Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Kanskje pris hadde noe å si? AMD kunne ha skrudd av SMT da, slik at det ble 8 vs 8 tråd sammenlikning.

Er det slik at Cinebench R20 (multi-threaded) ikke har spesielt stor ytelsesforskjell på det? Det vil i såfall forklare valget bedre.

 

De sier ca. 33% (one third faster) bedre ytelse i testen på 3700X vs 9700K. Det som hadde vært interessant å vite er hvor mye som kommer av 16 tråder vs. 8 tråder. Så ja, jeg skulle gjerne sett testen med 8 tråder på hver CPU.

 

Prisen samt ytelse per watt er også selvsagt faktorer. Men vi entusiaster er vel først og fremst opptatt av rå ytelse med noe relevans til pris men vesentlig mindre til watt. Likevel bra med 65W TDP på en såpass god CPU.

 

EDIT

TDP hoppet på 65W for 3700X til 105W for 3800X var litt hmm. 3.6/4.4 til 3.9/4.5 gir en økning helt opp til 105W. Ikke at 105W er avskrekkende i seg selv men 9900K er jo på 95W med 3.6/5.0. Ryzen9 3900X på 105W TDP var dog impressive.

 

Ellers virker det som tidlige rykter om frekvensproblematikk på Zen2 stemmer siden de ikke går særlig høyere på dette.  

 

NB!

3DMark testen med 3800X/Navi mot 9900K/2080Ti var dog veldig interessant.

Prisen blir veldig avgjørende. Men både 3700X og 3800X ser ut til å være gode alternativer for gamere.

 

X570 er jo nesten den største nyheten, så ja priser blir veldig interessant.

 

Ryzen9 3900X (12c/24t) med Corsair MP600 M.2 SSD på RX570 (5GB/s transerspeed) hmmm. Maybe baby.

Om ikke annet gleder jeg meg til PS5 med disse nyhetene.

 

EDIT2

Avsluttet videoen litt for tidlig og anntok at prisene ikke kom før 10. juni sammen med Navi. Men Ryzen9 3900X til 499 USD er nesten must buy for min oppgradering som skal skje i år.

 

Da blir det nok høyst sannsynlig en Ryzen9 3900X på Asus RX570 for meg :O

7. july (7-7) merkedato!

 

Ikke ofte jeg har lyst til å forhåndsbestille ett PC bygg :p. Er også veldig spent på Navi vs. 1080Ti og priser der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo343 : Som du vet kan man ikke sammenlikne TDP mellom Intel og AMD slik da. Hvorfor AMD valgte Intel 9700K i den sammenlikningen, vet jeg ikke helt, men HyperTreading gir mer ytelse i Cinebench. Hvor mye husker jeg ikke.

 

Anbefaler at du venter med å bestemme deg til den 7/7. Dumt å forhåndsbestille noe som helst spør du meg før man har sjekka reviews. Er jo bare 6 uker igjen så. Går fort det :)

Lenke til kommentar

Theo343 : Som du vet kan man ikke sammenlikne TDP mellom Intel og AMD slik da. Hvorfor AMD valgte Intel 9700K i den sammenlikningen, vet jeg ikke helt

 

Det gir kanskje mer mening om man hadde sett keynote. Lisa Su begynte jo naturlig nok med den "svakeste" CPU'en sin i presentasjonen og bygget seg oppover på en slags "men ikke nok med det!" måte. Så om man snur på rekkefølgen, og tenker på at de sammenliknet sin 12c/24t mot Intels 12c/24t på "toppen", og så gikk ned til deres High TDP SKU for 8c/16t som de sammenliknet mot 9900K. Hva skulle de liksom sammenliknet sin 65W 8c/16t mot? 9900K en gang til? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så ikke keynoten nei. Ofte blir slike en preken om hvor über fantastisk produktene skal være bla bla bla. Liker mer å se rå data folk har hentet ut fra den :)

 

Lisa Su er ikke så ille, men det er klart, det er jo lettere å holde en god keynote når man har mye med som skal vises frem. :p Men hun er ganske flink uansett, hun tok faen meg å Steve Jobs'et R9 3900X'en. Som om 3800X var den siste tingen de skulle vise, og så bare: "Oh, one more thing..". :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som om 3800X var den siste tingen de skulle vise, og så bare: "Oh, one more thing..". :D

 

Hmm ja blir nok mer av det. Tenker på alle som handler 3900X nå, og senere i høst så vises Threadripper 3000 frem... AMD har spara på alle de beste kjernene til den, og så sier Lisa Su "Oh, one more thing ; Threadripper 3950X, now with 5.0 Ghz boost" :p

Lenke til kommentar

MSI sier de har testet med 4400MHz minne på "low end" hovedkortene sine uten problem. Så ser ut som det ikke skal være noe problem denne gang med minne heldigvis :) https://youtu.be/nZyMdUFHzZY?t=236



Kommer garantert en 16-Kjerne senere i år. Den lusker rundt der ute, men ser ut som de venter med den til senere. 
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-16-core-overclocked-processor-scores-4346-in-cinebench

Threadripper kommer nok sikkert mot slutten av året. 
https://www.tomshardware.com/news/amd-threadripper-roadmap-removal,39460.html

 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Theo343 : Som du vet kan man ikke sammenlikne TDP mellom Intel og AMD slik da. Hvorfor AMD valgte Intel 9700K i den sammenlikningen, vet jeg ikke helt, men HyperTreading gir mer ytelse i Cinebench. Hvor mye husker jeg ikke.

 

Anbefaler at du venter med å bestemme deg til den 7/7. Dumt å forhåndsbestille noe som helst spør du meg før man har sjekka reviews. Er jo bare 6 uker igjen så. Går fort det :)

Hehe neida, tanken om forhåndbestilling var mer iver og glede over å se spennende produkter :D.

 

Men yes! Gleder meg til å lese tester.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Tror dere AMD skippet 5 GHz med vilje, så de kan gi oss 10% økning neste år og? Jeg finner det rart at de ikke gikk høyere enn 4.6 fra 12nm+ til 7nm.

Lenke til kommentar

Tror dere AMD skippet 5 GHz med vilje, så de kan gi oss 10% økning neste år og? Jeg finner det rart at de ikke gikk høyere enn 4.6 fra 12nm+ til 7nm.

Nei, frekvensveggen er mest sannsynlig fra 4.5 GHz til 4.8 GHz.

Sist en tettere prosess ga høyere klokkefrekvenser var i 2010 med Intels 32nm, både 22nm og 14nm reduserte i utgangspunktet maksimal klokkefrekvens for Intel.

 

Eneste grunnen til at 12nm ga en forbedring for Zen+ var fordi den ikke ble brukt for å redusere brikkestørrelsen.

Lenke til kommentar

Tror dere AMD skippet 5 GHz med vilje, så de kan gi oss 10% økning neste år og? Jeg finner det rart at de ikke gikk høyere enn 4.6 fra 12nm+ til 7nm.

Ryzen 2700X booster til 4.3 GHz (+50 Mhz XFR2) på det meste.

Ryzen 3900X booster til 4.6 Ghz (+evt XFR3?) og skal ha en økning i IPC på 15% (usikker på om det var i forhold til Zen eller Zen+).

 

Ca 7% økning i klokkefrekvens, 15% økning i IPC og 50% økning i antall kjerner/tråder på samme 105W TDP som Ryzen 2700X.

 

Det kommer garantert en 16 kjernes CPU senere men detaljer er ukjent.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...