Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp til noe benchmarking; lurer på om noen kjenner til noen Prime95 benchmarks av Ryzen-prosessorer slik som her: https://www.mersenne.org/report_benchmarks/ (eller evt. om noen her kunne gjort dem selv)?

 

Hadde satt veldig pris på det. Har ikke funnet det i reviews så langt (litt rart, siden det før var en ganske vanlig bench å bruke)

Jeg kan teste på min 1700X om du ønsker, hvilken benchmark i Prime95 er det snakk om? Throughput?

 

Tror ikke nødvendigvis resultatene er spesielt interessante, Prime95 bruker mye AVX (helst AVX512), og første gen Ryzen har ikke like store vektorprosessorer som Intels 8./9. gen

Lenke til kommentar

Jeg kan teste på min 1700X om du ønsker, hvilken benchmark i Prime95 er det snakk om? Throughput?

 

Tror ikke nødvendigvis resultatene er spesielt interessante, Prime95 bruker mye AVX (helst AVX512), og første gen Ryzen har ikke like store vektorprosessorer som Intels 8./9. gen

Gjerne Throughput ja!

Lenke til kommentar

Tja 70% yields kan jo bety høyere priser for oss kanskje? Regner med at AMD får dette til å bli bedre med Zen 3 neste år iallefall med 7nm+ fabben.

Estimated dimensions of Zen 2 chiplet is 10.3 x 7.2 mm, so 70% yield means 0.45-0.5 defects per cm2

 

By comparison Zen 1 is 22 x 9.7 mm so to get 70% yield it needs defect density of at most 0.1 defects per cm2. Zen 1-sized chip with the defect rate 7nm process currently has would have a yield of about 40%.

 

Ifølge en på Reddit. Dette burde jo bety mer prisgunstige prosesser?

Lenke til kommentar

TR er en konkurent til Intel sin Skylake X, X299 plattform.

Forskjellen mellom x299 Intel og x399 AMD, er at med Intel så får man både i pose og sekk.

 

Altså x299 får man god singletrådytelse OG multitrådytelse, mens med AMD så får man "kun" god multitrådytelse. Derfor er AMD billigere per kjerne også. Og dermed blir AMD ofte mere kjerner for pengene.

 

Med Intel så betaler man "premium" for den ekstra ytelsen. Typisk 50% mere for 25-30% høyere singeltrådytelse. (tatt litt ut av lufta)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Estimated dimensions of Zen 2 chiplet is 10.3 x 7.2 mm, so 70% yield means 0.45-0.5 defects per cm2

 

By comparison Zen 1 is 22 x 9.7 mm so to get 70% yield it needs defect density of at most 0.1 defects per cm2. Zen 1-sized chip with the defect rate 7nm process currently has would have a yield of about 40%.

 

Ifølge en på Reddit. Dette burde jo bety mer prisgunstige prosesser?

 

https://www.pcgamesn.com/amd/zen-2-ryzen-3000-cpu-yield-70-percent ;)

Lenke til kommentar

Ifølge en på Reddit. Dette burde jo bety mer prisgunstige prosesser?

Gitt at prisen per areal er noenlunde den samme.

Det må jo også legges ved en 12nm chiplet som behandler all kommunikasjon med RAM/PCIe/SATA/etc.

 

Hvis AMD får lavere kostpris med 3000-serien tror jeg de primært vil bruke det til å gi seg selv bedre margin. Det er ingen grunn til å selge 50% billigere enn Intel om de matcher dem med tilsvarende kjernetall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gitt at prisen per areal er noenlunde den samme.

Det må jo også legges ved en 12nm chiplet som behandler all kommunikasjon med RAM/PCIe/SATA/etc.

 

Hvis AMD får lavere kostpris med 3000-serien tror jeg de primært vil bruke det til å gi seg selv bedre margin. Det er ingen grunn til å selge 50% billigere enn Intel om de matcher dem med tilsvarende kjernetall.

Det kan godt være.

Men jeg har tvil om at AMD plutselig skal prise seg som Intel, slik de gjorde med Radeon VII mot RTX 2080. Da går prisfordelen til AMD i dass, så hvorfor velge Ryzen hvis det koster likt som i7/i9?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...