Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre Sandefjord-Tromsø på moped


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin tur det! Regn med 4 dager. Normaltraseen for bil er via Sverige og Skibotn, men du bør absolutt kjøre Norge; Sverige er drittkjedelig. Ting skjer, så unngå å kjøre i helgene. Går det riktig ille, kan du hoppe på Hurtigruta fra Trondheim og nordover. Det er ikke så dyrt å få med mopeden, men passasjerbilletten koster flesk, dessverre. Men flott tur, da.

Lenke til kommentar

Om du vil kjøre laaaaangtur med totakts moped, er det lurt å ha med rikelige mengder totaktsolje på turen.

 

Husk å ta regelmessige pauser, monotonien kan gjøre deg ukonsentrert. Husk måltider.

 

Husk varme klær. Når sola går ned eller været endrer seg, kan det bli kaldt å kjøre på to hjul.

MC-dress anbefales på en sånn langtur, selv om det er moped du skal kjøre. Den beskytter også mot nedkjøling.

 

Husk oppladet mobiltelefon. Plutselig trenger du hjelp. Med nok strøm er du tryggere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Litt avhengig av hva slags trim du har bør du overhale mopeden før en slik tur. Nye klosser, stempel, olje osv.

Hadde aldri kjørt den turen uten ordentlige kjøreklær, sko er også fint å ha

Ellers er det nok en fin tur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva tror du risikoen er for at du blir stoppet av UP for trimming? Hva gjør du når du først blir tatt og UP avskilter mopeden din midt i svarteste Finnmark?

Han skal jo kjøre andre steder enn Finnmark også da :p Er visst ikke bare bare å kjøre trimmet moped på enkelte steder på Vestlandet. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Hva tror du risikoen er for at du blir stoppet av UP for trimming? Hva gjør du når du først blir tatt og UP avskilter mopeden din midt i svarteste Finnmark?

Han skal jo kjøre andre steder enn Finnmark også da :p Er visst ikke bare bare å kjøre trimmet moped på enkelte steder på Vestlandet.

Dette bli vanskelig for trådstarter. Jeg tror nesten han må slå fra seg å kjøre Sandefjord - Tromsø, hvis han hverken kan kjøre i Finnmark eller på Vestlandet.

Lenke til kommentar

Husk at du ikke kan kjøre på motorvei, noe som gjør at strekningen frem til Oslo blir en del lenger enn med bil, det samme gjelder strekningen fra Oslo til Kolomoen i Hedmark hvis.. (Dette gjelder jo bare hvis du velger den veien da)

 

Du kan i beste fall forvente en snitthastighet på drøyt 40km/t for tiden du kjører, det betyr ca 48 timer på mopeden om du er heldig.

 

E6 oppover bør du holde deg unna på grunn av mye annen trafikk.

 

Jeg ville sendt mopeden på lastebil oppover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Husk også på drevingen. Hvis mopeden er satt opp for akselerasjon kommer det til å bli veldig veldig masete å kjøre med. Test litt ned forskjellige drevinger før du drar.

Litt musikk og navigasjon på øret er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hva slags trim du har bør du overhale mopeden før en slik tur. Nye klosser, stempel, olje osv.

Hadde aldri kjørt den turen uten ordentlige kjøreklær, sko er også fint å ha

Ellers er det nok en fin tur.

 

Så jeg må overhale hele mopeden når den var overhalt rett før jeg kjøpte den høsten 2015. Har kjørt en tur med den siden jeg fikk den

Lenke til kommentar

Hva tror du risikoen er for at du blir stoppet av UP for trimming? Hva gjør du når du først blir tatt og UP avskilter mopeden din midt i svarteste Finnmark?

Risikoen for å bli tatt for trimming i Finnmark når jeg skal til Tromsø er ganske liten..... Men jeg vil tro at det skal gå fint, mopeden ser ut som en vanlig motorsykkel så, og den høres ikke ut som en moped.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...