Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ikke kast vekk penger på et hovedkort du ikke trenger, kjøp heller mer ram, større harddisk, raskere cpu/gpu eller noen gode hodetelefoner :)

 

 

 

Det er nok et godt tips. Men vi snakker 700 kroner ekstra opp fra Asrock Killer SLI til Aorus K7 for eksempel, og med tanke på hvor sjelden jeg oppgraderer så kan det være verdt det for meg. Gitt at jeg er i en situasjon hvor 700 ekstra er helt ok selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke kast vekk penger på et hovedkort du ikke trenger, kjøp heller mer ram, større harddisk, raskere cpu/gpu eller noen gode hodetelefoner :)

 

 

 

Det er nok et godt tips. Men vi snakker 700 kroner ekstra opp fra Asrock Killer SLI til Aorus K7 for eksempel, og med tanke på hvor sjelden jeg oppgraderer så kan det være verdt det for meg. Gitt at jeg er i en situasjon hvor 700 ekstra er helt ok selvfølgelig.

Spørsmålet er da om K7 har noe du kan få mer bruk for enn bedre cpu, gpu, ram eller hd.

 

Men alle har sine preferanser, noen satser på kabinett og sparer på alt inni :)

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er da om K7 har noe du kan få mer bruk for enn bedre cpu, gpu, ram eller hd.

 

Men alle har sine preferanser, noen satser på kabinett og sparer på alt inni :)

 

Jeg har egentlig innsett at "men det koster jo bare litt mer" er en dårlig tankegang så jeg har dratt K5 inn i bildet igjen og tror faktisk det blir valget. Den har alt av fancy greier jeg føler jeg vil trenge og har et veldig fint svart utseende. Heller dog fortsatt mot Ryzen 1700 kontra 1600. Ønsket om futureproofing og litt mer power i CPU er vanskelig å bli kvitt. Ironisk nok hadde jeg garantert kjørt en i5 om jeg skulle kjøpt intel though.

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmålet er da om K7 har noe du kan få mer bruk for enn bedre cpu, gpu, ram eller hd.

 

Men alle har sine preferanser, noen satser på kabinett og sparer på alt inni :)

 

Jeg har egentlig innsett at "men det koster jo bare litt mer" er en dårlig tankegang så jeg har dratt K5 inn i bildet igjen og tror faktisk det blir valget. Den har alt av fancy greier jeg føler jeg vil trenge og har et veldig fint svart utseende. Heller dog fortsatt mot Ryzen 1700 kontra 1600. Ønsket om futureproofing og litt mer power i CPU er vanskelig å bli kvitt. Ironisk nok hadde jeg garantert kjørt en i5 om jeg skulle kjøpt intel though.

 

 

Det jeg har personlig sett på ryzen fronten er at sakte men sikkert så har ytelsen økt over hele fjøla, til og med 8C 16T gjengen har fått økt ytelsen sin litt i en del spill og programvare etter hvert som det har kommet oppdateringer på disse programmene og man har tatt i bruk mer av prossesoren.

 

Så ikke så rart at Intel ble litt tatt på senga, men forhåpentligvis vil vi nå se bedre IPC og langt flere kjerner til "kanskje" en hyggelig pris hos intel også...

Lenke til kommentar

 

så lenge hovedkortet er et AM4 kort, så støtter den samtlige Ryzen prosessorer ikke sant?

 

Ser noen HK hvor det står "Ryzen 7 støtte"

Alle du kan kjøpe i dag, men ikke de nye som kommer i sommer. Thredripper støttes ikke av AM4.

 

Men det er ettersom hva jeg har forstått en "server" cpu? 

 

For AM3 varte jo ganske lenge, så jeg tenkte at hvis jeg invisterer i en ryzen 5 1400 i dag, så kan jeg oppgradere om 3 år med nyere cpu , uten å måtte skifte HK. Det er mulig ikke sant?

Lenke til kommentar

 

 

så lenge hovedkortet er et AM4 kort, så støtter den samtlige Ryzen prosessorer ikke sant?

 

Ser noen HK hvor det står "Ryzen 7 støtte"

Alle du kan kjøpe i dag, men ikke de nye som kommer i sommer. Thredripper støttes ikke av AM4.

 

Men det er ettersom hva jeg har forstått en "server" cpu? 

 

For AM3 varte jo ganske lenge, så jeg tenkte at hvis jeg invisterer i en ryzen 5 1400 i dag, så kan jeg oppgradere om 3 år med nyere cpu , uten å måtte skifte HK. Det er mulig ikke sant?

 

Nei, det er en såkalt HEDT(High-End Desktop).

 

Ja, det er sannsynlig. Det kommer til å bli lansert flere CPU-er til AM4 socket-en i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

 

så lenge hovedkortet er et AM4 kort, så støtter den samtlige Ryzen prosessorer ikke sant?

 

Ser noen HK hvor det står "Ryzen 7 støtte"

Alle du kan kjøpe i dag, men ikke de nye som kommer i sommer. Thredripper støttes ikke av AM4.

 

Men det er ettersom hva jeg har forstått en "server" cpu? 

 

For AM3 varte jo ganske lenge, så jeg tenkte at hvis jeg invisterer i en ryzen 5 1400 i dag, så kan jeg oppgradere om 3 år med nyere cpu , uten å måtte skifte HK. Det er mulig ikke sant?

 

 

AMD Ryzen 5 og AMD Ryzen 7: Er socket AM4 og billig versjonen med 24 PCIe lanes og Dual-Channel DDR4. Opp til 8 Cores og 16 Threads.

 

AMD Ryzen Threadripper: Er socket TR4 og er større en AM4. Støtter 64 PCIe lanes og Quad-Channel DDR4. Dette er en del av high-end desktop (HEDT) plattformen til AMD som det neves over her. Opp til 16 Cores og 32 Threads.

 

AMD EPYC er serverplattformen og blir det du kaller "server" CPU. 128 PCIe lanes og Quad-Channel DDR4. Usikker på hva socketen heter her, men tror det er AMD 1P og AMD 2P (singel eller dobbel CPU). Den er ikke lik som noen av de andre. Opp til 32 Cores og 64 Threads.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

 

 

så lenge hovedkortet er et AM4 kort, så støtter den samtlige Ryzen prosessorer ikke sant?

 

Ser noen HK hvor det står "Ryzen 7 støtte"

Alle du kan kjøpe i dag, men ikke de nye som kommer i sommer. Thredripper støttes ikke av AM4.

 

Men det er ettersom hva jeg har forstått en "server" cpu? 

 

For AM3 varte jo ganske lenge, så jeg tenkte at hvis jeg invisterer i en ryzen 5 1400 i dag, så kan jeg oppgradere om 3 år med nyere cpu , uten å måtte skifte HK. Det er mulig ikke sant?

 

Det er det dessverre ingen som vet, men kjøper jeg ryzen blir det 1800x. Grunnen er det du tenker på, slippe å kjøpe nytt hk. Ja og nye win10 lisens

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

 

 

Bam!

Og der knuste plutselig Ryzen Intel sine Cpu'er i Rise of the Tomb Raider :

 

http://hexus.net/tech/news/cpu/107305-rotr-zbrush-performance-updates-cheer-amd-ryzen-users/

Fikk ikkje se bildene på mobil. Hvilken cpu bruker intel her da? :) knuse i tillegg, det høres nice ut. Det må være med 20+% det da?

 

 

9 fps... :p

 

 

Eh.. Kanskje vaske øynene litt? Det er 9 fps mellom medium og high preset'en etter patch. Forskjellen fra gammel patch til ny patch på "High" "Medium" er fra 123fps til 160 fps!!! :eek:  Gjennomsnittlig økt fps mellom patch'ene på de forskjellige preset'ene var: "On average this performance uplift is a meaty 28 per cent"...

 

Edit: Snublet litt i talltriksingen selv. :p

 

Jeg vet ikke hva vi skal med gjennomsnittet med mindre man selv tuner grafikken til å ligge et sted mellom "medium" og "High". Men det kunne man jo uansett utledet av ytelses økningen "Medium" og High".. Som altså forøvrig er 29,8% på "Medium", og 25,7% på "High"..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

 

Bam!

Og der knuste plutselig Ryzen Intel sine Cpu'er i Rise of the Tomb Raider :

 

http://hexus.net/tech/news/cpu/107305-rotr-zbrush-performance-updates-cheer-amd-ryzen-users/

Fikk ikkje se bildene på mobil. Hvilken cpu bruker intel her da? :) knuse i tillegg, det høres nice ut. Det må være med 20+% det da?

 

 

9 fps... :p

 

 

Eh.. Kanskje vaske øynene litt? Det er 9 fps mellom medium og high preset'en etter patch. Forskjellen fra gammel patch til ny patch på "High" "Medium" er fra 123fps til 160 fps!!! :eek:  Gjennomsnittlig økt fps mellom patch'ene på de forskjellige preset'ene var: "On average this performance uplift is a meaty 28 per cent"...

 

Edit: Snublet litt i talltriksingen selv. :p

 

Jeg vet ikke hva vi skal med gjennomsnittet med mindre man selv tuner grafikken til å ligge et sted mellom "medium" og "High". Men det kunne man jo uansett utledet av ytelses økningen "Medium" og High".. Som altså forøvrig er 29,8% på "Medium", og 25,7% på "High"..

 

Så hvilken cpu fra intel sammenliknes det fra? Får jo 190fps med stock cpu i 1440p her :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bam!

Og der knuste plutselig Ryzen Intel sine Cpu'er i Rise of the Tomb Raider :

 

http://hexus.net/tech/news/cpu/107305-rotr-zbrush-performance-updates-cheer-amd-ryzen-users/

Fikk ikkje se bildene på mobil. Hvilken cpu bruker intel her da? :) knuse i tillegg, det høres nice ut. Det må være med 20+% det da?

 

 

9 fps... :p

 

 

Eh.. Kanskje vaske øynene litt? Det er 9 fps mellom medium og high preset'en etter patch. Forskjellen fra gammel patch til ny patch på "High" "Medium" er fra 123fps til 160 fps!!! :eek:  Gjennomsnittlig økt fps mellom patch'ene på de forskjellige preset'ene var: "On average this performance uplift is a meaty 28 per cent"...

 

Edit: Snublet litt i talltriksingen selv. :p

 

Jeg vet ikke hva vi skal med gjennomsnittet med mindre man selv tuner grafikken til å ligge et sted mellom "medium" og "High". Men det kunne man jo uansett utledet av ytelses økningen "Medium" og High".. Som altså forøvrig er 29,8% på "Medium", og 25,7% på "High"..

 

Så hvilken cpu fra intel sammenliknes det fra? Får jo 190fps med stock cpu i 1440p her :p

 

 

Det er snakk om i7 - 7700K og 4690 mener jeg.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har hatt 8 kjerner siden 2013, men ikke noe jeg skryter av.

 

Saken er at slike optimaliseringer viser at Ryzen har fortsatt en god del å gå på, eksempelvis før denne oppdateringen kunne man se omtrent 110 Fps i Tomb Raider ( https://www.tek.no/artikler/test-amd-ryzen-7-1800x/377125/3 ) og nå er jo man oppe i 160 fps / 150 fps etter patchen, det er en massiv 40 fps økning http://hexus.net/tech/news/cpu/107305-rotr-zbrush-performance-updates-cheer-amd-ryzen-users/ ).

 

Om noen mener dette ikke er noe å være "imponert" over så greit nok, men med tanke at cpu'en greier å yte omtrent 20fps mer enn Intel i akkurat dette spillet lover jo bra om dette fortsetter slik i flere spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...