Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Elendig review gjort for besøkstall føler jeg, men det interessante er de rare skrivehastighetene som går igjen på begge hovedkort og at OC ikke funker. Jeg tipper beta bios og/eller låst prosessor fordi det er en "tidlig" versjon og ikke en som er ment for butikkhyller men det blir jo bare spekulering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All hw synker i pris over tid, det sier seg selv, men det at folk sitter venter på super nedsatte priser når noe nytt kommer ut er ikke realistisk, er jo det som menes.

Var vel ingen som med vettet i behold gikk å kjøpte en 1700x når ryzen 2000 serien kom ut.

 

Hvorfor kjøpe gammel hw billig uansett egentlig, aldri helt skjønt den tankegangen.

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elendig review gjort for besøkstall føler jeg, men det interessante er de rare skrivehastighetene som går igjen på begge hovedkort og at OC ikke funker. Jeg tipper beta bios og/eller låst prosessor fordi det er en "tidlig" versjon og ikke en som er ment for butikkhyller men det blir jo bare spekulering

Rart det der med review på ting som ikke er gitt ut enda...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De optimaliseringene som Microsoft og AMD har gjort med Win10 1903 som gjør at et spill eller program blir kjørende inne i ên CCX, og dermed får lavere latency og bedre ytelse, kan jo da bety at 3950X får en fordel over de andre modellene siden hver CCX har 8 kjerner på 3950X. Dermed blir andre bakgrunns programmer og prosesser kjørt på CCX nummer 2. Genialt vel? Eller tenker jeg feil her nå?

Lenke til kommentar

Med mindre dette er en helt ny stepping som klokker vesentlig bedre enn tidligere eksemplarer, så er det nok flytende nitrogen eller tørris.

 

Det som er rart er at minnefrekvensen er satt til 2133 MHz med overraskende god score på minne, bug i Geekbench?

Lenke til kommentar

Med mindre dette er en helt ny stepping som klokker vesentlig bedre enn tidligere eksemplarer, så er det nok flytende nitrogen eller tørris.

 

Det som er rart er at minnefrekvensen er satt til 2133 MHz med overraskende god score på minne, bug i Geekbench?

 

Og base clock 3.3 GHz. Så ja, noe merkelig..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Blir nok ikkje et overklokkingsmonster på luft :p

 

Tror for de fleste som har en AIO eller luftkjøler, så er det som jeg har skrevet her tidligere, best å bare la XFR/boost algoritmene til AMD gjøre jobben (+ øke power limit og slikt i BIOS). Jeg driver egentlig ikke med noe som krever høy ytelse over 12/16 kjerner, så all-core på høy frekvens er ikke noe jeg vil jage etter selv. Da vil jeg heller ha noen få kjerner som booster høyt, opp mot 4.6-4.8 Ghz på 2 kjerner f.eks. Men igjen vi får vente på tester :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror for de fleste som har en AIO eller luftkjøler, så er det som jeg har skrevet her tidligere, best å bare la XFR/boost algoritmene til AMD gjøre jobben (+ øke power limit og slikt i BIOS). Jeg driver egentlig ikke med noe som krever høy ytelse over 12/16 kjerner, så all-core på høy frekvens er ikke noe jeg vil jage etter selv. Da vil jeg heller ha noen få kjerner som booster høyt, opp mot 4.6-4.8 Ghz på 2 kjerner f.eks. Men igjen vi får vente på tester :)

Hvis det fungerer sånn som Zen+, vil alle kjernene booste. 4.4-4,5 all core boost uten overklokking er ikke usannsynlig på 3900X.
Lenke til kommentar

Hvis det fungerer sånn som Zen+, vil alle kjernene booste. 4.4-4,5 all core boost uten overklokking er ikke usannsynlig på 3900X.

 

I starten skal jeg bare ha en Noctua U12A luftkjøler på den, så det der får holde tenker jeg. Blir ikke AIO før jeg bytter kabinettet med enten Lian Li O11 Dynamic eller Phantecs P400A som jeg venter på skal komme ut til høsten (AMD bygget skal først i et Fractal R5). Altså ikke gaming maskina mi (enda).

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

I starten skal jeg bare ha en Noctua U12A luftkjøler på den, så det der får holde tenker jeg. Blir ikke AIO før jeg bytter kabinettet med enten Lian Li O11 Dynamic eller Phantecs P400A som jeg venter på skal komme ut til høsten (AMD bygget skal først i et Fractal R5). Altså ikke gaming maskina mi (enda).

Kommer ny versjon av O11 Dynamic senere i år, Dynamic XL. Kan være verdt å sjekke ut. Vurderte den selv, men klarte ikke å vente, så jeg gikk for den vanlige. Skal ha EK loop, men ikke på skjermkortet enda. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Gammel hw har aldri sunket i pris de siste 10 årene eller noe, de fases bare stille ut, har prøvd å sagt det mange ganger, men neida.

GPUer pleier å falle litt ned i pris, men resten holder seg ganske stabilt.

Sett noen ganger at CPUer går opp i pris etter lansering. Jeg ga rundt 2800kr for 8700K og 3 måneder etterpå var den oppe i 4000kr+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...