Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at dette lukter mer og mer av Intel-oppsett. 

De latterlige prisene på X570, kombinert med skuffelsen av Ryzen 3000-serien gjør hele oppsettet veldig lite attraktivt.

 

so long and thanks for all the fish :)

 

 

Etter å ha sovet litt på det så tror jeg AMD ikke er så halvgærnt likevel.

 

Bestiller dette oppsettet og et 2070 Super og satser på at det blir bra :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Etter å ha sovet litt på det så tror jeg AMD ikke er så halvgærnt likevel.

 

Bestiller dette oppsettet og et 2070 Super og satser på at det blir bra :)

 

 

 

1132197.jpg

 

AMD Ryzen 9 3900X Prosessor

Socket-AM4, 12-Core, 24-Thread, 3.8/4.60GHz, 105W, 7nm, inkl. kjøler

Varenr: 1132197

 

 

 

1132530.jpg

 

ASUS ROG Strix X570-E Gaming, S-AM4

Hovedkort, ATX, X570, DDR4, 2xPCIe 4.0 x16, SLI/CFX, 2x M.2, USB 3.2

Varenr: 1132530

 

 

 

 

1133601.jpg

 

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200Mhz 32GB

2x16GB DDR4 3200Mhz, CL16, XMP 2.0

Varenr: 1133601

 

Ikke kjøp den rammen. Kjøp heller G. Skill ripsjaws 3200cl14 til 1400, den klokker høyere og vil gi deg flere prosent bedre ytelse.
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke overklokke, og satser på at jeg ikke merker så stor forskjell i praktisk ytelse :)

 

Så du skal ikke skru på XMP heller? Leste litt fort og så at du skal ha 32gb, du får 2x16 3200cl14 for 2700. I praksis gir det å gå fra 3200cl16 som i liten grad kan tweakes til 3200cl14 som lett kan settes til f.eks 3466cl14 10-20% bedre ytelse i spill der GPU ikke er flaskehals. Spiller du i 4k har det lite å si, spiller du fullHD ville jeg virkelig lagt i 800 ekstra men opp til deg, bare et velment råd. https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er visst et svar på hvorfor reviewers ikke når advertised Ghz på CPUene sine.

Tatt fra https://www.xanxogaming.com/reviews/amd-ryzen-9-3900x-review-english-dethroning-the-intel-core-i9-9900k/#Product_launch_problems_AGESA_Code_and_WHEA_PCI_Express_errors_on_NVIDIA_GeForce_cards

 

During the first three hours of testing of the AMD Ryzen 9 3900X processor, using the X570 AORUS XTREME board, I noticed the problem when PCMark 8 did not pass the first test after 40 minutes (this is a total of ten tests). I noticed WHEA error (Windows Hardware Error Architecture) in HWInfo64 (se this software for PC telemetry, highly suggested).

From there I also decided to pay more attention to HWInfo64 and also checked that the BOOST frequencies of the processor had problems, since it didn’t get to “boost” all its cores to the maximum that it should, which is 4.6 GHz. It reached 4.5 GHz to 4.575 GHz in a pair of cores and the rest of cores to 4.3-4.4 GHz… We used manufacturers chipset driver, we have used press chipsets, as more current chipset driver version, same results.

It seemed strange to me, so I first decided to write to my contact with GIGABYTE USA (Matthew Hurwitz, I thank him for all the time he has put in to find a solution) and showed him the WHEA (PCI Express) errors, as well as the rare behavior of the 3900X boost frequencies.

Midnight (Wednesday) GBT HQ gives us news and according to their tests, the new AGESA code, including NPRP BIOS (BIOS for press) replicated our results in single-core frequencies, BUT, the original BIOS (AGESA 1002, without code introduced NPRP) turbo boost was working well.

With this information, I decided to flash BIOS, the first BIOS released for the X570 AORUS MASTER board and surprise, the boost frequencies were working as they should, even beyond the processor at 4.65 GHz. The WHEA error problem in the PCI Express was still going on, so I kept pressing and trying if the problem was maybe the chipset driver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er visst et svar på hvorfor reviewers ikke når advertised Ghz på CPUene sine.

Tatt fra https://www.xanxogaming.com/reviews/amd-ryzen-9-3900x-review-english-dethroning-the-intel-core-i9-9900k/#Product_launch_problems_AGESA_Code_and_WHEA_PCI_Express_errors_on_NVIDIA_GeForce_cards

 

During the first three hours of testing of the AMD Ryzen 9 3900X processor, using the X570 AORUS XTREME board, I noticed the problem when PCMark 8 did not pass the first test after 40 minutes (this is a total of ten tests). I noticed WHEA error (Windows Hardware Error Architecture) in HWInfo64 (se this software for PC telemetry, highly suggested).

From there I also decided to pay more attention to HWInfo64 and also checked that the BOOST frequencies of the processor had problems, since it didn’t get to “boost” all its cores to the maximum that it should, which is 4.6 GHz. It reached 4.5 GHz to 4.575 GHz in a pair of cores and the rest of cores to 4.3-4.4 GHz… We used manufacturers chipset driver, we have used press chipsets, as more current chipset driver version, same results.

It seemed strange to me, so I first decided to write to my contact with GIGABYTE USA (Matthew Hurwitz, I thank him for all the time he has put in to find a solution) and showed him the WHEA (PCI Express) errors, as well as the rare behavior of the 3900X boost frequencies.

Midnight (Wednesday) GBT HQ gives us news and according to their tests, the new AGESA code, including NPRP BIOS (BIOS for press) replicated our results in single-core frequencies, BUT, the original BIOS (AGESA 1002, without code introduced NPRP) turbo boost was working well.

With this information, I decided to flash BIOS, the first BIOS released for the X570 AORUS MASTER board and surprise, the boost frequencies were working as they should, even beyond the processor at 4.65 GHz. The WHEA error problem in the PCI Express was still going on, so I kept pressing and trying if the problem was maybe the chipset driver.

Amd + gigabyte+ bios. Må jo bli noe krøll :p

 

Håper det ikkje blir Ryzen 1 bioshællvete omigjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er visst et svar på hvorfor reviewers ikke når advertised Ghz på CPUene sine.

Tatt fra https://www.xanxogaming.com/reviews/amd-ryzen-9-3900x-review-english-dethroning-the-intel-core-i9-9900k/#Product_launch_problems_AGESA_Code_and_WHEA_PCI_Express_errors_on_NVIDIA_GeForce_cards

 

During the first three hours of testing of the AMD Ryzen 9 3900X processor, using the X570 AORUS XTREME board, I noticed the problem when PCMark 8 did not pass the first test after 40 minutes (this is a total of ten tests). I noticed WHEA error (Windows Hardware Error Architecture) in HWInfo64 (se this software for PC telemetry, highly suggested).

From there I also decided to pay more attention to HWInfo64 and also checked that the BOOST frequencies of the processor had problems, since it didn’t get to “boost” all its cores to the maximum that it should, which is 4.6 GHz. It reached 4.5 GHz to 4.575 GHz in a pair of cores and the rest of cores to 4.3-4.4 GHz… We used manufacturers chipset driver, we have used press chipsets, as more current chipset driver version, same results.

It seemed strange to me, so I first decided to write to my contact with GIGABYTE USA (Matthew Hurwitz, I thank him for all the time he has put in to find a solution) and showed him the WHEA (PCI Express) errors, as well as the rare behavior of the 3900X boost frequencies.

Midnight (Wednesday) GBT HQ gives us news and according to their tests, the new AGESA code, including NPRP BIOS (BIOS for press) replicated our results in single-core frequencies, BUT, the original BIOS (AGESA 1002, without code introduced NPRP) turbo boost was working well.

With this information, I decided to flash BIOS, the first BIOS released for the X570 AORUS MASTER board and surprise, the boost frequencies were working as they should, even beyond the processor at 4.65 GHz. The WHEA error problem in the PCI Express was still going on, so I kept pressing and trying if the problem was maybe the chipset driver.

 

Interessant. AMD har det med å rote det til for seg ved lanseringer av CPU og GPU. Antar vi får noe bedre ytelse på 3000-serien når BIOSer som fungerer som de skal kommer ut. I flere spill trøbler også AMD med virituelle kjerner. Testen på gamersnexus av 3600 viste at man ofte ved å deaktivere SMT fikk flere prosent bedre ytelse. Intel trøbla jo også med dette i starten hvor 9700K ofte gav bedre spillytelse enn 9900K, noe som ikke burde være mulig, men det har blitt bedre etter hvert med chipsetdrivere, BIOSer, patcher til spill etc og er fiksa i de fleste spill nå, AMD vil trolig få bedre spillytelse i flere spill når dette blir fiksa. https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3489-amd-ryzen-5-3600-cpu-review-benchmarks-vs-intel

 

Warhammer 6C\12T: 158,9 fps. 6C\6T: 166,4 fps.

F1 6C\12T: 267,2 fps. 6C\6T: 272,7 fps.

AC:O fungerer det som det skal og fps går fra 107 til 114,5 når man skrur på SMT.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser nok ut som AGESA- og chipset-krøll ja... Bra at noen faktisk fant det da, for da må mange benchmarks gjøres om igjen rett og slett.

 

 

Edit: Litt morsomt om man ender opp med høyere ytelse med Zen2 på X370 og X470 pga Bios/chipset enn på siste X570  :rofl: Men det ordnes nok om en liten uke.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Så du skal ikke skru på XMP heller? Leste litt fort og så at du skal ha 32gb, du får 2x16 3200cl14 for 2700. I praksis gir det å gå fra 3200cl16 som i liten grad kan tweakes til 3200cl14 som lett kan settes til f.eks 3466cl14 10-20% bedre ytelse i spill der GPU ikke er flaskehals. Spiller du i 4k har det lite å si, spiller du fullHD ville jeg virkelig lagt i 800 ekstra men opp til deg, bare et velment råd. https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html

 

Jeg skal ikke tweake på en dritt :)

 

Jeg er en gammel mann og skal ha det helt stock og benytte oppsettet til 3D-modellering og kanskje et spill i ny og ne for gamle dagers skyld 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke tweake på en dritt :)

 

Jeg er en gammel mann og skal ha det helt stock og benytte oppsettet til 3D-modellering og kanskje et spill i ny og ne for gamle dagers skyld 

 

Hvis du ikke tenker å skru på XMP engang og kjøre på 2133 ville jeg heller kjøpt: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3483888 de vil gi nøyaktig samme ytelse som brikkene du skal ha til 1900 ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og unnskyld meg for å bemerke det, men denne "gaming"-notasjonen som har etablert seg de siste 5-10 årene er litt fremmed for meg.

Sist jeg bygget PC i 2007 var det litt mer nøkternt design på hardware, men nå skal ha ha futuristisk design med farger og vinduer i øst og vest.

 

Resultatet er at det føles som om man kunne erstattet ordet "gaming" med "fjortis" på alle produkter.

 

Eller er jeg bare en kjip voksen som ikke skjønner noen ting nå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og unnskyld meg for å bemerke det, men denne "gaming"-notasjonen som har etablert seg de siste 5-10 årene er litt fremmed for meg.

Sist jeg bygget PC i 2007 var det litt mer nøkternt design på hardware, men nå skal ha ha futuristisk design med farger og vinduer i øst og vest.

 

Resultatet er at det føles som om man kunne erstattet ordet "gaming" med "fjortis" på alle produkter.

 

Eller er jeg bare en kjip voksen som ikke skjønner noen ting nå?

 

Jeg er en godt voksen småbarnsfar og unngår å kjøpe alt med bling-faktor og fancy lys etc. Foretrekker stilrent og nøytralt. Finnes heldigvis mye nøytralt å velge i og, rambrikker med regnbuefarger og pulserende lys på kabinetter er heldigvis opsjon og ikke standard ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er en godt voksen småbarnsfar og unngår å kjøpe alt med bling-faktor og fancy lys etc. Foretrekker stilrent og nøytralt. Finnes heldigvis mye nøytralt å velge i og, rambrikker med regnbuefarger og pulserende lys på kabinetter er heldigvis opsjon og ikke standard ;)

 

Hør Hør!

 

Men jeg synes ikke det er "så" mye stilfullt å velge mellom. Det burde bli en ny nisje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og unnskyld meg for å bemerke det, men denne "gaming"-notasjonen som har etablert seg de siste 5-10 årene er litt fremmed for meg.

Sist jeg bygget PC i 2007 var det litt mer nøkternt design på hardware, men nå skal ha ha futuristisk design med farger og vinduer i øst og vest.

 

Resultatet er at det føles som om man kunne erstattet ordet "gaming" med "fjortis" på alle produkter.

 

Eller er jeg bare en kjip voksen som ikke skjønner noen ting nå?

Jeg er i samme båt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha en PC som ser ut som ett 90 talls diskotek :huh: At de enda har begynt å ødelegge premium monitorene også med masse farger og racing design gjør at jeg styrer langt unna de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...