Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, ExcaliBuR said:

Er det noen grunn til at DRAM kalkulatoren foreslår slappere timings på DR enn SR?

Siden Impact kun har 2 DIMM, så endte jeg med å kjøpe 2 x 16 GB fra G.Skill: https://www.gskill.com/product/165/326/1562839473/F4-3600C16D-32GTZNTrident-Z-NeoDDR4-3600MHz-CL16-16-16-36-1.35V32GB-(2x16GB)

Høyere kapasitet vil alltid være hardere å kjøre for minne kontrolleren.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (2 timer siden):

Testet akkurat min r5 3600@4,25 med b-dies @3733 med strak 15(62-63ns latency) med 5700xt..

350fps avg... Skikkelig ræva mao, men tipper det er mer jalla drivere fra AMD ?

Testa på R5 3600 selv, med et 2080 Ti kjørende i 1280x720 med alt av grafikk på minimum, multicore rendering på fikk jeg:
559.73
572.38
580.07

Det var med 4.2 GHz core, 1900 MHz FCLK, 3800 MHz RAM, og 15-15-8-15-30-1T som timinger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, N o r e n g said:

Testa på R5 3600 selv, med et 2080 Ti kjørende i 1280x720 med alt av grafikk på minimum, multicore rendering på fikk jeg:
559.73
572.38
580.07

Det var med 4.2 GHz core, 1900 MHz FCLK, 3800 MHz RAM, og 15-15-8-15-30-1T som timinger

Ante meg at det var navi driverene som var synderen. Hadde ikke 2080ti vært vannkjølt skulle jeg testet det også. 

Men uansett da, det der er haswell-s ytelse 

Lenke til kommentar
Rajak skrev (10 timer siden):

Høyere kapasitet vil alltid være hardere å kjøre for minne kontrolleren.

Ser den, samtidig så foreslår DRAM calc. tightere timings på 4 x dimms som da og blir behandlet som DR.

DRAM kalkulator tar ikke høyde for kapasitet, bare SR vs DR. Type da jeg hadde 4 x 8GB DIMMS som også totalt ble 32GB så var timings 14-14-15-14 for FAST. Men da burde man valgt DR i kalkulator?

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Quote

 

When asked about what kind of performance gain Milan's CPU core microarchitecture, which is known as Zen 3, will deliver relative to the Zen 2 microarchitecture that Rome relies on in terms of instructions processed per CPU clock cycle (IPC), Norrod observed that -- unlike Zen 2, which was more of an evolution of the Zen microarchitecture that powers first-gen Epyc CPUs -- Zen 3 will be based on a completely new architecture.

Norrod did qualify his remarks by pointing out that Zen 2 delivered a bigger IPC gain than what's normal for an evolutionary upgrade -- AMD has said it's about 15% on average -- since it implemented some ideas that AMD originally had for Zen but had to leave on the cutting board. However, he also asserted that Zen 3 will deliver performance gains "right in line with what you would expect from an entirely new architecture."

 

Quote

 

Other rumors have pointed out to a 50% increase in overall floating-point performance. We also got to see a major change to the cache design in an EPYC presentation, which showed that Zen 3 would be offering a unified cache design which should essentially double the cache that each Zen 3 core could have access compared to Zen 2.

The CPUs are also expected to get up to 200-300 MHz clock boost, which should bring Zen 3 based Ryzen processors close to the 9th Generation Intel Core offerings. That, along with the massive IPC increase and general changes to the architecture, would result in much faster performance than existing Ryzen 3000 processors, which already made a huge jump over Ryzen 2000 and Ryzen 1000 processors while being an evolutionary product rather than revolutionary, as AMD unveiled very recently.

 

Quote

AM5 which would be designed around future technologies such as DDR5 and PCIe 5.0. AMD's X670 chipset was also hinted as to arrive by the end of this year and will feature enhanced PCIe Gen 4.0 support and increased I/O in the form of more M.2, SATA, and USB 3.2 ports.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

https://www.komplett.no/product/1157948/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-3-3100-prosessor

I 2017 kostet en slik prosessor over 3000 kr, til tross for et kraftig drypp i kronekursen ser vi fortsatt mer enn halvert pris

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

https://www.komplett.no/product/1157948/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-3-3100-prosessor

I 2017 kostet en slik prosessor over 3000 kr, til tross for et kraftig drypp i kronekursen ser vi fortsatt mer enn halvert pris

Hvor mye er den cpuen fra 2017 verdt i dag? Samme som disse nye AMD cpuene kanskje? Er gamingytelsen lik som de cpuene du snakker om som kostet 3000kr i 2017? :p

Kundene som kjøper 4 core nå skal vel ikkje måle noe ytelse uansett, så ytelse i disse er vel uansett ikkje viktig :p
Vikigste er vel at cpukjøleren holder kjeft, mens de surfer på facebook :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
9 minutes ago, leifeinar said:

hva med denne 1600 AF, hvorfor er ikek den i norge?

ser forresten den er bestselger hos amazon.

Lik gamingytelse som en 4790k, så ikkje så gal billig gamingcpu/surfepc cpu :p Faktisk noen få fps raskere også :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (30 minutter siden):

Hvor mye er den cpuen fra 2017 verdt i dag? Samme som disse nye AMD cpuene kanskje? Er gamingytelsen lik som de cpuene du snakker om som kostet 3000kr i 2017? :p

Ut fra hva folk prøver seg med på finn.no er Ryzen 3 3100 ca 1000 kr billigere.

Merk også at AM4-plattformen har mye bedre muligheter for oppgradering i fremtiden enn et gammelt Z170/Z270.

leifeinar skrev (18 minutter siden):

hva med denne 1600 AF, hvorfor er ikek den i norge?

ser forresten den er bestselger hos amazon.

Ser ut som den er sluttsolgt, AMD har kanskje sluttet å produsere prosessorer på 12nm og 14nm

EDIT:

Jeg lurer på hva Intel gjør med prisene på i3-modellene og i5-modellene sine på 10. generasjon nå

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...