Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men vi trenger fortsatt bedre singeltråd ytelse. Så la oss håpe at Zen 2 innfrir her.

AMD slipper heldigvis unna fallende HT ytelse pga sikkerhetsbrister og kanskje øker ytelsen litt i singeltråd når fiksenn er på plass.

 

3xxx serien og andre kommende cpu'er vil være spennende å se hvor mye mer ytelse man får.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

AMD slipper heldigvis unna fallende HT ytelse pga sikkerhetsbrister og kanskje øker ytelsen litt i singeltråd når fiksenn er på plass.

 

3xxx serien og andre kommende cpu'er vil være spennende å se hvor mye mer ytelse man får.

 

Det som jeg er spent på, er om Zen 2 vil yte bedre eller likt som Intel 9 serie i singletrådytelse. Litt kjedelig å kjøpe "samme" ytelse som man har kunnet kjøpt (litt dyrere) i flere år. Hvis du skjønner hva jeg mener. Akkurat som å kjøpe gtx 1080 ytelse 2 år senere, men for samme pris eller litt billigere.

 

Hvis "max" ytelse nesten "aldri" øker, men bare blir litt billigere hvert år, så er det litt kjedelig :p

 

Zen 2 kommer på benchebordet "automatisk" heldigvis :D

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hehe...fin beskrivelse slik det har vert de siste 7årene  ;) Ja uff, kjedlig å få seg 16-kjerner for 5000kr..da mann for bare 2år siden betalte det for 4-kjerner. Bra det går fremover. 

 

Nå er det ikkje slik at mere kjerner er bedre heller. Hadde threadripperen 1950x min ytet like mye per kjerne som 7980xe eller 9900k for den saks skyld, så hadde jeg aldri kjøpt Intel.  Men digg å få mange kjerner billig ja.

Lenke til kommentar

hehe...fin beskrivelse slik det har vert de siste 7årene ;) Ja uff, kjedlig å få seg 16-kjerner for 5000kr..da mann for bare 2år siden betalte det for 4-kjerner. Bra det går fremover.

Kjerner betyr da ikke alt. Ytelse per kjerne er jo det som er viktig, som Intel har bevist i mange år nå.

For en som spiller så er 16 kjerner ubrukelig.

Lenke til kommentar

Nå er det ikkje slik at mere kjerner er bedre heller. Hadde threadripperen 1950x min ytet like mye per kjerne som 7980xe eller 9900k for den saks skyld, så hadde jeg aldri kjøpt Intel.  Men digg å få mange kjerner billig ja.

Jau, for 1år siden så var 16-kjerner HEDT. HEDT når nye TR kommer på 7nm, er vel fra 24-kjerner og oppover. Nå kommer 16-kjerner som en "forbuker" CPU. Og om det stemmer at den har en boost på 4.8GHz. Så ja, da er det en konge CPU. Blir nok 12-kjerneren her i stedet for min del. IPC`en blir høyere enn Intel denne runden til de evt. får ut 10nm. 4 dager igjen så får vi kanskje svaret. 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Jau, for 1år siden så var 16-kjerner HEDT. HEDT når nye TR kommer på 7nm, er vel fra 24-kjerner og oppover. Nå kommer 16-kjerner som en "forbuker" CPU. Og om det stemmer at den har en boost på 4.8GHz. Så ja, da er det en konge CPU. Blir nok 12-kjerneren her i stedet for min del. IPC`en blir høyere enn Intel denne runden til de evt. får ut 10nm. 4 dager igjen så får vi kanskje svaret. 

 

Jeg tror ikkje på ytelsen før jeg har den godt i gang på bencheriggen. Det har vist seg å være lurt, når vi ser på de alt for opphypa produktene Ryzen 1, Fury X og Vega 64. Alt så ut til at disse skulle yte langt mere enn de faktisk gjorde.

 

32 core Threadripper har mange kjerner og har helt elendig latency. Dette gjør den kun bra på noen spesifikke oppgaver. Mange kjerner OG høy ipc/lav latency gjør det bra på ALT. Slik "high end desktop" bør være spør du meg.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte skuffet Ryzen 1 sammenlignet med forventninger? Om jeg husker riktig lovet AMD singelkjerneøkning på 40 % over Bulldozer, senere oppjustert til 53 %. Det løftet holdt de vel?

 

Den skuffet mange, fordi det var jo forventet at de skulle være iallefall likt med Intel på ipc og latency. På dette punktet som er svært viktig for gaming og latencysensitive programmer, så var jo Ryzen minst 2 generasjoner treigere VS Intel. Overklokket gjorde de heller knapt ikkje, les 1800x. Minne kompabilitet var helt ræve til ett år senere. Selv nå er det ikkje helt bra. Husk at dette kun er min mening. ;)

 

Hvor mye prosent raskere de var i forhold til AMD sin gamle cpu generasjon, kunne ikkje bry meg mindre. Prosent i forhold til konkurrent er det som egentlig teller, mener jeg.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den skuffet mange, fordi det var jo forventet at de skulle være iallefall likt med Intel på ipc og latency. På dette punktet som er svært viktig for gaming og latencysensitive programmer, så var jo Ryzen minst 2 generasjoner treigere VS Intel. Overklokket gjorde de heller knapt ikkje, les 1800x. Minne kompabilitet var helt ræve til ett år senere. Selv nå er det ikkje helt bra. Husk at dette kun er min mening. ;)

 

Hvor mye prosent raskere de var i forhold til AMD sin gamle cpu generasjon, kunne ikkje bry meg mindre. Prosent i forhold til konkurrent er det som egentlig teller, mener jeg.

hehe..hvor mange generasjoner har ikke Intel hatt på å optimalisere dette? Er de ikke på 9 generasjon nå? Du må ikke glemme at AMD alltid har vert på en dårligere prosses enn Intel. Det er der Intel har hatt en soleklar fordel at prossesen cpuene deres er laget av har vert mye bedre. Nå vil AMD være på en bedre for første gang og stiller seg likt eller bedre enn Intel på veldig lenge. IPC (Instructions per cycle/clock) nå er 6-7% bedre på Intel. Om det stemmer at AMD får +12-15% høyere IPC nå på 7nm + samme klokk som Intel. Så sier det seg selv at da vil det bli bedre. Fatter ikke at det kan være så vansklig å forstå hehe :) Zen 1 har vert på en mobil prosses og, så den var aldri laget for noe høye hastigheter. Latency vil bli forbedret nå med Zen 2 (Som de har snakket om på nye Epyc)

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjerner betyr da ikke alt. Ytelse per kjerne er jo det som er viktig, som Intel har bevist i mange år nå.

For en som spiller så er 16 kjerner ubrukelig.

Ja helt ubrukelig, tenk deg om vi hadde holdt oss til 2Gb ram , 1 kjerne og NVIDIA 280 kort...

 

Antallet kjerner som spillene nå greier å bruke har langsomt økt, i flerspiller kan noen konkrete mp titler vise at det å ha en 4 kjerners kontra en 6 kjerners utgjør forskjellen på lagg eller ikke lagg spesielt når man ønsker bra grafikk også.

 

Med flere kjerner, bedre gpuer og høyere oppløsning øker også mengden minne man behøver og vi er nå på 16 GB som anbefaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...