Gå til innhold

GUIDE: Slik setter jeg opp Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

6. Installerer nødvendige programmer som Office 2016 64 bits, MPC-BE (styr langt unna VLC som er utrolig dårlig optimalisert)), eventuelt Kodi.

7. Pek om My Pictures, My Documents og My Music til tilsvarende mapper på OneDrive. Hvis man har veldig mye data og i tillegg ikke har Office lisens anbefaler jeg kjøp av Office 365 som er ganske så billig pr bruker mtp at man får med 5 Office Pro lisenser og 1 TB lagring på OneDrive pr bruker (nok reklame nå ;) ).

 

 

 

Jeg velger alltid gratis LibreOffice.org

 

Holder fint i massevis for min bruk  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er derimot at du sitter fortsatt med et operativsystem som er "broken by design", etter min mening. I UNIX-baserte operativsystemer så har du drivere i form av kernel-moduler, mens i Windows så laster du ned drivere i form av installere, gjerne bundlet med en haug av ekstra utilities. Hva er løsningen på dette? En crapware "Driver Manager" fra CNet Downloads.com selvsagt.

...

Hele konseptet med registries er broken, så at det finnes et marked for registrycleaners oppsummerer ganske godt poenget mitt. NTFS er ikke et journaling filsystem, men det fikser man selvsagt med å laste ned gizmo defragmenterings-software som skal være bedre enn Microsoft sitt eget. Ingen stoppet opp for å tenke på at kanskje NTFS er problemet her.

...

At jeg misliker Windows er ikke irrasjonelt, så jeg kaller ikke meg selv for en hater. Når man har jobbet i flere år som servicetekniker så lærer man svakhetene til operativsystemer. Jeg kan garantere deg at vi hadde halvert inntektene våres om alle brukte Linux eller OSX.

 

 

Dette er jo bare stråmenn! Ekstra utilities i drivere er ikke akkurat noe stort problem, ei heller svære registere. De tingene du foreslår som "løsninger" (nye utilities fra CNET, nye registry cleaners og defragmenters) jo mye verre enn "problemene" de hevder å kunne løse.

Klart at færre hadde trengt datahjelp hvis flere brukte Linux - men det forutsetter at flere blir komfortable med å tenke på OS som en kommandolinje, ikke et GUI. Ikke særlig sannsynlig, spør du meg. 

Lenke til kommentar

Dette er jo bare stråmenn! Ekstra utilities i drivere er ikke akkurat noe stort problem, ei heller svære registere. De tingene du foreslår som "løsninger" (nye utilities fra CNET, nye registry cleaners og defragmenters) jo mye verre enn "problemene" de hevder å kunne løse.

 

Klart at færre hadde trengt datahjelp hvis flere brukte Linux - men det forutsetter at flere blir komfortable med å tenke på OS som en kommandolinje, ikke et GUI. Ikke særlig sannsynlig, spør du meg. 

 

 

 

Det er et problem fordi det forutser at brukerne vil ha maskinvare bundlet med søppel og bloat. Den gjennomsnittlige bruker får noen drivere kastet etter seg med sitt nye AMD skjermkort, og installerer AMD Catalyst Control Center som spiser opp 300MB med RAM, og noen ekstra fancy utilities som aldri blir brukt, men alltid kjører i bakgrunnen. Rene drivere eksisterer ikke i dette universet, og drivere inkludert i kernelen er nesten uhørt. Microsoft var inne på noe når de begynte å pulle drivere ned fra Windows Update, men de henger fortsatt litt etter.

 

Registry cleanere og defragmenterings-software er bare eksempler for å fremme et poeng om at løsningen til alt i Windows er freeware gizmos. Du kan jo bare bla gjennom denne tråden, eller lese artikkelen, så forstår du hva jeg mener. Årsaken til dette problemet er manglende modularitet, manglende kontroll til sluttbruker og broken-by-design legacy-deler (ikke-journaliserende filsystemer som NTFS).

 

Jeg vet ikke når du brukte Linux sist, men det å måtte bruke kommandolinjen har ikke vært nødvendig de 10 siste årene. Jeg måtte ikke kurse min mor om terminalen da jeg installerte Ubuntu på hennes maskin. Gi meg heller et operativsystem som faktisk har kommandolinje man kan erstatte GUI med, og gir deg valget mellom WYSIWYG og CLI.

Lenke til kommentar

 

 

Klart at færre hadde trengt datahjelp hvis flere brukte Linux - men det forutsetter at flere blir komfortable med å tenke på OS som en kommandolinje, ikke et GUI. Ikke særlig sannsynlig, spør du meg. 

 

 

 

Jeg vet ikke når du brukte Linux sist, men det å måtte bruke kommandolinjen har ikke vært nødvendig de 10 siste årene. Jeg måtte ikke kurse min mor om terminalen da jeg installerte Ubuntu på hennes maskin. Gi meg heller et operativsystem som faktisk har kommandolinje man kan erstatte GUI med, og gir deg valget mellom WYSIWYG og CLI.

 

 

 

Jeg synes det er et ork hver gang en må innstallere VMware Tools på Linux jeg. Og dette er programvare som jeg har betalt for, og som det står et kjempestort utviklerselskap bak.

 

Jeg må som regel alltid innom commando-linjen når VMware Tools skal på plass. Hvorfor skal en del innstallasjoner attpåtil være så psykt tungvint? I windows har man dobbeltklikk, og det fungerer jo utmerket bra.

 

Og jeg snakker ikke om å rekompilere kjernen på Linux elns. her, men enkle innstallasjonvalg som er mye mer brukervennlig i windows.

Lenke til kommentar

Når det kommer til UAC, så forsvinner den fort fra min personlige datamaskin.

Jobbmaskiner der jeg har muligheten til å endre slikt, der består den.

 

Det at folk anbefaler at man kjører uten antivirus synes jeg er dumt.

På min personlige datamaskin, så bruker jeg antivirus, uansett hvor

mye peiling jeg måtte ha, om noe sniker seg forbi, så vil det ta tid

å fikse det. En times arbeid for en datareperatør er 500ish, så det

å bruke tilsvarende på et skikkelig paranoid antivirus er verdt det.

 

Jeg er ikke mye redd for hva som skulle snike seg inn via nettleser,

noscript og adblock holder det meste unna. Men jeg vil ha noe som kan

sjekke det jeg laster ned, for uansett hva folk sier med "trygge sider"

så var det noe som fantes før, ikke nå lenger. Nå vil alle tjene penger

på deg, selv de sidene som var trygge før, er det ikke

nødvendigvis nå.

 

Jeg bruker NOD32. I løpet av de siste årene har det tatt 3-4 filer og

10ish nettsider. De filene lastet jeg ned med viten og vilje, og hadde

de fått utfolde seg på maskinen ville jeg sannsynligvis hatt problemer

som ville kostet mer tid/penger enn det antiviruset koster. Var sidene

utrygge? Ikke noe mer enn andre. Anser jeg meg som en person med mye

peiling på data? Ja, jeg har det. Mye av det, og erfaring med fjerning

av diverse faenskap fra maskiner. Det tar tid, er ikke morsomt og kan

unngåes.

 

Skikkelig paranoid antivirus er verdt det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er mange meninger rundt UAC, min mening er at de uten "sort belte" klarer ikke å ta stilling til de meldingene som dukker opp uansett.

 

Feks hvor mange folk trykker "next/neste/ok/accept" på alt uten å lese hva det står når man installerer ett program? temmelig mange som endte opp med Ask toolbar feks, tipper de fleste ikke var veldig keen på det programmet.

 

Min svigermor var så redd for å gjøre feil at hun trykket vekk alle popup meldinger sa hun, også UAC meldinger :-) så hennes firefox og thunderbird ble aldri oppdatert fordi hun var redd for å trykke OK.

 

Min kone og min mor klarte til stadighet å trykke nei på de java meldingene i nettbanken slik at den ikke lastet inn java og de fikk ikke logget inn i nettbanken.

 

Så noen trykker konsekvent ja til alt og noen trykker nei til alt, problemet er at hvis det først dukker opp en alvorlig melding så trykker bare folk uten å tenke fordi de har "sett" den meldingen 100 ganger før (tror de da..). Altså Windows/Java/antivirus roper "ulv, ulv" hele tiden og når det endelig er en riktig ulv så ser du det ikke.

 

Så hvis ikke Windows eller antivirus programmene klarer å se forskjell på at du installerer Chrome trygt lastet ned fra en godkjent site, eller laster ned en screensaver fra uggabugga.com så er programmene ubrukelige. Vanlige folk trenger hjelp til å ta trygge valg, og en del valg bør være tatt for dem, de bør kun advares dersom det er reell fare.

 

Fatter ikke at windows ikke har en innbygget "whitelist" for mange kjente programmer/apps, eller at Microsoft Store kunne ha vært bedre brukt til dette.

Endret av arildsorli
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt noe form for antivirus noen gang. Jeg har slått av hele Windows security senter gjennom regedit. Har egen brannmur da...

Men tror jeg har hatt virus 2 ganger i løpet av de siste 20 årene...

Det alle disse artikklene glemmer er å partisjoner opp hardisken, en Windows installasjon og en til alt annet. Man må flytte de personlige mappene bort fra C:driven!

Det forenkler både backup av filer, som alle som har respekt for seg selv of faktisk kan data gjør en gang i uken, pluss at hvis man faktisk får vius er det enklere å fikse.

Jeg pleier heller ikke avinstallere noe som helst. Jeg formaterer alltid en ny maakin og setter opp windows fra scratch og kjører mine egne registry script og script på hvem services som jeg slår av og på.

Jeg tror min Windows 10 kjører med 18 services eller noe, en standard oppsett uten skrot er vel noen og 60..

Endret av L_L
Lenke til kommentar

Ser det er mange meninger rundt UAC, min mening er at de uten "sort belte" klarer ikke å ta stilling til de meldingene som dukker opp uansett.

 

 

Veldig gode poenger. Hva behøver man å ta vare på fra sine surfeøkter egentlig? Jo en og annen fil. Og kanskje bokmerkene er artige å bevare for ettertiden.

 

Hvorfor må nettsurfing kjøre direkte på et sårbart OS, jo fordi Microsoft har lappverksoppgradert i alt for mange år. De tør ikke trekke pluggen og redesigne hele OS'et fra bunnen. Hadde det ikke vært bedre om nettsurfing kjørte i en sandkasse, også plukket man de filene man ønsket å spare over til en trygg plass etterhvert? Alle som surfer bør jo kunne finne igjen sine nedlastede filer likevel om de må ta vare på dem på en mer fornuftig måte enn i en Downloads-folder (Nedlastnings-mappe), så det å flytte en fil burde jo være elementærkunnskap, selv om det nok også skorter for enkelte der.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har også skrevet ned alt jeg gjør på både en fersk windows maskin og en mac:

 

WINDOWS:

 

First update graphics driver

 

Then install the following:

--------

Eset
Firefox
Chrome
Classic Shell - classicshell.net
Ear Trumpet - github.com/File-New-Project/EarTrumpet/releases
VoiceMeeter - vb-audio.pagesperso-orange.fr/Voicemeeter/
VLC - videolan.org/vlc/download-windows.html
Private Internet Access - privateinternetaccess.com
uTorrent
Foobar2000
Everything - voidtools.com
Final Draft
GoodSync
MKVToolNix
Kodi
NFODiz
RainLendar
Word
Audacity
VLC Remote - hobbyistsoftware.com/vlc
Foobar Remote
Google drive
WinRar
Better File Rename
CDisplay Ex - cdisplayex.com
iTunes
JDownloader - jdownloader.org/jdownloader2
WinDirStat - sourceforge.net/projects/windirstat/
Google Music Manager - play.google.com/music/listen?u=0#/manager
Google Music Desktop - googleplaymusicdesktopplayer.com
BeaTunes
Skype
Mp3Tag - mp3tag.de/en/download.html
SolveigMM Video Splitter
DVDFab

Fix the following:
----------------------
Turn off system sounds
Disable wi-fi
Configure Everything - to include all HDDS, exclude storage, exclude *.lnk
Hide iTunes sidebar - discussions.apple.com/thread/6601696?tstart=0
Show hidden files in explorer
Show file extensions in explorer
Turn off grouping in Taskbar
Set HDMI to 5.1
Set default VIDEO app to VLC
Set default AUDIO app to Foobar
Remove Pictures/Documents/Etc. from Explorer - howtogeek.com/222057/how-to-remove-the-folders-from-%E2%80%9Cthis-pc%E2%80%9D-on-windows-10/
Remove drives from Explorer - askvg.com/fix-drives-appearing-twice-in-navigation-pane-of-windows-10-explorer-this-pc/
Explorer - Set navigation pane to: Expand to open folder
Fix notification area - tenforums.com/tutorials/5313-notification-area-icons-hide-show-windows-10-a.html
Sett dropbox screenshot location
Sett VLC to passthrough
Word - Set startup on blank page, and save options to dropbox folder
Fix Rainlendar alarm sound
Disable automatic updates - howtogeek.com/224471/how-to-prevent-windows-10-from-automatically-downloading-updates/
Enable indexing of all hdds
Setup windows restore points
Configure Explorer default views - howtogeek.com/228076/how-to-configure-folder-options-in-windows-10/
Log in Chrome
Setup Sharing folder between Win and Mac: sysprobs.com/allow-windows-10-share-files-with-mac-os-x-el-capitan

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

OSX:

Remove “This app has been downloaded…”-warning:

          Open Terminal.

          Type: “defaults write com.apple.LaunchServices LSQuarantine -bool NO”

          Reboot

 

Install Firefox

Install Moom

Install VLC

Configure VLC arrow buttons

Install LibreOffice - libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/

Install MPEG Streamclip

Install Dropbox

Install Disk Inventory X - derlien.com/downloads/index.html

 

Start iTunes and press agree & continue

Remove dock icons

Show status bar in Finder

Configure dock to hide and zoom

Disable play sound when volume change

Disable interface sounds

Change alert sound to bottle

Set alert sound to low

Setup hot corners

Settings - Mission Control - Dashboard set to As Overlay

Open MPEG Streamclip with CTR to enable it for batch convert

Finder - preferences - advanced - Show all file extensions

Set apps to keep in dock: Firefox, VLC, LibreOffice

Open LibreOffice and close (så den er klar for seinere bruk)

Firefox - “Choose what I share” - Disable everything

Firefox - Customize “Show Tabs” on taskbar

Enable Quick Look text selection:

    Open Terminal.

    Type “defaults write com.apple.finder QLEnableTextSelection -bool TRUE” and press return.

    Type “killall Finder” and press return.

    Close Terminal

Lenke til kommentar

Installerer alle vcredist pakkene.

Aktiverer .Net 3.5.

Windows updates.

Installerer alle nødvendige programmer.

Aktiverer administrator kontoen.

Fjerner administrator-rettigheter fra min egen konto.

 

- 66% of all Microsoft vulnerabilities reported in 2016 could be mitigated by removing admin rights...

- 93% Critical vulnerabilities affecting Windows 10 could be mitigated by removing admin rights...

- 99% of vulnerabilities affecting Microsoft Office could be mitigated by removing admin rights...

 

Kilde: Sami Laiho.

Lenke til kommentar

Det aller første man bør gjøre, er å velge navn på "user account" som *ikke* inneholder mellomrom. Hvis "local user account" inneholder mellomrom, vil også path under "users" inneholde mellomrom. Med mellomrom i "users" path, gir det en uendelighet av problemer dersom man bruker programmer som også virker under unix-baserte systemer (Linux, OSX), f.eks. Python, etc.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...