Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Er EVGA på hovedkort en etternøler, som må ta til takke med produksjonshjelp i fra en annen leverandør, er det derfor de ikke har kommet med noen X570-modeller?

 

https://eu.evga.com/products/productlist.aspx?type=1

 

Edit:

Har vel vært tatt opp før. Men det er jo først etter at en gidder å se på detaljerte specs. en gjerne gidder å sjekke hovedkort for hovedkort. Ser ut til at en må ut med 8 lakser, da blir det ingen gladlakser igjen i lommeboken etterpå :) om en la oss si tok for seg 10 Gig ethernet-kortet (xtreme modellen):

 

https://www.pcbuildersclub.com/en/2019/06/amd-ryzen-3000-first-prices-for-cpus-and-x570-motherboards-emerged-high-prices-for-motherboads/

 

Edit 2:

Ok, ikke så billig nei:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c1eghs/first_x570_motherboards_available_for_pre_order/

 

Mer lik Norske kroner 9.725,04 :ohmy:

Gladlaks genocide. Skikkelig dyreplageri mao.

EVGA gjør ikkje Amd. Kanskje de begynner hvis AMD får bedre ytelse enn intel over hele fjøla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo forstå hvorfor på et overklokkbart hovedkort at man ikke ønsker Reg. type RAM.

Men kan man med 8 Gig RAM ECC Unbuffered da greie høyere overklokk fordi ECC smått passer litt lengre på inn i overklokken at det ikke skjærer seg? Eller vil det motsatte skje, at de gir seg fortere på denne typen RAM, av en eller annen teknisk begrensning som sier nei nå holder det, stopp, stopp (at en kanskje får raskere beskjed om at nå er grensen nådd, enn å se på motstykket med korrupte data utfolde seg på ikke-ECC RAM)?

 

GDDR5 og GDDR6 har alltid aktivert ECC på dagens skjermkort, det som skjer i praksis er at ytelsen reduseres om du klokker for høyt. ECC er en skikkelig teit måte å gjøre ting på, ettersom en ustabil klokk er mye enklere å diagnostisere for en sluttbruker (bildet blir veldig galt, veldig fort).

Lenke til kommentar

EVGA gjør ikkje Amd. Kanskje de begynner hvis AMD får bedre ytelse enn intel over hele fjøla.

Evga er nok mer interessert i salgtall enn ren ytelse, selger det så selger det og det er der vi kan hente inn penger...

 

De har en ganske fin avtale med Nvidia, noe som gjør at de hopper over produkter fra Amd, tatt fra et annet forum fra noen som ser ut til å ha litt peiling : "

 

 

EVGA is Nvidia and Intel only. Why? From what I understand it has to do with EVGA's relationship with Nvidia. EVGA gets to market special products by being Nvidia only, such as the KingPin editions and what not.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pokker så vanskelig. Her har jeg sett meg ut RAM, men er litt usikker på om det er lurest å avvente eller å trykke på kjøp-knappen nå  :roll:  :wallbash:

 

Den personen med tolmodighet og visdom venter til reviews kommer ut. Den som har ubegrenset med penger gjør som han/hun vil uansett :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Spurte akkurat power om det gikk å bruke dnb mastercard tilbudet på de kommende ryzen produktene. Det gikk ikke siden de ikke var i sortimentet enda. Så da er det nok full pris og komplett på mandag.

 

Så er det jo slik at butikkene vil selvsagt kvitte seg med eldre varer før nye kommer ut. Så at tilbudet til Power kommer nå før Ryzen 3000 er ute, er nok ingen tilfeldighet.

Lenke til kommentar

Så er det jo slik at butikkene vil selvsagt kvitte seg med eldre varer før nye kommer ut. Så at tilbudet til Power kommer nå før Ryzen 3000 er ute, er nok ingen tilfeldighet.

Tror ikke <100 salg på 5000 kr er det som er utslagsgivende for denne kampanjen akkurat.

Nå har alle fått feriepenger, og skal dra på ferie neste uke, derfor kommer DNB siste helg i juni (mest sannsynlig, jeg vet ikke hva ledelsen i Power/DNB tenker).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvor prekær forskjellene er mellom CAS 16, CAS 15 og CAS 14 RAM-brikker?

Det er jo litt prispremium å betale her regner jeg med..

Hvor mye verdt kan dette være på opplevelser. Hvilken type bruker må en opp på for å merke at dette faktisk utgjør litt?

Kanskje ikke helt rett fram spørsmål å besvare eller?

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvor prekær forskjellene er mellom CAS 16, CAS 15 og CAS 14 RAM-brikker?

Det er jo litt prispremium å betale her regner jeg med..

Hvor mye verdt kan dette være på opplevelser. Hvilken type bruker må en opp på for å merke at dette faktisk utgjør litt?

Kanskje ikke helt rett fram spørsmål å besvare eller?

 

Kan da ikke gå altfor lang til til en viss person på forumet kaster seg over denne :)

 

Er latency på brikken 

 

C18 / 10ns

 

C17 / 9.4ns

 

C16 / 8.9ns

 

C15 / 9.4ns

 

C14 / 8.8ns

 

men som sagt.. vent på et bedre svar ;-)

Lenke til kommentar

Så lenge Cas ikke påvirker minnet negativt på andre måter er det som regel lurt å gå for de brikkene som har lavere CAS.

 

Jeg visste jo retningen at lavt er bedre. Håper dere forstår at jeg har litt mer HW-peiling enn som så. Men, jeg lurer på hva opplevd helst objektive følelser rundt dette (så sant følelser kan måles, eller være objektive da) er. Hvor mye er tusenlappen ekstra verdt i reell bruksverdi for en mid-range bruker og en superbruker?

 

Det er likevel enkelte ting i HW-verdenen som jeg bare parkerer lenge, og ikke interesserer meg for å gå i dybden av. Jeg kan sikkert på enkelte tema, slå enkelte som tror de er flinke på kunnskaper også. Så det er litt brokete hos meg.

 

Interessen min ligger mid-range hovedsaklig. Men jeg er en som i fortiden har eid rå hardware også som f.eks. 15.000 rpm parallell-SCSI disk og annet snacks (ca. 20 år siden). Men man blir mer voksen med tiden og forstår at det ikke alltid har noen fantastisk verdi alt det man kjøper. Er kuult der og da gjerne, og noe har selvsagt lang god forbedrende bruksverdi. Nå finnes jo ikke parallell-SCSI kontrollere lengre så den saken er jo enkel..

 

Interessen min kan innimellom ligge på superbruker for all del, men jeg er selvsagt blitt litt mer selektiv på hva jeg kaster pengene etter. Samt på noen ting alt etter formålet så kan jo budsjettvarer ha god bruksverdi.

 

Nå oppdaget jeg at jeg er låst på kabinett og ikke kan gå for E-ATX. Typisk. Kjøpt og stått klart i en 3-4 år for neste bygg. NZXT C2 NZXT H2 Classic eller hva det heter (litt lydisolert kabinett)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg visste jo retningen at lavt er bedre. Håper dere forstår at jeg har litt mer HW-peiling enn som så. Men, jeg lurer på hva opplevd helst objektive følelser rundt dette (så sant følelser kan måles, eller være objektive da) er. Hvor mye er tusenlappen ekstra verdt i reell bruksverdi for en mid-range bruker og en superbruker?

Min objektive følelse er at det er liten forskjell på C16 og C14 for 3400 MHz og oppover.

 

Hyperobjektivt sagt altså.

Lenke til kommentar

Har en ledig 140 mm slot i denne NZXT blikkboksen. Hva anbefales her. Er interessert i lav RPM, gjerne gummihjørner for vibrasjoners skyld, men kan vel sikkert legge en flekk monteringstape med skum der. Er så mye å velge mellom. Noe som er bra saker for middels grei penge?

 

https://www.komplett.no/category/10462/datautstyr/pc-komponenter/vifter/kjoeling/vannkjoeling?cnet=Viftediameter_A02202%20%20§140%20mm&nlevel=10000§28003§10462§10464

 

 


Min objektive følelse er at det er liten forskjell på C16 og C14 for 3400 MHz og oppover.
 
Hyperobjektivt sagt altså.
 
Så på 3200 MHz CAS 14 (Hz de blir solgt som, kan jo sikkert klokkes noe mange brikker) betyr dette noe da, eller hvordan tolker en det?
Endret av G
Lenke til kommentar

 

Har en ledig 140 mm slot i denne NZXT blikkboksen. Hva anbefales her. Er interessert i lav RPM, gjerne gummihjørner for vibrasjoners skyld, men kan vel sikkert legge en flekk monteringstape med skum der. Er så mye å velge mellom. Noe som er bra saker for middels grei penge?

 

Jeg føler at Noctua ofte er standardsvaret når man vil ha en stillegående vifte: https://www.prisjakt.no/product.php?p=2009308

Lenke til kommentar

Takker for tips. @Jokerjævel. Er det en vifte du har prøvd før, eller som du kun har lyst å teste ut? Kan hende jeg kjøper en nå, og tester en annen i juli. Får alltid plassert viften til noe bruk skal en nå se om den ikke falt i smak  :thumbup:

 

Er faktisk litt nysgjerrig på hva denne vil gjøre av forskjell. Er jo mange 120 mm vifter som fulgte med kabinettet i fra før av som jeg ikke har testet ut. Nesten så jeg har tro på at en ordentlig viftekontroller-samleenhet er på sin plass?

 

https://www.komplett.no/product/770802/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/noctua-nf-a14-uln-140mm-vifte#

 

Noen råd og vink om viftekontrollere. Er en slik 1-2-3 hastighetsbryter i kabinettet fra før. Men vet jo ikke enda hvordan det kommer til å oppføre seg her kontra et potensiometer-aktig justering (kan jo hende en går glipp av et spesiellt bra balansepunkt mellom lyd og luftstrøm uten skikkelig justering).

 

Edit:

Jaja, da skal jeg kose meg med å montere PSU i dag tenkte jeg (tar sikkert 2 minutter), så er det bare litt mer leting på hovedkort som gjenstår. Litt SSD, men der er det vel sånn noenlunde avklart håper jeg, om ikke det kommer noen snarlige nyheter til markedet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...