Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Åhh dere er så fine å ha, dette hadde jeg glemt å bestille. Nå fikk jeg ordnet det også ?

 

For noen som er noob i skruing og mekking, er det vanskelig å installere CPU kjøler selv? Har skimma fort over tutorials på YouTube og bruksanvisninger, ser ikke sååå skummelt ut. Hvis man har kabinett hvor man kommer til bak HK, da trenger man ikke ta ut hovedkortet for å installere disse backplates'ene?

Det er ikke vanskelig, men noen kjølere er mer knot enn andre. Dette får du uansett til ved å se på YouTube og lese manualen. Vær tålmodig og ikke ødelegg noe :)

 

Ja du kan fint bytte kjøler uten å ta ut hovedkortet. Men, hvis dette er et nytt bygg, så er det gjerne enklere å sette på kjøleren før du setter hovedkortet inn i kassa.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis hjelper meg med å sette alt sammen i neste uke forhåpentligvis hvis CPU ikke blir forsinket i posten, men tenker å bare bruke stock cooler til å begynne med mens jeg blir kjent med det nye kabinettet og ser hvor mye eller lite plass jeg kan få inni der.. Så vurderer jeg en AIO etterhvert og bruker heller litt tid til å gjøre research og spare opp til en med veldig god kvalitet istedenfor å bare hoppe på noe alle har ala kraken. Finner jeg ikke noe som er verdt det så blir en god gammeldags d-15 fra noctua.

 

 

Idag kjøpte jeg thermal pads, tenkte kanskje forske litt på om det kan være et alternativ til kjølepasta siden varmepunktene på CPU visstnok ligger mer ut i et hjørne enn på midten som alle kjølere er tilpasset til. Noen på reddit tenkte prøve det, så da følger jeg med på hvilke resultater de får også prøver jeg selv hvis det virker lovende.

Lenke til kommentar

Lurer veldig på denne:Ryzen 3000 krasjer Windows for enkelte brukere

Ganske tåpelig å kjøpe X570 hvis man må nedgradere til PCI-E 3 standarden da er det bare å vente å bytte hovedkort.

Noen som har opplevd bluesreen eller frysinger etter bytte av cpu?

Er det så ille er det lurt å vente noen måneder.

Alltid noen som har problemer med et eller anna. Aldri vært lurt å vente med kjøp av hardware. Kjøp når du har lyst eller trenger det.

 

Dagens visdomsord ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alltid noen som har problemer med et eller anna. Aldri vært lurt å vente med kjøp av hardware. Kjøp når du har lyst eller trenger det.

 

Dagens visdomsord ;)

Eller har penger til det...

Gjeld er ikke så lurt for de som blir litt gira, har en venn som nylig mistet kona fordi han brukte så jævla mye penger på dill og dall , så kom det fram at han hadde kjøpt tesla og den beste pcen og satt seg i enorm gjeld...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller har penger til det...

Gjeld er ikke så lurt for de som blir litt gira, har en venn som nylig mistet kona fordi han brukte så jævla mye penger på dill og dall , så kom det fram at han hadde kjøpt tesla og den beste pcen og satt seg i enorm gjeld...

Cool story bro ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller mest. Merker at fpsen holder seg mer stabil med mindre drops. Merker at ytelsen pr kjerne har blitt markant bedre. Testet feks cs go som endelig kan spilles i 3440 x 1440 oppløsning uten stuttering og merkelige frame drops :) FPSen i BF5 og pugb er også mer stabil syntes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller har penger til det...

Gjeld er ikke så lurt for de som blir litt gira, har en venn som nylig mistet kona fordi han brukte så jævla mye penger på dill og dall , så kom det fram at han hadde kjøpt tesla og den beste pcen og satt seg i enorm gjeld...

Mista kona sier du? Burde ikke ha noe problemer å betale ned den gjelda nå da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe poeng for oss med 2600x å oppgradere til 3600/3700x?

https://www.anandtech.com/bench/product/2256?vs=2520

Vurder selv

 

 

Oppgraderer du, så kommer du i kategorien; " Buy cheap, buy twice" :D

 

Altså du kunne kjøpt ranskere med en gang, og kommet like godt ut av det (om ikkje billigere) :p

Nja, det kommer an på om han får solgt videre sin gamle CPU, men det kan bli vanskelig når det er bare en 6-kjernet variant.

Lenke til kommentar

Nja, det kommer an på om han får solgt videre sin gamle CPU, men det kan bli vanskelig når det er bare en 6-kjernet variant.

 

Problemet vil være 3600 som kan kjøpes "billig".

 

Hadde ikke betalt mer enn max 1K for 2600X nå(hvis jeg hadde hatt en 1300/1400/1500- rigg fra før)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Kan man ikke fyre opp spillene man spiller med msi afterburner og "on screen display" på for å ta en vurdering her? (Gitt man kun skal bruke pcen til spilling)

Om CPU er 50% utnyttet og GPU er 100% så betyr vel dette at pengene bør gå i et nytt skjermkort først ettersom gpu ikke klarer å tygge over bildene som blir sendt fra cpu. Og motsatt om CPU er 100% så får man bekreftet at cpu ikke klarer å "mate" GPUen nok. 

Er dette en grei måte å gå fram på for å gjøre en vurdering?

Lenke til kommentar

Er det ikke noe du synes kjører for dårlig per nå så er svaret nei.

Pr. dags dato er det gpu som holder mest igjen så i utgangspunktet er jeg ikke misfornøyd med 2600x ift produktivitet

 

takker

 

Oppgraderer du, så kommer du i kategorien; " Buy cheap, buy twice" :D

 

Altså du kunne kjøpt ranskere med en gang, og kommet like godt ut av det (om ikkje billigere) :p

Det er sant men på den andre siden så kjøpte jeg etter behovet og 970 kortet mitt hadde ikke akkurat gjort noe som helst cpu rettferdighet  :hm:

 

https://www.anandtech.com/bench/product/2256?vs=2520

Vurder selv

 

 

Nja, det kommer an på om han får solgt videre sin gamle CPU, men det kan bli vanskelig når det er bare en 6-kjernet variant.

Har sansynligvis kjøper til den men jeg regner ikke med å få så mye for den. Takk for link! 

 

Kan man ikke fyre opp spillene man spiller med msi afterburner og "on screen display" på for å ta en vurdering her? (Gitt man kun skal bruke pcen til spilling)

Om CPU er 50% utnyttet og GPU er 100% så betyr vel dette at pengene bør gå i et nytt skjermkort først ettersom gpu ikke klarer å tygge over bildene som blir sendt fra cpu. Og motsatt om CPU er 100% så får man bekreftet at cpu ikke klarer å "mate" GPUen nok. 

Er dette en grei måte å gå fram på for å gjøre en vurdering?

Gpuen er nok det svakeste leddet her ja, har et asus strix 970 som definitivt er modent til å byttes ut! :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...