Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du skal ikke skru på XMP heller? Leste litt fort og så at du skal ha 32gb, du får 2x16 3200cl14 for 2700. I praksis gir det å gå fra 3200cl16 som i liten grad kan tweakes til 3200cl14 som lett kan settes til f.eks 3466cl14 10-20% bedre ytelse i spill der GPU ikke er flaskehals. Spiller du i 4k har det lite å si, spiller du fullHD ville jeg virkelig lagt i 800 ekstra men opp til deg, bare et velment råd. https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html

Hva slags skjermkort må man bruke i 1080p for å tjene 10-20% fps? Og hvilke spill?

Lenke til kommentar

Hva slags skjermkort må man bruke i 1080p for å tjene 10-20% fps? Og hvilke spill?

 

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html Her testa med 1080ti i 720 for å fjerne GPU-bottleneck fullstendig. Bruk 3200cl16 vs 3466cl14 som referanse. I 1080 vil nok forskjellene kunne være noe mindre avhengig av hvilket spill. 2070 super er ganske nærme 1080ti i ytelse.

Lenke til kommentar

Bare et halvretorisk spørsmål til dere som har funnet frem høygaflene. Er det noen som har testet Ryzen 3800X ennå? Det er nemlig den som blir markedsført som gamingprosessoren i Zen 2-serien!

 

Den er litt bedre binnet enn 3700X, så regn med 100 Mhz mer. Ergo den slår fortsatt ikke Intel på gaming.

 

3950X som kommer i September er best binnet og har nok tråder slik at man kan fint skru av SMT slik at den kanskje klarer 100 Mhz mer som følge av det. Så det er heller denne som blir AMD sin raskeste for gaming.

 

3800X skal også booste høyere og vil i utgangspunktet kunne krype ennå mer innpå 9900K.

 

Men, den booster ikke høyere enn 3900X, som vi vet ytelsen til.

Lenke til kommentar

Den er litt bedre binnet enn 3700X, så regn med 100 Mhz mer. Ergo den slår fortsatt ikke Intel på gaming.

 

3950X som kommer i September er best binnet og har nok tråder slik at man kan fint skru av SMT slik at den kanskje klarer 100 Mhz mer som følge av det. Så det er heller denne som blir AMD sin raskeste for gaming.

 

 

Men, den booster ikke høyere enn 3900X, som vi vet ytelsen til.

Den booster faktisk 100MHz høyere enn 3900X. Om dette vil endre resultatene i særlig grad det er vel heller tvilsomt.

 

post-433184-0-71457500-1562578581_thumb.png

Lenke til kommentar

Dere er klar over at rgb kan settes til hvit?

Rgb kan også skrues helt av om dere er skikkelig kjip

 

Men gjelder det for alle ting, fra mus, tastatur, mikrofon, monitor etc. Regner med at det finnes folk som kan tenkes å handle varen som ikke var ute etter RGB sånn i utgangspunktet. Jeg synes det viktigste skjer på monitoren, og ikke all slags lys som forstyrrer rundt arbeidsflaten/gamingopplevelsen evt.

 

Eksempel:

Du kommer ut for å være på jakt etter en mikrofon. Men så er muligens utvalget litt snevert på den variant du er ute etter. Også dukker dette opp:

 

https://cdon.no/hus-hage/deltaco-gaming-rgb-usb-desktop-microphone-black-grey-p46908398

 

deltaco_gaming_rgb_usb_desktop_microphon

 

Da er det første jeg lurer på, går det an å slå av lyset helt eller ikke. Så må jeg begynne å lete for å finne det ut. Jeg synes det er en litt "uting", for produktet kan jo levere grei nok lydopplevelser uten lysene. Må jeg legge en tykk bunke servietter over dens fot for å kunne leve videre med det, eller?

 

Man har jo helt spesielle folk, gjerne unge som ikke vet helt hva som er godt for dem. F.eks. dette monsteret av utstikkende ting som han er like happy over å ha på pulten. Utelukkende pga. utseende og ikke så mye funksjoner. Går det an å være objektiv, går det an å stappe en finger i jorda? (går det an lengre..)

Obs! Wannabe wannabe guttunge på youtube i spoiler nedenfor. Man kan f.eks. starte 8 min 8 sek ut i klippet..

 

 

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du skal ikke skru på XMP heller? Leste litt fort og så at du skal ha 32gb, du får 2x16 3200cl14 for 2700. I praksis gir det å gå fra 3200cl16 som i liten grad kan tweakes til 3200cl14 som lett kan settes til f.eks 3466cl14 10-20% bedre ytelse i spill der GPU ikke er flaskehals. Spiller du i 4k har det lite å si, spiller du fullHD ville jeg virkelig lagt i 800 ekstra men opp til deg, bare et velment råd. https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/10.html

 

 

Denne guiden er vel for Ryzen 1000 og 2000-serie og ikke for 3000-serien? Var ikke mye poenget at Infinity Fabric på 3000-serien ike lenger er direkte koblet med minnefrekvensen og at du derfor ikke lenger vil se i nærheten av samme gevinst med å pushe RAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...