Gå til innhold

TEST: Mobile Pay på Rema 1000


Anbefalte innlegg

 

 

Och när man tappar mobilen i golvet som är en stor risk med tanke på stress, barn som skriker osv.

Men kunde gott tänkt mig ha det på klockan, då den sitter fast och mer tillgänglig, slipper dra fram antingen plånbok eller mobil!

 

Skulle aldrig falla mig in att ha betalningstjänst på klockan. Cash is king. Ett kort som man enkelt kan låna bort till andra är också okej.

 

En mobiltelefon med fingertrycksensor, som i tillägg kan hackas hur enkelt som helst eller fjärrstyras utan spår... aldrig

Svårt att diskutera med en person som säger att Cash is King i 2016 men ska försöka svara dig.

 

Gick aldrig in på den tekniska lösningen och säkerheten på klockan, det var mer ett generellt förslag på en lösning som jag anser vara bättre än mobil med tanke på att tappa mobilen och behöva ta upp den ur en ficka/handsväska osv.

Angående säkerhet med fingertrycksensor så måste man inte aktivera den bara för att det finns. Om du tycker PIN kod är säkrare så varsågod. Hur som helst har du inte högre säkerhet på ett kort än en mobil/klocka app om allt fungerar felfritt. Du har PIN kod på ditt kort idag och jag har läst att dessa kort kan "skimmas", har du hört det? ;-)

 

Kontanter/Kort är inte framtiden, den saken är klar!

 

I tillägg säger du att man kan med fördel låna bort sitt kort, det kan du fortsätta göra om du så önskar eftersom kortet är knutet i detta fallet till en app.

 

Men när det gäller fördelar med tanke på säkerhet IGEN som du nämner som en viktig faktor för dig så föreslår jag att du inte lånar ut ditt kort annat än till mig ;-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bankkortet mitt står i terminalen før appen er klar for inntasting av kode....

Dvs. når jeg taster kode i appen kan jeg samtidig taste kode på kortterminalen. 

Så når min betaling med kort er gjennomført, er appen klar til valg av butikkbetaling, skanning av telefon og sveip for å betale.

Og forskjellen blir ikke mindre med kontaktløst kort :)

Men Mobilepay er et greit alternativ de gangene man glemmer kortholderen hjemme. 

 

Alternativt finnes det mobilcover med kortholder i. Med kontaktløst kort sveiper man da mobilen foran terminalen og taster kode. Enda enklere :)

Du kan ikke taste kode på bankterminalen før kasserer er ferdig med å scanne alle varene og har trykket på "BANK"-tasten på kassa.

Du kan logge deg inn på APP'en mens du står og venter i kassa-køen og sveipe "Bekreft" når kasserer er ferdig (mens du pakker varene).

 

 

Når jeg handler i butikken står jeg normalt og legger på varer på båndet. Når jeg er ferdig med det kjører jeg vogna forbi så den står der jeg skal pakke oppi varer. Tar også ofte en titt på beløpet på skjermen og sier hvor mange poser jeg skal ha. 

Tro meg – jeg jobber med betalingsløsninger og skulle gjerne hatt mobilen som foretrukket enhet.
Men i praksis er kortet langt bedre. Inntil videre. Men det kan endre seg om det kommer noen fordeler inn i Mobilepay, eller betalingsflyten blir langt enklere enn i dag. 
 
Når det gjelder forhåndsregistrering mens varene skannes - du kan da registrere håndsettet på platen og så sveipe for å bekrefte betaling etterpå? Mitt inntrykk er at kassapersonellet må trykke på ett eller annet før man får tilgang til å sveipe OK. Jeg har i hvert fall registrert håndsettet før, og blitt stående og lure på hva som skjer, Først når jeg sier ifra at jeg ønsker å betale med mobilepay, noe nesten ingen gjør, så trykker vedkommende på noe slik at jeg får tilgang til å sveipe. Opplevde at vi begge ble stående å vente en gang jeg testet det, for jeg trodde hun visste at jeg skulle betale med mobilen siden jeg skannet den, og hun trodde kanskje jeg skulle finne frem kortet. 
Lenke til kommentar

 

Høres fortsatt betydelig mer kronglete enn å bruke kort.

Ja - 100% enig

 

Og det er det også i praksis. I hvert fall frem til betalingsflyten blir bedre, brukeradferden endres og kassapersonellet blir raskere på labben ift brukere av Mobilepay. 

En svært viktig potensiell forbedring for Android og iOS er at man bare sveiper telefonen uten å måtte låse opp tastelås eller starte appen. Kanskje også at man kan forhåndsgodkjenne betalingen, dvs sveipe med en gang?

Lenke til kommentar

Det burde vært nok å legge mobilen på platen så taste kode, evt. bare legge den der uten å taste kode om det er under ett beløp man selv kan justere på selv. Evt. sveipe eller noe for å godkjenne beløpet.

 

Så lenge jeg må åpne en app er det ikke noe jeg kommer til å bruke, ønsker konseptet velkommen, men det må være bedre :)

Lenke til kommentar

 

 

Bankkortet mitt står i terminalen før appen er klar for inntasting av kode....

Dvs. når jeg taster kode i appen kan jeg samtidig taste kode på kortterminalen. 

Så når min betaling med kort er gjennomført, er appen klar til valg av butikkbetaling, skanning av telefon og sveip for å betale.

Og forskjellen blir ikke mindre med kontaktløst kort :)

Men Mobilepay er et greit alternativ de gangene man glemmer kortholderen hjemme. 

 

Alternativt finnes det mobilcover med kortholder i. Med kontaktløst kort sveiper man da mobilen foran terminalen og taster kode. Enda enklere :)

Du kan ikke taste kode på bankterminalen før kasserer er ferdig med å scanne alle varene og har trykket på "BANK"-tasten på kassa.

Du kan logge deg inn på APP'en mens du står og venter i kassa-køen og sveipe "Bekreft" når kasserer er ferdig (mens du pakker varene).

 

 

Når jeg handler i butikken står jeg normalt og legger på varer på båndet. Når jeg er ferdig med det kjører jeg vogna forbi så den står der jeg skal pakke oppi varer. Tar også ofte en titt på beløpet på skjermen og sier hvor mange poser jeg skal ha. 

Tro meg – jeg jobber med betalingsløsninger og skulle gjerne hatt mobilen som foretrukket enhet.
Men i praksis er kortet langt bedre. Inntil videre. Men det kan endre seg om det kommer noen fordeler inn i Mobilepay, eller betalingsflyten blir langt enklere enn i dag. 
 
Når det gjelder forhåndsregistrering mens varene skannes - du kan da registrere håndsettet på platen og så sveipe for å bekrefte betaling etterpå? Mitt inntrykk er at kassapersonellet må trykke på ett eller annet før man får tilgang til å sveipe OK. Jeg har i hvert fall registrert håndsettet før, og blitt stående og lure på hva som skjer, Først når jeg sier ifra at jeg ønsker å betale med mobilepay, noe nesten ingen gjør, så trykker vedkommende på noe slik at jeg får tilgang til å sveipe. Opplevde at vi begge ble stående å vente en gang jeg testet det, for jeg trodde hun visste at jeg skulle betale med mobilen siden jeg skannet den, og hun trodde kanskje jeg skulle finne frem kortet. 

 

Kasserer må trykke "MobilePay"-tasten på kassen hvis du skal betale med mobilen, på samme måte som h*n må trykke på "BANK"-tasten hvis du skal betale med bankkort. Det er derfor viktig å fortelle kasserer at du skal betale med MobilePay  :)

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke NFC på mitt bankkort, så jeg har aldri prøvd det.

Man du trenger ikke taste pin i det hele tatt på terminalen?

Hvis det funker på bankkort, så vil jeg tro man kan få det samme til på en telefonløsning.

Men det høres ikke særlig trygt ut.

 

Nå har jeg sånn "fancy" Lumia telefon med "fast charging", øye skanning og som fungerer med hansker, så det er ikke noe stort problem. ;)

(Ja, vanlige hansker uten noe spesielle løsninger)

Jeg slipper forhåpentligvis å drasse på lommeboken mye lenger. 

 

 

Antar du da har Lumia 950 eller 950 XL. Fungerer det virkelig å bruke den med hansker for deg?

Har selv en 950, og finner ikke funksjonen i innstillingene, ei heller fungerer det å bruke hansker per dags dato. Fra det jeg ser på nettet går det ikke an å bruke hansker på hverken 950 eller 950 XL for øyeblikket. 

Lenke til kommentar

Off, endringer! Fysj og ÆSJ! 

 

Folk får det til å høre ut som vi må stå i flere minutter for å få betalt med mobilen. Folk er på mobilen til alle døgnets tider, så om du må låse opp mobilen din i kassa på Rema kontra å finne frem lommeboka og riktig kort kan det ikke være mange sekunders forskjell...

 

Tenk på mulighetene da!

Bruker mobilen til å betale, VIPS kvittering ligger lagret på mobilens betalings/kvitteringsapp.

Bruker mobilen til å betale, VIPS mobilen finner frem riktig rabattkort (trumf, coop osv.) 

Bruker mobilen til å betale, du har registert flere kort/kredittkort, mobilen anbefaler deg riktig kort mtp hva du får mest rabatt med.

 

Disse mulighetene eksiterer ikke enda, men hadde jeg vært utvikler hadde jeg laget det :) OG om disse mulighetene skal komme må folk bruke tjenesten. Mobilbruken vokser og vokser, så ser ikke på dette som noe negativt.

 

Om jeg bruker 4 eller 6 sekunder å betale i kassen på Rema ser jeg ikke problemet...

Hei!

 

Det er per i dag mulig å legge inn flere kort i Mobile Pay, dog finnes ikke en funksjon for automatisk rabatt. Du kan sette hvilket kort du vil som standard, slik at du slipper å velge kort for hver gang du skal betale. Det jobbes for tiden med støtte for kvittering innebygget i appen, dette vil komme i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Hvordan funker det med blåtann? på samme måte som med nfc eller? 

skal teste det neste gang jeg er innom. Testa bare med nfc. Var litt usikker hvor jeg måtte plassere den, og det tok litt tid før det gikk gjennom. 

 

Mindre knot enn med mcash ihvertfall. betal-sveipeknappen kunne godt vært plassert lenger ned på skjermen. 

 

og det ville vært gull om appen åpnet seg automatisk når man satt telefonen nært nfc-plata. 

Blir bra når/om android pay kommer hit. 

Lenke til kommentar

Min opplevelse er at MobilePay er mye tregere enn kortbetaling, men jeg har kun testet det et par ganger på en Rema-butikk med svært dårlig mobildekning, så jeg antar at det er årsaken til at det går tregt.

 

Vet fra før at det er umulig å poste et bilde til Instagram fra den samme butikken. Rema 1000 Reknes i Molde, om de kan få gjort noe med mobildekningen der. (Netcom)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

Greit nok, men må jo låse opp telefonen så lete frem og starte appen også.

Altså, to ekstra trinn.

Hvis du har Windows Phone, (hvilket alle har om noen år,) trenger du bare legge telefonen på platen og trykke ok.

Lenke til kommentar

Et hovedpoeng med en slik løsning bør være at man slipper å åpne appen manuelt og at det skal være så lite interaksjon som mulig. I artikkelen skrives det at man faktisk må åpne appen og det er ikke særlig brukervennlig. ValYou hadde en løsning som var genial: Det var en ettstegsløsning for transaksjoner under 100kr (om man satte dette som en predefinert innstilling i appen) Eneste man måtte gjøre da var å ta telefonen opp av lomma, holde den inntil terminale og vips så var transaksjonen fullførtt. Ikke noe knoting med åpning av apps, ekstra trykk på betalingknapper etc. Jeg har ikke testet denne Rema-1000 løsningen, men utifra det jeg leser virker den vesentlig mer kronglete og dårlig enn det ValYou var. Kan ikke skjønne at dette da skal være noe som får forbrukerne til å gå over fra kort. Det blir jo faktisk *flere* transaksjonssteg enn med kort i denne løsningen. Jeg var/er veldig positivt innstilt til mobil betaling, men det må være enklere enn å betale med kort. Det virker det ikke som om denne løsningen har oppnådd.

Vel, de støttet 1% av alle telefonene (tall tatt ut av ræva mi) av alle smartelefonene og nettopp derfor vant de ikke noe markedsandel så det er ikke så rart at de måtte legge inn årene for å si det slik.

 

Kan man få kvittering automatisk til e-post med denne løsningen, slik at jeg enkelt kan finne ut hvor mange liter melk jeg kjøper per måned?

Nei dessverre. Nærmeste du kommer er dette etter innkjøpet:

oj9MhzO.png

Regner med at våre handlevarer er statistikk som de fleste dagligvarebutikkene forsatt holder tett inntil bbrystet sitt.

Lenke til kommentar

Vel, de støttet 1% av alle telefonene (tall tatt ut av ræva mi) av alle smartelefonene og nettopp derfor vant de ikke noe markedsandel så det er ikke så rart at de måtte legge inn årene for å si det slik.

Problemet var at de ikke fikk inn systemet i feks. dagligvarebutikkene. Skjønner nå hvorfor siden de hadde planer om egne system. Er veldig beklagelig for kundene/brukerne at de nå forsøker å pushe ut et dårligere produkt.

Lenke til kommentar

 

Det eneste riktige per idag hadde vel vært å gå for Android pay, ettersom det er det systemet som er mest utbredt etter det jeg har skjønt.

 

android pay og apple pay får vi håpe at ikke slår ann! Det er ganske ille dersom man blir låst til et OS!

 

 

Det var vel ingen som nevnte Apple Pay - som jo er den eneste som låser deg til OS ;)

Endret av kjetilkl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...