Gå til innhold

TEST: Samsung UBD-K8500


Anbefalte innlegg

Personlig smak og prioriteringer. Et slikt anlegg koster fra 100k for bunnlinjen til 300k for moderat til over millionen for et komplett oppsett. Nå trenger man selvsagt ikke bruke 250k på en CD-spiller dersom man ikke bruker plater. I tillegg bør man ha 40kvm ledig ariale i leiligheten til å stille opp anlegget i all sin prakt og rigge til med stoler for lytting. I disse tider med 60k per kvm så blir det fort en 3-4 millioner for å lytte til musikk. Det er forståelig at folk kjøper hodetelefoner og forsterker til noen tusener og sier seg fornøyd.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig smak og prioriteringer. Et slikt anlegg koster fra 100k for bunnlinjen til 300k for moderat til over millionen for et komplett oppsett. Nå trenger man selvsagt ikke bruke 250k på en CD-spiller dersom man ikke bruker plater. I tillegg bør man ha 40kvm ledig ariale i leiligheten til å stille opp anlegget i all sin prakt og rigge til med stoler for lytting. I disse tider med 60k per kvm så blir det fort en 3-4 millioner for å lytte til musikk. Det er forståelig at folk kjøper hodetelefoner og forsterker til noen tusener og sier seg fornøyd.

 

Jeg ser ikke helt koblingen mellom å kaste bort penger på deler som i beste fall ikke gir noe bedre lydkvalitet enn billigere varianter, og om det er fint å "gjemt bort" eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan vel respektere at enkelte liker å ha boksene fremme selv om du imuligens kke liker det selv?

 

Du snakker som om boksene er tomme innvendig og at det ikke ligger utvikling bak. I dine øyne er det ingen forskjell på de enkleste integrerte modellene og de større med påkostede transformatorer og dobbel mono signalgang. Dette er  ikke masseprodusert i øst. I tillegg har man trygghet med å kunne sende boksene til fabrikken og få reparert eller få byttet ut komponenter i all overskuelig fremtid.

 

Hvis man kun skal handle billig blir det som å handle hos franschisekjedene på kjøpesenteret helt til den lokale kjøpmannen er borte. Hvis alle handler Samsung, Sony eller det som verre er og sier seg fornøyd med det så vil det til slutt ikke bli noen alternativer å velge i. Se hvor gunstig det er for kundene nå med kun Intel og Nvidia som brisker seg i hvert sitt marked.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Du kan vel respekterer at enkelte liker å ha boksene fremme selv om du imuligens kke liker det selv?

 

Du snakker som om boksene er tomme innvendig og at det ikke ligger utvikling bak. I dine øyne er det ingen forskjell på de enkleste mopdellene og de større med påkostede transformatorer og dobbel mono signalgang. Dette er  ikke masseprodusert i øst. I tillegg har man trygghet med å kunne sende boksene til fabrikken og få reparert eller få byttet ut komponenter i all overskuelig fremtid.

 

Som jeg sa "personlig smak".

 

Jeg betaler ikke for deler jeg ikke trenger eller at det er håndlagd, jeg betaler for lydkvalitet. Man får ikke bedre lydkvalitet med utstyr priset i den klassen.

 

AtW

Lenke til kommentar

De har bokser med god lydkvalitet i alle prisklasser. Man må ikke kjøpe de dyreste modellene for å få bra lyd. Om du kjøper en integrert frosterker til drøye 20k så får du meget bra lyd så lenge du har noenlunde høyttalere og en DAC fra før. Et oppsett til halvannen milion er for spesielt interesserte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på legering. Det å påstå at aluminium ikke kan være solid er i bestefall misvisende, om ikke fullstendig vrøvl.

Blir jo like idiotisk som å påstå at alle former for plastikk er ræv, bare fordi det finnes elendige varianter av plastikk.

 

 

Den store fordelen med børstet aluminium er at du kan klare å få noe som både kan se og føles bra, samtidig som det kan være kostnadseffektiv og ha lav vekt.

 

Plastikk er fryktelig vanskelig å få til å se spesielt pent ut og den gir som oftest et lavt kvalitetsinntrykk. De mer solide formene for plastikk har også den ulempen at det gjerne er noe dyrt og utfordrende å produsere i store kvanta. Mange går jo for å "male" diverse plastikkløsninger og da har man fort en utfordring med at slikt veldig enkelt skaller av og blir utrolig stygt i lengden.

 

 

Stål er jo fint og flott det, men har jo fryktelig høy vekt og er gjerne endel dyrere i produksjon og høyere vekt skaper jo gjerne en hel del andre utfordringer også.

 

Hvilken aluminiumlegering er veldig solid? Den som er 1% aluminium og 99% stål?

 

Spøk til side, aluminium har mange legeringer. Legeringene er og utrolig mye sterkere enn aluminium. Likevel, andre materialer har legeringer og. Andre materialer som stål er jo en legering i seg selv.

 

Det du sier om fordelene til aluminium er jo nettopp grunnen til at det brukes! Ikke fordi det er så sterkt! Fly lages jo av aluminium. Ikke fordi det er sterkt. Det er lett og billig. Perfekt for fly.

 

Har du noen eksempler der aluminium blir brukt som et sterkt materiale? Muligens mulig å oppnå det, med en latterlig dyr legering, men i vanlig bruk er ingen former for aluminum å regne som veldig sterkt.

 

 

Hva som gir god følelse er subjektiv. 100%. Noe kan gi høyere kvalitetsfølelse av å bare rett og slett veie mer. Ekstremt subjektivt. I Frankrike hadde de en periode med aluminiumsservice for kongen. Aluminium var nemlig det mest eksklusive en kunne få tak i. Folk har mange assosiasjoner med plast i objekter som er billige. Dermed assosieres plast med noe billig og dårlig. Så enkelt. Likevel, se f.eks på Kevlar. Folk har ekstremt gode assosiasjoner med det. Selv om det kjemisk sett er plast, bare ulik oppbygging.

 

Og om aluminium er er vidt begrep med mange legeringer, så er jo plast noe en egentlig ikke skulle hatt et enkelt ord for engang. Eksempelvis så skiller polyamid seg veldig fra polyeten. Egenskaper som er langt unna det en forskjell i legering vil noengang gi.

 

Du kan vel respektere at enkelte liker å ha boksene fremme selv om du imuligens kke liker det selv?

Da kan vel du og respektere at for mange er en slik spiller fra Oppo et utmerket valg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk denne spilleren i går. Kjapp og fin å bruke. Men en del ikke bra ting med den også.

 

For folk som bare plugger i og spiller av så er den ikke å anbefale, da flere av innstillingene den kommer med ut av esken ikke er bra. Lyden står f.eks. satt til PCM og ikke bitstream. Får ikke Atmos i fra den da.

 

Det største problemet med den er at man ikke får slått av bildeinnstillingene som man gjør f.eks. på Oppo sine BD spillere. Man har 4 bildemoduser å velge i mellom, men ikke off. Den kommer default i "Standard", det er den som virket mest korrekt. Men standard innstilling på TVer gir som regel horrible bilder, så det er jo da litt uvisst om Samsung på denne innstillingen i spilleren sender bildet uten å røre det, eller om den gjør noe med det. Hvis den ikke har mulighet til å sende bildet urørt ut, så bør spilleren totalslaktes i alt som heter anmeldelser.

 

For de som gleder seg til HDR, så ble jeg nokså skuffet over det, virker som filmene som kommer nå i starten ikke benytter dette riktig, eller slik jeg hadde håpet det skulle fungere. Så "Hitman: Agent 47" (råtten film, bra bilde), og her ble det vanskelig å se på bildet på TVen siden det ble altfor mye lys, ble ofte blendet. Så skrudde av HDR funksjonen, og bildet ble ekstremt bra (Har en Panasonic 65DX900E).

 

Testet spilleren først med Mad Max, og byttet til Agent 47, så ble alt i bildet i fra den rosa. Holdt å skru av og på spilleren, så funket det fint igjen. Får håpe det ikke er typisk for denne spilleren.

 

Bygg messig så virket det som toppen var børstet sort aluminium for min del. Det følger med en stort klistrelapp på den som jeg ikke greier å få av, sånt irriterer meg noe veldig. Hvis folk plasserer denne spilleren slik Samsung viser hele tiden, oppå TV benken, under TVen for å vise frem kurvet spiller med kurvet TV, så er denne flistrelappen som ett speil, og vil reflektere som ett speil. Ikke noe problem for meg, da alt mitt står i ett rack i gangen, men hater slike klistremerker, får utstyret til å se billig ut, og at man ikke bryr seg om ting.

 

Kjøpte min i fra USA, synd at den ikke funker med norsk strøm, regner med at den gjør det, men ikke merket med 230V, så bruker trafo i stedet. Men har mulighet for norske menyer, så regner med at det kun er klistrelappen bakpå som er forskjellig i fra den utgaven som kommer til Norge snart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-329093

 

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk som er opptatt av en good look har komponentene framme i dagen uansett, men det er vel kanskje et poeng om man er avhengig av fysiske plater.

 

AtW

 

Det er ganske pent å ha komponentene fremme i dagen for de som har noe over det som selges på nermeste el-kjede.

 

system2.jpg

Her koster hyllene mer enn de fleste andre bruker på hele sulamitten.

 

Enn så lenge har jeg Naim-forsterkeren min på et bord fra IKEA, men jeg jobber mot saken og håper på sterkere krone.

 

 

 

Hahahahaha! Håper du ikke har makset ut kreditten da "BadCat", for de pengene ser du aldri igjen.  :rofl:

Lenke til kommentar

Kjøpte kontant da dollaren stod i 5,4 NOK. Nå er det sjanseløse priser. Har hatt fantisk lyd i flere år nå. De pengene har jeg stor glede av hver eneste dag.

 

Man kan jo også legge til at high-end utstyr holder seg veldig mye bedre i pris enn normalt utstyr, og at det som regel varer veldig mye lenger også.

Lenke til kommentar

Får du lønna di i dollar BadCat, siden du er så opptatt av dollarkursen?

Har vel mest å si hvis man handler fra USA. Man får mindre for pengene i dag enn når dollarkursen var på 5kr/$.

Norske priser er også preget av lav kronekurs og høy dollarkurs.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...