Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

X470-F Strix ja. Med 4x 8GB XMP 3600 16-16-16-36

 

Enten booter den på 1.20V for DRAM, eller så er minnekontrolleren dårlig. Den bare prøver tre runder før den booter i safe mode på 3333 MHz og over.

 

Skal prøve å tweaker CPU-frekvens først i kveld, 42.5 multiplier virker stabilt nok på 1.325V hittil. Håper jeg klarer å nå 44, men har mine tvil.

 

Bare nysgjerrig på om du har mulighet til å endre vboot på dram, eller om du kun kan endre volt på dram etter at bios har tatt over.

 

her er mine to forskjellige valg

 

første er under extreme tweaking og er generell:

 

FlKLyAJ.jpg

 

andre er under External Digi+ Power Control:

 

iLdZ9bv.jpg

 

Beklager bildekvalitet, skjermen stretcher BIOS......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare nysgjerrig på om du har mulighet til å endre vboot på dram, eller om du kun kan endre volt på dram etter at bios har tatt over.

 

her er mine to forskjellige valg

Nei, har ikke boot voltage under Digi+

Strix X470-F har ikke den "ekstreme" kontrollen som C7H har

 

4.30 GHz ser ut til å være sånn noenlunde stabilt på 1.325V

Etter å ha satt SOC til 1.15V og CLD0 VDDG på 1.04V vil den plutselig boote 3600 16-16-16-32

Lenke til kommentar

Noen flere observasjoner:
Maskinen vil ikke boote 3600 MHz rett fra safe boot, jeg må først innom 3200 før jeg kan gå opp til 3600.

Alt over 3600 MHz går ikke uansett hvor mye spenning jeg gir til SOC og VDDG, mulig det kommer av at jeg kjører fire brikker på et T-topologi kort? Alternativt har jeg bare dårlige brikker eller for stramme timinger...

4.3 GHz alle kjerner gir bedre single core scores enn stock i alt jeg har testet hittil.

Har ikke forsøkt å sette FCLK til noe høyere enn 1/2 av minnefrekvens, men burde vel prøve å gjøre det for å se om det er der flaskehalsen ligger.
Har heller ikke prøvd å justere VDDP og CLD0 VDDP, mulig det er noe å hente der.

Prøver jeg å låse alle timingene for RAM i bios låser maskinen seg totalt, og jeg må CLR_CMOS

 

EDIT:

Noen resultater:

 

 

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen flere observasjoner:

Maskinen vil ikke boote 3600 MHz rett fra safe boot, jeg må først innom 3200 før jeg kan gå opp til 3600.

 

Alt over 3600 MHz går ikke uansett hvor mye spenning jeg gir til SOC og VDDG, mulig det kommer av at jeg kjører fire brikker på et T-topologi kort? Alternativt har jeg bare dårlige brikker eller for stramme timinger...

 

4.3 GHz alle kjerner gir bedre single core scores enn stock i alt jeg har testet hittil.

 

Har ikke forsøkt å sette FCLK til noe høyere enn 1/2 av minnefrekvens, men burde vel prøve å gjøre det for å se om det er der flaskehalsen ligger.

Har heller ikke prøvd å justere VDDP og CLD0 VDDP, mulig det er noe å hente der.

 

Prøver jeg å låse alle timingene for RAM i bios låser maskinen seg totalt, og jeg må CLR_CMOS

 

EDIT:

Noen resultater:

 

 

På den store samleoversikten over reviews til denne Ryzenlanseringens så ligger 3900X mellom (singel/multi) 499/7009 og 528/7811 i CB20.

Hvilke resultater fikk du med PBO uten å overklokke manuelt?

Lenke til kommentar

Jeg ser Proshop og Komplett har en del tilbud i helgen til Ryzen og diverse ryzen-kompatible saker.

 

Lurer da på;

 

Corsair Vengeance LPX, hvilken av disse bør man gå for (16 gb)

3000 mhz CL15 til 719, 3200 cl16 til 849 eller 3600 cl18 til 999?

 

Lurer også på hvor stor PSU jeg trenger. Ser for meg Ryzen 3600, B450 og mest sannsynlig kjøre videre med GTX 1060 6gb, men kanskje at jeg oppgraderer til nye AMD GPUen etter hvert (1-2 m2, 1-2 ssd, 1-2 HDD). Holder det med 750W eller bør jeg gå for 850? Evt trenger jeg ikke det engang?

Lenke til kommentar

Jeg ser Proshop og Komplett har en del tilbud i helgen til Ryzen og diverse ryzen-kompatible saker.

 

Lurer da på;

 

Corsair Vengeance LPX, hvilken av disse bør man gå for (16 gb)

3000 mhz CL15 til 719, 3200 cl16 til 849 eller 3600 cl18 til 999?

 

Lurer også på hvor stor PSU jeg trenger. Ser for meg Ryzen 3600, B450 og mest sannsynlig kjøre videre med GTX 1060 6gb, men kanskje at jeg oppgraderer til nye AMD GPUen etter hvert (1-2 m2, 1-2 ssd, 1-2 HDD). Holder det med 750W eller bør jeg gå for 850? Evt trenger jeg ikke det engang?

 

Jeg ville uansett satset på 3200c14 brikker til ca 1400kr, fordi dem kan overklokkes til "himmelen". Perfekt om man skal oppgradere til en bedre cpu i fremtiden som takler høyere hastighet. 

Lenke til kommentar

Jeg ser Proshop og Komplett har en del tilbud i helgen til Ryzen og diverse ryzen-kompatible saker.

 

Lurer da på;

 

Corsair Vengeance LPX, hvilken av disse bør man gå for (16 gb)

3000 mhz CL15 til 719, 3200 cl16 til 849 eller 3600 cl18 til 999?

 

Lurer også på hvor stor PSU jeg trenger. Ser for meg Ryzen 3600, B450 og mest sannsynlig kjøre videre med GTX 1060 6gb, men kanskje at jeg oppgraderer til nye AMD GPUen etter hvert (1-2 m2, 1-2 ssd, 1-2 HDD). Holder det med 750W eller bør jeg gå for 850? Evt trenger jeg ikke det engang?

Hvis du skal ha noe annet enn B-die 3200cl14 minne til 1400 så ville jeg valgt G.Skill Sniper X 3600cl19 til 900. Disse kan som regel kjøres på 3600cl16-19-19 og yter noen prosent under B-die, ville helst anbefalt deg de til 1400.
Lenke til kommentar

Tanken var egentlig å bruke det litt som en vente-option. Syntes prisene på de fleste ting (spesielt HK) var så sinnsvakt høye at 3900x/3950x + x570 taichi ble for stiv pris på. Litt usikker på om jeg derfor heller skal prøve å sikte meg inn på Zen3 og kjøre nevnte oppsett innimellom. Er det ikke snakk om at RAM-prisen skal dumpes så det holder frem mot jul også?

 

Tenker at jeg da går for 750 eller 850 W psu nå, og så "sparer" litt på CPU, HK, RAM. Er det et ok oppsett? Skal hovedsakelig brukes til se 4k film som pcen feeder til tv, surfing (med et par hundre åpne tabs), litt programmering etter hvert (begynner på studium til høsten), og en gang i skuddåret et spill med ok settings.

 

Sitter på en god gammel phenom II 1055T nemlig, så tiden er mildt sagt inne for å oppgradere.

 

EDIT: GAH...choices, choices. Funnet 3 stk G skill ram - alle 16 gb 3200 CL16. Hva er egentlig forskjellen på Trident Z, Ripjaws og Sniper? Tenker det kan gå fint å gå for Trident Z som koster 1114 og legge de ekstra par hundrelappene i det, men vet ikke om jeg vil opp på 14-1700 for å få CL14..(vurderer den mest egentlig, men de andre er jo litt billigere...), Ripjaws 839 og Sniper 869. Hvilken av de tre vil dere anbefale og hvorfor?

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...