Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har virkelig ikke ide om hva du snakker om "høy på pæra"? Om du scroller bakover litt, så ser du Noreng pekte nese til meg på grunn av at AdoredTV hadde tatt feil. Hvorpå jeg bare gjorde det klart, at når det gjaldt denne "lekkasjen", så var jeg aldri ombord på Jim Parker's "hype train" (fatter ikke hvorfor jeg skriver Parson halve tiden, hvem faen er Parson? :p). Grunnen til at Noreng ville erte meg, er fordi jeg tidligere har stilt meg bak andre mer troverdige teorier og lekkasjer Jim har kommet med. Bare ikke denne gangen altså.

 

Når det gjelder produktene og hvordan de eventuelt kommer til å se ut når de lanseres. Så, ja bevares. Kanskje vil de bli seende ganske like ut med Jim's "lekkasje". Men hvor vanskelig ville det vært å gjette seg frem til noe svært liknende? Og det var altså ikke en gang det det har vært tvil om, bortsett fra et par produkter som virkelig ikke ga mening i forhold til TDP f.eks. Det som er greia er at Jim sa at disse produktene skulle annonseres på CES. Og det har ikke skjedd, "lekkasjen" var altså fullbom. Som igjen betyr at "lekkasjen" til Jim, mest sannsynlig har vært et troll som har klart å lure ham...

Jim Parsons er Sheldon i Big Bang Theory...altså hans virkelige navn.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QvUnV1

Jeg har virkelig ikke ide om hva du snakker om "høy på pæra"? Om du scroller bakover litt, så ser du Noreng pekte nese til meg på grunn av at AdoredTV hadde tatt feil. Hvorpå jeg bare gjorde det klart, at når det gjaldt denne "lekkasjen", så var jeg aldri ombord på Jim Parker's "hype train" (fatter ikke hvorfor jeg skriver Parson halve tiden, hvem faen er Parson? :p). Grunnen til at Noreng ville erte meg, er fordi jeg tidligere har stilt meg bak andre mer troverdige teorier og lekkasjer Jim har kommet med. Bare ikke denne gangen altså.

 

Når det gjelder produktene og hvordan de eventuelt kommer til å se ut når de lanseres. Så, ja bevares. Kanskje vil de bli seende ganske like ut med Jim's "lekkasje". Men hvor vanskelig ville det vært å gjette seg frem til noe svært liknende? Og det var altså ikke en gang det det har vært tvil om, bortsett fra et par produkter som virkelig ikke ga mening i forhold til TDP f.eks. Det som er greia er at Jim sa at disse produktene skulle annonseres på CES. Og det har ikke skjedd, "lekkasjen" var altså fullbom. Som igjen betyr at "lekkasjen" til Jim, mest sannsynlig har vært et troll som har klart å lure ham...

 

Jeg forstår ikke. Hvike predictions med TDP var det som ikke ga mening? Den 8 kjerneren de viste fram ville ha offisiell TDP på 75W i følge Anandtech, og er R5. Er det da ikke realistick at en 8 kjerner er 125W (offisielt, ikke i faktisk brukt)? Det gir jo mening, med 8 flere kjerner, men med flere av de med lavere klokkehastigheter. 

 

Norgen, er det han derre som hele tiden sutrer over at han ikke liker skotske aksenten til AdoredTV og har utviklet en bias mot han på grunn av denne overflødigheten?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke. Hvike predictions med TDP var det som ikke ga mening?

Jeg husker ikke nøyaktig hvilke av modellene i "lekkasjen" det var snakk om. Tim tok det for seg i en video for en stund siden, tror det var "News Corner". Du får kikke gjennom selv om du synes det er så viktig? Spesielt nå som vi har fasit; det ble ingen "announcement". 

 

Den 8 kjerneren de viste fram ville ha offisiell TDP på 75W i følge Anandtech, og er R5. Er det da ikke realistick at en 8 kjerner er 125W (offisielt, ikke i faktisk brukt)? Det gir jo mening, med 8 flere kjerner, men med flere av de med lavere klokkehastigheter.

Som sagt; "Lekkasjen" hadde elementer ved seg som virket troverdige. Ellers hadde vel ikke Jim falt for den vel?

 

Norgen, er det han derre som hele tiden sutrer over at han ikke liker skotske aksenten til AdoredTV og har utviklet en bias mot han på grunn av denne overflødigheten?

Han er åpenbart ingen fan, men om det er bare dialekten som er årsaken tviler jeg på. Skjønt, jeg tviler vel litt på om den hjelper også... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle hatt samme jakke..

 

Fun fact =P De er faktisk i slekt, bestefar til Lisa er Jensen sin onkel. 

 

Ikke helt riktig.

 

Jen-Hsun Huang ER onkelen til Lisa Su :)

Hvertfall ifølge et stort antall artikler på Google, inkl Wiki.

 

Ellers er jeg ekstremt fornøyd med pressekonferansen. Syntes det er hinsides rått at AMD kan holde tritt med en 9900K og med lavere strømforbruk. På bedriftsmarkedet ser det ut til at Intel er på vei ned i sluket og det er bra da Intel fortjener en smekk.

 

Skulle dog ønske at AMD Radeon 7 kostet 599 istedenfor 699. Det kunne slått sprekker i markedet og prisene til Nvidia. Men slik jeg ser det vil Radeon 7 og RTX 2080 ligge likt når man ser på både pris og ytelse, og det støtter egentlig oppunder prisene til Nvidia.

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja man trengte ikkje å være "Sherlock Holmes" for å vite at mirakler ikkje kom til å skje :p

 

 

Ser ikkje ut som den slår min average 9900k med det første

 

post-42975-0-12484200-1540740097.png

Nei, den ES av ryzen 3000 slår ikke din tweaka 9900K med svindyrt minne, bombe :p At den dog med stock specs matcher 9900K med langt lavere strømforbruk er dog imponerende. Tviler på at vi får en ny spillkonge da enkjernefrekvensen trolig ikke vil matche 9900K, men ipc ser lovende ut. Om minnestøtta blir god tipper jeg AMDs beste 8-kjerner kan matche 9900K i workloads og ligge jevnt med den i optimaliserte spill eller marginalt bak i andre :) Prismessig vil dog Intel være sjanseløse pga dyrere hovedkort og kjølesystemer.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ryzen 5 3600X

 
 
8C/16T
 
 
4.0 GHz
 
 
4.8 GHz
 
 
95W
Ryzen 5 3600
 
 
8C/16T
 
 
3.6 GHz
 
 
4.4 GHz
 
 
65W

Så om det er noe i spekulasjonene før CES så er demo Cpu'en en av disse. Det ble estimert at forbruket var ca 75W, altså nærmere R5 3600, men ytelsen plasserer den nærmere 3600X siden den matchet 9900k (4.8 Ghz).

 

Ser ut som AMD sitt formål med demo'en var å vise effektivitet og ikke ytelse så de klokket (ned?) en ES slik at den kom likt med 9900k hvor effektivitet var poenget. Eller ser vi igjen at AMD sliter med høy frekvens, samme som tidligere versjoner?

Lenke til kommentar

Lisa Su har visstnok uttalt, da etter min mening litt vel kryptisk, at det er planlagt å bruke den resterende plassen til flere kjerner. 

 

https://www.pcworld.com/article/3332205/amd/amd-ceo-lisa-su-interview-ryzen-raytracing-radeon.html

 

Skjønner at mange her inne er gira på å vise at AdoredTV tok feil, men mange hopper litt vel raskt til konklusjoner her.

Vent og se, så får dere alle slags svar.

 

 

Edit: Fant nettopp denne videoen av PC GAMER på youtube.

 

https://youtu.be/9V_G7AvCIPc?t=100

 

Ved tidspunktet linket (Fra 1:35-1:50) kan man ganske klart se tilkoblinger til enda en kjerne-chiplet.

Endret av iNorway
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ryzen 5 3600X

 

 

 

8C/16T

 

 

 

4.0 GHz

 

 

 

4.8 GHz

 

 

 

95W Ryzen 5 3600

 

 

 

8C/16T

 

 

 

3.6 GHz

 

 

 

4.4 GHz

 

 

 

65W

Så om det er noe i spekulasjonene før CES så er demo Cpu'en en av disse. Det ble estimert at forbruket var ca 75W, altså nærmere R5 3600, men ytelsen plasserer den nærmere 3600X siden den matchet 9900k (4.8 Ghz).

 

Ser ut som AMD sitt formål med demo'en var å vise effektivitet og ikke ytelse så de klokket (ned?) en ES slik at den kom likt med 9900k hvor effektivitet var poenget. Eller ser vi igjen at AMD sliter med høy frekvens, samme som tidligere versjoner?

Jau, de skulle vise at 8-kjerner 4.7Ghz vs 8-ukjentklokk at de matcher allerede nå med en ES. Dette er en mellomklasse model også til sikkert rundt 2500-3000kr =p Tror noen her inne går i koma når disse kommer senere i år med både 12 og 16 kjerner ;) Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, de skulle vise at 8-kjerner 4.7Ghz vs 8-ukjentklokk at de matcher allerede nå med en ES. Dette er en mellomklasse model også til sikkert rundt 2500-3000kr =p Tror noen her inne går i koma når disse kommer senere i år med både 12 og 16 kjerner ;)

 

Selvsagt kommer det flere kjerner men hvor mange er spørsmålet. 16 core er selvsagt enkelt for AMD basert på designet de har på chippen men om det markedsmessig er lønnsomt er en annen sak. Jeg tror at dette er AMD sitt øyeblikk å overta Intel så de må bare kjøre på før Intel kommer opp med sin egen chiplet design og 10nm.

Lenke til kommentar

Veldig spent på Ryzen 3 nå, om enn litt skuffa over at de ser ut til å ha pusha lansering. Riggen med 4690k og DDR3 begynner å merke at nye spill har mange CPU-tyngende elementer, og jeg er heller ikke særlig imponert av 9-serien til Intel mhp temperaturer og OC-potensiale. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig spent på Ryzen 3 nå, om enn litt skuffa over at de ser ut til å ha pusha lansering. Riggen med 4690k og DDR3 begynner å merke at nye spill har mange CPU-tyngende elementer, og jeg er heller ikke særlig imponert av 9-serien til Intel mhp temperaturer og OC-potensiale.

Vil tro at en god løsning for deg vil være en god 8k / 16t i den kommende 3600 / x serien , trolig vil det gi såpass bra ytelse at man får makset ytelsen ut av de beste skjermkortene på markedet.

Lenke til kommentar

Veldig spent på Ryzen 3 nå, om enn litt skuffa over at de ser ut til å ha pusha lansering. Riggen med 4690k og DDR3 begynner å merke at nye spill har mange CPU-tyngende elementer, og jeg er heller ikke særlig imponert av 9-serien til Intel mhp temperaturer og OC-potensiale.

 

9700k klarer 5.1+ i de fleste tilfeller. Er ikkje det bra nok? :p

 

Spørsmålet er om du skal spille prime 95 og Cinebench r15, eller spille dataspill :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro at en god løsning for deg vil være en god 8k / 16t i den kommende 3600 / x serien , trolig vil det gi såpass bra ytelse at man får makset ytelsen ut av de beste skjermkortene på markedet.

Ja, er noe slikt jeg så meg ut i den "lekkede" lista som kom for litt siden. 

 

 

9700k klarer 5.1+ i de fleste tilfeller. Er ikkje det bra nok? :p

 

Spørsmålet er om du skal spille prime 95 og Cinebench r15, eller spille dataspill :p

Jajo, sier ikke at de ikke er bra prosessorer, men per nå synes jeg ikke de er verdt pengene, særlig om Ryzen kommer med ballpark 5GHz til halve prisen. 

Blir litt fram og tilbake, bruker endel photoshop og denslags, men tviler på at noen av sidene vil flaskehalse det i noen særlig grad. 

Lenke til kommentar

Tja, å overklokke en cpu er heller ikke det enkleste, I 9700k sitt tilfelle vil det kreve at man får en god cpu, har et dyrt og bra hovedkort egnet til overklokking og at man har mer en bra nok strømforsyning ( +750 ) om man skal ha en stabil pc der man overklokker cpu og gpu.

Personlig bruker jeg overklokking for lek, men har en ganske så standarisert hastighet for daglig bruk, de 500 poengene ekstra i "tøff dude som benchmarker" programmet er selvsagt artig å få til, men ikke en nødvendighet til det daglige, og så har man jo alt det andre som en overklokked cpu krever : Bedre vifter som støyer lite, god kjøleløsning eller vannkjøling osv osv.

Lenke til kommentar

Tja, å overklokke en cpu er heller ikke det enkleste, I 9700k sitt tilfelle vil det kreve at man får en god cpu, har et dyrt og bra hovedkort egnet til overklokking og at man har mer en bra nok strømforsyning ( +750 ) om man skal ha en stabil pc der man overklokker cpu og gpu.

Personlig bruker jeg overklokking for lek, men har en ganske så standarisert hastighet for daglig bruk, de 500 poengene ekstra i "tøff dude som benchmarker" programmet er selvsagt artig å få til, men ikke en nødvendighet til det daglige, og så har man jo alt det andre som en overklokked cpu krever : Bedre vifter som støyer lite, god kjøleløsning eller vannkjøling osv osv.

Tull! 9700k overklokker flott på asus z390 til 1500kr ;) stock hastighet er dog nok for de fleste uansett.

 

500w psu med 2060 gpu er også nok sammen med 9700k. Men det vet du jo ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Han er åpenbart ingen fan, men om det er bare dialekten som er årsaken tviler jeg på. Skjønt, jeg tviler vel litt på om den hjelper også... :p

90% av innholdet hans baserer seg på å lese tester andre har gjort og ekstrapolere data fra de for å forutsi fremtiden, han publiserer det heller ikke skriftlig slik at det er mulig å lese på 1/4 av tiden. Aksenten misliker jeg av andre grunner, men det kommer i stor grad at jeg misliker sekkepiper.

 

Så om det er noe i spekulasjonene før CES så er demo Cpu'en en av disse. Det ble estimert at forbruket var ca 75W, altså nærmere R5 3600, men ytelsen plasserer den nærmere 3600X siden den matchet 9900k (4.8 Ghz).

 

Det ble vist frem et testeksemplar, det å prøve å koble det opp mot en av modellene AdoredTV (eller "kilden" hans) har kokt opp er tullete.

 

Jeg syns forøvrig det var en bra demo, og tror at AMD kan kjøre opp klokkefrekvensen et par hakk.

At modellen skulle ha en TDP på 75W er et estimat Anandtech har gjort, det kan godt hende at ikke alle strømsparingsteknikker var aktivert på systemet slik at den ikke kunne klokkes ned lavere enn til 15W for eksempel, da ville dette vært en 90W-modell.

 

Skjønner at mange her inne er gira på å vise at AdoredTV tok feil, men mange hopper litt vel raskt til konklusjoner her.

Vent og se, så får dere alle slags svar.

 

Det er ikke noe mål å vise at han tok feil, det er så enkelt at en haug med mennesker tok oppkoket hans for god fisk, og forventet at AMD skulle revolusjonere markedet. Håpet er at flere viser litt mer skepsis til uttalelsene hans.

 

Det AdoredTV sa for en måned siden var at AMD skulle annonsere en rekke Ryzen-modeller på CES:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&p=24703076

Blant annet en 16-kjerner, en 12-kjerner, og en 8-kjerner, alle til forbløffende lave priser. Pris og tilgjengelighet skulle fortelles på CES. Dette slo ikke til, og jeg håper folket slutter å stole på våset hans.

 

 

EDIT:

For å gjøre en ting 100% klart: jeg forventer ikke at AMD kommer til å selge en 12-kjerner på AM4 til mindre enn 5000 kr når 8-kjerneren er likeverdig Intels 9900k.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT:

For å gjøre en ting 100% klart: jeg forventer ikke at AMD kommer til å selge en 12-kjerner på AM4 til mindre enn 5000 kr når 8-kjerneren er likeverdig Intels 9900k.

Vil nok ligge rundt 4000-5000 ja. TR 12-kjerner ligger på 4700kr nå. Det er snakk om 2x6 kjerner + I/O. Så om 6-kjerner blir rundt 2000kr. Og 8-kjerner 3000kr. Så blir det dobling av pris slik det er med ryzen vs TR nå med flere kjerner. Så tipper 4000-5000 for 12 og rundt 6000kr for 16. AMD trenger marketsandeler, og ikke mist snu om på "mindshare" at Intel alltid er best. Så tror de kommer til å kjøre hardt nå i år, siden de vil ikke ha noe konkurranse før neste år en gang. De har ingenting å tape på det. Ny TR kommer nok på slutten året med dobbling av kjerner. Slik det har vert med Zen og Zen + Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...