Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

On 3/29/2020 at 4:34 PM, ahnz said:

Rare greier. Etter sleep blir det mye stutters på systemet generelt. Når jeg skal restarte, så tar det evigheter, før jeg får blåskjerm med feilmld: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Hadde satt stor pris på om noen har peil på årsaken

Jeg har skiftet til Ryzen High Performance power plan nå, se om det hjelper

Samme her. Windows 10 krasjet med BSOD, sånn cirka hver 5-6 uke. Overinnstallerte Windows 10 ved å beholde programvare og personlige filer. Ryddet så ordentlig opp i å rense overflødige ting som slik overinnstallering produserer. Avinstallerte grafikkdriver, DDU'et, Overinnstallerte Win10, DDU'et og valgte tibakestill til Fabrikk under innstallasjon av AMD grafikkdrivere også. DDU'ingen ble gjort i Safe mode.

Har tilgode så se DRIVER_POWER-STATE FAILURE.

Men, fant ut at det var lurt å overinnstallere Win10, da en run/kjør av CMD med Administrator-rettigheter og kommandoen

SFC /SCANNOW

røpet korrupte filer, som ikke lot seg fikse automagisk.

 

Nyttet MCT (verktøy) og lastet ned ISO-image av Windows 10 med det verktøyet, til bruk for å få nyeste Windows.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Husk backup på forhånd av dine kjære filer som du ikke har råd å miste, enten økonomisk eller av affeksjonsverdi..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil her vise hvordan jeg har konfigurert viftene i en PC som har Ryzen cpu. Presenterer dette for å gi et tips til andre hvordan dette kan gjøres. Legg merke til at alle viftene kjører på konstant turtall når CPU temperatur er under 55 grader.

Her er hardwaren:

Kabinett: Cooler Master Silencio S600 (Sort)

Fan1: 120mm vifte bak. Vifte som følger med kabinett

Fan2: 120mm vifte foran. Vifte som følger med kabinett

Fan3: 140mm vifte foran. Noctua NF-P14s redux-1200 PWM 140mm

Hovedkort: Asus ROG Strix B450-F Gaming

CPU: Ryzen 7 3700X med medfølgende vifte (Wraith Prism)

GPU: Asus Radeon RX 560 Arez EVO OC HDMI DP 2GB

 

Oppsett for cpu vifte:

Kurven er flat opp til 55 grader, viften kjøres på 38% opp til denne temperatur. Deretter økes den gradvis.

CPU viften kjøres med en smoothing tid på 3.8 sekund

55: 38%

67: 80%

75: 100%

 

Oppsett for kabinett vifter, alle disse er styrt av CPU temperatur (som var det eneste temperaturen jeg fikk til å virke):

Alle kabinett viftene kjøres med en smoothing tid på 63.8 sekund

Fan1:

55: 54%

65: 75%

75: 100%

Fan2:

55: 54%

65: 80%

75: 100%

Fan3:

55: 60%

65: 80%

75: 95%

Noen kommentarer:

Cpu kjører også med en PPT=82. Dette tallet bestemmer hvor mange watt cpu kan bruke (cpu bruker max ca 84 watt når når dette tallet er 82). Stock for denne prosessor er PPT=88. En kan redusere dette tallet alt etter hvor mye effekt en vil tillate som igjen vil høres som støy fra viften.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, jokka8 said:

Tror dere det blir sokkelbytte på neste gen?

Ingen sikkerhet på det jeg skriver, kun hva jeg tror.

Ryzen 4000 vil nok fortsatt fungere på det som fungerer med Ryzen  3000. 

Hvorvidt B450 og X470 blir med på Ryzen 4000 lasset får vi se men det blir nok i tillegg til X570 og B550 brikkesett som X670 og B650 med Ryzen 4000. Det beste med neste brikkesett er at det nok blir passivt kjølt.

Ryzen 5000 vil nok få ny sokkel (AM5?) og rimelig sikkert DDR5 og muligens/kanskje PCIe5 (veldig usikkert men PCIe4 var 1-2 år forsinket). Det som taler mot PCIe5 allerede med AM5 selv om PCIe4 var veldig forsinket er at produkter som skjermkort osv. må få pusterom innenfor levetiden til standarden. Det er kostbart å endre standarder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Theo343 said:

Ingen sikkerhet på det jeg skriver, kun hva jeg tror.

Ryzen 4000 vil nok fortsatt fungere på det som fungerer med Ryzen  3000. 

Hvorvidt B450 og X470 blir med på Ryzen 4000 lasset får vi se men det blir nok i tillegg til X570 og B550 brikkesett som X670 og B650 med Ryzen 4000. Det beste med neste brikkesett er at det nok blir passivt kjølt.

Ryzen 5000 vil nok få ny sokkel (AM5?) og rimelig sikkert DDR5 og muligens/kanskje PCIe5 (veldig usikkert men PCIe4 var 1-2 år forsinket). Det som taler mot PCIe5 allerede med AM5 selv om PCIe4 var veldig forsinket er at produkter som skjermkort osv. må få pusterom innenfor levetiden til standarden. Det er kostbart å endre standarder.

At Ryzen 4000 kommer på samme plattform kan kanskje bety at ytelsen på 4000 serien ikkje blir den vi håpet på?

 

Blir uansett spennende å se.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nizzen said:

At Ryzen 4000 kommer på samme plattform kan kanskje bety at ytelsen på 4000 serien ikkje blir den vi håpet på?

 

Blir uansett spennende å se.

zen+ til zen 2 er jo samme platform.

Tho det kan sies at hvis de laga ny sokkel så kunne 4000 serien vært bedre :S

Endret av Rajak
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Nizzen said:

At Ryzen 4000 kommer på samme plattform kan kanskje bety at ytelsen på 4000 serien ikkje blir den vi håpet på?

 

Blir uansett spennende å se.

Blir vel hovedsaklig den sedvanlige økningen av IPC vil jeg tro? hva tenker du? (som kan dette mye bedre hehe)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

10-15% IPC forbedring + 200 MHz mer.

Nja? Tipper ca. 10-12% IPC og ca. +150MHz allcore..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://www.notebookcheck.net/AMD-s-Ryzen-4000-and-Q3-2020-bound-desktop-processors-confirmed-to-support-the-AM4-socket-and-B450-chipset.461803.0.html

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

tipper,10% :) får vi en 4950x som på 4,0ghz yter som en 3950x gjør på 4,4ghz. samt noe høyere boost, så er jo det ganske ok. Tenker også at AMD jobber 24/7 med å ta det forspranget intel har på latency for de som spiller fps.

 

Men er vel så smått på tide med rykter, leaks og konspirasjons videoer fra Adoredtv ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 18.4.2020 den 3.52):

Opplevde at SOTTR krasjet til desktop etter kanskje under en halvtime kjøring på Zen2 3700x og et RX 5600XT i månedsskifte jan/feb. Har DDU'et skikkelig og reinstallert med mars-driver. Men har tilgode å gidde teste på ny. Var fullverdig demo i trial-periode jeg testa med. Spilling er fortsatt ikke helt på agendaen enda hos meg. Koser meg med andre ting.

Fikk fiksa det, med meg hadde det med at noen drivere "sovnet" etter at PCen gikk i sleep. Har disabla det og ikke hatt problemer med det siden.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (18 timer siden):

tipper,10% :) får vi en 4950x som på 4,0ghz yter som en 3950x gjør på 4,4ghz. samt noe høyere boost, så er jo det ganske ok. Tenker også at AMD jobber 24/7 med å ta det forspranget intel har på latency for de som spiller fps.

 

Men er vel så smått på tide med rykter, leaks og konspirasjons videoer fra Adoredtv ?

Latency er vel ikke noe problem overhodet, er det ikke snakk om 10-20 nanosekunder? Det er det samme som 0,00002 MS.. En vanlig PC skjerm har vel fra 2MS og opp

Lenke til kommentar
47 minutes ago, ahnz said:

Latency er vel ikke noe problem overhodet, er det ikke snakk om 10-20 nanosekunder? Det er det samme som 0,00002 MS.. En vanlig PC skjerm har vel fra 2MS og opp

Ikkje bland sammen latency i skjermer og inne i en cpu. Har INGEN ting med hverandre å gjøre. 20ns i en cpu er faktisk ganske mye. Man får fort mange fps mere i cpukrevende spill om man klarer å få 20ns lavere. 

 

 

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ahnz skrev (1 time siden):

Fikk endelig pinpointa hva som gjør at jeg får stutters i både bilde og lyd under spilling, videoavspilling osv. 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse dette? 

DPC.png

Fant ut av dette (tror jeg). Hadde sannsynligvis gamle eller korrupte AMD SATA drivere. Oppdaterte via device manager. Ikke hatt problemer siden.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (27 minutter siden):

Ikkje bland sammen latency i skjermer og inne i en cpu. Har INGEN ting med hverandre å gjøre. 20ns i en cpu er faktisk ganske mye. Man får fort mange fps mere i cpukrevende spill om man klarer å få 20ns lavere. 

 

 

Aha! Heldigvis har jeg 500 FPS på CS:GO som jeg spiller mest, så skal klare meg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ahnz skrev (51 minutter siden):

Latency er vel ikke noe problem overhodet, er det ikke snakk om 10-20 nanosekunder? Det er det samme som 0,00002 MS.. En vanlig PC skjerm har vel fra 2MS og opp

RAM latency er tiden det tar fra CPU ber om data til den får hentet disse dataene ut av RAM. 65 ns er forøvrig 260 klokkesykluser for en prosessor på 4000 MHz.

Hvis alle data må hentes fra RAM (la oss overse hvor sinnsykt tregt pagefile vil være) vil en 4 GHz Ryzen-prosessor bare få utført en operasjon hvert 65. nanosekund, det tilsvarer rett over 15 millioner regneoperasjoner per sekund.
Sammenlignbare data for en 5GHz Intel-prosessor med 40 ns latency blir 25 millioner regneoperasjoner per sekund, det er 67% raskere!

Disse tallene er også langt unna de 4000 millionene med operasjoner en typisk prosessor skal kunne utføre, og det er fordi størsteparten av transistorene i en prosessor er designet for å hindre at prosessoren går på tomgang. Et tiltak er å sørge for at om en regneoperasjon mangler data for å utføres blir den satt til side inntil dataene er hentet inn, dette kalles Out Of Order Execution. Et annet tiltak er å ha nylig brukt data liggende nærmere, dette er cache og mer er bedre. Det tredje tiltaket er at man ikke trenger å hente inn et og et stykke med data, her kommer båndbredde inn i bildet. Dette er på ingen måte alt, men det er fra min begrensede forståelse ganske viktige deler.

For en operasjon der 8 kiB med data skal hentes må et Ryzen-system vente i 65 ns for de første 64 B, og så brukes full båndbredde (la oss si ca 60 GB/s) i 132 ns for resten. Total ventetid blir altså nesten 200 ns for 8 kiB med data på en Ryzen, men Intel er sikkert langt bedre...
Eller ikke? Intel er jo bare 25 ns raskere for å hente første bit, resten av overføringen tar jo like lang tid, og totalt er det altså snakk om 175 ns mot 200 ns. Knapt 10%

Og dette gjelder kun hvis dataene ikke ligger i L1, L2 eller L3 cache, der AMD har dobbelt så mye L2 og L3 sammenlignet med Intel.

Det viktige: hvis du kjører to helt separate programmer samtidig, det ene itererer over 18MB med data, og det andre itererer over 12 MB med data, så vil en i9-9900k potensielt måtte hente 14 MB med data fra minnet for hver iterasjon (alternativt gjøre ferdig et program og så bytte over til det andre), mens en R7 3700X ikke vil trenge å hente mer enn 2MB med data fra minnet ettersom det minste programmet ligger komfortabelt i L3 på CCX1 og det største fyller opp CCX2 sin 16 MiB L3. I dette søkte eksemplet ville en R7 3700X være vesentlig raskere enn en i9-9900k.

 

Det bør heller ikke overses at resultatene som oppgis i AIDA64 har absolutt ingenting å gjøre med reell ytelse i spill og andre programmer. Her er et eksempel på det: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1awrpR8rj2OuYUCr6X-qCWGKoisF7QTSLx_FLDnlQXeA/edit?usp=sharing

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 19.4.2020 den 18.05):

Flink du er, Noreng :)

(og nei, denne skal ikke rapporteres som persondiskusjon)

 

Det bør heller ikke overses at resultatene som oppgis i AIDA64 har absolutt ingenting å gjøre med reell ytelse i spill og andre programmer. Her er et eksempel på det: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1awrpR8rj2OuYUCr6X-qCWGKoisF7QTSLx_FLDnlQXeA/edit?usp=sharing

Edit: moderatorblemme med quote...^^

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...