Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Det var ingen som trodde eller forventet at AMD plutselig skulle levere 20 % ytelse over 9900k. Ingen har spådd det.

 

Fasit er at AMD "trader blows" med 9900k i spill og løper ring rundt 9900k i andre oppgaver.

 

Lanseringen har vært en suksess.

Hva? Til og med i7-9700k er fortsatt raskere i spill enn hvilken som helst CPU fra AMD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skuffer mest med Ryzen 3000 nå er at de ikke overklokker noe bra. Det jeg har finni ut så langt fra tech pressen sine råd : Bare glem å overklokk den. Ikke verdt det. Noe som er skuffende for entusiaster iallefall.

 

Der8auer snakka også noe om temp hotspots, og at det er ikke helt ideelt at CPU chiplet er ut fra senter. Alle AIO's er laget for at temp hotspot skal komme mest fra midten av CPU. Men med stock CPU, så går det sikkert greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva? Til og med i7-9700k er fortsatt raskere i spill enn hvilken som helst CPU fra AMD.

 

"Til og med" var eit artig ordval i denne samanhengen. "Til og med" den nest raskaste CPUen i stacken til Intel slår den rimelegare 3700X med nokre prosent i gaming, og klarer likevel å få grisebank i svært mykje anna. 

Endret av LMH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dagens reviews er nå strengt tatt bare nok et eksempel på en av tingene som er litt galt med tech "pressen": De lar fanboys få lov til å bestemme hvordan ting skal testes i frykt for backlash og tapte "klikk"...

 

Som jeg nevnte tidligere så testet PCGH korrekt. Og det er det bare noen ganske få publikasjoner som gjør. De testet med Intels støttede RAM hastighet, og også med 9900K med strømforbruket "låst" innenfor Intels spec. Og når man tester disse CPU'ene korrekt, så er det altså strengt tatt en klar seier til AMD stort sett over hele linjen.

 

Det litt "artige" er at for at Intel CPU'ene skal kunne vinne i omtrent noen ting som helst, så måtte de altså kjøres utenfor produsentens "spec". Men siden nettopp det er noe "alle" uansett kommer til å gjøre, så er det altså en bred aksept for å la publikasjonene teste Intel CPU'ene slik konfigurert. Og ikke missforstå meg, for meg er det også disse tallene som er de mest interessante; hva man typisk kan få til når man bygger PC selv. For oss entusiaster, så er det jo i stor grad tech pressens måte å teste på som er den interessante.

 

Men det litt triste da, er at når det nå i fremtiden står noen unge "håpefulle" med sine clueless'e foreldre på Elkjøp/Power etc. for å kjøpe seg en gaming PC av en tilsvarende clueless selger. Så kommer de til å kjøre hjem med en maskin med en CPU som er "best for gaming"... Bare ikke i deres maskin, for i den maskinen kommer CPU'en til å forholde seg til Intel spec... :p

 

Til sammenlikning forøvrig, ser det ut som svært få publikasjoner, om noen, har gjort noe tilsvarende for AMD CPU'ene, ved å for eksempel skru på PBO + Auto OC...
  • Liker 7
Lenke til kommentar

RTX Super-upgrade blir lansert på tirsdag :)

 

Får en plass til de lengste kortene når man har gått for ATX hovedkort da (bredde 24.4 cm) ?

Ser at 2070 Super har en lengde på 26,7 cm. Som er 2,3 cm lenger enn hovedkort.

 

Hva er normalt slingringsmonn i Midi-tower-kabinetter?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er vel hevet over enhver tvil at for oss som ikke overklokker så er AMD det en går for?

Hvis du skal spille Cinebench så :)

 

Stock Intel VS stock Ryzen 3k, så er intel raskest i de fleste spill.

 

Jeg bestillte 3900x for å spille Cinebench 24/7  :green:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal spille Cinebench så :)

 

Stock Intel VS stock Ryzen 3k, så er intel raskest i de fleste spill.

 

Jeg bestillte 3900x for å spille Cinebench 24/7  :green:

 

Vel? Hva med produktive arbeidsoppgaver? Spill er laaangt ifra alt i dataverden ;)

Du får spille, vi andre tjener penger på effektive CPU-er i jobben  vår..

Endret av Jarmo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke mye. Har ikke hatt fungerende maskin på to år. Og skjermene støtter 1600 ett eller annet.

Aha, 16:10 oppløsning med 2560x1600. Med GPU ala 1080Ti/2070Super/2080 vil du ikke merke mye til ytelsesforskjell mellom f.eks 9900k og 3700X. Du kan kanskje måle den, men du vil ikke merke den.
Lenke til kommentar

Aha, 16:10 oppløsning med 2560x1600. Med GPU ala 1080Ti/2070Super/2080 vil du ikke merke mye til ytelsesforskjell mellom f.eks 9900k og 3700X. Du kan kanskje måle den, men du vil ikke merke den.

Det er det jeg og tror. Pluss at X-Plane i disse dager har begynt på utviklingen av støtte for multicore. Sånn at om et år eller Moe så vil alle kjernene bli brukt mens en flyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...