Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har ikkje sendt ut ein einaste 3800X til review? Usikker på korleis eg skal tolke det.

 

Eg var veldig gira på 12 kjerner, men eg har ca. null bruk for max fleirtrådytelse, så akkurat no framstår 3700X som eit veldig godt kjøpt. Kunne tenkt meg å sjå korleis 3800X er til samanlikning!

Virker som de sendte alle anmeldelerne en pakke bestående av 3700X og 3900X for enkelthets skyld. Selv gikk jeg for en 3800X pga denne videoen. https://youtu.be/wt51aNdkQXM

Lenke til kommentar

De fleste bedrifter handler ikke inn maskinvare og bygger selv. Så at man får brukt de på et hovedkort til 1000 kr har ingenting å si.

 

Ska mi sjå, hvis vi heller sier:

 

Vel, når AMD støtter ECC RAM på AM4, og nå kan kjøre med 12 (og snart 16) kjerner på et 500 kroners HK, og slik likevel knuser Intels dobbelt så dyre CPU'er... Altså, hva er egentlig en "mainstream" platform lenger? ;)

 

Sånn, rettet det til hva Dell betaler for hovedkortet når de bygger maskiner til "de flest bedrifter". Bedre nå? ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ska mi sjå, hvis vi heller sier:

 

Vel, når AMD støtter ECC RAM på AM4, og nå kan kjøre med 12 (og snart 16) kjerner på et 500 kroners HK, og slik likevel knuser Intels dobbelt så dyre CPU'er... Altså, hva er egentlig en "mainstream" platform lenger? ;)

 

Sånn, rettet det til hva Dell betaler for hovedkortet når de bygger maskiner til "de flest bedrifter". Bedre nå? ;)

Du finner jo ikke hovedkort til 1000 kr om du ikke mener et gammelt hovedkort fra forrige generasjon, av den billigere sorten.

Hvilke nye hovedkort til 1000-2000 kr kan kjøre en 3900x?

Da skal den brukes profesjonelt med tung last, dagen lang. Er ganske sikker på at VRM på de billigere kortene er i det knappeste laget.

Lenke til kommentar

Wendell hos Level1Tech nevner at det er svært viktig å påføre kjølepastaen riktig med tanke på at det er to chiplets. Han nevner også at han har fått 3900X opp på 4.75Ghz, men den ble litt ustabil da.

 

Jeg tror han har rett når det kommer til det med kjølepastaen, da jeg har sett tester med svært høye idletemperaturer på over 40 grader.

 

Lenke til kommentar

Du finner jo ikke hovedkort til 1000 kr om du ikke mener et gammelt hovedkort fra forrige generasjon, av den billigere sorten.

Hvilke nye hovedkort til 1000-2000 kr kan kjøre en 3900x?

Da skal den brukes profesjonelt med tung last, dagen lang. Er ganske sikker på at VRM på de billigere kortene er i det knappeste laget.

Alle kort som støtter 3900x via BIOS og ECC kan brukes. Dette er fordi den bruker mindre/like mye strøm som de forrige generasjonene som var laget på 14/12nm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okey, slik/det som jeg har sett på nettet i dag så blir 3950X ca. helt lik ang. gaming vs. 9900K, resten har ikke Intel ingenting å stiller opp. Null nix nada..

 

Og, vi som ikke spiller noe særlig og driver helst med multitasking/produktive arbeidsoppgaver osv. så er det game over for Intel akkurat nå...

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser vel ut som om tech-pressen synes Zen 2 er en klar vinner på alt utenom gaming, der det er litt mer variasjon.

 

Eneste negativt jeg finner er at vi ikke får overklokke spesielt selv, da CPUen allerede er pushet til max med PBO. Ikke at det er negativt i det hele tatt da, er nok en win for 99.2% av brukerbasen egentlig.

 

Edit: Wendel i Level1Tech går faktisk ut og sier at AMD generelt sett vinner på gaming og, men da (spesifikt?) i 4K ser det ut som.

Endret av iNorway
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Okey, slik/det som jeg har sett på nettet i dag så blir 3950X ca. helt lik ang. gaming vs. 9900K, resten har ikke Intel ingenting å stiller opp. Null nix nada..

 

Og, vi som ikke spiller noe særlig og driver helst med multitasking/produktive arbeidsoppgaver osv. så er det game over for Intel akkurat nå...

Hvilke programmer bruker du?

Lenke til kommentar

Du finner jo ikke hovedkort til 1000 kr om du ikke mener et gammelt hovedkort fra forrige generasjon, av den billigere sorten.

Hvilke nye hovedkort til 1000-2000 kr kan kjøre en 3900x?

Da skal den brukes profesjonelt med tung last, dagen lang. Er ganske sikker på at VRM på de billigere kortene er i det knappeste laget.

 

At X570 kom til å bli relativt dyre kort har jo blitt tatt opp i tråden flere ganger før, og må vel nå kunne sies å ha blitt bekreftet. Billigste X570 jeg finner på prisjakt er ~2000 Kr. Så når jeg snakket om rundt tusenlappen må det vel nesten ha vært åpenbart at jeg snakket om det som nå er forrige generasjon? 

 

Tusen kroners hovedkortet jeg spesifikt hadde i tankene når jeg skrev posten som fikk oss inn på dette sporet er MSI's B450M Bazooka Plus. Ved behov for mer I/O, så må vi riktignok som regel opp til X470 kort, og de kan naturlig nok bli litt dyrere. Men også der har man relativt rimelige alternativer som f.eks. MSI's X470 Gaming Plus. Til rundt 1400 lappen synes jeg ikke det er noen forferdelig stor kostnad. Begge disse er uansett eksempler på hovedkort som vil kunne gi mer enn nok strøm selv til 3950X... "Dagen lang"...

Lenke til kommentar

Hvilke programmer bruker du?

 

Tja, nettgaming på 3-4-5 pokerbord/Word/exel/adobe/citrix/Google maps/FB/online service til flere oppgaver/Finske sider/HW seff :) osv.. +++ 

 

En del av mine andre aktiviter får ikke dere vite noe mer om..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, har ventet på den nye generasjonen av Intel Xeon E og tenkte å oppgradere serveren fra 4-kjerne til 8-kjerner, kanskje man skal vurdere en Ryzen 9 3900X eller 3950X istedenfor? Ser jo unektelig veldig bra ut dette. Til samme pris så får jeg jo 12-kjerner, eventuelt 16-kjerner om man legger inn litt ekstra.

Lenke til kommentar

Edit: Wendel i Level1Tech går faktisk ut og sier at AMD generelt sett vinner på gaming og, men da (spesifikt?) i 4K ser det ut som.

Ut ifra tester så er det lite som skiller i 1440p også. Det er litt som skiller, men jeg tror det er mer målbart enn merkbart.

 

Folk som spiller i 1080p med 2080Ti, som mange av anmeldelsene er basert på, spiller med RTX=on. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At X570 kom til å bli relativt dyre kort har jo blitt tatt opp i tråden flere ganger før, og må vel nå kunne sies å ha blitt bekreftet. Billigste X570 jeg finner på prisjakt er ~2000 Kr. Så når jeg snakket om rundt tusenlappen må det vel nesten ha vært åpenbart at jeg snakket om det som nå er forrige generasjon?

 

Tusen kroners hovedkortet jeg spesifikt hadde i tankene når jeg skrev posten som fikk oss inn på dette sporet er MSI's B450M Bazooka Plus. Ved behov for mer I/O, så må vi riktignok som regel opp til X470 kort, og de kan naturlig nok bli litt dyrere. Men også der har man relativt rimelige alternativer som f.eks. MSI's X470 Gaming Plus. Til rundt 1400 lappen synes jeg ikke det er noen forferdelig stor kostnad. Begge disse er uansett eksempler på hovedkort som vil kunne gi mer enn nok strøm selv til 3950X... "Dagen lang"...

Skal du anbefale noe gammelt så må det støtte å oppdatere BIOS uten CPU. Bazooka gjør det.

Eller mener du man skal kjøpe en egen CPU for å oppdatere BIOS?

Lenke til kommentar

Tja, nettgaming på 3-4-5 pokerbord/Word/exel/adobe/citrix/Google maps/FB/online service til flere oppgaver/Finske sider/HW seff :) osv.. +++ 

 

En del av mine andre aktiviter får ikke dere vite noe mer om..

Er nok fordi oppgavene ikkje bruker mange kjerner

 

Da gikk argumentet ditt bort, med at du trengte flere kjerner over høyere singlecore ytelse/ lavere latency...

Lenke til kommentar

Skal du anbefale noe gammelt så må det støtte å oppdatere BIOS uten CPU. Bazooka gjør det.

Eller mener du man skal kjøpe en egen CPU for å oppdatere BIOS?

 

Hva faen? Hvor ble det av målstengene nå da? Åh der! Nå ser jeg dem igjen ja, du bare flyttet på dem igjen. :p

 

Forøvrig støtter alle MSI's hovedkort i 400 serien BIOS flashback uten at noen CPU trenger være montert i sokkelen. ;)

 

Edit: Når jeg tenker meg om lurer jeg på om jeg ikke har hørt om en modell som ikke gjøre det. MSI's representant på en messe hevdet at alle deres 400 serie hovedkort skal komme med flashback støtte, men det er ikke 100% sikkert at det var sant. Men de fleste skal det altså ihvertfall.

 

AMD har forøvrig sørget for klistrelapper med "Ryzen 3000 ready" som produsenter kan benytte til å klistre på boksene til hovedkort fra eldre generasjon som de selv oppdaterer BIOS på til å støtte Ryzen 3000.

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...