Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderte å bygge ny ryzen maskin (har ryzen 7 1700x i dag), men eneste jeg egentlig savner er litt høyere singlecore ytelse for noen dårlig optimaliserte spill. Og da ble prisen ganske høy for hel ny PC (uten skjermkort da jeg har 1080ti), prisene på x570 hovedkort er ganske stive.

 

Så tror jammen jeg skal ta den kjipe og budsjettvennlige løsningen og kjøpe en ryzen 5 3600x til 2500,- og kun bytte CPU, vil gi ett ok løft i en del spill og jeg spiller ikke nok cinebench til at jeg kommer til å savne to kjerner fra 1700x :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderte å bygge ny ryzen maskin (har ryzen 7 1700x i dag),

 

Så tror jammen jeg skal ta den kjipe og budsjettvennlige løsningen og kjøpe en ryzen 5 3600x til 2500,- og kun bytte CPU, vil gi ett ok løft i en del spill og jeg spiller ikke nok cinebench til at jeg kommer til å savne to kjerner fra 1700x :p

:rofl:  seriøst? snakk om å være AMD supporter.

Vel bra for AMD men ikke bra for lommeboken, totalsett gir vel den samme oppgradering å gå fra GTX 1080 TI til 2070 super.

Bare man blir noen tusen kr fattigere. Men for all del sikkert noen som vil betale mye for strålesporing.

Lenke til kommentar

Tester viser at gevinsten øker jevnt opp til 3800 og derifra begynner den å stagnere før den synker igjen. Så nei, IF tjener fremdeles mye på RAM.

 

Går du over 3600 MHz så må du jo drive å tulle med MC:IF ratio;

 

Whilst this doesn’t bottleneck the bandwidth of the memory to the cores as the new microarchitecture has now doubled the bus width of the Infinity Fabric to 512 bits, it does add a notable amount of cycles to the overall memory latency, meaning for the very vast majority of workloads, you’re better off staying at or under DDR4-3600 with a 1:1 MC:IF ratio. It’s to be noted that it’s still possible to maintain this 1:1 ratio by manually adjusting it at higher MC speeds, however stability of the system is no longer guaranteed as you’re effectively overclocking the Infinity Fabric as well in such a scenario.

 

 

 

Så virker som sweetspot for de fleste vil ligge på 3600MHz med så stramme timings som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne guiden er vel for Ryzen 1000 og 2000-serie og ikke for 3000-serien? Var ikke mye poenget at Infinity Fabric på 3000-serien ike lenger er direkte koblet med minnefrekvensen og at du derfor ikke lenger vil se i nærheten av samme gevinst med å pushe RAM?

Mye å hente på kjapp ram med 3000-serien og ja. Techpowerup testa skalering og var mye å hente der.
Lenke til kommentar

Mye å hente på kjapp ram med 3000-serien og ja. Techpowerup testa skalering og var mye å hente der.

 

Tja. Infinity Fabric på 1800 Mhz og DDR4 3600 CL16 brikker (som AMD sa) er en fin sweetspot. Lavere timings som CL14 vil nok gi litt mere ytelse, men ikke mye. Spennende å se hva Nizzen får til her.

Lenke til kommentar

 

Interessant video, men det er vel nå PCI-Express 4.0 mellom CPU og brikkesettet så PCI-Express 4.0 vil jo alltid være i bruk avhengig av hva som kjøres igjennom brikkesettet? Hadde jo vært morsomt å sett hva som skjedde om du puttet en AMD Ryzen 2000-serie CPU i hovedkortet som da ikke støtter PCI-Express 4.0 mellom CPU og brikkesettet normaliserte seg og ble mer på nivå med X470 da.

 

Nå synes jeg ikke at opp mot 10W om du peiser på med PCI-Express 4.0 SSD, er idiot å kobler til skjermkortet så det går via brikkesettet osv høres så fryktelig ille ut? Virker som de har overdimensjonert kjølingen noe voldsomt her. Men de fleste lar deg vel forhåpentligvis deaktivere brikkesettvifta i BIOS? De fleste har vel ikke den aktiv før du når temmelig høye temperaturer uansett så i de fleste tilfeller så vil den vel mest sannsynlig aldri gå?

Lenke til kommentar

Sånn som jeg forstår det er det bare NVMe SSDer som for øyeblikket vil klare å dra nytte av PCIe 4.0. Vil ikke den vanlige konsumer Ola Dunk da kunne kjøpe seg et X470 hovedkort med Ryzen 3000, og være like fornøyd? For øyeblikket selvfølgelig, helt til ssdene som drar nytte av det større grensesnittet får en overkommelig pris.

 

Tenker dette må være en bra løsning for å både spare noen riksdaler, samt at man slipper den grelle viften.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg forstår det er det bare NVMe SSDer som for øyeblikket vil klare å dra nytte av PCIe 4.0. Vil ikke den vanlige konsumer Ola Dunk da kunne kjøpe seg et X470 hovedkort med Ryzen 3000, og være like fornøyd? For øyeblikket selvfølgelig, helt til ssdene som drar nytte av det større grensesnittet får en overkommelig pris.

 

Tenker dette må være en bra løsning for å både spare noen riksdaler, samt at man slipper den grelle viften.

I flere av testene så skiller det 1-3% mellom x470 og x570 så hvis du ikke trenger pcie 4.0 så er det faktisk smart å spare noen kroner ved å bruke b450 eller x470 hovedkort. Endret av mer-hw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...