du finner på i farta?
Jotun Skrevet onsdag kl 18:11 Skrevet onsdag kl 18:11 Simen1 skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke tungt for det, men la gå. Svaret er nei. Så kablene har gjort at vi, pga Ukraina krisen og andre kriger, har fått unormalt høye priser?
Simen1 Skrevet onsdag kl 18:19 Skrevet onsdag kl 18:19 Jotun skrev (9 minutter siden): Du kan få lov å svare på begge spørsmålene siden du vil skille de. Sitat ville vi hatt lavere strømpriser og høyere vannstand hvis vi ikke hadde eksport noe? Bare til orientering: Jeg har full frihet til å hoppe ignorere så mange tullespørsmål jeg bare vil. Men siden jeg er så medgjørlig og godt humør kan jeg jo strekke det litt ekstra i dag. Svaret er: Vi hadde sikkert hatt både lavere bensinpriser og større oljelager dersom vi sluttet å eksportere olje, akkurat som med kraftpriser og fyllingsgrad. Siden strømprisen er så lav og jeg er i godt humør tar jeg #3 på strak arm: Sitat Forteller nve kun den delen av sannheten som passer best deres narrativ? Pressemeldingsformatet er ganske knapt for plass og utdypninger. De trakk fram hovedårsaken, uten å utelukke flere mindre årsaker og sammensatte årsaker. De litt mer interesserte kan gå inn på hjemmesidene deres og lese hele nyhetssaken. 2
Jotun Skrevet onsdag kl 18:22 Skrevet onsdag kl 18:22 Simen1 skrev (2 minutter siden): Bare til orientering: Jeg har full frihet til å hoppe ignorere så mange tullespørsmål jeg bare vil. Men siden jeg er så medgjørlig og godt humør kan jeg jo strekke det litt ekstra i dag. Svaret er: Vi hadde sikkert hatt både lavere bensinpriser og større oljelager dersom vi sluttet å eksportere olje, akkurat som med kraftpriser og fyllingsgrad. Oljen er en helt annen sak. Og eg mener, som eg har sagt mange ganger, at vi er for dårlige der også. Men det er det i det minste bedring i sikte. Det tok bare en liten krise til før det skjønte det. Litt som med magasin fyllingen.
Simen1 Skrevet onsdag kl 18:22 Skrevet onsdag kl 18:22 Jotun skrev (9 minutter siden): Så kablene har gjort at vi, pga Ukraina krisen og andre kriger, har fått unormalt høye priser? Sa ikke jeg at det var .. Simen1 skrev (16 minutter siden): Min tur til å stille spørsmål: Er det Ukrainas skyld, Russlands skyld, Tysklands skyld, Storbritannias skyld, kablenes skyld, Terje Aaslands skyld, Støres skyld, min skyld, Olaf Scholz skyld, North Stream-sabotørenes skyld, de som la ned kjernkraftens skyld, Statnetts skyld, eller går du for en skylddeling? Simen1 skrev (17 minutter siden): Jotun skrev (26 minutter siden): For i går var Ukraina årsaken,ikke kablene. Jasså? Har du kilder på dette eller er det også noe du finner på i farta? Du kan få lov å svare på begge spørsmålene Fikser det du?
Jotun Skrevet onsdag kl 18:25 Skrevet onsdag kl 18:25 Simen1 skrev (3 minutter siden): Pressemeldingsformatet er ganske knapt for plass og utdypninger. De trakk fram hovedårsaken, uten å utelukke flere mindre årsaker og sammensatte årsaker. De litt mer interesserte kan gå inn på hjemmesidene deres og lese hele nyhetssaken. Ja absolutt. Var ikke plass til høy eksport der. Ser den. Leste hele saken. Der nevnes ikke eksport som årsak. Gidder du siterer det? Siden eg er så enkel, dum og lite interessert? Det nevnes derimot at strømprisene er høye siden vi må importere så mye. 🤔 1
Jotun Skrevet onsdag kl 18:27 Skrevet onsdag kl 18:27 (endret) Jotun skrev (15 minutter siden): Så kablene har gjort at vi, pga Ukraina krisen og andre kriger, har fått unormalt høye priser? Svaret på begge spørsmålene du stiller kommer via ditt eget svar på dette spørsmålet. Du fikser dette du. Siden du har så lave strømpriser og er så god i reguleringsteknikk. Endret onsdag kl 18:27 av Jotun
fredrik2 Skrevet onsdag kl 18:46 Skrevet onsdag kl 18:46 12 minutes ago, Jotun said: Ja absolutt. Var ikke plass til høy eksport der. Ser den. Leste hele saken. Der nevnes ikke eksport som årsak. Gidder du siterer det? Siden eg er så enkel, dum og lite interessert? Det nevnes derimot at strømprisene er høye siden vi må importere så mye. 🤔 Tycker der er merklig og faktiskt förvånande at en organisation som NVE ikke ens nämner eksport i en text som den der. Er ju helt uppenbart att en stor netto eksport under lång tid resulterar i mindre maganiserat vann än vad man annars hade haft och att det självklart har påverkat dagens situation. Vi har självklart inte heller varit i närheten av för mye vann i sör och midt Norge på många år. Men det är klart, med dagens marknad så hade man et val med högre priser tidigare för att spara på mer vann och lavare priser nu eller lite lavare priser då och högre nu. Er så trött på retoriken der man nästan bara tar med det positiva med kablarna och ignorerar det negativa och at dagens situation beror på vad man har gjort tidigare. Framför allt når det kommer fra statliga bedrifter som NVE, statkraft och statnett. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå