Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt spent på imorgen, for resultat og analyser tyder på veldig gode resultat overall fra denne lanseringen. Håper på et fint lite hopp i pris.

 

Nå kl 18 så går Micron Technology-aksjen 4,7x bedre enn hva AMD gjør. Så sats nå på riktig aksje og ikke bli helfrelst bare fordi du ser rosa skyer på AMD-produktene du er så glad i  :wee:

Og dette er kun to aksjer av en del tusen aksjer å velge i på børsene.

Lenke til kommentar

Hovedkortet og CPUen min er sendt. Normalt skal den være her imorgen, men med tanke på ferieavviklinger er det ikke sikkert den kommer før på onsdag.

 

CPU og hovedkort ble sendt fra to forskjellige selskaper med to forskjellige befraktningsselskaper. Jeg tror av erfaringa at Komplett med Postnord kommer fram før det andre. Vi får se.

 

 

Noen andre som bestillte før kl 15.00 @ komplett.no?
 
De tinga jeg skulle ha var lagt ut litt før kl 15 etter det jeg så. Men var fornøyd med bestillingstidspunktet:
 
Bestilt 07/07/2019 15:00
:wee:
 
3700x
Bestilt 07/07/2019 15:31
Ordre sendt 08/07/2019
 
 

Hørte rykter om at X570 korta ble dyrere enn tidligere, men må si jeg blir litt sjokkert over prislappen på noen av dem altså :O
 
 
Kanskje det bare er meg? :hmm:Syns Maximus XI Gene var på grensa da jeg kjøpte det...
 
Tror skallen din behøver en reboot. Du er sikkert bare for gammal blitt. Selv jeg synes at en del dagligvarer er blitt veldig dyre med årene, men så er jeg også blitt noe eldre jeg også  :wee:
Er ikke dette bare en naturlig utvikling da?
Når folk er villig til å betale for gildet så kan de fyre opp prisene:

 

nVidia-skjermkort

mobiltelefoner
(bare for å nevne et par naturlige steder å pirke litt)
 
Nå blir jo utstyrsnivået litt bedre år for år også på de to dingsene da..
Endret av G
Lenke til kommentar

Nå kl 18 så går Micron Technology-aksjen 4,7x bedre enn hva AMD gjør. Så sats nå på riktig aksje og ikke bli helfrelst bare fordi du ser rosa skyer på AMD-produktene du er så glad i  :wee:

Og dette er kun to aksjer av en del tusen aksjer å velge i på børsene.

 

Tenkte det kom til å bli et lite hopp i dag, men selve "hoved-hoppet" kommer nok ikke før i september med Rome. Alle som trodde at desktop/gaming produktene til AMD kom til å dra aksjeprisen opp har ikke tenkt langt nok desverre. Det er i det profesjonelle det blir skapt overskrifter. 

 

$MU var nesten dømt til å få en liten økning etter nedgangen fra 1. Juli. 

 

Handler da ikke aksjer pga produkter jeg er glad i  :rofl: Om leaks hadde hintet mot garbage ytelse relativt til Intel ville jeg nok heller shortet, om jeg var modig.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

X470 hovedkort må ha en oppdatert BIOS som støtter Zen 3000 serien. Og noen produsenter kommer til å levere B450 og X470 hovedkort med BIOS som er oppdatert til å støtte dette. Men det er altså ingen automatikk eller selvfølge i dette.

Noe sier meg at de heller ønsker å tjene penger på nye produkter enn gamle. Så reformerte 3XX og 4XX blir vel neppe å havne i butikkhyller. Eller?

 

Noen av disse kan også flashes til ny oppdatert BIOS uten CPU i sokkelen, så det har ikke noe å si om de leveres med oppdatert BIOS eller ei, så lenge du har en USB minnepinne du kan få lagt den oppdaterte BIOS'en på...

 

Hva skal jeg se etter for å finne et slikt kort da? En av knappene som til venstre på dette kortet fra Asus?

Lenke til kommentar

Hei, er det slik at man må ha x570 kort for å få pcie 4 for maks hastighet på m2 diskene?

 

På pci-e 4.0 m.2 ssdene ja. Men ingen pci-e 4.0 ssder er raskere enn de beste 3.0 m.2 ssdene. Som f.eks Adata sx8200pro. Altså på det som har noe å si for ytelsen: 4k random read/write @ QD 1-4. Høy sekvensiell ytelse har ca ingen ting å si, med mindre du flytter STORE filer fra èn pci-e 4.0 m.2 ssd til en av samme kaliber :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, er det slik at man må ha x570 kort for å få pcie 4 for maks hastighet på m2 diskene?

For PCIe 4 M.2 SSDer så behøver du et X570 hovedkort ja.

 

Ikkje i følge han her, som er litt mere kjent :p

 

Ut ifra clockspeed grafen under gaming som han viser (rundt 4.1Ghz) så går jeg fra at han testet med review chipset+BIOS? Altså pre-fix.

 

Merkelig hvis 3600 skulle være bedre til gaming enn 3900X. :hmm:

Endret av Tobeass
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For PCIe 4 M.2 SSDer så behøver du et X570 hovedkort ja.

 

Ut ifra clockspeed grafen under gaming som han viser (rundt 4.1Ghz) så går jeg fra at han testet med review chipset+BIOS? Altså pre-fix.

 

Merkelig hvis 3600 skulle være bedre til gaming enn 3900X. :hmm:

 

Ja han skriver på twitter at de skal gjøre nytt/om review pga de fikk så lave clockspeeds. 

Linus TechTip,  Level1, Computerbase og Techpowerup fikk "riktige" clocks på sine CPUer og er de eneste som har "riktige" reviews hittil.

 

Der8auer fks skrev på sin YouTube blog side(Visste ikke det var en greie) at han er i kontakt med AMD for å gjøre reviewet sitt på nytt da hans resultater ikke er riktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Asus skriver på sine sider at ECC støtte på RAM avhenger av CPU, mens AMD skriver at ECC støtte avhenger hovedkortet. Så hvordan i allverden vet jeg med sikkerhet hvilke av hovedkortene som eventuelt kan kombineres med Ryzen 9 3950X når denne kommer og pensjonere min Intel Xeon E3-1275v1 og 32GB DDR3 ECC RAM som står i serveren?

 

Og ettersom AMD Ryzen er så knyttet til minnefrekvenser og latency, i hvor stor grad vil ECC eventuelt påvirke dette i noen negativ grad?

Lenke til kommentar

Ja han skriver på twitter at de skal gjøre nytt/om review pga de fikk så lave clockspeeds. 

Linus TechTip,  Level1, Computerbase og Techpowerup fikk "riktige" clocks på sine CPUer og er de eneste som har "riktige" reviews hittil.

 

Der8auer fks skrev på sin YouTube blog side(Visste ikke det var en greie) at han er i kontakt med AMD for å gjøre reviewet sitt på nytt da hans resultater ikke er riktige.

 

Og ved hvilken bios-revisjon blir det riktig?

Hva er det som gjør at de ikke kan få ut en ordentlig bios den dagen ting slipper til forhåndstesterne? Lisa Su har jo stått på scene mer enn en gang og pratet om CPU'ene. Så de kan vel neppe skylde på tidsklemma?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja han skriver på twitter at de skal gjøre nytt/om review pga de fikk så lave clockspeeds. 

Linus TechTip,  Level1, Computerbase og Techpowerup fikk "riktige" clocks på sine CPUer og er de eneste som har "riktige" reviews hittil.

 

Der8auer fks skrev på sin YouTube blog side(Visste ikke det var en greie) at han er i kontakt med AMD for å gjøre reviewet sitt på nytt da hans resultater ikke er riktige.

 

Her er fra Computerbase, så da må vel dette være fasiten:

@Tobeass

 

post-42975-0-34085500-1562609142.png

post-42975-0-34085500-1562609142_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nja, får vente på noen nyheter/oppdateringer fra de større og bedre kjente kildene. Sett veldig varierende resultater i spill som Shadow of the Tomb Raider og GTA V.

Computerbase er bare Europas beste kilde :p

 

Ryzen 3k er tilnærmet likt med 9900k i Battlefield V. Bra jobba, bare ett år etter Intel :p

 

Neida, Ryzen 3k er helt konge, men ønsket med 5 ghz for å kunne forsvare å bytte ut gamer nr2 i huset med en Ryzen. Liten vits å bytte ut med noe som ikkje slår 9900k.

 

12core skal jeg kose meg med i sommer, og minnehastigheten skal jeg presse så langt det er mulig på luft. Satser på 4600mhz+ :D

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leser ikke tysk så jeg klarer ikke å fastslå testmetodikken deres eller finne ut av om de kjører fix'en eller ikke. :)

Og jeg stoler ikke blankt på grafer heller. Er for tidlig å fastslå hva denne buggen går ut på og om/hvor mye det er å hente av ytelse er poenget mitt.

 

Har du skaffet deg Zen2 og har planer om å teste forresten? Eller venter du på 3950X?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...