Gå til innhold

GUIDE: Slik setter jeg opp Windows 10


Anbefalte innlegg

 

Jeg bruker ikke antivirus fordi jeg beskytter nettleseren med sikkerhetsutvidelser (som uBlock Origin og Disconnect). Disse passer på surfingen min, og bruker ingen ressurser når nettleseren er lukket. Sjansen for å få virus/spyware fra andre plasser enn gjennom nettleseren er relativt lave.

 

Jeg har Ccleaner og Malwarebytes som jeg kjører manuelt fra tid til annen, men har ingen aktive "skjold" eller annet som bruker ressurser.

 

Har du en gammel PC, eller en billig med Atom CPU siden du er redd for at antivirus skal bruke ressurser?

Moderne maskiner merker ikke at antivirus ligger i bakgrunnen, men uten SSD merker man sannsynligvis litt treghet mens den scanner disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

jep. fant ut at registeret på en av pc-ene mine var 5 gb eller noe (husker ikke helt) for 2-3 månder siden :)

 

hvis man har en god del programmer eller spill installert som man avinstalerer, blir ikke alt fra det programmet borte, og cc-cleaner finner dem heller ikke.

noen programmer er bedre på å bli avinstalert enn andre da. men har flere ganger funnet mapper med noen hundre mb fra programmer (mest spill) som jeg avinstallerte for en god stund siden. eks. i appdata, program mappene og dokumenter mappen :)

 

 

 

Man finner sikkert den billigste løsningen, men jeg vet ikke hva som er best. Har lest en gang i et sikkerhetsforum at enkelte sverger til Revo Uninstaller av en eller annen grunn (den er jo ikke helt gratis). Har lite erfaring, men har testet trial-utgave en gang. Det funket jo, men om det er verdt pengene er et åpent spørsmål:

 

http://www.makeuseof.com/tag/3-best-third-party-uninstallers-why-you-need-them/

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Noe av det verste som finnes er når maskinen skal slås av for dagen og Windows, helt uten å spørre først, tar for gitt at en har tid til å vente på at 44 nye oppdateringer skal installeres."

 

Windows slår av PCn etter at den har oppdatert så hva er problemet?

 

Problemet er som regel at man skal ha laptopen med seg hjem fra jobb, gjerne før barnehage/butikk etc stenger.

 

Slå da enten av oppdatering (pro) eller schedule til kvelder (som det sikkert sto i artikkelen, mens om jeg ikke leste :p )

 

 

"Noe av det verste som finnes er når maskinen skal slås av for dagen og Windows, helt uten å spørre først, tar for gitt at en har tid til å vente på at 44 nye oppdateringer skal installeres."

 

Windows slår av PCn etter at den har oppdatert så hva er problemet?

 

og alt av det på førstesiden slipper en ved å bygge PCn selv, som ikke er vanskelig for noen

 

Bruker selv AVG og ikke microsoft, sånt dritt skrur jeg av

 

Har ingen formening om Microsofts antivirus/malware løsning er god eller ikke, men du bør lese deg litt opp om AVG og deres fantastiske extensions som de installerer (uten at du har kontroll over det). Se f. eks: https://code.google.com/p/google-security-research/issues/detail?id=675

 

Chrome støtter ikke java lengre og har det uansett ikke på maskinen

Lenke til kommentar

 

 jep. fant ut at registeret på en av pc-ene mine var 5 gb eller noe (husker ikke helt) for 2-3 månder siden :)

 

hvis man har en god del programmer eller spill installert som man avinstalerer, blir ikke alt fra det programmet borte, og cc-cleaner finner dem heller ikke.

noen programmer er bedre på å bli avinstalert enn andre da. men har flere ganger funnet mapper med noen hundre mb fra programmer (mest spill) som jeg avinstallerte for en god stund siden. eks. i appdata, program mappene og dokumenter mappen :)

 

 

 

Man finner sikkert den billigste løsningen, men jeg vet ikke hva som er best. Har lest en gang i et sikkerhetsforum at enkelte sverger til Revo Uninstaller av en eller annen grunn (den er jo ikke helt gratis). Har lite erfaring, men har testet trial-utgave en gang. Det funket jo, men om det er verdt pengene er et åpent spørsmål:

 

http://www.makeuseof.com/tag/3-best-third-party-uninstallers-why-you-need-them/

Revo Uninstaller har også en forenklet gratisversjon. Avinnstalerer nesten aldri noe uten gjennom RU, selv om det ikke fungerer med alle programmer på x64.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Man finner sikkert den billigste løsningen, men jeg vet ikke hva som er best. Har lest en gang i et sikkerhetsforum at enkelte sverger til Revo Uninstaller av en eller annen grunn (den er jo ikke helt gratis). Har lite erfaring, men har testet trial-utgave en gang. Det funket jo, men om det er verdt pengene er et åpent spørsmål:

 

http://www.makeuseof.com/tag/3-best-third-party-uninstallers-why-you-need-them/

Revo Uninstaller har også en forenklet gratisversjon. Avinnstalerer nesten aldri noe uten gjennom RU, selv om det ikke fungerer med alle programmer på x64.

 

 

 

Takker for input. Har du mulighet å beskrive hva som du føler, eller merker er bra/bedre med RU? Hadde vært greit å vite for oss som ikke har like mye erfaring med den.

 

 

Da kjøpte jeg selv Portable-utgaven av Revo Uninstaller til 50 % Valentines Day tilbud.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser at jeg og artikkelforfatter gjør omtrent akkurat det samme! Det viser bare hvor mye arbeid det er, å "bare formatere og legge inn os på nytt".

Men takk for tipset om descrapifyer, og ninite har jeg brukt et års tid ca. Det gjør jobben letter. Og det er HELT sant at de fleste programmene bruker du ikke uansett.

Jeg installerer en office pakke (klarer meg egentlig med google docs) et bildebehandlingsprogram og ett eller to spill.

:)

Lenke til kommentar

 

 

"Noe av det verste som finnes er når maskinen skal slås av for dagen og Windows, helt uten å spørre først, tar for gitt at en har tid til å vente på at 44 nye oppdateringer skal installeres."

 

Windows slår av PCn etter at den har oppdatert så hva er problemet?

 

Problemet er som regel at man skal ha laptopen med seg hjem fra jobb, gjerne før barnehage/butikk etc stenger.

 

Slå da enten av oppdatering (pro) eller schedule til kvelder (som det sikkert sto i artikkelen, mens om jeg ikke leste :p )

 

Det er en langt bedre løsning å enten slå av oppdatering eller schedulere til kvelder (som det sikkert sto i innlegget ditt, men som jeg ikke leste).

 

Du kan forøvrig spare både deg selv og andre for en del bortkastet tid ved å legge litt innsats i å sette deg inn i grunnlaget for det du velger å svare på...

Lenke til kommentar

Isteden for å drive å avinstaller ett og ett program er det vel bedre å tilbakestille windows, det er jo i praksis en automatisert formattering. Har gjort dette etter oppgraderinger og på andre PCer. Ytelsen blir bedre, mindre crap som ligger rundt forbi. Dedikerte antivirus program, CCleaner og sånt har jeg ikke brukt på mange år, og har heller ikke hatt noe problemer med. De problemene dukker upp når du googler deg frem til en crack.exe fil som virker luguber og skal aktivere noe annet du har lastet ned ulovlig. Slike cracker/patcher legger av og til med virus. Ellers må du jo aktivt åpne e-post med image.exe og slippe den forbi UAC for å få trøbbel.

 

1. Innstillinger > Gjenoppretting > Tilbakestill PCen

2. Logg på med din e-post, kan være gmail eller annen mail, må ikke være hotmail/live.

3. Installer WinUpdates

4. Fjern tulle apps

5. Fjern det stygge login bakgrunnsbildet.

6. Sett Windows photo viewer som standard bildevisningsprogram

7. Installert 64-bit versjonen av programmer du trenger, som Chrome, VLC, MS Office, 7-Zip og uTorrent 2.2.1.

Lenke til kommentar

Kjørte nylig en ren install av Windows 10 på min bærbare. Det var godt.

 

Ellers er min personlige stil at jeg:

  • Bryr meg nada om skrivebordet. Det er ikke der jeg jobber. Kan evt huke vekk visning av ikoner der, siden jeg uansett ikke bruker de.
  • Bryr meg nada om startmenyen. Det er ikke der jeg jobber.
    Programmer starter jeg med et trykk på Windows-knappen etterfulgt av et kort søk. Som oftest en eller to bokstaver. Enter.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den lille 1 % som bruker Linux har skrevet den kommentaren så lenge jeg kan huske. Et tydelig tegn på et kompleks.

 

Jeg forstår at ikke alle liker når man er direkte, men det gjør derimot ikke det jeg sier mindre sant. Du trenger ikke å gjøre mer enn å lese i tråden for å vite hvor bakvendt Windows 10 er.

 

Strengt tatt så ville jeg heller kalt det stikk motsatt fra mindreverdighetskomplekser, da jeg synes alle skulle brukt Linux på tross av faktumet at det aldri kommer til å være for alle, og at jeg muligens romantiserer det til tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik gjør jeg det :

Kjører windows media creation tool. Lager en ren boot usb. Installerer windows. Går rett til www.ninite.com , velger det jeg skal ha. Laster ned installeren fra ninite. Lar den kjøre seg ferdig.

Kjører avg free. ( ja, vet at den kan være irriterendes fra tid til annen )

Lenke til kommentar

 

Den lille 1 % som bruker Linux har skrevet den kommentaren så lenge jeg kan huske. Et tydelig tegn på et kompleks.

 

Jeg forstår at ikke alle liker når man er direkte, men det gjør derimot ikke det jeg sier mindre sant. Du trenger ikke å gjøre mer enn å lese i tråden for å vite hvor bakvendt Windows 10 er.

 

Strengt tatt så ville jeg heller kalt det stikk motsatt fra mindreverdighetskomplekser, da jeg synes alle skulle brukt Linux på tross av faktumet at det aldri kommer til å være for alle, og at jeg muligens romantiserer det til tider.

 

 

Nå er vel det meste som er påpekt her ting som ikke går på forskjellen på windows og linux - forskjellen ligger i hvordan det selges og at selgere og distributører fyller maskiner fulle av 'idiot-ware' i en standard installasjon.

 

Tar man en 'ren' installering av Windows så slipper man det aller meste her - om Linux ble solgt i samme mengder og på samme vis så hadde en nok hatt akkurat samme problemene der. Forskjellen er mye at Linux enten legges inn av brukeren selv eller av en selger uten de samme avtalene når det gjelder å proppe maskinen full av unødvendig tull.

 

Så det meste av 'bruk Linux isteden' i denne forbindelse kan like gjerne byttes ut med 'bruk (en ren installasjon av) Windows isteden'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Den lille 1 % som bruker Linux har skrevet den kommentaren så lenge jeg kan huske. Et tydelig tegn på et kompleks.

 

Jeg forstår at ikke alle liker når man er direkte, men det gjør derimot ikke det jeg sier mindre sant. Du trenger ikke å gjøre mer enn å lese i tråden for å vite hvor bakvendt Windows 10 er.

 

Strengt tatt så ville jeg heller kalt det stikk motsatt fra mindreverdighetskomplekser, da jeg synes alle skulle brukt Linux på tross av faktumet at det aldri kommer til å være for alle, og at jeg muligens romantiserer det til tider.

 

 

Bruker selv Windows 10 på to av mine PC'er så jeg trenger vel ikke lese hva andre syns for å gjøre meg opp en mening om det. Du derimot er jo tydeligvis en Windows "hater", så du er jo forutinntatt som fy.

Lenke til kommentar

 

 

Det kan jeg si meg absolutt enig i. Problemet er derimot at du sitter fortsatt med et operativsystem som er "broken by design", etter min mening. I UNIX-baserte operativsystemer så har du drivere i form av kernel-moduler, mens i Windows så laster du ned drivere i form av installere, gjerne bundlet med en haug av ekstra utilities. Hva er løsningen på dette? En crapware "Driver Manager" fra CNet Downloads.com selvsagt.

 

Det samme gjelder modifikasjoner av skrivebordsmiljøet. Hvis du ville ha startmenyen tilbake i Windows 8 så var selvsagt løsningen crapware gizmos, eller laste ned en non-premium versjon av Rainmaker om du vil ha noe annet enn Microsoft sitt "one size fits all" skrivebordsmiljø.

 

Hele konseptet med registries er broken, så at det finnes et marked for registrycleaners oppsummerer ganske godt poenget mitt. NTFS er ikke et journaling filsystem, men det fikser man selvsagt med å laste ned gizmo defragmenterings-software som skal være bedre enn Microsoft sitt eget. Ingen stoppet opp for å tenke på at kanskje NTFS er problemet her.

 

Bruker selv Windows 10 på to av mine PC'er så jeg trenger vel ikke lese hva andre syns for å gjøre meg opp en mening om det. Du derimot er jo tydeligvis en Windows "hater", så du er jo forutinntatt som fy.

 

At jeg misliker Windows er ikke irrasjonelt, så jeg kaller ikke meg selv for en hater. Når man har jobbet i flere år som servicetekniker så lærer man svakhetene til operativsystemer. Jeg kan garantere deg at vi hadde halvert inntektene våres om alle brukte Linux eller OSX.

 

Men flott anekdote. Jeg har Windows 10 selv og har hatt en haug av Windows 10 maskiner inne til service, så jeg trenger ikke å lese hva du synes for å gjøre opp en mening.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...