Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Leste en analyse av noen eldre kjøleløsninger og tror egentlig at svaret ligger i dagens utforming av nyere cpu'er der kjernen ikke nødvendigvis er i sentrum av cpu basen, men kan sitte til den ene siden mens man har andre ting i den andre siden. Der mange gode kjølere før greide å avlaste i midten, må de nå også gi god kjøleløsning til sidene og da er man avhengig av at de greier det.

Det kan derfor være lurt å teste grundig ut med den medfølgende kjøleren og avvente med å ta et valg av en bedre kjøleløsning til noe bra dukker opp på markedet rettet mot AM4 og de nye cpu'ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips til begge dere.

 

Cable-management har jeg aldri hatt trening på. Så det behøves nok. Legg merke til at filnavnet på det foto bærer at det ikke var ryddet på kabler enda.

 

Manualen forteller at alle tre er 16x, men det er litt uvisst hvordan det egentlig fungerer der. De har naturligvis listet 16x single, N/A, N/A,8x, 8x, N/A så 8x, 8x og 4x triple VGA-kort. Det med luftflyt er absolutt et poeng. Jeg er helt newbie om det lønner seg å ha kortet lavt eller høyt for grafikkort.

 

Jeg tenkte liksom bare at mer luft rundt CPU-kjøler jo bedre  :confused:

Men, dette har jeg null peiling på.

 

Asus Hero VIII-kortet

Da har jeg vært i BiOS og sett at det står X8 Mode på PCIEX16_2 sporet. Hva det skyldes er jeg usikker på da det nok er mye jeg ikke kan om ting.

 

Men, det kan jo være PCIEX16-slot layout.

 

Ellers står det et slikt kort i maskinen nå. Ble anskaffet kun for å få et sånn middelsbudsjett skjermbilde, så det gir litt tid å tenke seg om hvilket skjermkort man vil ha:

 

ASUS NVIDIA GeForce GTX1060 Dual med 3 GB GDDR5

ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB

 

Så om det er grafikkortet som låser ned til x8 mode i BIOS det vet jeg for lite om?

 

33 grader CPU Idle temperatur lest i BIOS-menyen. Er det en helt normal temperatur på luftkjøling, sånn at man ikke får se effekten av Bequiet Pro 4-monsterkjøleren før en fyrer opp litt oppgaver til CPU å tygge på?

 

CPU Fan Speed 420 rpm  :wee:

Hvordan klarer den å lese denne hastigheten når de to Pro4-viftene er koblet til Y-koblingskabel?

 

Edit:

Jeg er veldig fornøyd at jeg koblet absolutt alt riktig internt, og maskinen fyrte opp på første forsøket den ble matet strøm.

 

Så jeg er ikke helt hjelpesløs da  ;)

 

Mine tidligere bygg:

1997 AMD Duron 700 Mhz

2000-2001-ish AMD Athlon XP

2002-ish Et Athlon MP bygg på 2 CPU-er og 1 Gig RAM

2003-2004 Noe AMD på 754-sokkel (eller hva pinneantallet nå var)

2010-ish bygget en Pentium 4 som jeg fant på søppeldynga med ny RAM og hovedkort for sikkerhetsskyld

Juli 2019 Hero VIII-kortet

Første PC jeg eide var kjøpt ferdigbygget fra butikk i 1994 Pentium 60 Mhz, med NCR 53c810 SCSI på Gigabyte hovedkort og dyre 2 Megabyte VRAM fra ATI, Kostet nesten 25 laken da.

Så jeg begynner å bli litt grå i håret  :)  

Var litt ukjent med BIOS-flash. Først ville jeg prøve ut den redningsplanken via USB og BIOS-knapp på baksiden. Da blinket Bios-knappens blå led først i en hastighet så i en annen hastighet. Så skjedde det ikke noe på lenge. Når jeg så trykket på Power opp på PC, så fortalte den at den arbeidet med BIOS-innstallering. Det var litt lite intuitivt, men funket jo.

 

Så jeg flashet for morroskyld fra EZ-systemet i tillegg da etterpå med samme BIOS revisjon.

Endret av G
Lenke til kommentar

Asus Hero VIII-kortet

Da har jeg vært i BiOS og sett at det står X8 Mode på PCIEX16_2 sporet. Hva det skyldes er jeg usikker på da det nok er mye jeg ikke kan om ting.

 

Men, det kan jo være PCIEX16-slot layout.

 

Ellers står det et slikt kort i maskinen nå. Ble anskaffet kun for å få et sånn middelsbudsjett skjermbilde, så det gir litt tid å tenke seg om hvilket skjermkort man vil ha:

 

 

 

Så om det er grafikkortet som låser ned til x8 mode i BIOS det vet jeg for lite om?

Spor nr 2 ER x8 eletrisk, så det kan ikkje kjøres i x16. Skal du ha andre spor enn nr1 som x16, må du ha Threadripper. Eventuelt x299 intel.

 

Threadripper hovedkort er f.eks eletrisk: x16-x8-x16-x8, selv om den har 64 pci-e. lanes Samme som x99/x299

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus Hero VIII-kortet

Da har jeg vært i BiOS og sett at det står X8 Mode på PCIEX16_2 sporet. Hva det skyldes er jeg usikker på da det nok er mye jeg ikke kan om ting.

 

Men, det kan jo være PCIEX16-slot layout.

 

Ellers står det et slikt kort i maskinen nå. Ble anskaffet kun for å få et sånn middelsbudsjett skjermbilde, så det gir litt tid å tenke seg om hvilket skjermkort man vil ha:

 

 

Så om det er grafikkortet som låser ned til x8 mode i BIOS det vet jeg for lite om?

 

33 grader CPU Idle temperatur lest i BIOS-menyen. Er det en helt normal temperatur på luftkjøling, sånn at man ikke får se effekten av Bequiet Pro 4-monsterkjøleren før en fyrer opp litt oppgaver til CPU å tygge på?

 

CPU Fan Speed 420 rpm  :wee:

Hvordan klarer den å lese denne hastigheten når de to Pro4-viftene er koblet til Y-koblingskabel?

Det første x16-sporet har koblet opp alle 16 banene med PCIe, de første 8 er hardkoblet mens de 8 siste er koblet til en bryter.

Om du setter inn et kort i det andre x16-sporet på hovedkortet vil 8 av linjene kobles om fra første spor til andre spor gjennom bryteren.

For å få full båndbredde - og alle 16 linjene med PCIe - må du koble skjermkortet til øverste spor, med mindre du har et veldig kraftig skjermkort vil du nok ikke tape stort på x8 ytelsesmessig.

 

Ut fra det jeg har forstått om disse nye Ryzen-modellene, så vil BIOS/Boost sørge for at dette er i sjakk uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Asus Hero VIII-kortet

Da har jeg vært i BiOS og sett at det står X8 Mode på PCIEX16_2 sporet. Hva det skyldes er jeg usikker på da det nok er mye jeg ikke kan om ting.

 

Men, det kan jo være PCIEX16-slot layout.

 

Ellers står det et slikt kort i maskinen nå. Ble anskaffet kun for å få et sånn middelsbudsjett skjermbilde, så det gir litt tid å tenke seg om hvilket skjermkort man vil ha:

 

 

Så om det er grafikkortet som låser ned til x8 mode i BIOS det vet jeg for lite om?

 

 

Jeg inbiller meg Crosshair VIII er samme som VII og VI før den; Det er ikke bare PCIe x16 slot nummer 2 som kan "stjele" PCIe baner fra x16 slot nummer 1. Også den ene M.2. slot'en stjeler baner fra 16_1 dersom man putter en NVMe SSD i den. Om man benytter S-ATA SSD i M2_1 i stedet så får man beholde alle 16 banene i 16_1 slot'en.

 

Om du vil ha 16 baner til skjermkortet må du altså flytte NVMe SSD til den andre M2 slot'en.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg inbiller meg Crosshair VIII er samme som VII og VI før den; Det er ikke bare PCIe x16 slot nummer 2 som kan "stjele" PCIe baner fra x16 slot nummer 1. Også den ene M.2. slot'en stjeler baner fra 16_1 dersom man putter en NVMe SSD i den. Om man benytter S-ATA SSD i M2_1 i stedet så får man beholde alle 16 banene i 16_1 slot'en.

 

Om du vil ha 16 baner til skjermkortet må du altså flytte NVMe SSD til den andre M2 slot'en.

man får x4 direkte fra cpu for m.2, 16 eller 8/8 for gpu og x4 til chipset. m.2 tar ingenting fra gpu

Endret av Rajak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

man får x4 direkte fra cpu for m.2, 16 eller 8/8 for gpu og x4 til chipset. m.2 tar ingenting fra gpu

 

Så vidt jeg vet er det du skriver her korrekt for alle andre hovedkort enn de som jeg spesifiserte. Altså Crosshair VI og VII vet jeg er slik (jeg har VII selv og kjører med NVMe i M2_1 slik at 16_1 kun har 8 baner), og jeg mener å ha lest at VIII også er konfigurert likt med sine yngre "søsken". Denne konfigurasjonen muliggjør altså 2x x4 NVMe rett i CPU. Men må stjele 4 av de banene fra 16_1 slik at 16_1 i teorien sitter igjen med 12 baner, men siden ingen kort støtter 12 baner, så går den ned til 8. x12 var en del av PCIe standarden før ihvertfall, de har kanskje fjernet det i en av de nyere iterasjonene...

Lenke til kommentar

Leste en analyse av noen eldre kjøleløsninger og tror egentlig at svaret ligger i dagens utforming av nyere cpu'er der kjernen ikke nødvendigvis er i sentrum av cpu basen, men kan sitte til den ene siden mens man har andre ting i den andre siden. Der mange gode kjølere før greide å avlaste i midten, må de nå også gi god kjøleløsning til sidene og da er man avhengig av at de greier det.

 

Det kan derfor være lurt å teste grundig ut med den medfølgende kjøleren og avvente med å ta et valg av en bedre kjøleløsning til noe bra dukker opp på markedet rettet mot AM4 og de nye cpu'ene.

Jeg har alt av deler på tur til meg nå, får hovedkort og PSU i posten idag, RAM og CPU til neste uke.. Har sittet å ni-lest om CPU kjølere de siste 2 dagene og tror jeg havner på samme tanke som deg. Tenker sitte på stock kjøler en stund og evnt. kjøpe AM4 feste til min slanke noctua som har sittet på min intel i 6 år hvis stock blir for varmt under normal bruk på stock kjøler. Også følger jeg med å ser om det kommer noe nye fænsi AIO's eller fine aircoolers. 

Endret av superflaks
Lenke til kommentar

Ja jeg regner alle G.Skill, Corsair, Kingston, Crucial (og sikkert andre) på minst 3200MHz som som trygge valg.

Det er lurt å sjekke kompabilitets listen (QVL) til hovedkortet.

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s342925096&o=produkt_pris_inkmoms

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En kamerat la inn bestilling på dette i går.  4 498 for hele pakka. For en snau måned siden sto valget for meg mellom 3800X og 3900X. Så ble jeg varm på tanken om 3700X etter releasen på søndag . Nå ser jeg nesten ikke vitsen i å kjøpe noe mer enn 3600X.

 

2 349,- AMD Ryzen 5 3600 

1 190,- MSI B450 Tomahawk

1 119 (-20%) 16GB 3600MHz Corsair Vengeance

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, nåja.

 

I skrivende stund kan jeg kjøpe Gigabyte X570 Gaming X eller Gigabyte X570 Aorus Xtreme. Det ene for 2 299 og det andre for svimlende 9 799. Mener du de konkurrerer mot hverandre? Selv om de begge er X570.

Trekker dette over i riktig tråd. Poenget er helst at PCIe 4.0 stiller såpass strenge krav til signal integritet, at man kan ikke gå på akkord med kvaliteten om man for eksempel skal ha PCIe 4.0 fungerende i x16 slot nummer 2. Nå ser det ut som noen B450 og X470 får støtte for PCIe 4.0 likevel. Men kun til øverste PCIe x16 slot. Selv toppmodeller som C7H..

Lenke til kommentar

En kamerat la inn bestilling på dette i går.  4 498 for hele pakka. For en snau måned siden sto valget for meg mellom 3800X og 3900X. Så ble jeg varm på tanken om 3700X etter releasen på søndag . Nå ser jeg nesten ikke vitsen i å kjøpe noe mer enn 3600X.

 

2 349,- AMD Ryzen 5 3600 

1 190,- MSI B450 Tomahawk

1 119 (-20%) 16GB 3600MHz Corsair Vengeance

 

3600X gir ca. 8-10%(snitt) bedre ytelse, etter tester jeg har sett..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...