Gå til innhold

TEST: Mobile Pay på Rema 1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Windows Phone starter appen automatisk når man tapper den til MobilePay platen.

Litt usikker på om man må inn med noe passord for åpne telefonen i tillegg. Det tror jeg kanskje kommer an på hvilket sikkerhetsnivå man har satt i NFC innstillingene. Og det varierer nok fra plattform til plattform hvordan det virker. Når jeg brukte det første gang, så fikk jeg opp en melding der jeg måtte bekrefte at MobilePay programmet kunne åpnes, jeg kunne der krysse av for at det var en app jeg stolte på og som kunne åpnes automatisk.

Usikker på hvordan det er med Android, som jeg har, men om appen starter automatisk selv når mobilen er låst så er man jo likt :)

Lenke til kommentar

Korleis er tryggleiken til NFC? Er det framleis like usikkert på det var for eit par år sidan?

 

Ganske trygt da det bare virker på veldig kort avstand.

Forøvrig blir vel ingen sensitiv informasjon gitt ut på NFC i dette tilfellet, bare en "kode" slik at appen vet hvor pengene skal sendes.

Om noen andre får tak i denne koden, så kan di bare bruke den til å betale for deg :p nesten som å dele ut kontonommeret ditt. Får ikke gjort så mye med bare det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

 

På Windows Phone trenger jeg ikke starte programmet, det starter automatisk når man bruker MobilePay platen, så det er ingen ekstra trinn for å starte selve appen.

Hvis du vil spare litt tid, og det er kø, kan man starte programmet manuelt og taste inn koden mens man venter i køen. Da slipper man unna med å bare trykke ok etter at man har tappet telefonen på MobilePay platen.

 

Ser at etter en oppdatering av appen nå, så er det nå mulig å registrerer flere kort i appen, slik at man kan velge mellom flere kort å betale med. (Hadde ikke den muligheten når jeg begynte å bruke tjenesten.)

 

Det er fortsatt mye enklere å bruke kort med NFC til småkjøp ...... - ta ut lommeboken og hold den mot betalingsterminalen så har du betalt. - Så før det er minst like enkelt på alle mobiler ser jeg ikke for meg at dette kommer til å ta av.  - DVS at du kun må holde mobilen mot terminalen uten å låse den opp og evt skrive inn en pin dersom det er over ett visst beløp.

 

Dessuten går minibank-kortet mitt aldri tom for strøm, og det har heller aldri problem med touchen hvis jeg er kald på fingrene ;)

 

 

Har ikke NFC på mitt bankkort, så jeg har aldri prøvd det.

Man du trenger ikke taste pin i det hele tatt på terminalen?

Hvis det funker på bankkort, så vil jeg tro man kan få det samme til på en telefonløsning.

Men det høres ikke særlig trygt ut.

 

Nå har jeg sånn "fancy" Lumia telefon med "fast charging", øye skanning og som fungerer med hansker, så det er ikke noe stort problem. ;)

(Ja, vanlige hansker uten noe spesielle løsninger)

Jeg slipper forhåpentligvis å drasse på lommeboken mye lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

 

På Windows Phone trenger jeg ikke starte programmet, det starter automatisk når man bruker MobilePay platen, så det er ingen ekstra trinn for å starte selve appen.

Hvis du vil spare litt tid, og det er kø, kan man starte programmet manuelt og taste inn koden mens man venter i køen. Da slipper man unna med å bare trykke ok etter at man har tappet telefonen på MobilePay platen.

 

Ser at etter en oppdatering av appen nå, så er det nå mulig å registrerer flere kort i appen, slik at man kan velge mellom flere kort å betale med. (Hadde ikke den muligheten når jeg begynte å bruke tjenesten.)

Det du beskriver er jo betydelig MER kronglete enn å bruke kort. !!! Med andre ord, du blir nødt til å gå gjennom flere trinn enn hva man bruker kortet til pr. idag. ergo, flere trin, mer kronglete.

 

 

Er det ikke like mange trinn?

Kort:

Sett kort i leser

Tast pinkode for kort

Tast ok på korterminal

 

Telefon:

Tap telefon på leser

Tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast bekreft på telefon.

 

Det er i utgangspunkt 3 like trinn.

Lenke til kommentar
Ta frem kortholder

Sett kort i terminal

Tast kode og OK

Ta ut kort

 

Alternativt

Ta frem telefon

Deaktiver tastelås (iPhone)

Finn appen og start den

Tast kode på appen eller les av finger

Velg betaling i appen (lite ikon oppe til høyre). Kanskje dette steget kan skippes? Aner ikke. 

Hold telefon inntil terminal inntil den er registrert

Sveip for å betale

 

Mobilen er ikke i nærheten av like enkel og brukervennlig som kort. Jeg har testet dette flere ganger, og det er betydelig mer tungvint løsning enn kortet. Enda verre blir det med kontaktløse kort som nå rulles ut. 

 

Windows Phone høres bedre ut om man bare holder telefonen foran og så får mulighet til å sveipe for å betale. Men slik er det ikke på iPhone. Antakelig ikke på Android heller?

Endret av mistercartman
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har ikke NFC på mitt bankkort, så jeg har aldri prøvd det.

mener jeg hørte at alle kort blir byttet ut i løpet av 2016 ;)

 

Man du trenger ikke taste pin i det hele tatt på terminalen?

Hvis det funker på bankkort, så vil jeg tro man kan få det samme til på en telefonløsning.

Men det høres ikke særlig trygt ut.

Niks, men det er kun opp til en beløpsgrense selvsagt - skal noe være convenient kan det ikke være for sikkert.

 

Nå har jeg sånn "fancy" Lumia telefon med "fast charging", øye skanning og som fungerer med hansker, så det er ikke noe stort problem. ;)

(Ja, vanlige hansker uten noe spesielle løsninger)

Jeg slipper forhåpentligvis å drasse på lommeboken mye lenger.

Skjønner, jeg har en gammel iphone og må stadig blåse på fingeren for å få de varme ;)

Lenke til kommentar

Det ER fortsatt MYE enklere og raskere å bruke kort. Fiske opp av lomma, taste koden, ferdig. Mobilløsningen funker kanskje bedre på lynraske telefoner, men hvis man skal på med skjermen, starte appen og vente på godkjent betaling tar det lenger tid enn med kort.

 

Nå har ikke jeg brukt dette etter nyttår, pga nytt arbeidssted, og ingen Rema butikker i nærheten her jeg jobber nå.

Men når jeg brukte det i November/Desember gikk selve godkjenningsprosessen raskere på MobilePay en på kortterminal med BankAccept.

Det kan ha vært fordi det nærmet seg jul og det var stor belastning på BankAccept systemet i forhold til MobilePay systemet.

Appen starter av seg selv, og om man må på med skjermen kan endres i sikkerhetsinnstillingene på telefonen. På laveste sikkerhetsnivå kan NFC virke uten at telefonskjermen er slått på.(I hvert fall på WP)

Lenke til kommentar

Bekreftelsesdelen på mobil er mer tungvindt da den ikke gjøres i "samme operasjon", som å trykke ok, som i praksis bare gjør koden femsifret.

 

AtW

Ja så er det et svipe i stedet for et tastetrykk for å godkjenne.

Vet ikke hvordan det er med biometrisk godkjenning, men hvis den støtter det så er man nede i et trykk og en svip. (eller en øyeskanning, og et svipe)

 

Hvis jeg skal betale med kort, så skjer det ikke noe på kortterminalen før personen i kassen har skannet alle varene, først da kan jeg taste kode og ok, eller tar jeg feil der?

Så vidt jeg husker så kunne jeg tappe telefonen på holderen og taste kode før alle varene var er scannet, så når betalingsbeløpet er klart trenger jeg bare trykke bekreft.

Jeg behøver da ikke stå ved kortterminalen, jeg kan stå å pakke varene i poser. Siste vare scannet, og man trykker bare på bekreft. i stedet for å gå tilbake til kortterminalen for å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er allerede gebyr for butikken når du betaler med kort. Og de må og ha terminaler for å betale med kort.

Gebyr for å betale med BankAxept er svært lavt. Derimot er gebyr for Visa, Mastercard og lignende ganske høye. Spørsmålet er om MobilePay har gebyrer som Visa, eller om det er nærmere BankAxept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

Greit nok, men må jo låse opp telefonen så lete frem og starte appen også.

Altså, to ekstra trinn.

Du må forsåvidt ta opp pengboka og lete fram kortet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...