Gå til innhold

TEST: Samsung UBD-K8500


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-135366

 

Har sett noen naturfilmer på 4K, og det er storslagent selv om det kun var med 40 bilder per sek..

Du er klar over at vanlig film har "kun" 24 bilder i sekundet?

 

Ja du har helt rett, men jeg vil legge til følgende for å gjøre dette litt mer komplett:

 

- Youtube kan nå bruke opptil 60 bilder per sekund. Endelig.

- Bluray opptil 60 bilder per sekund. Muligheten er i vertfall der hvis filmskaperne ønsker det.

- DVD ca 24-25 bilder per sekund

- Mange streamingtjenester ligger rundt 24-30 bilder per sekund. 

 

Selvsagt finnes det apparater som ved lager ekstra bilder mellom bildene for å øke antall bilder per sekund, men noen få nyere filmer spilles inn ved en høyere framerate (Hobbit 48 fps). Dette for å nyansere det du sa noe. TV2 annonserte i 2015 at en høyere framerate var på vei. Nyttig hvis filmen faktisk har blitt spilt inn ved en høyere framerate. 

Endret av medlem-135366
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På avforum sider klager folk på at Samsung spilleren gjør mørke filmer lyse grå og utvasket i bilde. Pluss det er ingen HDR bilde justerings muligheter i tvne. Full kontrast of fullt lys i HDR mode. Og Samsung har ikke Dolby vision HDR standarden kun basis hdr10.... Jeg venter lenger ivertfall på en spiller med Dolby vision HDR gidder ikke p kjøpe 2 spillere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakplaten er stygg og super low end :(

 

Kjøp spiller som ikke er av plast og blikk.

Hvilken skal jeg kjøpe da? Det er da vel ikke så viktig hvordan bakplaten er?

 

Det er vanskelig å komme unna plast og blikk i tvbenken min... Tv, getbox, retriever, xbox samt mediepc har samtlige plastfront :s

 

På denne spilleren bør det trekkes minst 1 karakter for elendig chassi og den bør åpnes og trekkes ytterligere dersom det er tilsvarende kvalitet inni mtp signalvei, komponenter, kretskort osv.

Beklager... ikke meningen å hakke på deg her nå :D

 

Men har dette blitt gjort med andre tester av Blu-ray spillere på tek.no?

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Om HDR trenger "plater", så er jeg ikke interessert. Jeg skal ikke ha flere avspillere. Alt vil jeg ha over nettet. Får jeg det ikke, så får det være. Enkelt og greit

 

Netflix jobber med å få på plass HDR på deres innhold. Og det kommer ikke til å bli låst til 4K og super dyre TV'r. Mer om det her slik.

Lenke til kommentar

Hatet mot 4K fortsetter på tek

 

Syntes det er dårlig dere ikke nevner at filmene dere tester er 2K masters oppskalert til 4K.

 

Til dere som vil ha alt på nett. Så det kan streames. Husk at noen av oss fortsatt vil ha 50-60 mbps bitrate og loseless surround lyd. Personlig syntes jeg bitrate på lyd og video er langt unna der den skal være når det kommer til streaming. Samtidig mister jeg 7.1 og ikke minst mister jeg Dolby Atmos.

 

Og for oss som er glad i lyd er Dolby Atmos grunn nok alene til å kjøpe filmer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

The martian er upscale fra 2k, så oppløsningen er samme som vanlig BD.

 

Martian er en blanding av 5K materiale og 2K materiale. Men masteren til kino ble da 2k. Hvordan de har laget 4K UHD BD versjonen vet jeg ikke helt. Men er vel mulig at en master laget i studio oppskalert til 4K ser bedre ut enn vanlig blu-ray som oppskaleres "live" av TV'n mens man ser den... I tilleg til det med HDR.
Lenke til kommentar

Er veldig spent på å se hvordan HDR fungerer. Lest bare positive ting om det og om det er noe som vil få meg til å oppgradere TV så er det muligens det. Men ikke før Netflix og andre digitale tjenester tilbyr det.

 

Tviler jeg gidder å kaste meg på enda et nytt fysisk format. 

Sett en del HDR filmer og serier via Amazon's streaming tjeneste. (Har US konto). Og det ser pokker så lekkert ut.  Netflix kommer med dette senere.  

Nytt fysisk format? For meg er dette et stort ja takk. Båndbredde er et stikkord nemlig. På min 78 tommer Samsung JS 9505 (4K, HDR, bakbelyst LED) så ser mine vanlige fysiske Blu-ray filmer, oppskalert av TV'n til 4K, ofte bedre ut en 4K streamingen fra Netflix... så... er et spørsmål om båndbredde/bitrate også dette. Inntill dette er løst med streaming så er jeg glad for fysiske kopier. Pluss, for meg personlig er det litt samleglede også i dette :)

Lenke til kommentar

På avforum sider klager folk på at Samsung spilleren gjør mørke filmer lyse grå og utvasket i bilde. Pluss det er ingen HDR bilde justerings muligheter i tvne. Full kontrast of fullt lys i HDR mode. Og Samsung har ikke Dolby vision HDR standarden kun basis hdr10.... Jeg venter lenger ivertfall på en spiller med Dolby vision HDR gidder ikke p kjøpe 2 spillere selv.

Sett en del HDR filmer og serier via Amazon. Det er riktig at TV'n automatisk gjennkjenner HDR streamen og defaulter til fullt baklys og kontrast. Men det går fint ann å skru det det ned. Men når det er sagt,,,, det ser faktsik oftest best ut med dette på fullt. Vet det høres rart ut, og lett å tro at det blir for mye lys/utvasket bilde. Men det er noe annen magi på gang her som jeg ikke helt skjønner. Det blir vanvittig trøkk og dybde bildet. Men som sagt, går å stille det annerledes.

Lenke til kommentar

 

Sett en del HDR filmer og serier via Amazon's streaming tjeneste. (Har US konto). Og det ser pokker så lekkert ut.  Netflix kommer med dette senere.  

Nytt fysisk format? For meg er dette et stort ja takk. Båndbredde er et stikkord nemlig. På min 78 tommer Samsung JS 9505 (4K, HDR, bakbelyst LED) så ser mine vanlige fysiske Blu-ray filmer, oppskalert av TV'n til 4K, ofte bedre ut en 4K streamingen fra Netflix... så... er et spørsmål om båndbredde/bitrate også dette. Inntill dette er løst med streaming så er jeg glad for fysiske kopier. Pluss, for meg personlig er det litt samleglede også i dette :)

 

 

Ingenting som slår en film på plate om en har noe bra utstyr nei. Jeg har bare inntrykket at folk generelt er ferdig med fysiske filmer og store tunge surround forsterkere etc. Husker før så var det i omtrent samtlige stuer til venner og bekjente. Idag er alt borte i fordel for streaming tjenester og små komplette surround løsninger. Men oftest lydplanker eller rett og slett tv lyden.

 

Viktigste idag virker som er størrelsen på TV og hvor pent det er :p

 

Når en ser hvor labert salget av Blu-ray har vært? Så lurer jeg på om dette blir det siste formatet? Ikke godt å si. 

Lenke til kommentar

Hvorfor må man ha ny tv for å nyte fordelene av HDR?

Ser da lett forskjell på bilder med og uten bruk av HDR på den 10 år gamle pc skjermen min, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

 

Normale PC skjermer gir ikke mer enn 150 Nits i lysstyrke eller noe slikt. Man vil fortsatt kunne se litt forskjell med det. For å å kunne kalles en ekte HDR skjerm, for å nå HDR 10 standarden så må TVen/monitoren kunne produsere 1000 Nits eller mer.

 

Panasonic TVen jeg får på mandag er første TV som støtter HDR Premium standarden på markedet, og greier 1000 Nits over hele skjermen, og opptil 1100 Nits på deler av den. Når den samtidig nesten klarer 100% sort, så blir forskjellen mellom det lyseste og det mørkeste skjermen kan vise samtidig meget stort.

 

Hvis jeg ikke husker feil, så krever det å bli Dolby Vision godkjent (Dolby din HDR standard), så krever det 1500 eller 2000 Nits.

 

 

 

 

Fikk 8 stk UHD BD på onsdagen som var, og da er det bare å håpe Amazon får inn Samsungen på lager igjen snart.

Den blir uansett værende midlertidig frem til Oppo kommer med sin spiller i august/september.

 

Som noen andre nevner her, behageligheten med streaming veier ikke opp for båndbredde og Atmos lyd. Har ikke angret 1 sekund på at jeg bygde inn Atmos høyttalere, og selv disker uten Atmos så gjør Dolby dekoderene en enormt god jobb å få lyd i disse da de har såpass godt grunnlag å jobbe med. Merker at det jeg streamer som kommer i stereo blir nokså galt fremfor det som kommer i skikkelig stereo (CD plate osv).

 

 

Det eneste som er synd med UHD BD formatet er at altfor mange som var tidlig ute å kjøpte seg UHD TV ikke vil få sett disse uten å oppgradere TVen på grunn av HDCP 2.2 som kreves. Har lest flere som ikke skjønner at spillerene da nedskalerer UHD filmene til 1080p. Andre får kun opp en feilmelding på sin skjerm. Slikt bør tester av slike spillere nevne bedre, slik at folk ikke går på en smell. Har sett folk klage at de får spilt av 4K fra Netflix via Samsung spilleren, og ikke UHD BD diskene.

Lenke til kommentar

Er det virkelig upscale? Rimelig laber innsats for å vise fram 4K, jeg har vanskelig for å tro at det ikke er filmet med 35mm eller 4k (eller noe deromkring)-kamera, noe som betyr at de bare er for late til å gi det ut som skikkelig 4k.

 

AtW

Delvis en upscale, bedre enn 1080p blu-ray, men ikke helt det nivået man kan forvente av 4K. HDR er nok med på å heve kvaliteten på produktet betraktelig dog.

Vi så lignende ting da blu-ray ble lansert, dårlige mastere, dårlige enkodere osv. Mange eksempler på filmer som har blitt gitt ut på nytt fordi de første utgivelsene var så dårlige.

UHD filmene som er lansert nå bruker 50GB plater, hvis jeg ikke tar helt feil. Så det vil det nok ta en stund før vi ser filmer som virkelig viser 4K fra sin beste side, selv om HEVC er en mer effektiv enkoder enn H.264.

 

http://www.thedigitalbits.com/item/martian-the-uhd

 

Fox’s new Ultra HD Blu-ray edition of The Martian includes 4K video (2160p) presented at a 2.40:1 aspect ratio. As confirmed with the studio, the film’s live action imagery was shot by cinematographer Dariusz Wolski in 5K resolution using RED Dragon cameras (mixed with 4K GoPro HERO4 footage and other sources). This was downconverted to 2K, combined with 2K visual effects, and then the film was graded and finished to a 2K digital intermediate for its theatrical release. For this UHD presentation, that 2K DI was upconverted to 4K again and then the studio went back to the original 5K raw camera assets for the live action footage. The final HDR color grading for UHD was done in the 4K space with the film’s original colorist, and was approved by the filmmakers. So while this does represent a little bit of a compromise on native image resolution, the overall improvement in image detail from the regular 1080p Blu-ray edition is not insignificant.

The difference is visible almost immediately in the subtle textures of mountains, craters, and cliff faces in the rugged Martian landscape, as well as in the fine Martian sands around the HAB site. Just looking at the Ares III crew’s spacesuits alone, you’re struck by how each material in the suit – metal, plastic, and fabric – has a visibly different texture. There’s a bit of dust on Watney’s helmet visor, for example, and some of those dusty areas have a different level of grit than, say, the bit right next to it. Each of these areas, in turn, reflects the light slightly differently. The more you watch the film, the more you notice subtle new details that you’d missed completely in previous viewings, even in the theater – a wispy river of high-altitude clouds streaming between mountain peaks in the background, the threading on a mission patch, a bit of lettering on a piece of equipment that you can now read clearly, etc.

The previously-noted image downconversion and upconversion steps do have one negative impact on the overall quality here, which is that there’s a little bit more noise visible in the background of the image. You can see this in particular in scenes meant to be recorded by the HAB, Rover, and helmet cams in the film. This is, however, a very minor issue compared to the much greater gains in detail.

The visual benefits of the disc’s High Dynamic Range are even more obvious. The brightest areas of the picture now have a kind of real-word glare that your eyes actually react to naturally. A strobe light, a camera flash, a blast of lighting – your irises respond just as they would in life, particularly when you’re watching in a properly darkened viewing environment, and this lends a unprecedented authenticity and immediacy to the image. Yet even the brightest areas of the screen retain far more detail than you’d expect to see in regular HD. For example, bright as they are, the crew’s helmet lights (during the dust storm sequence) still show a bit of detail around the edges of the lens element and you can see a bit of the actual LED lamps themselves. On the regular Blu-ray image, they’re just hot white blobs. Yet right next to these bright areas of the picture there are equally dark areas that also offer unexpected detailing.

And the color! It’s almost shocking at times how many more subtle variations of color there are in this presentation over the regular Blu-ray. The Martian landscape offers seemingly infinite shadings of orange, rust, ochre, green, brown, red, tan. As light reflects off one of the HAB solar panels, you’re treated to rich metallic golds and bronzes, shot through with the deepest blacks. In the MAV cockpit, the backlit “launch” button is a lustrous turquoise color, that’s simultaneously shinny and translucent, and yet you can actually see some details of the lamp beneath. The general atmospherics of the image benefit too – light reflects differently off of different surfaces, the glows of distant Rover lights against the nighttime Martian landscape have a softness that takes into account the distance and the amount of dust in the atmosphere, and the like.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Er det ikke på tide at film på plater dør ut og blir fullstendig erstattet av film over nettet, filer o.l. ? Savner vilje fra filmbransjen her...

 

Man skulle kanskje tro det, men det er rett og slett ikke gode nok nettlinjer i verden til at det er bra nok enda.

Netflix sin 4K bruker vel 10-15 Mb i sekundet på overføringen for lyd og bilde. DVDer brukte normalt 5-6Mb, og superbit utgivelsene brukte 8-9 M (med dårligere codex). Blu-ray med 50GB disker bruker som regel 20-30 Mb, og UHD Blu-ray har mulighet til opptil 100 Mb med samme codex som Netflix bruker.

 

Som det ofte sies, så kan 4K fra Netflix bildemessig sammenlignes med Blu-ray 1080p, siden det er mer komprimert. På lydsiden som ligger streaming selskapene veldig lang bak enda. Der hvor BD og UHD BD har full Dolby Atmos og DTS:X, så har de beste streamerene kun Dolby Digital Plus som beste løsning, som ikke er tapsfri.

 

Fordelen med å ha disker i hylla er også at jeg kan se dem når jeg vil, og ikke må gjøre det når Netflix f.eks. har rettighetene på den i en kort periode.

 

Fremtiden er streaming, men det er fortsatt lenge igjen til det er aktuelt å satse 100% på for min del. UHD BD er nok siste fysiske format som slippes. Men når 8K kommer på markedet i 2018/2019 så vidt jeg har skjønt, så blir det spennende om de satsert på ett nytt format, da streaming i det formatet vil kreve enormt med båndbredde. Husk ikke alle har gode nettlinjer som takler dette, og selv "velutviklede" land som USA har trege nettlinjer og samtidig har maks GB de kan laste ned pr måned.

 

Det har også vært store krangler om at nettleverandørene ønsker ekstra betalt for streaming tjenester, da de bruker mye av båndbredden tilgjengelig, og enkelte steder har strupet hvor mye Netflix har fått lov til å bruke av båndbredden. Noe som resulterer i at folk som har god nok linje for 4K ikke får bedre enn 480p (DVD kvalitet i USA) fra dem.

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide at film på plater dør ut og blir fullstendig erstattet av film over nettet, filer o.l. ? Savner vilje fra filmbransjen her...

 

Det hadde vært greit med online distribusjon ja, men da helst med muligheten til å laste ned all data først. Det kommer garantert til å bli missfornøyde folk om man må strømme filmen.

 

Jeg kjøpte meg nylig en 4k tv. Det er gøy å se på innhold i 4k, men ofte skalerer youtube selv ned til HD selv om kilden er i 4k. Jeg har 150 mbit nettlinje og kablet til tv. Likevel klarer ikke youtube å mate tv'n med nok bits til å få en jamn strøm.

 

Netflix ser fint ut foreløpig. Men... lokalt lagret fremfor å strømme her altså! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...