Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre Sandefjord-Tromsø på moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Og veiene tillater det ikke.

Så vidt jeg vet er ingen strekninger forbudt eller ikke kjørbare for mopeder.

Å joda; på motorveier har verken moped eller traktor noe å gjøre. Og da blir det langt å kjøre på grusveier med moppis for å komme seg opp til Tromsø. Og selvsagt enda lengre om han skulle ta seg en tur innom Finnmark før Tromsø som en annen veldig smart bruker over her et sted mente på..

 

:-)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha unngått E6 og andre store veier, i hvert fall sør for Trondheim.  

Dette hadde vært en fin tur.

 

Du kunne eventuelt ha droppa Kystriksveien og kjørt E6 hele veien fra Steinkjær til Nordkjosbottn og E8 siste bit ut til Tromsø.  Hadde tatt kortere tid, men da hadde du gått glipp av den flotteste delen av turen.

Lenke til kommentar

Velger du å ta turen på moppa, så tror jeg som tidligere nevnt at du får en fantastisk tur på godt og vondt som du vil huske lenge etterpå.

 

MEN, å kjøre en moped så langt vil nok by på noen tekniske utfordringer. Personlig ville jeg ikke gjort det. Jeg bor i Fredrikstad og jeg hadde nok vilt hengt meg før jeg kom til Moss.

Lenke til kommentar

Et litt mer generelt spørsmål som til de som kanskje har litt peiling på motorer, som kanskje også kan hjelpe TS:

 

Er det slik at en moped i utgangspunktet er laget for å kjøre med full pupp? Altså at motoren er konstruert slik at den takler det høye turtaller over tid?

 

For på en moped så er det jo stort sett bånn gass som gjelder, og spesielt i dag hvor maks lovlig hastighet er 45-50km/t?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Oslo - Tromsø minst 10 ganger i 2015. Vil absolutt ikke anbefale en slik tur på moped. Selg den, og kjøp deg heller moped igjen nordpå. Jeg skal kjøre nordover igjen i Mai med tom lastebil, kunne eventuelt ha avtalt noe med deg, så tar jeg den på bilen istedenfor. 

 

Jeg regner 25 timer Oslo - Tromsø med personbil, 30 timer med trailer. Da kjøres det også konstant, kun med stopp for å pisse og strekke på beina noen få minutter.

 

Edit : En ting til du må tenke på, er drivstoff. Det er flere steder opppver i landet, så er det mange mil imellom bensinstasjonene. Det er nok verdt å tenke på hvis du virkelig skal suse igjennom hele landet på ei moppe.

Endret av Rampagee
Lenke til kommentar

Et litt mer generelt spørsmål som til de som kanskje har litt peiling på motorer, som kanskje også kan hjelpe TS:

 

Er det slik at en moped i utgangspunktet er laget for å kjøre med full pupp? Altså at motoren er konstruert slik at den takler det høye turtaller over tid?

 

For på en moped så er det jo stort sett bånn gass som gjelder, og spesielt i dag hvor maks lovlig hastighet er 45-50km/t?

Absolutt ikke ment for denne kjøringen. Det _kan_ gå bra, men de fleste som har prøvd å kjøre 2takt på langtur (den gang 2t var poppis på MC) har opplevd å måtte skru en god del, til tross for sedat kjøring. En 2t er rett og slett ikke bygget for å kjøre med stram vaier over lang tid. Det er derfor jeg foreslår en behandling med QMI småmotorbehandling, den roer betydelig ned belastningen.

Lenke til kommentar

Så har man atpåtill smykket moppa med trimsett så vil motoren tynes enda mer hvor katastrofen med en slik etappe nærmest er uungåelig?

 

Har kjørt litt moped selv i mine yngre tider, men ikke lenger enn rundt i nabolaget. Jeg husker at den gangen var det sjelden vi kjørte utenfor bygrensene der vi bodde. Vi holdt oss rundt på bygda, men en sjelden gang så tok vi den "lange" turen til byen (ca. 1 mil).

 

Med tanke på det som skrives om motoren her så kan jeg ikke forstå annet enn at dette er et ytterst vågalt prosjekt som frarådes fra min side. Kan man skru, har med seg det mest nødvendige verktøyet samt er instillt på at motoren faktisk kan stoppe opp til flere ganger på turen så er det greit. Har man forhåpning om å kjøre 190 mil uten store problemer og man ikke kan skru etc. så dropp det er min mening.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som anbefaler denne turen bare for transporten sin del?

Å kjøpe ny mopp nær ditt nye hjem, eller leie et fraktselskap, er mye bedre idèer.

 

Men dette har potensiale til å bli en tur du husker til du er gammal. En opplevelse for livet, på godt og vont.

 

Det er ikke en god idè, men det er en kul og tøff idè.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Er god reklame for mopedmerket du kjører hvis du klarer en slik tur uten problemer, hehe.

Det overrasker at mopeder blir ansett å være så skrøpelige. En bil venter en at skal klare hundre slike turer (180 000 km) uten annet enn regelmessige servicebesøk. 

 

Nå er ikke jeg spesielt teknisk annlagt, men hvis man tenker etter så synes jeg ikke det er så veldig rart, så fremt det som blir sagt lenger opp stemmer.

 

Motoren på en moped er i så måte ikke bygget for å kjøres langt med. Det blir som å dra på ferie med rullestolen, eller feie E6'en etter vinterens nedbør med piasavakost. Alt til sitt bruk, og en moped tror jeg er laget for de korte turene i nabolaget. Altså ikke annet enn en slags rullestol med to hjul hvor formålet er å gjøre det lettere i det daglige for forbrukeren.

 

En moped er ingen MC. Den er faktisk så langt fra MC som man kan komme. Alt på en moped er "lego" i forhold. Vertfall det jeg får intrykk av de få gangene jeg har fått "glede" av å prøvesitte en moped.

 

Da er en lettmotorsykkel et bedre valg. Da kan man følge vanlig trafikk i normale hastigheter uten å skvise stempelringene ut av formasjon.

 

Men jeg sier det igjen. Velger man å ta en slik tur og faktisk er klar over at det er veldig stor sjanse for at noe skjer, samt kan skru litt selv, så tror jeg man får en tur man kommer til å huske veldig godt, resten av livet, på godt og ikke minst vondt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De er ikke konstruert for høyt turtall i lang tid. Variert turtall er nok nøkkelen her. 

Hvis jeg måtte ha kjørt mopeden så langt, hadde jeg satt på en mild trimsylinder og et ikke så hissig effektanlegg, samt litt tyngre dreving, slik at å kjøre i 70 ikke blir for masete. 

 

Hele kompisgjengen kjørte tur/retur Hvaler, med bagasje, (bor i Akershus). Vi som kjørte lettsykkel var nok glade for at vi gjorde nettopp det, men det var ikke en sykkel som ikke klarte turen. Nå snakker vi riktignok ikke om de samme distansene, men mopedene ble kjørt på full vaffel hele veien. 

Lenke til kommentar

Motoren på en moped er i så måte ikke bygget for å kjøres langt med. Det blir som å dra på ferie med rullestolen

En rullestol har rekkevidde på tre mil og trenger stikkontakt og en natt for oppladning, så den er ubrukelig på mange strekninger.

Men mer naturlig er det vel å sammenligne med tråsykkel. En sånn doning egner seg bra til en slik tur og forventes ikke å bryte sammen. Mange har lagt ut på mye lengre sykkelturer enn det og er kommet velberget fram.

Lenke til kommentar

Ser det er delte meninger her, men jeg vurderer det fortsatt. Skal ta meg en tur til Kongsberg til våren.

Jeg synes så absolutt du skal virkeligjøre planen din. Det viktigste er at du er bevisst på hva du beveger deg ut på. Hvis du regner med at en slik tur skal gå som dans på roser så tror jeg kanskje du bør vurdere det.

 

Som nevnt, en tur som dette vil du uansett aldri glemme noensinne :)

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at min moped skar seg etter 13 timer med full gass, var at den lakk olje. Hjemturen fra Tynset til Fredrikstad gikk helt fint. Dette var en 1974 modell Zündapp..  :p

Den tuslet og gikk helt fint i 2 år til - frem til jeg tok sertifikatet.

Good times..  :)

 

Ser ikke problemet med å ta en slik tur. Vi bor i et sivilisert land, så om sykkelen ryker så er det bare å ta seg fram på annet vis.

Vi hadde ikke fått til noenting om vi ikke tok noen sjanser av og til..

Tenk positivt, vær forberedt på å ta ting på sparket og legg avgårde!  :thumbup:

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Jeg ville ha unngått E6 og andre store veier, i hvert fall sør for Trondheim.  

Dette hadde vært en fin tur.

 

Du kunne eventuelt ha droppa Kystriksveien og kjørt E6 hele veien fra Steinkjær til Nordkjosbottn og E8 siste bit ut til Tromsø.  Hadde tatt kortere tid, men da hadde du gått glipp av den flotteste delen av turen.

 

Dersom opplevelsen er i fokus vil jeg heller foreslå Lofoten, vesterålen og Sejna som vei til Tromsø. 

Hamarøy og Steigen på E6 er fin som transportetappe, men ikke veldig spennende. Den delen av turen din som går fra harstad til Sørreisa og over Malangen er til gjengjeld veldig fin så det blir en avveining.

Kystriksveien opp til Bodø støtter jeg fullt ut.

post-36441-0-50817800-1453199508_thumb.jpg

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...