Gå til innhold

TEST: Mobile Pay på Rema 1000


Anbefalte innlegg

 

Det eneste riktige per idag hadde vel vært å gå for Android pay, ettersom det er det systemet som er mest utbredt etter det jeg har skjønt.

 

android pay og apple pay får vi håpe at ikke slår ann! Det er ganske ille dersom man blir låst til et OS!

 

Som posten over sier: Er bare Apple Pay som låser deg til OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android Pay er KUN tilgjengelig for Android KitKat (4.4) eller høyer. Fra FAQ:

 

"The Android Pay app is available for Android phones and tablets running KitKat (4.4) or higher that support NFC (Near Field Communication) and HCE (Host Card Emulation)."

 

Er heller ikke tilgjengelig i Norge. Så MobilePay er best her på berget, støtter Android, iOS og Windows Phone.

Lenke til kommentar

Kortholdern min hadde falt ut av lomma her ein dag da eg skulle på butikken og handle... 

Da var det greit å ha MobilePay på mobilen! 

Etter at dei fikk MobilePay på rema butikken har eg alttid brukt den.  Synes det går raskere og enklere. 

 

Du låser opp mobilen i det du tar den opp av lomma (iphone 6s)

Mobilepay er på første skjermbilde, trykker på appen også holder fingern på touchid ein gang til, også må du vente til den i kassen har gjort sitt så er det bare å sveipe. med iphone og blåtann le trenger du ikkje stå nærme automatien. Du kan fint stå bak der som du pakker ned varene. 

 

Eineste eg savner er at kvitteringen skulle ha blitt lagra i app eller sendt på epost. 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de bare introduserer kontaktløst kort på bankkortene, her i England så har de hatt de det ganske lenge og det er lynkjapt. Du kan betale opp til £30 uten å måtte sette inn kortet eller bruke pin.

 

Alt du trenger å gjøre er å peke korte ned på terminalen og 1 sek senere så er det kjøpt.

 

De har samme løsningen på busser og undergrunnen også

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de bare introduserer kontaktløst kort på bankkortene, her i England så har de hatt de det ganske lenge og det er lynkjapt. Du kan betale opp til £30 uten å måtte sette inn kortet eller bruke pin.

 

Alt du trenger å gjøre er å peke korte ned på terminalen og 1 sek senere så er det kjøpt.

 

De har samme løsningen på busser og undergrunnen også

 

Det er introdusert, og alle gamle kort skal byttes ila 2016 så vidt jeg har skjønt. - Problemet er at få butikker har terminaler som støtter trådløs betaling.

Lenke til kommentar

Testa MobilePay da Rema rullet det ut, og fikk gratulasjoner på Rema 1000 Stakkevollveien fordi jeg var første kunde som testet ut MobilePay. Siden har jeg brukt kortet hver eneste gang, det er fortsatt enklere dessverre. Men fint som backup om man glemmer kortet, det har faktisk skjedd overraskende mange ganger at jeg glemmer det vanlige betalingskortet i ei dressjakke og kommer på butikken med lommeboka full av kredittkort/firmakort/medlemskort, men ikke kortet jeg helst vil betale med. Da kan mobilen være en fin plan B.

 

Heldigvis blir teknologien mer og mer moden. Hvis jeg kunne puttet mobilen (med låst skjerm) mot terminalen, få spørsmål om jeg godtar beløpet og så bekrefte med fingeravtrykkleseren så er det gjort for min del, det hadde jeg foretrukket framfor kort. Men å låse opp, finne appen, trykke pin, trykke på "NFC-ikonet" og så bekrefte er for mye styr sammenlignet med å stappe inn kortet og la det stå der til terminalen vil ha pin.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor de bare introduserer kontaktløst kort på bankkortene, her i England så har de hatt de det ganske lenge og det er lynkjapt. Du kan betale opp til £30 uten å måtte sette inn kortet eller bruke pin.

 

Alt du trenger å gjøre er å peke korte ned på terminalen og 1 sek senere så er det kjøpt.

 

De har samme løsningen på busser og undergrunnen også

 

Det er introdusert, og alle gamle kort skal byttes ila 2016 så vidt jeg har skjønt. - Problemet er at få butikker har terminaler som støtter trådløs betaling.

 

Er vel også at det foreløpig kun går via Visa og MasterCard og ikke BankAxept også vil jeg tro.

Brukt MobilePay selv på butikken, mest fordi det er kult, syns ikke det er så mye raskere egentlig

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de bare introduserer kontaktløst kort på bankkortene, her i England så har de hatt de det ganske lenge og det er lynkjapt. Du kan betale opp til £30 uten å måtte sette inn kortet eller bruke pin.

 

Alt du trenger å gjøre er å peke korte ned på terminalen og 1 sek senere så er det kjøpt.

 

De har samme løsningen på busser og undergrunnen også

 

Enig, bankene er for trege, men ikke minst butikkene, rema her har en terminal som støtter det, men evner ikke å aktivere det, men mobilepay har de....

 

AtW

Lenke til kommentar

Bankkortet mitt kan jeg bruke i akkurat den butikken jeg vil. Å laste ned en app for å betale for en cola på narvesen, blir for meg litt tungvint. Spesielt med tanke på at jeg må laste ned en annen app for å kjøpe snus når jeg går innom bunnpris.

 

Misforstå meg rett. Jeg tror absolutt at dette er fremtiden, og det blir garantert mer strømlinjeformet enn visakortet etter hvert som det modnes, men så lenge det ikke finnes én standard er det for meg lite interessant. (Trodde aldri at jeg skulle ende opp som en dinosaur:D)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kom oppdatering av app'en til Windows Phone i dag. Nytt er at en kan legge Betal i Butikk som en egen flis på startskjermen. Da kommer en direkte til dette istedenfor å måtte velge et menyvalg i appen etter at den er startet. En liten detalj som gjør den enda enklere og raskere å bruke i butikken.

Lenke til kommentar

Dere glemte at man faktisk må låse opp mobilen først også.

1: Ta mobilen opp av lommen

2: Taste kode og ok (evt. fingeravtrykk)

3: Skru på Blåtann (om du ikke har NFC, og skrur av blåtann til vanlig. De fleste skrur vel av blåtann til vanlig, i motsetning til NFC drar den litt strøm.)

3: Sveipe til MobilePay-appen og åpne den.

4: Taste en annen kode (eller infgeravtrykk)

5: Ekstra tastetrykk i appen

6: Scan kode eller "dult" borti MobilePay-platen.

7: Trykk OK.

 

Kort:

1: Opp av lomme/lomebok.

2: Putt kort i terminal

3: Tast kode og OK.

eller, om terminalen støtter kort med NFC, er steg 2 å holde kortet inntil terminalen, og så er det ikke flere steg.

 

"Enklere enn kort" er nok å overdrive et bakeri eller to. Med forbehold om at jeg ikke trodde man måtte åpne appen før man la det på platen (om man hadde NFC og telefonen var låst opp), men når dere skriver at man må det, så får jeg tro på dere. Likevel ikke enklere enn kort. Man kan låse opp telefonen og appen på forhånd, så det tar ikke nødvendigvis lenger tid, og det er jo VELDIG praktisk hvis man har glemt lommeboken, men det er jo virkelig ikke enklere.

Lenke til kommentar

Den tidligere ValYou løsningen (for kjøp under 100kr):

 

1. Ta telefonen opp av lommen.

2. Hold den inntil NFC kortleseren.

    Ferdig! (For kjøp over 100kr måtte man taste inn kode)

I verste fall var det like mye jobb som med et vanlig bankkort, i beste fall var det mindre.

Ikke noe ekstra klunder med verken å låse opp telefonen, åpne apps, taste inn ting etc.

 

Viser klart hvor dårlig den nye "Rema 1000 løsningen" egentlig er.

Lenke til kommentar

Den tidligere ValYou løsningen (for kjøp under 100kr):

 

1. Ta telefonen opp av lommen.

2. Hold den inntil NFC kortleseren.

    Ferdig! (For kjøp over 100kr måtte man taste inn kode)

I verste fall var det like mye jobb som med et vanlig bankkort, i beste fall var det mindre.

Ikke noe ekstra klunder med verken å låse opp telefonen, åpne apps, taste inn ting etc.

 

Viser klart hvor dårlig den nye "Rema 1000 løsningen" egentlig er.

Det er vel igrunn en Danske Bank-løsning, ikke Rema 1000-løsning. Løsningen er også mye større i Danmark enn den har blitt her foreløpig: http://www.mobilepay.dk/da-dk/Nyheder/artikler/Pages/MobilePay-2015-aaret-i-tal.aspx

 

Når det er sagt, så betyr ikke dette at løsningen er spesielt god, men vi kan jo håpe den blir bedre etter hvert.

 

Forsøkte selv betale med MobilePay for første gang i dag, men det var visst noe galt med kassa så det gikk ikke. Bedre lykke neste gang!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Skjønner ikke hvorfor de bare introduserer kontaktløst kort på bankkortene, her i England så har de hatt de det ganske lenge og det er lynkjapt. Du kan betale opp til £30 uten å måtte sette inn kortet eller bruke pin.

 

Alt du trenger å gjøre er å peke korte ned på terminalen og 1 sek senere så er det kjøpt.

 

De har samme løsningen på busser og undergrunnen også

 

Det er introdusert, og alle gamle kort skal byttes ila 2016 så vidt jeg har skjønt. - Problemet er at få butikker har terminaler som støtter trådløs betaling.

Så har de vel også problemer med uærlige folk som går rundt på folksomme områder med terminaler i hånda som pengene bare renner inn på :D

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...