Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Alt i alt var keynoten til AMD som forventet utenom den store IPC økningen. Den så jeg ikke komme.

 

Så får vi se senere om noen klarer å presse noen kjerner opp i 5 Ghz.

Kan ikke helt se hvor Intel skal klare å  slå AMD nå utenom med en i9 9900k og en egen PSU til den.  :tease:

Og den PRISEN da? Det er jo fullt oppnåelig selv for en student som meg!

 

Håper Intel kommer med noen heftige forbedringer imorgen på sin egen keynote.

 

Edit: Og som alltid. Bench for waitmarks.

Endret av iNorway
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største fordelen med 12core R9 er vel at vi slipper køstom vannkjøling

 

God nok grunn i seg selv det for mange, inkl meg selv. R9 3900X er den eneste aktuelle for meg av de som har blitt snakket om i denne gang...

 

....for det ligger litt i kortene at R9 3900X blir nok ikke den raskeste. Det kommer nok en 3950X med høyere boost enn 4.5 Ghz etterhvert. Hva med R9 16-core forresten....den vet vi heller ingenting om enda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

....for det ligger litt i kortene at R9 3900X blir nok ikke den raskeste. Det kommer nok en 3950X med høyere boost enn 4.5 Ghz etterhvert.

Høyere enn 4,6GHz mener du kanskje? Det er jo boost hastighet til 3900X...

 

Hva med R9 16-core forresten....den vet vi heller ingenting om enda.

 

R11 mener du vel? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.amd.com/en/products/specifications/processors/11781,11756,11761,11766,11771

Må si jeg stusset litt over TDP forskjellen mellom 3700X og 3800X.

3800X = 3.9Ghz base / 4.5 Ghz Boost @ 105W TDP

3700X = 3.6Ghz base / 4,4 Ghz Boost @  65W TDP

Siden base klokken er såpass mye høyere så er vel all core boost også det.
Må være kombinasjonen av høyere base og boost clock som resulterer i høyere TDP. Likevel synest jeg det virker noe høyt.

Edit:
Var det ikke en 8c/16t 65W TDP CPU de brukte for å matche i9 9900k i januar?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

https://www.amd.com/en/products/specifications/processors/11781,11756,11761,11766,11771

 

Må si jeg stusset litt over TDP forskjellen mellom 3700X og 3800X.

 

3800X = 3.9Ghz base / 4.5 Ghz Boost @ 105W TDP

3700X = 3.6Ghz base / 4,4 Ghz Boost @  65W TDP

 

Siden base klokken er såpass mye høyere så er vel all core boost også det.

Må være kombinasjonen av høyere base og boost clock som resulterer i høyere TDP. Likevel synest jeg det virker noe høyt.

 

Edit:

Var det ikke en 8c/16t 65W TDP CPU de brukte for å matche i9 9900k i januar?

 

TDP blir kalkulert etter Base clock.. uten boost. 3700X vil kun ha 65W TDP uten turbo. Samme som med Intel cpu'er

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper AMD har spart det beste til slutt:

 

"3950X" med 16 kjerner og 32 tråder på 5.1 GHz som kommer ut seinere i år til rundt 6k kr.

 

Håper jeg har rett

Jeg også. Til tross for at det vil utkonkurrere TR2920x som jeg handla for et par måneder siden.  :closedeyes:  (akutt behov, gammel pc halvdau etc, vel vitende at kommende Ryzen var på vei men kunne ikke vente osv... bleh..) Men det kan bare bety: fremtiden, og neste oppgradering er kjapp! Håper bare den vil kunne bruke mer enn 64GB RAM, ellers blir neste oppgradering Threadripper også.  :tease:

Lenke til kommentar

Er iallefall ên ting som potensiellt er negativt med X570 korta da, og det er at nesten alle har en 45mm vifte over chipset...! Hmmm det bringer meg tilbake til gamle dager med likende støyene vifter på hovedkortet! Slike vifter får ofte en skarp "whining" lyd også  :nei:

 

Får vente på tester før man tar noen konklusjon som vanlige, men allikevel....

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er iallefall ên ting som potensiellt er negativt med X570 korta da, og det er at nesten alle har en 45mm vifte over chipset...! Hmmm det bringer meg tilbake til gamle dager med likende støyene vifter på hovedkortet! Slike vifter får ofte en skarp "whining" lyd også  :nei:

 

Får vente på tester før man tar noen konklusjon som vanlige, men allikevel....

Vil tro støy blir en viktig faktor ved valg av hovedkort i alle fall. Håper ikke viften trenger å kjøre kontinuerlig, alternativt at den kan gå svært sakte rundt.

Lenke til kommentar

Jeg også. Til tross for at det vil utkonkurrere TR2920x som jeg handla for et par måneder siden.  :closedeyes:  (akutt behov, gammel pc halvdau etc, vel vitende at kommende Ryzen var på vei men kunne ikke vente osv... bleh..) Men det kan bare bety: fremtiden, og neste oppgradering er kjapp! Håper bare den vil kunne bruke mer enn 64GB RAM, ellers blir neste oppgradering Threadripper også.  :tease:

 

Jeg tror det er svært liten sjanse for at det blir støtte for mer RAM på Ryzen 3000. Noe grunn må de jo la det være igjen for å holde liv i TR plattformen! ;)

Lenke til kommentar

Vil tro støy blir en viktig faktor ved valg av hovedkort i alle fall. Håper ikke viften trenger å kjøre kontinuerlig, alternativt at den kan gå svært sakte rundt.

 

De kunne ha implementert heatpipe mellom chipset kjøleren og VRM kjøleren eller noe liknende. Sett det før. Kan være at den chipset vifta kun spinner opp når man maxer ut IO da (høy overføring med mange SSD'er i RAID 0 f.eks).

Lenke til kommentar

TR har vel quad channel og  flere lanes.

Vi hadde jo 1900X 8c/16t fra første gen TR som var mye lik 1800X Ryzen.

Edit:
1800X 8c/16t @ ~4.1Ghz (XFR) Dual Channel 24 PCIe lanes 95W TDP 499$

1900X 8c/16t @ ~4.2Ghz (XFR) Quad Channel 64 PCIe lanes 180W TDP 549$ (+dyrere HK)

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
 Hmmm det bringer meg tilbake til gamle dager med likende støyene vifter på hovedkortet! Slike vifter får ofte en skarp "whining" lyd også   :nei:

 

 

Brukte slike i gamle dager ;) Den gangen hadde vi jo north-south bridge..

post-12649-0-91348200-1558945440_thumb.jpg

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...