Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Jeg var fjortis å kjøpte et x570 kort jeg, 50% for å ha støtte til CPU out of the box og 50% fordi det hadde en pris jeg kunne leve med, hadde et utseende jeg likte og jeg fant bra reviews ++++ at det faktisk var in stock hos en norsk nettbutikk.  :xmas: 

 

https://www.eteknix.com/asus-prime-x570-pro-motherboard-review/

 

 

Ekte mannfolk kjøper X570! Selv om jeg synes prisene på hovedkort begynner å bli smått absurde, og det gjelder jo ikke bare AMD men også Intel. Skal ikke mange årene tilbake hvor de mest ekstreme kortene kanskje presset prislappen opp mot 3'000 kr. Nå er selv "mainstream" variantene av Asus Crosshair, Maximus og Rampage på 3'500 kr+.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var fjortis å kjøpte et x570 kort jeg, 50% for å ha støtte til CPU out of the box og 50% fordi det hadde en pris jeg kunne leve med, hadde et utseende jeg likte og jeg fant bra reviews ++++ at det faktisk var in stock hos en norsk nettbutikk.  :xmas: 

 

https://www.eteknix.com/asus-prime-x570-pro-motherboard-review/

Koster 2519 på Komplett (Med rabatt ved kjøp av ny Ryzen CPU, men ikke på lager)

Lenke til kommentar

En kamerat la inn bestilling på dette i går.  4 498 for hele pakka. For en snau måned siden sto valget for meg mellom 3800X og 3900X. Så ble jeg varm på tanken om 3700X etter releasen på søndag . Nå ser jeg nesten ikke vitsen i å kjøpe noe mer enn 3600X.

 

2 349,- AMD Ryzen 5 3600 

1 190,- MSI B450 Tomahawk

1 119 (-20%) 16GB 3600MHz Corsair Vengeance

 

Dersom du ble varm (i disse sommerdager), så:

 

 

Han fikk 1 % bedre ytelse  :wee:

Lenke til kommentar

Ekte mannfolk kjøper X570! Selv om jeg synes prisene på hovedkort begynner å bli smått absurde, og det gjelder jo ikke bare AMD men også Intel. Skal ikke mange årene tilbake hvor de mest ekstreme kortene kanskje presset prislappen opp mot 3'000 kr. Nå er selv "mainstream" variantene av Asus Crosshair, Maximus og Rampage på 3'500 kr+.

 

Nja

https://hardforum.com/threads/amd-announces-ryzen-7-3700x-3800x-and-ryzen-9-3900x.1982082/page-2

Sjekk mottoet til Nimisys  :p  :mrgreen:

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd det jeg kan, 3900x får 07 feil på mitt HK. Har prøvd alt, forskjellige RAM combos, en stick etc. BIOS reflash via USB. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Er litt bekymret fordi 1. gen chipset blir liksom ikke direkte nevnt fra AMDs side når det kommer til Zen 2. F.eks. i 3900x eska nevnes X470/B450 settet bare...

 

Vente litt og evt. krype til korset og kjøpe nytt HK, Asus er ikke akkurat veldig flinke til å kommunisere...

Lenke til kommentar

Flere aspekter med hovedkort. For meg så liker jeg å prioritere produsenter som virker å være seriøse med UEFI Firmware / BIOS oppdateringer, og det langt inn i fremtiden. Noen produsenter er uhyre treige og gir bare ut oppdateringer i relativt kort tid etter hovedkortet er sluppet, mens andre supporteren sånn tålig greit i flere år.

 

Også er det jo dette med hva de faktisk putter på hovedkortet da. Skal ikke ha noe Realtek LAN NIC’s og den type fjas. Betaler heller litt ekstra for komponenter jeg vet det finnes solide drivere til og som igjen blir supportere i en årrekke fremover og som fungerer knallbra i alt av operativsystemer osv..

 

Husker for «noen» år siden og budsjett hovedkort med JMicron kontrollere, for noe driiiiit.

Lenke til kommentar

Da er 3900x og crosahair viii wifi sendt fra komplett. Bestilte ett 2080ti duke også(10% kode). Regner med det er ett greit nok 2080ti kort? :) På mandag blir det skruing.

 

Har hatt Duke siden lansering, solid kort det. God kjøling, lite støy, men har bytta kjøleren på min nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temperaturen er hakket bedre i dag, uten at det er noen forskjell på innetemperaturen. Ganske høy spenning til tider, og CPUen booster som om den skulle hatt ADHD. Dvs, den booster til max periodevis hele tiden, så jeg går ut ifra at det er dette som gjør det. Dette er kanskje normalt på disse CPUene.

 

Har 73 grader under load, og det er greit nok foreløpig. Vet ikke om jeg skal bry meg så mye om idle temp. Det er som dere sier, og jeg har tenkt tank selv, at når chipletsa ikke er i midten men plassert på siden, så blir ikke kjølingen like effektiv. I tillegg er de veldig små, og IHS likeså. Direct die kjøling hadde passet fint til denne CPUen.

 

Hører forøvrig ikke hørt chipsetvifta, så jeg vet ikke om den går. Skjermkortet blokkerer hele chipsetvifta, og blåser faktisk varm luft mot den. Det er litt av problemet med vannblokk på chipsetvifta. Du vil ikke få plass til slanger eller rør.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Temperaturen er hakket bedre i dag, uten at det er noen forskjell på innetemperaturen. Ganske høy spenning til tider, og CPUen booster som om den skulle hatt ADHD. Dvs, den booster til max periodevis hele tiden, så jeg går ut ifra at det er dette som gjør det. Dette er kanskje normalt på disse CPUene.

 

Har 73 grader under load, og det er greit nok foreløpig. Vet ikke om jeg skal bry meg så mye om idle temp. Det er som dere sier, og jeg har tenkt tank selv, at når chipletsa ikke er i midten men plassert på siden, så blir ikke kjølingen like effektiv. I tillegg er de veldig små, og IHS likeså. Direct die kjøling hadde passet fint til denne CPUen.

 

Hører forøvrig ikke hørt chipsetvifta, så jeg vet ikke om den går. Skjermkortet blokkerer hele chipsetvifta, og blåser faktisk varm luft mot den. Det er litt av problemet med vannblokk på chipsetvifta. Du vil ikke få plass til slanger eller rør.

Vet ikke, men jeg kan jo beskrive mitt system da jeg har første generasjon AMD.

Her har jeg satt i BIOS'en at CPU skal kjøre en vis hastighet hele tiden. f.eks 3.7GHz. Idle temp er på 36 grader nå, var lavere før.

Men det er varmere inne nå, varmt ute + nå over 2 år med vannkjøling uten og gjøre noe med det. (Noe som fortsatt ser bra ut.)

Lenke til kommentar

Noen som har et godt forslag på et mid/low-range X570 hovedkort? Altså mellom kr 2-3000. Har ikke så store krav, gir faen i WiFi og VRM vifte osv. Viktigste er at hovedkortet har nok tilkoblinger for kabinettvifter (4-5) og at det er fra et greit merke som er alright når det kommer til ting som stødig BIOS og hyppige oppdateringer. Regner med at jeg går for 3700X og 2x8GB minne. Jeg så på den ASUS Prime X570-Pro som noen linket til, så for øvrig greit ut men hadde kun tre 4-pin viftetilkoblinger.

Lenke til kommentar

Noen som har et godt forslag på et mid/low-range X570 hovedkort? Altså mellom kr 2-3000. Har ikke så store krav, gir faen i WiFi og VRM vifte osv. Viktigste er at hovedkortet har nok tilkoblinger for kabinettvifter (4-5) og at det er fra et greit merke som er alright når det kommer til ting som stødig BIOS og hyppige oppdateringer. Regner med at jeg går for 3700X og 2x8GB minne. Jeg så på den ASUS Prime X570-Pro som noen linket til, så for øvrig greit ut men hadde kun tre 4-pin viftetilkoblinger.

kjøp Y-splitter. Funker greit, og da slipper du så mange vifteprofiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...