Gå til innhold

TEST: Asus RT-AC5300


Anbefalte innlegg

Tror dere hadde blitt mere likt hvis dere heller brukt tiden deres å skrive om untangle\pfsense som tek extra.

Istedenfor å teste routere som muligens faller mellom 2 stoler.

 

De som velger AC5300\AC88U velger nok de fordi de ikke gidder å bygge router selv.

Da hjelper vel test lite, hvis det vises seg at disse routerene koster dobbelt mye som asus 87U uten å virkelig være bedre.

 

Det er vel kjent fra tidligere forskjeller mellom AC66U og AC87U ikke er så store, sistnevnte har 1 usb3 port og dobbelkjerne cpu og noe bedre trådløs helper kanskje litt på openVPN server og mye bruk.

 

Hvordan er tempraturene på AC5300? Sammenlignet mot 88U?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg heller kjørt 2 trådløse aksesspunkter UAP-AC-LR/LITE, og en edgerouter, til ca samme pris. Det er ofte ikke hensiktsmessig og plassere router i taket, men taket er en fin plass og ha aksesspunkt;-) (per i dag har jeg edgerouterPOE og UAP-LR(tidligere modell med bare N nettverk over 2,4 GHz). Så lenge mesteparten er kablet gir det nok båndbredde. Selv om jeg muligens skaffer et nytt ap til andre etasjen etter hvert.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg heller kjørt 2 trådløse aksesspunkter UAP-AC-LR/LITE, og en edgerouter, til ca samme pris. Det er ofte ikke hensiktsmessig og plassere router i taket, men taket er en fin plass og ha aksesspunkt;-) (per i dag har jeg edgerouterPOE og UAP-LR(tidligere modell med bare N nettverk over 2,4 GHz). Så lenge mesteparten er kablet gir det nok båndbredde. Selv om jeg muligens skaffer et nytt ap til andre etasjen etter hvert.

 

Enig. Selv gikk jeg for 1 AC-lite AP, med en ER-Lite og en 24-port Edgeswitch. Fungerer helt strålende. Får rundt 300 Mbit på trådløst over hele huset og makser da greit 100 Mbit-linja fra CD.

Lenke til kommentar

Tror dere hadde blitt mere likt hvis dere heller brukt tiden deres å skrive om untangle\pfsense som tek extra.

Istedenfor å teste routere som muligens faller mellom 2 stoler.

 

De som velger AC5300\AC88U velger nok de fordi de ikke gidder å bygge router selv.

Da hjelper vel test lite, hvis det vises seg at disse routerene koster dobbelt mye som asus 87U uten å virkelig være bedre.

 

Det er vel kjent fra tidligere forskjeller mellom AC66U og AC87U ikke er så store, sistnevnte har 1 usb3 port og dobbelkjerne cpu og noe bedre trådløs helper kanskje litt på openVPN server og mye bruk.

 

Hvordan er tempraturene på AC5300? Sammenlignet mot 88U?

 

Vi har ikke testet 88U, kun 87U. Har ikke målt temperaturer.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg heller kjørt 2 trådløse aksesspunkter UAP-AC-LR/LITE, og en edgerouter, til ca samme pris. Det er ofte ikke hensiktsmessig og plassere router i taket, men taket er en fin plass og ha aksesspunkt;-) (per i dag har jeg edgerouterPOE og UAP-LR(tidligere modell med bare N nettverk over 2,4 GHz). Så lenge mesteparten er kablet gir det nok båndbredde. Selv om jeg muligens skaffer et nytt ap til andre etasjen etter hvert.

 

Renoverer et hus fra 1950-tallet nå.

Blir ca. samme løsning hos meg.

 

EdgeRouter LITE, 24 port EdgeSwitch LITE, Unifi UAP-AC Pro.

 

Router og switch plassert i rack i kjeller. Aksesspunkt i taket i stue/kjøkken. 

Muligens en UAP på loftet dersom dekning i 2. etg ikke blir tilfredstillende. 

Kablet nett til alle steder som krever båndbredde. 

 

Veldig kjekt å kunne plassere router og switch et annet sted enn aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Koster fremdeles å være kar :-)

 

Er overrasket over hvor mange som reagerer (både negativt og positivt) på hvordan den ser ut. Som igjen får meg til å tro at de også er personene som har routeren synlig, og kanskje midt på stue bordet... :)

 

Selv kjører jeg ett mer stilrent design hjemme, hvor mest mulig kabler og elektronikk er skjult. En såkalt "stygg" router med god rekkevidde, er en fordel da det øker fleksibilitet ved at den gjør routeren mer plasseringsvennlig. Den får da mulighet å bli plassert en plass hvor den kan være "stygg" i fred.

 

En synlig "fin" router, er styggere enn en skjult "stygg" router.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Koster fremdeles å være kar :-)

 

Er overrasket over hvor mange som reagerer (både negativt og positivt) på hvordan den ser ut. Som igjen får meg til å tro at de også er personene som har routeren synlig, og kanskje midt på stue bordet... :)

 

Selv kjører jeg ett mer stilrent design hjemme, hvor mest mulig kabler og elektronikk er skjult. En såkalt "stygg" router med god rekkevidde, er en fordel da det øker fleksibilitet ved at den gjør routeren mer plasseringsvennlig. Den får da mulighet å bli plassert en plass hvor den kan være "stygg" i fred.

 

En synlig "fin" router, er styggere enn en skjult "stygg" router.

 

Til dels enig. Hvorvidt den er stygg eller ei forblir en smakssak (personlig synes jeg den er horribel). Dog er det fler av oss som bor slik at en router alene langt fra dekker det trådløse behovet, ute som inne.

 

Når det er sagt - router "gjemmes" selvfølgelig bort. Et godt AP eller fler derimot, for eksempel fra Ubiquiti, som nevnt tidligere i tråden, har jeg ikke noe problem med å ha hengende i taket, spesielt ettersom de ikke er mer skjemmende enn røykvarslerne.

Lenke til kommentar

Vi har en AC-87U vi endte opp med å sette i basestasjon-mode siden den var såpass ustabil så fort man prøvde å gjøre noe på router-siden (f.eks er QoS/prioriterings-systemet ikke veldig solid). Mange restarter per uke der, selv om grensesnittet i seg selv er greit. Den virker solid som basestasjon, men jeg er litt skeptisk til Asus-programvare i routere nå.

Lenke til kommentar

Denne ruteren er helt meiningslaus. Ingen trenger doble AC nett. Det vi egentlig vil ha er muligheten til å avgrense det eine AC nettet vi har til å kun godta AC klienter. Mitt nett, levert via ein AC-66U, leverte hastigheter i samme område som denne ruteren helt til ein PC eller mobiltelefon som kun støtta n hastigheter over 5GHz bandet blei kopla på. Med mindre man bur mutters åleine er det jo vanskelig å kontrollere kva nett folk bruker ergo blir 5GHz AC meir enn fantasi enn ein realitet. Å legge til enda et 5GHz nettverk er ein jevla dyr måte og få bukt med dette problemet på. Vist man først skal gjer det vil eg heller ha ein ruter med to 5GHz nett og ingen 2.4GHz nett.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg har Asus RT-AC87U ruter i dag og klarer ikke finne en måte å begrense hastighet på gjestenettverkene. Jeg vil gi begrenset båndbredde til en hybel i huset, men finner ingen innstilling for dette. Det virker som om denne ruteren heller ikke har denne muligheten? Hvilken ruter kan dere anbefale som gjøre dette?

 

En midlertidig løsning jeg har hatt har vært å koble en liten Asus RT-N12 ruter til den store ruteren og begrense hastigheten i hele den lille ruteren til det jeg vil. Men to slike ved siden av hverandre gjør ikke akkurat noe underverker for hastighet eller stabilitet tror jeg. Har dere sett noe i testingen av denne ruteren som kan hjelpe eller vet om en annen ruter med gjestenett med valgfri hastighetsbegrensning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har Asus RT-AC87U ruter i dag og klarer ikke finne en måte å begrense hastighet på gjestenettverkene. Jeg vil gi begrenset båndbredde til en hybel i huset, men finner ingen innstilling for dette. Det virker som om denne ruteren heller ikke har denne muligheten? Hvilken ruter kan dere anbefale som gjøre dette?

 

En midlertidig løsning jeg har hatt har vært å koble en liten Asus RT-N12 ruter til den store ruteren og begrense hastigheten i hele den lille ruteren til det jeg vil. Men to slike ved siden av hverandre gjør ikke akkurat noe underverker for hastighet eller stabilitet tror jeg. Har dere sett noe i testingen av denne ruteren som kan hjelpe eller vet om en annen ruter med gjestenett med valgfri hastighetsbegrensning?

 

I min RT-N66U så kan eg sette QoS mode til Bandwith Limiter og sette up/down limit for ulike "dingsar" der.

 

http://www.asus.com/support/FAQ/1013333/

Lenke til kommentar

Det er QoS jeg har brukt for å begrense hele den lille ruteren. Den funksjonen er jo i den store ruteren også, men jeg vil begrense alle enheter koblet til et spesifikt gjestenett. For enhetene kan jo komme og gå. Derfor må hastighetsbegrensingen være spesifikk til gjestenettet og ikke enhetene. Skjønner ikke at det ikke er et valg i disse dyre Asus produktene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er QoS jeg har brukt for å begrense hele den lille ruteren. Den funksjonen er jo i den store ruteren også, men jeg vil begrense alle enheter koblet til et spesifikt gjestenett. For enhetene kan jo komme og gå. Derfor må hastighetsbegrensingen være spesifikk til gjestenettet og ikke enhetene. Skjønner ikke at det ikke er et valg i disse dyre Asus produktene!

 

Du, det burde det absolutt være. Har selv anbefalt routeren du har fordi jeg mente du kunne begrense nettverk eller deler av det.. Føler jeg må beklage kunden, enda det er en stund siden, haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...