Gå til innhold

GUIDE: Slik setter jeg opp Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

Hvordan slår man av "tøvemeldinger" fra OSet? Satt å så på film på lerretet i går og fikk opp en pop-up-boks i nederste hjørnet med noe mas om gratis office 365 eller noe greier. Ikke akseptabelt.

 

AtW

Du kan avinstallere programmer du ikke ønsker.

Anbefaler å installere CCleaner fra piriform.com som også kan slette midlertidige filer og rydde i registeret/Registry for å gjøre PC'en raskere.

 

 

Det er et foreldet tips. Registeret trenger ikke "rydding"! På eldre OS/maskiner (vi snakker pre-vista) kunne stort antall register-innføringer gjøre maskinen tregere ved at register-indeksen ble bloated. Samtidig var fragmenterte disker et problem som også ble påvirket ved et bloated register. Maskinene hadde i tillegg mye mindre minne, og registeret krevde mye mer samtidig lesing/skriving direkte til disk. Disse treghets-situasjonene skjer rett og slett ikke i stor grad lenger.

 

Sjekk heller hvilke applikasjoner man har i oppstarten, og hvilke tjenester som står og bruker ressurser - dette har en faktisk effekt.

 

CCleaner er ikke nødvendig for noe som helst lenger, og har potensiale til å fjerne ting som man faktisk ikke ønsker å fjerne.

 

 

Jeg skal ikke anbefale CC-cleaner, men at registriet fylles opp med "skrot" er ikke en utdatert problemstilling.

 

AtW

jep. fant ut at registeret på en av pc-ene mine var 5 gb eller noe (husker ikke helt) for 2-3 månder siden :)

 

hvis man har en god del programmer eller spill installert som man avinstalerer, blir ikke alt fra det programmet borte, og cc-cleaner finner dem heller ikke.

noen programmer er bedre på å bli avinstalert enn andre da. men har flere ganger funnet mapper med noen hundre mb fra programmer (mest spill) som jeg avinstallerte for en god stund siden. eks. i appdata, program mappene og dokumenter mappen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er dårlig råd for den gjengse bruker å skru av UAC (User Access Control). Dette er en av de grunnleggende sikkerhetsmekanismene i Windows som hindrer at *alt* kjører med samme rettigheter som brukeren (som ofte er administrator). Blir litt som å anbefale at man skal skru av innebygd brannmur og anti-virus (Windows Defender). 

 

http://www.howtogeek.com/124754/htg-explains-why-you-shouldnt-disable-uac/

 

Nå var jo dette noe HAN gjorde, og han sa at hvis du ikke er poweruser kan det være en god ide å ha den på. For oss powerusers kan den bli litt for slitsom noen ganger.

Lenke til kommentar

"Noe av det verste som finnes er når maskinen skal slås av for dagen og Windows, helt uten å spørre først, tar for gitt at en har tid til å vente på at 44 nye oppdateringer skal installeres."

 

Windows slår av PCn etter at den har oppdatert så hva er problemet?

 

Problemet er som regel at man skal ha laptopen med seg hjem fra jobb, gjerne før barnehage/butikk etc stenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva gjør du med tanke på personvern? Hvilke logger og rapporteringer av din bruk slår du av?

 

Slår du av reklame for Bing, MSOffice og allskens ræl de absolutt vil ha deg til å bruke?

 

Hva med filnavn som knyttes til for eksempel Bilder (et grusomt intetsigende programnavn forresten) og andre programmer?

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Noe av det verste som finnes er når maskinen skal slås av for dagen og Windows, helt uten å spørre først, tar for gitt at en har tid til å vente på at 44 nye oppdateringer skal installeres."

 

Windows slår av PCn etter at den har oppdatert så hva er problemet?

 

og alt av det på førstesiden slipper en ved å bygge PCn selv, som ikke er vanskelig for noen

 

Bruker selv AVG og ikke microsoft, sånt dritt skrur jeg av

 

Har ingen formening om Microsofts antivirus/malware løsning er god eller ikke, men du bør lese deg litt opp om AVG og deres fantastiske extensions som de installerer (uten at du har kontroll over det). Se f. eks: https://code.google.com/p/google-security-research/issues/detail?id=675

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner personverninnstillingene.

 

Det kan også være greit å være klar for at Nvidia drivere legger backup av installasjonsfilene for hver oppgradering. Og de tar ofte et par hundre Mb. Så man kan risikere at man fyller opp en liten SSD med installasjonsfiler for ørten versjoner av gamle skjermkortdrivere etter en stund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vært ivrig databruker/nerd siden 1983 og synes det er litt drøyt å anbefale å droppe spesialiserte antivirusprogrammer.

 

Windows Defender funker sikkert greit som et rent virusprogram, men det erstatter vel ikke et "komplett" "Internet Security-program" som feks. AVG's..?

 

Jeg klikker og surfer i vei, og laster ned, og stoler på at AVG'n stopper meg fra å komme inn på tvilsomme/infiserende nettsider. Og det gjør den.

 

I tillegg bruker jeg AVG PCTuneUp og går nøye gjennom alt den tilbyr av tjenester/kontroller, bla ved å gå gjennom listene av unødvendige/nødvendige programmer som starter opp sammen med Windows (10). Og programmer jeg ikke vil skal starte opp uansett...

 

Jeg ble litt nysgjerrig på De-CRAP-iefier'n, men det viste seg at jeg hadde kontroll: Null crap :-)

 

http://www.bjonefoto.no/De-Crap-ifier_resultat.jpg

(Gul utheving/rød omramming gjort av meg)

 

Jeg bruker ikke antivirus fordi jeg beskytter nettleseren med sikkerhetsutvidelser (som uBlock Origin og Disconnect). Disse passer på surfingen min, og bruker ingen ressurser når nettleseren er lukket. Sjansen for å få virus/spyware fra andre plasser enn gjennom nettleseren er relativt lave.

 

Jeg har Ccleaner og Malwarebytes som jeg kjører manuelt fra tid til annen, men har ingen aktive "skjold" eller annet som bruker ressurser.

Lenke til kommentar

"Noe av det verste som finnes er når maskinen skal slås av for dagen og Windows, helt uten å spørre først, tar for gitt at en har tid til å vente på at 44 nye oppdateringer skal installeres."

 

Windows slår av PCn etter at den har oppdatert så hva er problemet?

 

og alt av det på førstesiden slipper en ved å bygge PCn selv, som ikke er vanskelig for noen

 

Bruker selv AVG og ikke microsoft, sånt dritt skrur jeg av

 

Problemet er et helt annet for min del med disse auto oppdateringene. Dette skjer både i oppstart og avslutning av Windows. Hvis laptopen er f.eks. tom for strøm, eller må rebootes av en annen grunn så er det rimelig irriterende å stå 20 minutter å vente på at maskinen skal på døde og liv gjøre sitt mens du pent må vente med å gjøre en i utgangspunktet 5 minutters jobb.

 

Har opplevd dette flere ganger før jeg tok affære. Typisk eksempel er om jeg trenger å fysisk bære tilstede i felten med laptopen min å koble meg kjapt til et system for å gjøre en liten justering. Og når den jobben tar 30 minutter og ikke 5 minutter så er det for det første vanvittig irriterende, samt at det koster tid og penger. Jeg vet ikke med dere andre i lignende situasjoner, men jeg føler ikke jeg kan ta mer betalt hos mine kunder pga at jeg hadde en upraktisk oppsatt pc med ut...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synes det er dårlig råd for den gjengse bruker å skru av UAC (User Access Control). Dette er en av de grunnleggende sikkerhetsmekanismene i Windows som hindrer at *alt* kjører med samme rettigheter som brukeren (som ofte er administrator). Blir litt som å anbefale at man skal skru av innebygd brannmur og anti-virus (Windows Defender). 

 

http://www.howtogeek.com/124754/htg-explains-why-you-shouldnt-disable-uac/

 

Nå var jo dette noe HAN gjorde, og han sa at hvis du ikke er poweruser kan det være en god ide å ha den på. For oss powerusers kan den bli litt for slitsom noen ganger.

Det hjelper ikke hvor Poweruser du er, denne lar du helst stå på. Det beste er å kjøre som standard bruker, men det får være sin sak.

 

En annen ting er at om du slår den av i en periode der du installerer mange programmer, så kan dette føre til at programmene får feil når du slår den på. Selv om de ville ha virket fint om de ble installert med UAC påslått.

 

Den eneste grunnen til at UAC slås av er at du får et spørsmål. Det er mange grunner til å la den stå på.

 

Min erfaring, jeg jobber med IKT-drift og spesielt klient drift, er at powerbrukere er de desidert verste. De som tror de vet mye, som kan nok til å føkke opp en installasjon, men som egentlig vet Jack shit om hvordan ting egentlig fungerer. Det er disse menneskenes maskiner vi får inn, gang på gang. Idiotbrukeren som bare kan å starte Word får aldri problemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...