Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Score! Får desverre ikke tid før uti september engang. Klarer i overkant av 3200 på minnet med 1700x så møkkakortet klarer sikkert litt mer med gen3:)

 

Ikke ROG HK på x370 har offisiell støtte for 3900x. Fantastisk.

 

Har et Prime Pro liggende i eska, men er ikke så desperat å bytte til det enda. Da vurderer jeg heller å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Noen andre på ASUS X370/B450/X470 med ny Ryzen som sliter med minnefrekvenser?

Leste at det er en BIOS-bug som gjør at ved post er DRAM voltage låst til 1.20V

Får vel bare prøve å stramme inn timingene i stedet på 3200 MHz og vente på ny BIOS.

 

Seg også, som de fleste andre, at boost aldri når "lovte" 4.6 GHz, av og til ser jeg 4450 hvis det er en enkelt tråd.

Kanskje ikke så rart, når selv med fullcover-blokk over CPU stiger kjernetemperaturen opp til 75C ved full belastning.

Lenke til kommentar

Noen andre på ASUS X370/B450/X470 med ny Ryzen som sliter med minnefrekvenser?

Leste at det er en BIOS-bug som gjør at ved post er DRAM voltage låst til 1.20V

Får vel bare prøve å stramme inn timingene i stedet på 3200 MHz og vente på ny BIOS.

 

Seg også, som de fleste andre, at boost aldri når "lovte" 4.6 GHz, av og til ser jeg 4450 hvis det er en enkelt tråd.

Kanskje ikke så rart, når selv med fullcover-blokk over CPU stiger kjernetemperaturen opp til 75C ved full belastning.

 

Mitt X370 vil ikke POSTe engang, bare 07 feil. Så min 3900x er tilbake i eska og smurt meg inn med en hel pall tålmodighet i påvente av ny BIOS med 1.0.0.3AB, eller ihvertfall noe nyere enn Combo-AM4 1.0.0.2...

Lenke til kommentar

Og, Asus skal ha gått ut og gitt ut en liste over X470/B450 kort som får PCIe4 støtte. Om det stemmer vet jeg ikke.

 

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/asus_reveals_pcie_4_0_support_for_much_of_their_x470_range_of_motherboards/1

 

Jeg postet jo dette i går. Det er en bekjent av meg sin C7H det er bilde av BIOS'en til.

 

Noen andre på ASUS X370/B450/X470 med ny Ryzen som sliter med minnefrekvenser?

Leste at det er en BIOS-bug som gjør at ved post er DRAM voltage låst til 1.20V

Får vel bare prøve å stramme inn timingene i stedet på 3200 MHz og vente på ny BIOS.

 

Seg også, som de fleste andre, at boost aldri når "lovte" 4.6 GHz, av og til ser jeg 4450 hvis det er en enkelt tråd.

Kanskje ikke så rart, når selv med fullcover-blokk over CPU stiger kjernetemperaturen opp til 75C ved full belastning.

 

Samme fyren hadde trøbbel med nettopp RAM som ikke ville over 2133MT/s, kom fram til det samme på ROG forum at RAM bare fikk 1,2V. Jeg, mener det var om man bare velger XMP. Han satte ihvertfall 1,35V manuelt og fikk RAM opp litt raskere enn han fikk før med 2700X. Tror det var 3344MT/s CL14 på 3200MT/s FlareX brikker, men at han nå får dem stabile på 3400MT/s med samme timinger med 3900X..

Lenke til kommentar

Jeg postet jo dette i går. Det er en bekjent av meg sin C7H det er bilde av BIOS'en til.

 

 

Samme fyren hadde trøbbel med nettopp RAM som ikke ville over 2133MT/s, kom fram til det samme på ROG forum at RAM bare fikk 1,2V. Jeg, mener det var om man bare velger XMP. Han satte ihvertfall 1,35V manuelt og fikk RAM opp litt raskere enn han fikk før med 2700X. Tror det var 3344MT/s CL14 på 3200MT/s FlareX brikker, men at han nå får dem stabile på 3400MT/s med samme timinger med 3900X..

 

Ikke uenig i at du viste et bilde av en BIOS, men det har vært kommentert at mest sannsynlig vil Gen 4 valget bli fjernet på tidligere chipsett ved "final" AGESA grunnet potensiell ustabilitet og at AMD ikke vil gjøre sånn at kunder kanskje får ustabil maskin ut av eska om de kjøper X470/B450 kort. Nå kan det se ut til at produsentene jobber med saken.

 

Og angående RAM, så er det vel boot volt som er problemet?

 

Edit: La til linky

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Ikke uenig i at du viste et bilde av en BIOS, men det har vært kommentert at mest sannsynlig vil Gen 4 valget bli fjernet på tidligere chipsett ved "final" AGESA grunnet potensiell ustabilitet og at AMD ikke vil gjøre sånn at kunder kanskje får ustabil maskin ut av eska om de kjøper X470/B450 kort. Nå kan det se ut til at produsentene jobber med saken.

 

Og angående RAM, så er det vel boot volt som er problemet?

 

Edit: La til linky

 

Jeg er ikke helt med. Robert Hallock bekreftet for en stund tilbake (sikkert linken din) at kun X570 ville få støtte for PCIe 4.0, til tross for at AMD tidligere hadde sagt at dette ville være opp til hovedkort produsentene selv å bestemme seg for. På en måte ga jo AMD da HK produsentene "fripass" for kritikk for å ikke legge inn PCIe 4.0 støtte likevel, og de fleste forventet jo derfor ikke støtte for PCIe 4.0 på noen 300 eller 400 serie hovedkort.

 

Men bildet jeg postet på forrige side er med aller siste offisielle BIOS for det hovedkortet...

 

Angående RAM igjen, tror det var elmor som sa at det bare var å legge inn spenningen manuelt. Men at det re-setter seg til 1,2V dersom man ikke holder hovedkortet spenningssatt. Litt usikker på hva som ligger i det. Men altså, om man velger XMP, så vil det stå f.eks. 1,35V, men det vil ikke være hva man får. Man sette spenningen manuelt.

Lenke til kommentar

Man kan sette i bios volt for RAM generelt samt under Extreme Digi+ menyen DRAM BOOT VOLTAGE hver for seg.

 

DRAM voltage under Tweaking setter voltage etter at BIOS har tatt over, mens under Extreme Digi+ menyen kan sette boot volt for RAM. Ihvertfall slik jeg har skjønt det.

Men om det er en bug som gjør at uansett hva man setter som boot volt så vil det være 1.2 vet jeg ikke.

 

Jeg quoter det Hallock skrev:

 

 


 

While it's technically possible to enable PCIe 4.0 support on some previous generation motherboards (primarily higher end X470 and X370 models), the stringent signaling requirements mean that not all of them have that capability. As such, AMD says "the potential for confusion is too high," and so it's working with its hardware partners to remove PCIe 4.0 support from finalized BIOS updates on older boards.
 
AMD's senior technical marketing manager, Robert Hallock, explained the decision in a post on Reddit.
 
"This is an error we are correcting. Pre-X570 boards will not support PCIe Gen 4. There's no guarantee that older motherboards can reliably run the more stringent signaling requirements of Gen 4, and we simply cannot have a mix of 'yes, no, maybe' in the market for all the older motherboards. The potential for confusion is too high," Hallock explained.
 
"When final BIOSes are released for 3rd Gen Ryzen (AGESA 1000+), Gen 4 will not be an option anymore. We wish we could've enabled this backwards, but the risk is too great," Hallock added.
 
Previously, AMD left the decision in the hands of motherboard makers, and some chose to validate certain models for the faster spec. Gigabyte, for example, enabled PCIe 4.0 support on its X470 Aorus Gaming Wi-Fi 7 motherboard. Based on what Hallock posted, support will be reversed in a later BIOS update.
 
AMD provided a slightly expanded statement to our friends at TomsHardware.
 
"Users today may find a PCIe 4.0 option available in their pre-X570 motherboards. However, users should expect this option to be disabled when final retail BIOSes are released to implement full performance and stability for new 3rd Gen Ryzen processors," AMD said.
 
"As pre-X570 motherboards were not designed with PCIe 4.0 in mind, their designs may be incapable of running PCIe 4.0 signaling with the requisite stability and performance. To ensure a reliable and consistent experience in the field, PCIe 4.0 will not be an option ultimately available to pre-X570 motherboards. Users may continue with a beta BIOS if they desire, but performance and stability cannot be guaranteed," AMD added.
 
Så, av hva jeg skjønner så er gen 4 option i menyene pr nå på pre x570 kort en beta-bios. Hvilken AGESA har kompisen din?
Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

Så, av hva jeg skjønner så er gen 4 option i menyene pr nå på pre x570 kort en beta-bios. Hvilken AGESA har kompisen din?

 

 

Det er ikke godt å si, på nedlastings siden stod det for forrige BIOS fra 17.mai. spesifisert 0.0.7.2a. "Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility".

 

Men på siste BIOS som ble sluppet 5.jul. Står det kun "Improve system stability". Så den er kanskje fremdeles på 0.0.7.2a?

 

Han kan uansett fremdeles velge PCIe 4.0 på en BIOS released 5.Jul. 2019. Også har vi det "lekkasje" bildet jeg også postet på forrige side som viser noe som likner på "offisielt" fra Asus i TUF stil. Men det er klart, det kan jo være gammelt "rusk" som var planlagt brukt før de ble "sluppet av kroken" av AMD.

 

Spørsmålet er i grunnen om hovedkort fabrikantene kommer til å bry seg om hva AMD sier. De konkurrerer ganske hardt seg imellom, og alle driter jo i å følge Intels spec...

Lenke til kommentar

Tar det ikke så tungt, ytelsen er vesentlig bedre.

 

Enig. En bekjent av meg har 5930 på X99-Deluxe fra Asus, ikke stabilt med XMP profiler enda på siste BIOS. Men kjerringa arvet gamle riggen, en 3770k med 16GB Vengenace 1866MHz på et Z77 Sabertooth den har stabil klokk på 4.8.

 

Du hadde et Asus X470? Var det strix? Kan du forandre boot volt?

Lenke til kommentar

Det er ikke godt å si, på nedlastings siden stod det for forrige BIOS fra 17.mai. spesifisert 0.0.7.2a. "Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility".

 

Men på siste BIOS som ble sluppet 5.jul. Står det kun "Improve system stability". Så den er kanskje fremdeles på 0.0.7.2a?

 

Han kan uansett fremdeles velge PCIe 4.0 på en BIOS released 5.Jul. 2019. Også har vi det "lekkasje" bildet jeg også postet på forrige side som viser noe som likner på "offisielt" fra Asus i TUF stil. Men det er klart, det kan jo være gammelt "rusk" som var planlagt brukt før de ble "sluppet av kroken" av AMD.

 

Spørsmålet er i grunnen om hovedkort fabrikantene kommer til å bry seg om hva AMD sier. De konkurrerer ganske hardt seg imellom, og alle driter jo i å følge Intels spec...

 

Mest sannsynlig er han på 1.0.0.2 og det er ikke final av hva alle sier. ComboPI er vel det AGESA heter når de er i beta, etter final mener jeg de blir navngitt til aktuell CPU.

 

AMD har muligheten til å låse ganske mye i AGESA har jeg skjønt. Tviler på de blir så fornøyde om noen reverse-engineerer den for å tweake.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Enig. En bekjent av meg har 5930 på X99-Deluxe fra Asus, ikke stabilt med XMP profiler enda på siste BIOS. Men kjerringa arvet gamle riggen, en 3770k med 16GB Vengenace 1866MHz på et Z77 Sabertooth den har stabil klokk på 4.8.

 

Du hadde et Asus X470? Var det strix? Kan du forandre boot volt?

X470-F Strix ja. Med 4x 8GB XMP 3600 16-16-16-36

 

Enten booter den på 1.20V for DRAM, eller så er minnekontrolleren dårlig. Den bare prøver tre runder før den booter i safe mode på 3333 MHz og over.

 

Skal prøve å tweaker CPU-frekvens først i kveld, 42.5 multiplier virker stabilt nok på 1.325V hittil. Håper jeg klarer å nå 44, men har mine tvil.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...